Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det suger ju, åt båda håll så att säga. Både de som övertygar och de som är anti. Precis som att det suger i den här tråden.
Jag tror däremot tankeexperimentet att byta ut ordet troende till homosexuell (eller bisexuell för den delen) skulle fungera, för det är mindre stigmatiserat än könsidentitet.

Jag tror däremot tankeexperimentet att byta ut ordet troende till homosexuell (eller bisexuell för den delen) skulle fungera, för det är mindre stigmatiserat än könsidentitet.
Vad baserar du det på, då? Du tror säger du, jag är helt med på det så jag förväntar mig ingen statistik. Jag är bara nyfiken.

Men herrejisses människa. Du kommer med falsk information och rena konspirationsteorier, för att inte tala om vilken otroligt fullkomligt vidrig människosyn du lyfter mot de som är religösa (mig exkluderad för du vet ju inte ens vad jag har förvtro, eller om jag har någon) . Du menar på allvar att sådana fulllomligt horribla anklagelser ska stå oemotsagda?! Om du nu tror på vetenskap så börja med att leta källor till dina påståenden. Det lärde sig de flesta på lågstadiet.

Horribla anklagelser? Det känns mest som att tar åt dig väldigt mycket av att jag säger att jag inte tror. Var och en får tro på vad de vill. Även jag.

Jag pratar om att jag tycker det är otäckt när uppenbarligen vissa nekar hjälp även av psykologer ifall det skulle komma fram att den har en tro. Att vissa känner sådan avsky mot människor med en tro att dom inte vill ha med den att göra. Liksom hur långt ska man dra det då, ska psykiatrin och sjukvården osv sluta anställa folk som har en tro så att dom som avskyr dessa människor så mycket ska slippa riskera att ha med dom att göra? Det är inte rätt utveckling tycker jag.

Är man inte i behov av att ha en samtalskontakt så är det väl klart att det inte finns någon vits med att ha hjälp av en präst. Präster hjälper för övrigt sällan till när psykiatrin är ett alternativ, då har man allvarligare problem oftast.

Jag känner ingen avsky mot psykologer med gudstro. Jag känner bara inte att de delar min världsbild tillräckligt mycket för att jag ska känna mig bekväm med att öppna mig för dem. Om jag skulle märka av det eller om det skulle vara så att psykologen även är utbildad präst.

Jag sitter och finurlar. Jag vet och instämmer med att det skrivits en hel del inlägg över gränsen i tråden. Jag är säker på att de både rapporterats och att användarna blivit varnade - men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är jätteviktigt att en får kritisera Kyrkan/kyrkor/religioner.
Det är ju Jätteorganisationer som har, i mitt tycke, alldeles för stort inflytande i samhället. Organisationer jag inte delar värdegrund med, så det är klart det skaver ibland.
Jag kan inte på något vis se att en kritik av närvaron av religion i (till exempel) skola och vård samtidigt måste vara kritik av enskilda troende individer.

Senast ändrad:
. Jag är säker på att de både rapporterats och att användarna blivit varnade

Möjligt, rent av högst troligt att inlägg blivit rapporterade, men eftersom tråden inte blivit rensad eller mod kommit med tillsägelse i tråden, så tvivlar jag faktiskt på att någon blivit varnad hittills.

Kritisera och ifrågasätta är förövrigt något helt annat än vad vissa pysslar med i den här tråden.

Problemet är när man skickar på sitt ifrågasättande genom att fullständigt trycka ner och visa sitt hat öppet mot de som är troende. Det kan ALDRIG vara ok att tala om för dessa att de tror på en sketen bok som är sagor och nedvärdera folk som tror på saker att de är dumma i huvudet och tala om rakt ut att de inte har rätt att visa sin tro. Det kan inte heller ses som okej att komma med rena inlägg som är konspirationsteorier eller bara helt felaktiga inlägg bara för att framhäva sin egen rätt, kan jävla lättare får det vara.
Att kalla bibeln för en sagobok är kanske inte särskilt taktfullt, men jag ser det inte som värre än att ifrågasätta medium, folk som tror på tarotläsningar, kalla kristaller för krimskrams eller liknande.
Edit: prova titta in i trådarna om djurkommunikation till exempel?
Hat är ett Väldigt starkt ord och jag tror de flesta skriver ur sin egen bok helt enkelt, men ja, flera inlägg har varit helt över gränsen. Det var ju det jag skrev från början.

Möjligt, rent av högst troligt att inlägg blivit rapporterade, men eftersom tråden inte blivit rensad eller mod kommit med tillsägelse i tråden, så tvivlar jag faktiskt på att någon blivit varnad hittills.

Kritisera och ifrågasätta är förövrigt något helt annat än vad vissa pysslar med i den här tråden.
Det tänker jag inte spekulera i. Jag tycker moddarna brukar sköta forumet rätt föredömligt, och de har väl också jul att stå i.

Att kalla bibeln för en sagobok är kanske inte särskilt taktfullt, men jag ser det inte som värre än att ifrågasätta medium, folk som tror på tarotläsningar, kalla kristaller för krimskrams eller liknande.
Edit: prova titta in i trådarna om djurkommunikation till exempel?
Hat är ett Väldigt starkt ord och jag tror de flesta skriver ur sin egen bok helt enkelt, men ja, flera inlägg har varit helt över gränsen. Det var ju det jag skrev från början.
Klart du inte tycker det är så viktigt. Du är ju inte troende själv? Det ni borde se är att flera som utger sig för att vara kristna här blir riktigt sårade och tar riktigt illa upp och kanske backa och inte köra på att de är dumma i huvudet?

För egen del kritiserar jag inte vad folk tror på. Däremot kan jag ifrågasätta påståenden om saker som skulle kunna gå att verifiera(eller falsifiera...), oavsett om det handlar om helande bön, tarotläsning eller djurkommunikation. Framför allt tycker jag att det är viktigt att ifrågasätta sådant när folk tjänar pengar på det och när det t ex riskerar att användas i stället för läkemedel.

Men jag ser inga skäl att förlöjliga individer som tror på någon gudom, spöken, småknytt, reinkarnation, medium eller whatever.

Klart du inte tycker det är så viktigt. Du är ju inte troende själv? Det ni borde se är att flera som utger sig för att vara kristna här blir riktigt sårade och tar riktigt illa upp och kanske backa och inte köra på att de är dumma i huvudet?
Jag har aldrig sagt att någon är dum i huvudet. Jag tror faktiskt inte att Någon skrivit det i tråden. Att tycka att det någon annan tror på inte är sant är inte att hata eller avsky någon heller. Som sagt ifrågasätts andras tro på saker och ting hela tiden mer eller mindre snyggt, det finns annat som skrivits som är mer problematiskt än att kalla någons heliga bok för hittepå.
Jag har för övrigt inte skrivit det heller såvitt jag minns.

Oavsett tycker jag som sagt att kyrka/religion och samhälle kan och bör diskuteras.

För egen del kritiserar jag inte vad folk tror på. Däremot kan jag ifrågasätta påståenden om saker som skulle kunna gå att verifiera(eller falsifiera...), oavsett om det handlar om helande bön, tarotläsning eller djurkommunikation. Framför allt tycker jag att det är viktigt att ifrågasätta sådant när folk tjänar pengar på det och när det t ex riskerar att användas i stället för läkemedel.

Men jag ser inga skäl att förlöjliga individer som tror på någon gudom, spöken, småknytt, reinkarnation, medium eller whatever.
Jag håller helt och hållet med, samtidigt som jag kan förstå att folk skriver utifrån sig själva att "för mig är bibeln likställd med en sagobok"... till exempel.
Jag har flera bekantskaper som lever i sin tro på kristaller och moder jord - det är inte fel av mig att istället beskriva en kristall som en snygg sten jag har i hallen.
Och ja, frågan och problemet blir betydligt större när religionen är så integrerad i samhället, det börjar handla om pengar och makt, om vård och utbildning och politik.

Senast ändrad:
Jag håller helt och hållet med, samtidigt som jag kan förstå att folk skriver utifrån sig själva att "för mig är bibeln likställd med en sagobok"... till exempel.
Jag har flera bekantskaper som lever i sin tro på kristaller och moder jord - det är inte fel av mig att istället beskriva en kristall som en snygg sten jag har i hallen.

Fast en kristall kan ha någon slags krafter(inte mitt kunskapsområde) och samtidigt vara en snygg sten man har i hallen. Det är alltså inte helt jämförbart med att kalla det vissa ser som en helig skrift för en sagobok - de sakerna är oförenliga. Motsvarigheten skulle väl snarare vara att man som icke troende ser bibeln som vilken bok som helst och det tror jag inte att någon tycker vore konstigt.
(Dessutom kan man diskutera om det är helt korrekt att kalla bibeln för sagobok ändå - den innehåller ju t ex lyrik och skildringar av en del personer som faktiskt funnits.

Och ja, frågan och problemet blir betydligt större när religionen är så integrerad i samhället, det börjar handla om pengar och makt, om vård och utbildning.

Menar du att religionen skulle vara så integrerad i det svenska samhället? För i så fall håller jag inte med.

Fast en kristall kan ha någon slags krafter(inte mitt kunskapsområde) och samtidigt vara en snygg sten man har i hallen. Det är alltså inte helt jämförbart med att kalla det vissa ser som en helig skrift för en sagobok - de sakerna är oförenliga. Motsvarigheten skulle väl snarare vara att man som icke troende ser bibeln som vilken bok som helst och det tror jag inte att någon tycker vore konstigt.
(Dessutom kan man diskutera om det är helt korrekt att kalla bibeln för sagobok ändå - den innehåller ju t ex lyrik och skildringar av en del personer som faktiskt funnits.

Menar du att religionen skulle vara så integrerad i det svenska samhället? För i så fall håller jag inte med.
Det tror jag inte på. ;)
Oavsett var det bara ett exempel. Det finns sjutusen saker som kan vara en superviktig del av en människas identitet som andra inte tror på. Se på Flat Earthers till exempel - superviktigt och otroligt verkligt för dem, men inte för mig. Jag menar verkligen inte att förneka eller håna någons tro, men jag är rätt övertygad om att de flesta av oss någon gång gång och någonstans gjort oss skyldiga till att rulla med ögonen och undra hur i hela friden någon kan tro att det där är sant. Även personer som lever i någon form av religiös tro.

Det finns gott som skönlitterära verk med historisk bakgrund som ändå är skönlitterära, och det finns säkert gott om sagoböcker som har grund i verkliga skildringar... Men det spelar ingen roll. Det är inte det jag är ute efter, jag menar mest att jämförelsen inte nödvändigtvis är ett hån.

Joo, det tycker jag nog. Kyrkan är ju en jättestor del av kulturen, staten och politiken. Den finns överallt.

Jag sitter och finurlar. Jag vet och instämmer med att det skrivits en hel del inlägg över gränsen i tråden. Jag är säker på att de både rapporterats och att användarna blivit varnade - men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är jätteviktigt att en får kritisera Kyrkan/kyrkor/religioner.
Det är ju Jätteorganisationer som har, i mitt tycke, alldeles för stort inflytande i samhället. Organisationer jag inte delar värdegrund med, så det är klart det skaver ibland.
Jag kan inte på något vis se att en kritik av närvaron av religion i (till exempel) skola och vård samtidigt måste vara kritik av enskilda troende individer.

Jag delar inte din övertygelse kring huruvida det rapporterats och varnats.

Hur som helst så håller jag givetvis med dig om att det är viktigt att kunna ifrågasätta och, på ett civiliserat sätt, kritisera religion/trosuppfattningar etc. I Sverige finns dessutom lagar kring vilket inflytande religion får ha i skola, vård etc. och att lyfta och diskutera när detta inte efterföljs är naturligtvis inget fel eller olämpligt.

