Sveriges GLASSiga smultronställen

Svelato i Bälinge som tidigare nämnts :up:

Inne i Uppsala finns Leijon stenungsbageri som i bageriet på Årstagatan även gör gelato. Mycket gott och lie spännande smaker beroende på råvara.

Kandyz är ju en sån där franchisekedja med godis och den i Uppsala har ett stort tbud av kulglass och mjukglass och olika kreationer som milkshakes och ice cream floats.
 
Ett gömt litet smultronställe med en egentillverkad glass på sommarhalvåret är Sandy Stenugnsbageri i Södra Sandby utanför Lund. Gör helt otrolig glass och både deras hallonglass och blåbärsglass är magiskt god.

Zancottis Gelato i Halmstad har också helt otroligt god glass. En liten doldis som ligger precis utanför muren och syns knappt. Rekommenderas verkligen!

Frusen glädje på Österlen blev jag lite besviken på när vi var där för några veckor sen, men förhoppningsvis har de kickat igång produktionen nu och har lite roligare smaker. Definitivt ett mysigt ställe att fika på i alla fall.
 
Grinda gårdsglass i malmköping gör egen glass också.
En riktig favorit. Så långt det går är smakerna från trakten eller den egna gården (bär, äpplen, päron, druvor, honung etc). Eftersom smakerna delvis är beroende av säsong så varierar utbudet en del. Men de har även intressant smaker av olika spritsorter. Ligger precis intill väg 55, utsikten över landskapet är ändå ganska fin, men det är för glassen man stannar här.
 
Stebbarps gård på Torpön i sjön Sommen, södra Östergötland/norra Småland. Inte så många smaker att välja på och de som finns varierar, men gudomligt goda och prisvinnande. :up:
 
För att vara lite petig tycker jag vi kan lämna ställen som säljer SIA, GB, Triumf m fl fabriksglassar utanför tråden, oavsett hur mysiga ställen som säljer dem det än är så är glassen trist.
Jag håller inte med dig vad gäller SIA. Sedan familjen köpte tillbaka från GB steg kvaliteten igen och innovationerna frodas numera. Men deras standardsortiment som man hittar överallt är kanske inte den roligaste. De gör och testar dock många annorlunda smaker. En av de godaste glassorter jag ätit var på SIA; rödbeta och svartpeppar. Deras fabriksservering är dock inte den charmigaste kanske ;-). Men bra ställe om man vill pröva nya sorter eller köpa stora lådor med 2:a sortering.
 
En sak som jag saknar i Sverige är hemgjorda rån, i Danmark har det varit standard så länge jag kan minnas (dvs länge). Doften av nygräddade rån brukar kännas flera kvarter och gör glasställena till självklara målpunkter även om det regnar och är kallt.

Sedan tycker jag att uppläggningen av glassen som kulor i strutarna är lite tråkig. De senaste kanske 10 åren så har uppläggning som rosor spridit sig i andra länder men jag har inte sett det i Sverige. Misstänker att det inte funkar så bra med vanlig hård svensk glass. En kedja som inte bara gör väldigt god och naturlig glass utan även gör en ära av att lägga upp den snyggt är Amorino (de kallar sin personal för glassartister). Om ni är på semester och stöter på dem så kan de rekommenderas.
1717660433111.png
 
Senast ändrad:
En sak som jag saknar i Sverige är hemgjorda rån, i Danmark har det varit standard så länge jag kan minnas (dvs länge). Doften av nygräddade rån brukar kännas flera kvarter och gör glasställena till självklara målpunkter även om det regnar och är kallt.

Sedan tycker jag att uppläggningen av glassen som kulor i strutarna är lite tråkig. De senaste kanske 10 åren så har uppläggning som rosor spridit sig i andra länder men jag har inte sett det i Sverige. Misstänker att det inte funkar så bra med vanlig hård svensk glass. En kedja som inte bara gör väldigt god och naturlig glass utan även gör en ära av att lägga upp den snyggt är Amorino (de kallar sin personal för glassartister). Om ni är på semester och stöter på dem så kan de rekommenderas.
Visa bifogad fil 146807
Finns därgjorda våfflor på flera ställen utmed Västerlånggatan i Gamla stan i Stockholm. Det är en underbar doft! Men nej, någon standard är det inte. :) Däremot ett bra tillägg i tråden även om jag inte ätit på någon av dem på flera år. Det finns någon som har glass från lejonet och björnen medan de flesta nog kör gb om det inte ändrats.
 
