I Sverige har vi dessutom lagar just för att skydda människors rätt till att vara den man är.
Det gäller alla. Även ateister. D.v.s. vem som helst får neka vem som helst gällande att vara samtalsstöd av något slag. Oavsett anledning.
Sen undrar jag hur korrekt det egentligen är att en psykolog blandar in sin religiösa tro eller avsaknad av tro i sitt yrke.
Jag funderar på hur jag hade gjort om jag var psykolog eller liknande. Jag hade inte tagit på mig en t-shirt där det står "Ateist" på. Eftersom min personliga uppfattning och åsikter om religion inte skulle vara relevanta i mitt möte med patienter. Inte heller hade jag skyltat med partitillhörighet om jag hade varit engagerad i ett parti. En psykolog måste ju kunna möta människor och få ett förtroende från dem. Möta dem på deras plats för att kunna nå fram. Då hade min avsaknad av tro varit helt oviktig. På samma sätt tänker jag att jag hade velat att en troende psykolog hade gjort om jag skulle träffa hen. Det är om psykologen hade blandat in sin tro i våra samtal som jag förmodligen dragit mig ur. Definitivt om hen hade fortsatt efter att jag bett hen att inte blanda in religion.