Ok. Du har inte skrivit detta då? Hoppla.
#Prästen får aldrig i sjukvårdens ögon vara en godkänt alternativ för en patient som mår dåligt. Det är bara ett exempel på att religionen snästlat sig in i samhället alldeles för mycket!" #276
"Det är deras fel för att de har övertygat sjukvården och stora delar av samhället om att de är fullgott alternativ till utbildade kuratorer och psykologer." #282
"De som vill samtala med en präst får naturligtvis göra det. De är fria att kontakta en präst/imam/rabbi/annan. Jag känner några som är troende katoliker. När de varit döende eller svårt sjuka på sjukhus har de inte fått erbjudande om katolsk präst av personalen. Det har de själva fått ordna. Prästen de kontaktade har kommit dit och hjälpt dem. Som han ska. Det är också ett problem med sjukhusprästerna.
Det finns andra samfund i Sverige än Svenska kyrkan. Men den har fortfarande en särställning trots att kyrka och stat varit åtskilda ett bra tag.
Religionen i skolan ska undervisas av lärare. Inte av kyrkans representanter. Återigen en del av samhället där kyrkan inte ska vara men ändå är idag.
Jag förstår att det är svårt för troende att se det som ett problem men för mig som ateist som anser att religion är negativt för mänskligheten så skär det sig rejält mot vad jag anser är lämpligt.
" #598
Alltså det är inte alls svårt för troende att inse att religion ska undervisas av religionslärare. Liksom det att det faktiskt står i skollag och läroplan att lärarna ska ha utbildning till just lärare. Oavsett, ska skolan hålla sig till läroplanen. Där står väldigt tydligt även att tolerans och lära ut mänskliga rättigheter är genomgående i skolan, vi märker ju definitivt här i tråden att föräldrar inte är kompatibla till att lära ut det själva, så är ju bra om skolan håller sig till läroplanen där föräldraskapet brister (och det gör det med all säkerhet bland troende också, men som sagt, ateister är inte bättre). Jag avstår från fler diskussioner med dig nu. Det blir svårt att diskussion med någon som inte håller sig till verkligheten, ljuger i sina inlägg och sedan inte överhuvudtaget hävdar att hen har sagt det den sagt. Ha det gott.