Förlåt, men det här blir ju rent skrattretande. Här visar du precis just det, att du hittar på saker. "Det är det ni troende gjort på oss som inte tror" "tanken att vi är icke-troende för att vi har erfarenhet av religion är främmande". Det vet du ju inget om?
Nej, det gjorde jag inte och jag förstår åter igen inte hur du läser. Jag skrev att du har en begränsad erfarenhet av kristna, menar du att det inte stämmer? Du har full koll på alla olika kristna samfund, i alla fall i Sverige, och var de står i en rad olika frågor? Att du gick några år i kristendomsundervisning inom, förmodar jag, en eller ett par församling/församlingar ger dig inte en bred övergripande insikt i alla kristnas värderingar och tro.
Jag anser inte att det är ett krav att jag har koll på alla kristna för att ha tillräcklig kunskap och erfarenhet om religion för att veta att jag inte tror på gudar. Det är att förminska och nedvärdera min avsaknad av tro att skriva som du gör nu. Du gör precis det du skriver att du inte gör.
Jag behöver inte veta var alla religiösa samfund står i alla frågor. Det är inte politiska partier jag måste ta ställning till inför ett val. Alla religiösa samfund har en sak gemensamt: de tror på någon form av gud/gudar. Redan där skiljer det sig från vad jag tror. Detaljerna kring det är inte viktiga för mig. Sen är det självklart skillnad på olika samfund. Där tycker jag att just den Svenska kyrkan verkar vara rätt snäll och modern (även om jag tycker att den får för stort utrymme i samhället t.ex. skolan). Men fortfarande så baseras det på gudstro. Något jag saknar.