Sveriges GLASSiga smultronställen

Nu finns den inte i familjen sedan många år tillbaka, men pappas fina glassbåt är fortfarande ett måste i Sölvesborg!💖
IMG_1741.jpeg
 
Jag säger bara Ottoglass 😍
Vi åt det i Skåne, typ Ystad? Minns inte riktigt :o
Men den glassen kan jag längta till!

Eller var det runt Kivik? Hur som helst, där någonstans finns den :rofl:
 
Helsingör är nästan Sverige va..? 😁 För där i en gränd ett stenkast från båtarna finns Brostræde Is och deras pistageglass är den bästa som finns! 🤩 Och självklart kan man få både sylt, grädde och gräddbulle på om man gillar det! 😊
 
Bara så förvånande att se den hålan nämnas 😅 bodde några km därifrån för väldigt många år sen. Minns en fallfärdig pytteliten matbutik och en busshållplats. Den omtalade glassen fanns nog inte där då.
Nä öppnade för några år sedan. Har för mig att de började med att sälja glassmaskin typ affärsmaskiner och för att visa dem behövde de göra glass.
 
Som redan nämnts så är Gelaterian vid Kungstorget i Göteborg super! Råda Gelato på landsvägsgatan är också värda ett besök när man kommer till stan och även Gelateria Positano på Avenyn.Kampanilen i Majorna gör också egen glass, de har också väldigt god fika på sitt konditori som ligger ett stenkast bort från glasskiosken.
 
Vallentuna Stenugnsbageri (storStockholm) gör egen gelato och sorbet. Gräddar egen pizza förutom goda bakverk och gott bröd. Har rättigheter och öppet till 20. Uterum finns där hundar är välkomna.
 
Jag har besökt Söderköping minst en gång varje sommar hela livet.

Glassrestaurangen Smultronstället är nästan ett måste för att få uppleva det åtminstone någon gång. Roliga och goda kreationer för barn och vuxna! Men under högsäsong så är det en mardrömslik kö 😅 Försök utanför de vanliga tiderna så mycket som det går, tex på morgonen. Jag minns en helg under Kristihimmelfärdshelgen då vi åkte ned, lite kallt för glass men då var det absolut ingen kö. Så det är väldigt säsongsberoende.

Men om kön avskräcker så finns det en glasskiosk i samma byggnad där de säljer "vanlig" glass. Det kan nog vara lite lång kö till den också men åtminstone mindre än den till glassrestaurangen!

Eller så går man en bit bort till de små kioskerna med mat (typ korv) och glass, där är köerna oftast mycket mindre. Men de säljer vanlig glass.

Finns även en glassbutik i sjöbodarna intill, jag har för mig att de säljer mera gelato etc. Det finns många ställen för glass på ett litet område, så man behöver inte lida i brist på glass 😅

Alla ligger längs med kanalen, fast Smultronstället har klart bäst läge.
 
Senast ändrad:
Jag har besökt Söderköping minst en gång varje sommar hela livet.

Glassrestaurangen Smultronstället är nästan ett måste för att få uppleva det åtminstone någon gång. Roliga och goda kreationer för barn och vuxna! Men under högsäsong så är det en mardrömslik kö 😅 Försök utanför de vanliga tiderna så mycket som det går, tex på morgonen. Jag minns en helg under Kristihimmelfärdshelgen då vi åkte ned, lite kallt för glass men då var det absolut ingen kö. Så det är väldigt säsongsberoende.

Men om kön avskräcker så finns det en glasskiosk i samma byggnad där de säljer "vanlig" glass. Det kan nog vara lite lång kö till den också men åtminstone mindre än den till glassrestaurangen!

Eller så går man en bit bort till de små kioskerna med mat (typ korv) och glass, där är köerna oftast mycket mindre. Men de säljer vanlig glass.

Finns även en glassbutik i sjöbodarna intill, jag har för mig att de säljer mera gelato etc. Det finns många ställen för glass på ett litet område, så man behöver inte lida i brist på glass 😅

Alla ligger längs med kanalen, fast Smultronstället har klart bäst läge.
Ja det är kanongott!
 
Glass å berså utanför Arboga. Själva glassen är nog inget speciellt men fantastiska kreationer, massa dekorationer osv. Maxat extra allt.
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, var kan jag köpa godaste glassen i Göteborg? :d
Svar
16
· Visningar
974
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 230
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp