Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag säger att det inte är någon skillnad, en präst som pratar med en icketroende blandar inte in sin religion i situationen. Dom har samma uppgift mer eller mindre. Det är bara medmänniskor som hjälper andra.
Och jag säger att jag inte vill prata i kris med någon som utger sig för att vara präst i sin yrkestitel. De är representanter för en organisation jag inte vill ha krishjälp av. Alltså skulle jag tacka nej, och deras opåkallade närvaro i kraft av den yrkestiteln på sjukhus är ett problem, men eftersom lagen är sådan så är det den jag vill ändra.

Det har inget med vårdpersonals privata livsåskådningar att göra för min del.

Ok. Du har inte skrivit detta då? Hoppla.

#Prästen får aldrig i sjukvårdens ögon vara en godkänt alternativ för en patient som mår dåligt. Det är bara ett exempel på att religionen snästlat sig in i samhället alldeles för mycket!" #276

"Det är deras fel för att de har övertygat sjukvården och stora delar av samhället om att de är fullgott alternativ till utbildade kuratorer och psykologer." #282

"De som vill samtala med en präst får naturligtvis göra det. De är fria att kontakta en präst/imam/rabbi/annan. Jag känner några som är troende katoliker. När de varit döende eller svårt sjuka på sjukhus har de inte fått erbjudande om katolsk präst av personalen. Det har de själva fått ordna. Prästen de kontaktade har kommit dit och hjälpt dem. Som han ska. Det är också ett problem med sjukhusprästerna.

Det finns andra samfund i Sverige än Svenska kyrkan. Men den har fortfarande en särställning trots att kyrka och stat varit åtskilda ett bra tag.

Religionen i skolan ska undervisas av lärare. Inte av kyrkans representanter. Återigen en del av samhället där kyrkan inte ska vara men ändå är idag.

Jag förstår att det är svårt för troende att se det som ett problem men för mig som ateist som anser att religion är negativt för mänskligheten så skär det sig rejält mot vad jag anser är lämpligt.
" #598

Alltså det är inte alls svårt för troende att inse att religion ska undervisas av religionslärare. Liksom det att det faktiskt står i skollag och läroplan att lärarna ska ha utbildning till just lärare. Oavsett, ska skolan hålla sig till läroplanen. Där står väldigt tydligt även att tolerans och lära ut mänskliga rättigheter är genomgående i skolan, vi märker ju definitivt här i tråden att föräldrar inte är kompatibla till att lära ut det själva, så är ju bra om skolan håller sig till läroplanen där föräldraskapet brister (och det gör det med all säkerhet bland troende också, men som sagt, ateister är inte bättre). Jag avstår från fler diskussioner med dig nu. Det blir svårt att diskussion med någon som inte håller sig till verkligheten, ljuger i sina inlägg och sedan inte överhuvudtaget hävdar att hen har sagt det den sagt. Ha det gott.

Men du förnekar ju mina erfarenheter. När jag säger att mitt barns skola har låtit religiösa företrädare sköta religionsundervisning istället för läraren så säger du att det inte förekommer. Trots att jag vet att det förekom på mitt barns skola. Det blir rätt meningslöst att diskutera det här med dig när du gör så.

Och nej, jag tycker inte att en sjukhuspräst ska ses som ett godkänt likvärdigt alternativ till sjukvårdsutbildad personal som t.ex. kuratorer och psykologer. Däremot kan de finnas där ändå och fylla en annan funktion för de som känner att det är nåt för dem.

Det är inget jag tycker, det är så det är. Det är bra om du slutar sprida falsk info om hur det är att prata med präster osv för det du säger stämmer inte. Dom blandar inte in sin religion i den delen av jobbet.

Det är, för mig personligen, oväsentligt om prästen blandar in religionen eller inte. Prästens yrke är religion. Prästen är där för att hen är präst. Andra får prata med hen hur mycket som helst. Respektera att jag inte vill det. Jag säger inget om hur andra ska känna eller göra i frågan. Jag vill bara att när jag går till sjukvården och ber om hjälp att jag då ska få hjälp av sjukvården. Inte att religionen ska vara så integrerad i samhället att sjukvården tycker att de är ett fullgott alternativ till sjukvårdsutbildad personal. Precis som att när jag skickar mitt barn till skolan så vill jag att utbildade lärare undervisar mitt barn.

Det är, för mig personligen, oväsentligt om prästen blandar in religionen eller inte. Prästens yrke är religion. Prästen är där för att hen är präst. Andra får prata med hen hur mycket som helst. Respektera att jag inte vill det. Jag säger inget om hur andra ska känna eller göra i frågan. Jag vill bara att när jag går till sjukvården och ber om hjälp att jag då ska få hjälp av sjukvården. Inte att religionen ska vara så integrerad i samhället att sjukvården tycker att de är ett fullgott alternativ till sjukvårdsutbildad personal. Precis som att när jag skickar mitt barn till skolan så vill jag att utbildade lärare undervisar mitt barn.
Nä, det går inte att diskutera när du ändrar det du skriver hela tiden. Ena stunden vill du inte ha med folk att göra pga deras tro och andra stunden så är det bara anställda präster som är problemet, liksom bestäm dig. Präster är inte mer kristna eller troende än andra bara för att dom har valt att jobba i kyrkan. Dom är människor precis som alla andra.

Och igen, prästen är hos den som behöver hjälp för att den behöver hjälp, inte för att den är präst. Precis som dom flesta inom vårdande yrken så är dom där för att hjälpa andra i nöd.

Men du förnekar ju mina erfarenheter. När jag säger att mitt barns skola har låtit religiösa företrädare sköta religionsundervisning istället för läraren så säger du att det inte förekommer. Trots att jag vet att det förekom på mitt barns skola. Det blir rätt meningslöst att diskutera det här med dig när du gör så.

Och nej, jag tycker inte att en sjukhuspräst ska ses som ett godkänt likvärdigt alternativ till sjukvårdsutbildad personal som t.ex. kuratorer och psykologer. Däremot kan de finnas där ändå och fylla en annan funktion för de som känner att det är nåt för dem.
Jag har inte pratat om dina erfarenheter alls, jag pratar om att du lägger ut felaktigheter och konspirationsteorier. Jag hoppas för dina barns skull att skolan använder sig av den läroplan som finns, hur det än är är det ju bra om någon lär dem om just tolerans och mänskliga rättigheter. Om deras religionslärare inte är utbildad ska du givetvis ta upp det med huvudmannen, har du gjort det? Ingen här har sagt annat, snarare att vi säger att om det är präster som håller i undervisningen är det ju förjävligt. Hade varit intressant att veta vilken skola det är, och kolla upp sanningsenligheten själva, hade liknande varit i min skola, hade jag definitivt gått bananas och tagit upp det.

Och katolska kyrkan FINNS representerad via sjukhuskyrkan, jag länkade till och med till deras hemsida tidigare i tråden där de själva skriver det.

Det är fortfarande inte kyrkans fel att du inte fick prata med en kurator eller att regionen misslyckats att lägga semester. Det är vårdgivarens fel. Det du skriver, att de nästlat sig in och att de "övertygat sjukvården och stora delar av samhället om att de är fullgott alternativ till utbildade kuratorer och psykologer." räknas som en konspirationsteori. Lite liks de teorier som finns om att judar regerar världen. Smakar fruktansvärt illa i munnen på vilken person som helst som anser att alla människor har lika värde.

Det är inget jag tycker, det är så det är. Det är bra om du slutar sprida falsk info om hur det är att prata med präster osv för det du säger stämmer inte. Dom blandar inte in sin religion i den delen av jobbet.
Det är säkert bra att du (och andra troende) är villiga att dela dina innersta tankar om livet, sjukdomar och döden med någon som är inringd som jourhavande ateist, där för Svenska Humanisternas räkning, med en namnskylt där det hela tiden står ”Jourhavande ateist” som yrkestitel framför dina ögon. Men man måste också respektera att det inte är något andra vill göra i alla situationer.

Garanterat tycker 99,9999999999% av sjulvårdspersonal inte ens i närheten av något sånt.

Att du tror det gör det inte till en sanning, även om du gör ditt bästa för att framställa det så.

Men jag har ju råkat ut för det och var dessutom tvungen att mitt i en livskris försvara min önskan att vilja prata med kurator/psykolog istället för en präst. På sjukhus. Men då hade jag väl otur som råkade ut för den 0, 0000000001% som tycker så.

Det är säkert bra att du (och andra troende) är villiga att dela dina innersta tankar om livet, sjukdomar och döden med någon som är inringd som jourhavande ateist, där för Svenska Humanisternas räkning, med en namnskylt där det hela tiden står ”Jourhavande ateist” som yrkestitel framför dina ögon. Men man måste också respektera att det inte är något andra vill göra i alla situationer.
Va?

Jag tycker man ska respektera människor som människor framför deras titel, man är varken mer eller mindre värd som människa beroende på vilken titel man har. Huvudsaken är att dom gör nytta i situationen.

Det är få andra yrken och människor överlag som det är tillåtet att känna sådan avsky för öppet på det här sättet. Det är fruktansvärt faktiskt.

Jag är inte troende för övrigt. Inte på det sättet, jag tror på medmänsklighet och att hjälpa andra så gott det går.

Hellre någon som tror att jordmaskar är skapelsens grund och är bra på sitt jobb, än någon annan som tror/inte tror på what ever, men som är sämre.

För mig som inte hör till varken eller är det nästan lite 🤯 att tro/icketro hos vård/stödpersonal är viktigare för folk än det är att få hjälp/stöd/vård.

Va?

Jag tycker man ska respektera människor som människor framför deras titel, man är varken mer eller mindre värd som människa beroende på vilken titel man har. Huvudsaken är att dom gör nytta i situationen.

Det är få andra yrken som det är tillåtet att känna sådan avsky för öppet på det här sättet. Det är fruktansvärt faktiskt.

Jag är inte troende för övrigt. Inte på det sättet, jag tror på medmänsklighet och värme och att hjälpa andra.
Det har noll med ”mer eller mindre värd att göra”. Det är ett missförstånd. Förutsättningarna för att göra nytta är noll, däremot så vi är överens om att det är huvudsaken. Det är därför jag skulle tacka nej.

Sorry för indirekt antagande om troende.

Om personen har samma erfarenhet och utbildning som en präst är det nog definitivt bättre än min kompis som sitter som kurator på lasarett med en kurs i motiverande samtal i ryggen tänker jag :idea: Eller?

Det har noll med ”mer eller mindre värd att göra”. Det är ett missförstånd. Förutsättningarna för att göra nytta är noll, däremot så vi är överens om att det är huvudsaken. Det är därför jag skulle tacka nej.

Sorry för indirekt antagande om troende.
Det har det visst med att göra, det är hat och fördomar mot dessa personer, direkt fördomar att präster inte kan göra nytta för att dom har sin religion och är bara därför mindre utbildade och duktiga på att hantera människor i kris. Dom har förmodligen mer erfarenhet av det än väldigt många i vårdyrket.

Folk har uppenbart inte kunskap om hur prästyrket ser ut, dom har en väldig erfarenhet av att hjälpa folk i kriser. Och det utan att blanda in religionen i det hela.

Men jag fattar inte, i vilket sammanhang ringer man in präster till folk som absolut inte vill prata med en präst? Det känns verkligen som ett icke-problem. Prästerna finns väl där för folk som behöver dem, inte som tvångsåtgärd till folk som inte vill prata med en präst?

Stödsamtal är väl inte tvångsvård? Vill man prata med en präst eller ateist eller imam så kan man göra det, vill man inte så slipper man. Är problemet att möjligheten finns?

En anledning till att vilja prata med en präst hellre än en ateist kan ju vara att prästen har utbildning, medan ateisten bara gått med i en förening. Jag skulle hellre prata med någon som är utbildad i att hålla svåra samtal, än med en entusiast som freewheelar och hoppas på det bästa. Det kan ju bli väldigt tokigt.

Men jag har ju råkat ut för det och var dessutom tvungen att mitt i en livskris försvara min önskan att vilja prata med kurator/psykolog istället för en präst. På sjukhus. Men då hade jag väl otur som råkade ut för den 0, 0000000001% som tycker så.
De trugade alltså präst fastän kuratorer/psykologer fanns på plats.

Låter helt barockt men det lär vara ett extremt sällsynt förfarande, så det är i vilket fall ingen sanning på det stora hela taget.

Men jag fattar inte, i vilket sammanhang ringer man in präster till folk som absolut inte vill prata med en präst? Det känns verkligen som ett icke-problem. Prästerna finns väl där för folk som behöver dem, inte som tvångsåtgärd till folk som inte vill prata med en präst?

Stödsamtal är väl inte tvångsvård? Vill man prata med en präst eller ateist eller imam så kan man göra det, vill man inte så slipper man. Är problemet att möjligheten finns?
Ja, problemet som jag ser det är att det är en normaliserad, lagstadgad och integrerad del av sjukvården, där samtalskontakter föreslås utan att ha påkallats av individen. Jag anser att kyrkan inte hör hemma på sjukhus, i annat fall än att de är aktivt önskade av individer.

Men för att komma till rätta med det är det lagstiftning som bör ses över, det är svårt att lasta andra.

Men jag blir ändå lite förbluffad över att det nästan helt saknas förståelse för att man i en existentiell kris eller annan kris, inte vill ha stöd av någon som kommer från en organisation som står helt på tvären mot egen världsbild - särskilt när hen kommer dit i egenskap av sin religiösa titel.

Så problemet är inte att möjligheten finns, utan att det föreslås opåkallat när vården inte har tillgång till det som skulle behövts.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katthår
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30