Jag håller inte med dig vad gäller SIA. Sedan familjen köpte tillbaka från GB steg kvaliteten igen och innovationerna frodas numera. Men deras standardsortiment som man hittar överallt är kanske inte den roligaste. De gör och testar dock många annorlunda smaker. En av de godaste glassorter jag ätit var på SIA; rödbeta och svartpeppar. Deras fabriksservering är dock inte den charmigaste kanske ;-). Men bra ställe om man vill pröva nya sorter eller köpa stora lådor med 2:a sortering.
SIA är den glass jag köper hem till vardags och det är mycket möjligt att de har massor med roliga sorter som aldrig når butik, men när jag tänker god glass är det inte den vanliga kulglassen som säljs överallt till överpriser, hur mysiga omgivningar det än är. Det är den fabriksglassen jag är emot, jag vill läsa om lokala råvaror och glassar som är värda en omväg. :d
 
Jag säger bara Ottoglass 😍
Vi åt det i Skåne, typ Ystad? Minns inte riktigt :o
Men den glassen kan jag längta till!

Eller var det runt Kivik? Hur som helst, där någonstans finns den :rofl:
Fabriken och caféet(vet inte om det finns längre) ligger i Yngsjö. Och så har de en engen kiosk i Åhus och glassen säljs främst runt Kristianstad/Åhus trakten men finns även på andra ställen. Det spektakulära är storleken på deras glasskulor. Vi i lokalbefolkningen brukar nöja oss med en delad kula för att få två smaker, men om man som ovetande beställer tex 3 kulor så får man en större måltid med glass :D
 
Fabriken och caféet(vet inte om det finns längre) ligger i Yngsjö. Och så har de en engen kiosk i Åhus och glassen säljs främst runt Kristianstad/Åhus trakten men finns även på andra ställen. Det spektakulära är storleken på deras glasskulor. Vi i lokalbefolkningen brukar nöja oss med en delad kula för att få två smaker, men om man som ovetande beställer tex 3 kulor så får man en större måltid med glass :D
Det finns även en ottoglassvagn i Ystad och en i Abbekås och så finns glasskiosken i Beddinge - där de bakar egna rån också.
 
I Dalarna finns det ett litet mejeri som gör supergod glass av lokala råvaror, Stora Skedvi Mejeri. Blåbärsglassen är :love:
 
Två helt olika ställen:

1. Snö på Odengatan i Stockholm har den absolut godaste glass jag ätit i Sverige. Inte direkt en doldis, men smultronställen kan väl ligga även i city? När jag tänker på deras brynt smör-glass vill jag flytta tillbaka till Sthlm. Mums.

2. Alhems trädgård i Skellefteå. Napolitansk pizza och jättegod gelato med mysig uteservering. Helt otippat hög kvalitet.

(Har bara skummat tråden, sorry om någon tipsat om dessa redan.)
 
Är från Söderköping, där Smultronstället är något man tydligen vallfärdar till. Men jag säger - skit i det! Bara vanlig Sia-glass i roliga glas.

Utmed kanalen finns istället Götaglass, samma ägare som till Konfekthörnan som ligger på torget i byn. Egengjord glass, hög kvalitet och spännande smaker ❤️
 
Glassvillan i Turinge
Jag och en kompis var där första veckan de hade öppet och vi tog en pizza och funderade sedan på vilken glass vi ville ha, vi började luta åt en och tänkte beställa när servitrisen kom förbi med två stora glass coupés med glass och sa "Vi gjorde i ordning fel order och hörde ni ville ha glass, ni får dessa :love:

*får - dvs vi behövde inte betala för dem!!!
 
Två helt olika ställen:

1. Snö på Odengatan i Stockholm har den absolut godaste glass jag ätit i Sverige. Inte direkt en doldis, men smultronställen kan väl ligga även i city? När jag tänker på deras brynt smör-glass vill jag flytta tillbaka till Sthlm. Mums.
Snö finns även i Täby Centrum. Deras vanilj med olivolja och havssalt...Mmm!
 
SIA är den glass jag köper hem till vardags och det är mycket möjligt att de har massor med roliga sorter som aldrig når butik, men när jag tänker god glass är det inte den vanliga kulglassen som säljs överallt till överpriser, hur mysiga omgivningar det än är. Det är den fabriksglassen jag är emot, jag vill läsa om lokala råvaror och glassar som är värda en omväg. :d
Glassen på Sias fabrik är inte överprissatt i a f ;-).
 
Jag vill slå ett slag för Högbo Qvarn i utkanten av Sandviken, Gästrikland. De har en imponerande mängd Sia-glassmaker och även några andra men framför allt så har de en väldigt bla glassmeny med olika smakkombinationer. Och så ligger det väldigt fint i en gammal kvarn med uteservering vid vattnet.
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, var kan jag köpa godaste glassen i Göteborg? :d
Svar
16
· Visningar
974
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 230
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp