SVART tandkött

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 20 614
P

plymen

Vad finns det för orsaker till att en hunds tandkött blivit svart på mindre än en vecka??:confused:

Sv: SVART tandkött

Till exempel???

Hittar absolut ingenting på nätet..

Nej, det gör det inte, men det brukar finnas mycket mer än vad veterinärerna här i trakten har någon aning om, tyvärr:crazy:

Jag har ingen aning, men kolade lite fort på nätet och hittade ingenting. Utom att det på ett ställe stod att tandköttet inte kan bli svart, svart tandkött kan bara vara medfött.
Det är ju ingen särskilt säker källa, men det får det ju att bli ännu mer mystiskt…

Kanske du kan slänga in en bild? Har hela tandköttet blivit svart?

Kan inte veterinärerna kring dig ge dig svar kan du väl alltid ringa till någon större klinik, kanske de kan hjälpa dig över telelfon?

Jo, det läste jag också, verkade skumt? Har sökt på tre språk men hittar inget.

Ja, tandköttet är så gott som helsvart. Får tyvärr inte uppladdat några bilder på den här datan.

I övrigt känns tandköttet och ser ut som vanligt, enda som skiljer är att färgen är svart. Funderade om hunden fått i säg nåt som färgar, men kan inte komma på vad det kunde vara?

Ja, veterinärerna här ikring får man inte tag på en lördakväll, men jag har kollat upp några ställen som har öppet veckoslut också ifall hunden ändras i övrigt.

Tycker mest det är konstigt?

Ring jour vet, 0900-1005161. Kostar någon krona, men får man inte tag i någon annan om råd är det värt det.
De svarar dygnet runt 24/7.

Hur fungerar det rent praktiskt?:confused:
De röda blodplättarna är ju det som gör skinnet rött, mindre blodplättar, ljust skinn osv. Eller?
Men jag vill verkligen veta..:laugh:

Ärligt talat vet jag inte.

En vän till mig hade en häst som var sjuk och till sista var tandköttet nästan svart på den, det skulle enligt veterinären bero på syrebrist i blodet.

Hoppas att det är någon annan som läser här som vet mer!

Kom på att det kanske kan vara samma sak som får människor att bli blå om läpparna om de inte får luft? Men detta är bara en fundering från min sida ;)

Alltså som förklaring till att syrebrist kan färga tandköttet mörkt.

Googlade på syrebrist i blodet och hittade info angående Cyanos, en sjukdom som ger blåaktig missfärgning av hud och slemhinnor p.g.a. att blodets syrehalt är låg. Blodet är därför mörkt.

Jag har dock ingen aning om det kan drabba djur.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 172
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 801
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 814
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka