Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tyvärr en gissning på motsatsen till ”vanligt” kristen och det är ”gravt” kristen, vilket en kursare skrattande kallade två andra unga kursare. :down:

Som kommentar till det, och tråden i stort, så önskar jag mest påpeka att förakt mot troende inte är en särskilt framgångsrik väg att neutralisera den svenska kulturen från kyrklig påverkan. Det är bara ett annat sorts gift. Eller snarare samma gift i nya kläder. De som tar starkt avstånd från religion borde också ta avstånd från den typ av maktmissbruk som gjort religionen problematisk för att te sig trovärdig i mina ögon. Annars blir bara sekulariteten en ny form att stöpa samma gamla dogmatiskhet och förtryck i.

Det som efterfrågades var ju skillnaden mellan "vanliga" och vanliga. Nu känner jag mig förvirrad. 😅
Haha! 😄 Med vanlig menar jag svenska kyrkan, inte övriga typ Jehovas Vittnen, Mormonerna etc etc, som ju också är kristna men helt klart åt sekt-hållet. Svenska kyrkan, vanlisarna, är idag oftast rätt fria i tankarna och inte lika dömande i frågan om Den Enda Sanna Kyrkan.

Hm, jaa…? Det är ju detta den kristna tron går ut på; att Jesus Kristus dog på korset för våra synder, så att var och en som tror på honom inte ska förgås utan ha evigt liv…?

Du har precis konstaterat att svenska kristna inte missionerar till mans sådär. Varför skulle just kristna vara så fokuserade på vad ANDRA gör med sitt liv? Det låter som DU är vill att kristna ska bedriva mission.

Varför skulle ens tro plötsligt förvandla ens liv så att främmande människor blir huvudperson i ens liv bara för att en själv har en gudstro? Jag tror folk är huvudperson i sitt eget liv lite till mans. Bortsett möjligen typ Gandhi och Nelson Mandela. Det är ju sjukt stor skillnad på ”älska din nästa” och ”styr varje steg din nästa tar så hen gör RÄTT”, och vi vet båda vilket av de två som anses vara ett kristet ledord.

Det känns som det händer något jag inte förstår kring att kristendom inte skulle vara en personlig trosåskådning utan någon typ av projekt? Tror du det? Har du erfarit det?

Du har precis konstaterat att svenska kristna inte missionerar till mans sådär. Varför skulle just kristna vara så fokuserade på vad ANDRA gör med sitt liv? Det låter som DU är vill att kristna ska bedriva mission.

Varför skulle ens tro plötsligt förvandla ens liv så att främmande människor blir huvudperson i ens liv bara för att en själv har en gudstro? Jag tror folk är huvudperson i sitt eget liv lite till mans. Bortsett möjligen typ Gandhi och Nelson Mandela. Det är ju sjukt stor skillnad på ”älska din nästa” och ”styr varje steg din nästa tar så hen gör RÄTT”, och vi vet båda vilket av de två som anses vara ett kristet ledord.

Det känns som det händer något jag inte förstår kring att kristendom inte skulle vara en personlig trosåskådning utan någon typ av projekt? Tror du det? Har du erfarit det?
Nej, absolut inget projekt! Men - detta var/är en av anledningarna till tvivel hos mig. Avgörande tvivel när det gällde Mormonismen! Men tvivel också när det gäller ”vanlig” (…) kristen tro; att tron är avgörande för ens öde efter jordelivet. Vetskapen att många av mina nära och kära skulle gå förlorade - vad glädje hade jag då av att förhoppningsvis bli räddad/frälst? Valet stod mellan att ta avstånd från den tron, eller att förtvivlat försöka rädda mina nära och kära. Vilket jag självklart inte kunde - och jag upplevde som orimligt och felaktigt. Ser du hur jag menar?

Hm, jaa…? Det är ju detta den kristna tron går ut på; att Jesus Kristus dog på korset för våra synder, så att var och en som tror på honom inte ska förgås utan ha evigt liv…?

Menar du att alla som betraktar sig som troenden inom kristendomen tänker likadant om vad "tro på Jesus Kristus" innebär, vad synd och frälsning innebär och vad tiden efter livet på jorden innebär? Tror du att alla troende betraktar Bibeln bokstavligen? Tror du att alla troende tror att det efter döden kommer ett helvete eller himmel?

Jag är uppriktigt nyfiken på vad du tror om människor som ser sig själva som troende.

Hur skulle reaktionerna här inne vara och hur fort skulle tråden låsas om ämnet vore transsexuella (ett ämne som många här inne verkligen brinner för och försvarar med näbbar och klor) folk skrev sånt här?

Och nej, ingen behöver gå bananas och inbilla sig att jag påstår att någon faktiskt skrivit ovanstående, bara för att jag lånat ett mikroskopiskt antal "mindre lyckade" formulerigar från tråden.

Ramaskri, drev, låst tråd och banningar skulle bli resultatet.

Fast......
Det är tydligen helt ok att skriva så om kristendom/kristna och ställa sig helt oförstående till att de som är kristna blir upprörda och går i försvar.

Lustigt.

Jag kan bara hålla med. Om man leker med tanken att byta ut ämnet till transexuella i stället för kristna, så blir det ytterst obehagligt.

Jag tror inte att någon börjar diskriminera mot någon för att dom nämner att dom är transexuella. Men i min erfarenhet, så nämner dom det inte i förbifarten och låter det vara bra så.
Det räcker med att man säger "jag är HBTQI+". Inga detaljer tack. Det blir svårt att kallprata normalt med en person som i mitt tycke, deltar i något väldigt obehagligt.
Identifiera dig som vad du vill. Varför behöver du berätta om det för andra? Det är just det här som är provocerande med transexuella och en del andra könsidentiteter. Missionerandet!

Likaså att en persons dåliga erfarenheter av t. ex. transpersoner skulle rättfärdiga att uttala sig nedlåtande och grovt generaliserande om alla transpersoner, att det på något vis skulle vara en acceptabel ursäkt, det kan jag inte föreställa mig skulle ses som rimligt.

Nej, absolut inget projekt! Men - detta var/är en av anledningarna till tvivel hos mig. Avgörande tvivel när det gällde Mormonismen! Men tvivel också när det gäller ”vanlig” (…) kristen tro; att tron är avgörande för ens öde efter jordelivet. Vetskapen att många av mina nära och kära skulle gå förlorade - vad glädje hade jag då av att förhoppningsvis bli räddad/frälst? Valet stod mellan att ta avstånd från den tron, eller att förtvivlat försöka rädda mina nära och kära. Vilket jag självklart inte kunde - och jag upplevde som orimligt och felaktigt. Ser du hur jag menar?
Många "vanliga" eller vanliga troende tror ju för att ha en moraliskt kompass och tron skapar en trygghet i livet. Det är inte alla som tänker på livet efter eller vad som händer med anhöriga då dom har ett eget val och kan välja vilken väg dom vill gå. Det är ju liksom grunden i "vanlig" eller vanlig kristen tro.

Engelska bible men ändå, det är en bra vägledning. Nya testamentet nu alltså:

Basic
Instructions
Before
Leaving
Earth

Ja. Och nu förstår jag att du pratar om en egen erfarenhet. Jag har ändå lite svårt att förstå att/om du menar att alllllllla kristna resonerar så eftersom dessa du mött gjort det? Varför skulle kristna som grupp en mindre variation i vad de tycker än gemene man? Just detta att vilja sina nästa väl är ju ändå inte unikt, det vill nog de flesta oberoende av tro eller frånvaro av densamma. Jag inser när jag läser vad du skriver att jag kanske umgåtts i cirklar där folk ganska mycket benar i skillnaden mellan kristendom och kyrklighet och att det kanske inte är så vanligt som jag tror (trots att jag rört mig genom ett antal olika församlingar, om än ganska perifert) vad betyder denna lära om vi kan sortera bort årtusenden av patriarkalt, kolonialt maktmissbruk ur tolkningarna?

Det låter som du utgår från att alla kristna är bokstavstroende och att tron/gudskontakten inte är personlig och levande (vilket jag såklart kan missuppfatta)? Att det är vinsten av relationen till gud som vore det viktiga och inte relationen i sig, men det är inte alls min erfarenhet.

Det låter som ditt dilemma var socialt tryck (dvs klubben som uppstår kring tron) snarare än tron som var problematisk, eller tolkar jag fel? Fattar också om du inte vill svara med tanke på trådens ton.

På buke? Utan att det rapporteras, inlägg raderas, tråd låses eller att någon blir bannad?
Det är ju standard i nästan varje tråd om transfrågor att det talas generaliserande om transpersoner för att någon haft en negativ erfarenhet, eller sett någon uttrycka sig på ett visst sätt online, så att det avgjort formar uppfattningen och leder till ett misstänkliggörande.

Det är ju standard i nästan varje tråd om transfrågor att det talas generaliserande om transpersoner för att någon haft en negativ erfarenhet, eller sett någon uttrycka sig på ett visst sätt online, så att det avgjort formar uppfattningen och leder till ett misstänkliggörande.
Men som Gnist är inne på så rapporteras väl i regel sådana inlägg? Eller?

Ni vet att det förekommer andra religioner i Sverige än kristendom i synnerhet inom Svenska Kyrkan?

Som dessutom har ett helt annat sätt att föra sig sig än kristna inom svenska kyrkan?

Men som Gnist är inne på så rapporteras väl i regel sådana inlägg? Eller?
Jag läser förvisso inte alla trådar, eller ens exakt alla inlägg i de trådar jag läser i, men jag kan inte påminna mig att jag någon gång under mina 18 år som medlem sett en tråd om transexualitet (eller någon annan sexualitet för den delen) nerlusad med fördomar, raljerande, förlöjligande etc på det vis som förekommer i den här tråden.

Trådar om såna ämnen rensas och låses (oftast) och folk blir både varnade och vissa bannas ett tag låååångt innan de ens är i närheten av det här.

Lustigt, som sagt.

Jag läser förvisso inte alla trådar, eller ens exakt alla inlägg i de trådar jag läser i, men jag kan inte påminna mig att jag någon gång under mina 18 år som medlem sett en tråd om transexualitet (eller någon annan sexualitet för den delen) nerlusad med fördomar, raljerande, förlöjligande etc på det vis som förekommer i den här tråden.

Trådar om såna ämnen rensas och låses (oftast) och folk blir både varnade och vissa bannas ett tag låååångt innan de ens är i närheten av det här.

Lustigt, som sagt.
Känns onödigt att länka, men det förekommer nästan jämt. Inte sällan i kombination med att det finns en gemenskap som försöker övertyga fler att bli trans, om man vill jämföra med mission/frälsning och fördomar om det.

Känns onödigt att länka, men det förekommer nästan jämt. Inte sällan i kombination med att det finns en gemenskap som försöker övertyga fler att bli trans, om man vill jämföra med mission/frälsning och fördomar om det.
Det suger ju, åt båda håll så att säga. Både de som övertygar och de som är anti. Precis som att det suger i den här tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama