Svenskhet -eller nåt

Han tycker även att här i sverige så visar vi mycket, mycket mer hud. Korta shorts där rumpan hänger ut och magtröja är inte en ovanlig syn - vi räknade när vi satt och åt frozen yoghurt i Stockholm och ägnade oss åt människoskådning.

Och min upplevelse är helt tvärt om! Tycker tjejerna klär sig väldigt lätt när de ska ut oavsett årstid. Firade nyår i London 12/13 och väl inne på klubben hade jag inte sett skillnad på där jag var och Ibiza :p

Det hänger väl lite på varifrån han flyttar och vart.
En storstadsmänniska från centrala London som flyttar till långtbortomstan i Sverige får nog en mindre chock.

Men just artigheten är väl en av våra svaga sidor.

Att till en kypare säga -hörru du kan du fixa mig en bärs, går kanske i Örebro men i så gott som hela Europa är väl standarnen: Skulle Ni vilja vara så vänlig att hälla upp / servera mig en öl.

Flyttat från London, till ett par mil utanför Stockholm! Bodde runt omkring London i omgångar också. :)

Ja, @Trani , jag tänker alltid på hur lite det säger om svenskar och hur mycket det säger om mig när folk vill att jag ska beskriva skillnaderna mellan svenskan och spanjorer. Jag tycker förvisso att det finns skillnad, men är inte så säker på hur pass objektivt jag ser på dem.

Och min upplevelse är helt tvärt om! Tycker tjejerna klär sig väldigt lätt när de ska ut oavsett årstid. Firade nyår i London 12/13 och väl inne på klubben hade jag inte sett skillnad på där jag var och Ibiza :p

Jag antar att det är olika vart man är kanske! :D

Ja, @Trani , jag tänker alltid på hur lite det säger om svenskar och hur mycket det säger om mig när folk vill att jag ska beskriva skillnaderna mellan svenskan och spanjorer. Jag tycker förvisso att det finns skillnad, men är inte så säker på hur pass objektivt jag ser på dem.
Ja det är ju jäkligt svårt att isolera vad som är generellt inom nationsgränserna. Jag har inte ens varit överallt i Sverige och jag har aldrig befunnit mig i t ex ett överklass-sammanhang. Så hur skulle jag kunna göra en rättvisande bedömning?

Sådär. Nu har vi dragit ner frågan i den relativistiska avgrunden. Diskussionen kan avslutas, tråden kan låsas! :D

Är kanske lite tråkigt att länka till någon annans sammanfattning, men jag tycker den här får med ganska mycket som jag upplevt att besökare faktiskt upplever som väldigt märkligt/obekvämt, så... Jag gör det ändå!

http://www.expatarrivals.com/sweden/culture-shock-in-sweden

Lite tråkig och övergeneraliserande är väl mycket av sakerna där ändå - men samtidigt är det som sagt saker jag upplevt besökare reagerar på... (Topplistan är nog "ta av sig skorna" och "hem till affärsbekanta".) Kommer bara på en sak som inte står med där och det är att svenskar tydligen spottar väldigt mycket? Gör vi det? :o

Jag har varit en del i Newcastle och där går (ofta) tjejerna i typ bikinitopp och pytteshorts året om. Jag höll på att frysa ihjäl när jag var där i februari och då är jag ändå ingen frusen typ, men det var nästan ingen som ens hade jacka på sig.

Är kanske lite tråkigt att länka till någon annans sammanfattning, men jag tycker den här får med ganska mycket som jag upplevt att besökare faktiskt upplever som väldigt märkligt/obekvämt, så... Jag gör det ändå!

http://www.expatarrivals.com/sweden/culture-shock-in-sweden

Lite tråkig och övergeneraliserande är väl mycket av sakerna där ändå - men samtidigt är det som sagt saker jag upplevt besökare reagerar på... (Topplistan är nog "ta av sig skorna" och "hem till affärsbekanta".) Kommer bara på en sak som inte står med där och det är att svenskar tydligen spottar väldigt mycket? Gör vi det? :o
Åh men just såna listor är vad jag tycker är så märkliga. Jaha, svenskar generellt skrattar inte spontant? Que va? Ta av sig skorna är ju dock en intressant diskussion och där beror det ju verkligen på land och kultur. Och klass tror jag, de enda jag känner som tillhör överklassen i Sverige skulle aldrig gå runt i strumpor hemma.

Äsch jag vet inte, såna här trådar tycker jag oftast bara hamnar i en enda röra av stereotyper.

Åh men just såna listor är vad jag tycker är så märkliga. Jaha, svenskar generellt skrattar inte spontant? Que va? Ta av sig skorna är ju dock en intressant diskussion och där beror det ju verkligen på land och kultur. Och klass tror jag, de enda jag känner som tillhör överklassen i Sverige skulle aldrig gå runt i strumpor hemma.

Äsch jag vet inte, såna här trådar tycker jag oftast bara hamnar i en enda röra av stereotyper.
Eller så är vi mer uppmärksamma på att det är stereotyper just för att de handlar om oss?

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 247
Senast: LinnK
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar