Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte alls att man ska behöva ”dölja sin tro” eller inte diskutera den med andra. Sen finns det såklart inte heller krav på att lufta den, men att hålla den för sig själv för andras skull verkar helt befängt.

Så som det skrivs om troende här så kan jag absolut förstå att man håller tyst, innan man känner andra väl. Hur ska man veta om den man möter har samma tankar som skrivs här (de negativa och hånfulla) eller om hen är mer öppen och vänligt inställd till troende? Om man likställer religion med att tro på sagor, antar man då att jag som projektledare ber för framgång, istället för att göra tidplaner och riskanalyser, om det skulle framkomma vid fikabordet att jag har en religiös andlighet? Skulle jag inte få viktiga projekt, skulle man vara rädd för att jag skulle försöka pracka på kunden min tro? Hur ska jag veta hur stor aversion den andre känner mot sådana "som mig"?

Hur skulle reaktionerna här inne vara och hur fort skulle tråden låsas om ämnet vore transsexuella (ett ämne som många här inne verkligen brinner för och försvarar med näbbar och klor) folk skrev sånt här?

Jag saknar respekt för idén om könsbyte.
För mig är det extremt obehagligt att få höra att en kollega är transexuell
Du ser mening i din transsexualitet.

Jag ser transexualitet som totalt meningslöst, annat än för att retas lite på ett forum.
tycker inte att små barn ska utsättas för transexuella eftersom barns kritiska tänkande ännu inte är utvecklat
jag är lika säker på att det inte existerar transexuella som jag är att pansexuella inte existerar.

Och nej, ingen behöver gå bananas och inbilla sig att jag påstår att någon faktiskt skrivit ovanstående, bara för att jag lånat ett mikroskopiskt antal "mindre lyckade" formulerigar från tråden.

Ramaskri, drev, låst tråd och banningar skulle bli resultatet.

Fast......
Det är tydligen helt ok att skriva så om kristendom/kristna och ställa sig helt oförstående till att de som är kristna blir upprörda och går i försvar.

Lustigt.

Precis. Ingen kristen jag känner bryr sig om någons annans gudstro eller frånvaro därav. Jag uppfattar den idén utdaterad och att bara icke-kristna tror det är så. Jag pratar nu om kristendom i Sverige, vilket är trådens ämne.
Aha, då förstår jag. Samtidigt som jag ( med åtskilliga ”vanliga” kristna i mitt umgänge samt två år boende heltid på folkhögskola med sk Bibellinje - inte den jag gick, dock ) vet att det är av kärlek och omsorg till medmänniskorna som de vill att även jag ska ”finna frälsning”. Konstigt vore det ju annars, om man är övertygad om att detta är vägen till räddning i evigheten.

Aha, då förstår jag. Samtidigt som jag ( med åtskilliga ”vanliga” kristna i mitt umgänge samt två år boende heltid på folkhögskola med sk Bibellinje - inte den jag gick, dock ) vet att det är av kärlek och omsorg till medmänniskorna som de vill att även jag ska ”finna frälsning”. Konstigt vore det ju annars, om man är övertygad om att detta är vägen till räddning i evigheten.
Och jag undrar fortfarande om du kan hänvisa till några studier kring hur stor andel av troende kristna som vill att andra icke-kristna ska bli kristna?

Det verkar som du tror att en kristen inte kan hålla två tankar i huvudet (jag är lycklig i min kristna tro OCH andra kan ha andra vägar till sin lycka). Jag undrar varför?

Det som jag menade lite "skämtsamt" var detta inlägg som jag skrev "Det är ju tyvärr en klen tröst, och väger inte upp för all diskriminering som funnits och finns kvar, men det är just gällande transfrågor som svenska kyrkan på twitter på riktigt är ett ljus i det transfoba mörkret." vilket ju på riktigt är en ganska klen tröst om man lidit skada på grund av kyrkan, så det kändes i efterhand lite som ett skämt att ens nämna svenska kyrkan på twitter (även om jag tycker att de gör ett toppenjobb) i sammanhanget. :)

Ok, jag förstår fortfarande inte vad det skämtsamma är. Jag tolkade det du först skrev som att du menade att det var positivt det som de skrivit på Twitter, även om det förstås inte kan ogöra vad de tidigare sagt och gjort. När du sedan backar från det i ditt nästa inlägg skriver att du skämtade, så förstår jag inte alls. Men jag har inte själv läst vad de skrivit på Twitter, då kanske det varit mer förståeligt för mig. Jag gjorde bara en tolkning utifrån vad du skrev som stämde med min bild från andra kanaler, men blev förvirrad av att du sedan verkar byta tolkning (?). Men jag släpper det, man kan inte hänga med i allt som sägs och skrivs :)

Tänker du att "räddning i evigheten" är ett centralt mål för alla troende?

Ok, jag förstår fortfarande inte vad det skämtsamma är. Jag tolkade det du först skrev som att du menade att det var positivt det som de skrivit på Twitter, även om det förstås inte kan ogöra vad de tidigare sagt och gjort. När du sedan backar från det i ditt nästa inlägg skriver att du skämtade, så förstår jag inte alls. Men jag har inte själv läst vad de skrivit på Twitter, då kanske det varit mer förståeligt för mig. Jag gjorde bara en tolkning utifrån vad du skrev som stämde med min bild från andra kanaler, men blev förvirrad av att du sedan verkar byta tolkning (?). Men jag släpper det, man kan inte hänga med i allt som sägs och skrivs :)
Jag tycker alltså att det är positivt att de skriver så på twitter, i just inlägget som du noterade, så var det bara fel läge av mig att nämna det. Skrivit i andra senare inlägg i den här tråden (som ju blivit ganska lång snabbt...) att jag i stort sett uppfattar det som att företrädare för svenska kyrkan blivit "woke" och att jag uppskattar det. :D

Vad är skillnaden på "vanliga" och vanliga kristna? Är det de "vanliga" som vill omvända hedningarna och "frälsa" dem eller är det de vanliga? Jag vill verkligen inte bli "frälst" av någon. Låter som gamla tidens plundringar i religionens namn där man frälste någon genom att slå ihjäl dem, iofs så fick de ju möta deras skapare snabbt men jag tar helst inte hjälp av andra för att avsluta mina dagar i nuläget. 🙄

Jag har upplevt att en svensk kristen uttryckt stor oro för själen hos personer som inte är troende, men något försök till "frälsning" eller övertygande förekom inte. Det här var en äldre person.

Vad är skillnaden på "vanliga" och vanliga kristna? Är det de "vanliga" som vill omvända hedningarna och "frälsa" dem eller är det de vanliga? Jag vill verkligen inte bli "frälst" av någon. Låter som gamla tidens plundringar i religionens namn där man frälste någon genom att slå ihjäl dem, iofs så fick de ju möta deras skapare snabbt men jag tar helst inte hjälp av andra för att avsluta mina dagar i nuläget. 🙄
För mig är dom "vanliga" kristna dom som går efter nya testamentet.

Fast det är väl generellt NT man brukar inom Svenska Kyrkan. Jag skulle snarare kalla det Ovanligt med något annat?
Ja? jag skrev att för mig är nya testamentet den vanliga tron om man nu måste kalla något det vanliga eller ovanliga. Men det är den tron jag hört om i mitt liv iallafall och den som omger den här delen av Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23