Det som blir väldigt fel är när det dels sprids vad som närmast är konspirationsteorier (som att Svenska kyrkan indoktrinerat vården, och att möjligheten att samtala med en präst är något som ersätter terapeutiska samtal eller som är "istället för" kuratorskontakt i en kris) samt när kritiken mot religion som fenomen kommer ut i form av en vilja att inskränka människors rättighet att uttrycka sin egen tro.

Jag tar själv inte alls illa upp om någon anser att bibeln är en sagobok. För min egen del bryr jag mig inte heller om någon bränner biblar och koraner, men jag tycker ändå att det är fruktansvärt respektlöst i och med att det är något man gör för att kränka och provocera de som faktiskt tar illa upp. Det är alltså skillnad på att säga att bibeln är en sagobok därför att man helt enkelt ser den som en bok i mängden, och att säga det med avsikt att kränka och förminska kristna. Det är ofta väldigt tydligt vad som är avsikten bakom ett sådant uttalande.

Självklart måste inte kritik av närvaro av religion i olika delar av samhället vara synonymt med kritik av enskilda troende. Problemet är när det blir det, och när det framställs som att troende/kristna/kyrkan/religiösa samfund som homogen grupp är ansvariga för vad t. ex. en församling/en sekt/en fundamentalist gjort eller gör. Som exempel kan nämnas att det argumenterats friskt mot att skolor haft samarbeten med kyrkor, och att sjukhuspräst erbjudits som stödjande samtal när kurator inte funnits på plats. jag har inte sett någon här i tråden antyda att det är rätt och riktigt att det är så. Tvärt om har jag uppfattat det som att alla är eniga om att det är fel att vården inte har resurser nog för att erbjuda samtalsstöd till människor i kris, och att skolan absolut bör vara fristående från religion. Ändå fortsätter det framställas om att troende tycker att det är så det ska gå till, att "vi" tycker att det är oproblematiskt, och att "vi" inte förstår än det ena, än det andra, enbart baserat på vår tro.

Jag vill också poängtera att det som framför allt är upprörande för mig personligen är att tillskrivas åsikter och ståndpunkter som jag inte har, och att få höra att jag (och andra religiösa) inte ska vara öppna med vår tro. Jag förmodar att det kan vara svårt för icke-troende att förstå hur det känns. Det ger mycket starka associationer till hur människor förföljts och kränkts för sin tro, både i nutid och historiskt. Det finns än i dag människor som brutalt mördas för att de är öppna med sin tro. Vägen bort från det kan inte, bör inte, får inte vara att tvinga människor att dölja sin tro. Lika lite som någon ska tvingas dölja sin sexuella läggning, könsidentitet etc.

I Sverige har vi dessutom lagar just för att skydda människors rätt till att vara den man är.

Jag har aldrig sagt att någon är dum i huvudet. Jag tror faktiskt inte att Någon skrivit det i tråden. Att tycka att det någon annan tror på inte är sant är inte att hata eller avsky någon heller. Som sagt ifrågasätts andras tro på saker och ting hela tiden mer eller mindre snyggt, det finns annat som skrivits som är mer problematiskt än att kalla någons heliga bok för hittepå.
Jag har för övrigt inte skrivit det heller såvitt jag minns.

Oavsett tycker jag som sagt att kyrka/religion och samhälle kan och bör diskuteras.
Jag tänker inte gå tillbaka 42 sidor men jo. Det finns ett flertal inlägg där man behandlar troende och dess erfarenheter som en spann vatten och är kritisk och fruktansvärt otrevliga mot person för att denna är troende och inte mot religion. Jag skrev inte att du har gjort det. Men du är troligen en som behöver backa eftersom du uppenbart tar åt dig och hade tråden handlat om din sexualitet så hade du nog blivit rätt ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama