Svårseminerat sto

Eastwick

Trådstartare
Någon här som varit med om liknande och vet ev. orsak?

Mitt sto står som ett ljus vid undersökningarna men låter sig inte semineras godvilligt utan kräver lugnande. Inga abnormiteter kan kännas och hon är öppen och fin med stort ägg. Första brunsten blev hon seminerad en gång men tog sig tyvärr inte, nu är hon seminerad för andra gången på andra brunsten och jag hoppas hon är färdig att hämta imorgon.

Någon som varit med om liknande fall?

Sv: Svårseminerat sto

Någon här som varit med om liknande och vet ev. orsak?

Mitt sto står som ett ljus vid undersökningarna men låter sig inte semineras godvilligt utan kräver lugnande. Inga abnormiteter kan kännas och hon är öppen och fin med stort ägg. Första brunsten blev hon seminerad en gång men tog sig tyvärr inte, nu är hon seminerad för andra gången på andra brunsten och jag hoppas hon är färdig att hämta imorgon.

Någon som varit med om liknande fall?

Är det samma sto som visade sig dräktig med 2 års hingsten ? Borde man inte kunna hitta förklaringen där ? Antingen att hon blev skrämd av själva tjuvbetäckningen alternativt att det har något att göra med att hennes kropp fortfarande tror att hon är dräktig ?

Ja, det var ju vad jag hoppades att bla du skulle ha ett svar på!! :D Dessutom har hon ju varit dräktig på naturlig väg tidigare i somras, eller om det nu var den helige ande... vilket jag börjar tro på riktigt nu!! :angel:

Ja, vi har spånat om detta, problemet är bara att de båda tvååringarna är så dödens rädda för henne normalt sett, föltuggar bara hon tittar på dem, så att någon av dem skulle våldfört sig på henne känns inte troligt.

Det andra alternativet har jag ingen aning om, kan det bli så? Att kroppen tror den är dräktig trots att detta är andra brunsten sedan dess?

Ja, vi har spånat om detta, problemet är bara att de båda tvååringarna är så dödens rädda för henne normalt sett, föltuggar bara hon tittar på dem, så att någon av dem skulle våldfört sig på henne känns inte troligt.

Det andra alternativet har jag ingen aning om, kan det bli så? Att kroppen tror den är dräktig trots att detta är andra brunsten sedan dess?

Jag har för dålig kunskap om hur de egentligen fungerar, men har hört bla om de resorberar så kan de vara jättesvåra att få dräktiga igen samma säsong för att kroppen redan är inställd på att de är dräktiga, har inte själv drabbats av det så vet inte hur det stämmer men här är ju många andra som borde ha erfarenhet av det.

Jag märkte mkt tydligt på mina ston redan innan vi kollade dem på 16 dygn att de nog var dräktiga, ändrade sitt sätt att vara väldigt tidigt, så någonting händer uppenbarligen i kroppen redan i mkt tidigt skede.

Jo, hennes mamma fick en riktig "koblick" :D hon gick liksom in i sig själv när hon var dräktig men den blicken använder sig den här damen av varje gång något inte passar riktigt så det går inte att ta på det riktigt heller.

Är det samma sto som visade sig dräktig med 2 års hingsten ? Borde man inte kunna hitta förklaringen där ? Antingen att hon blev skrämd av själva tjuvbetäckningen alternativt att det har något att göra med att hennes kropp fortfarande tror att hon är dräktig ?

Den teorin tror inte jag på.

Jag tycker detta är lite konstigt. Stona brukar ofta vara mer bökiga vid rektalundersökningen, för att sen stå som ljus när jag seminerar.

Hon kanske är extra känslig och personalen som seminerar henne är inte tillräckligt varsamma.
Där vi seminerar så får stona en skopa pellets i krubban, och är så pass upptagna av det att dom glömmer resten. Och jag har ett relativt känsligt sto.

Jag har för dålig kunskap om hur de egentligen fungerar, men har hört bla om de resorberar så kan de vara jättesvåra att få dräktiga igen samma säsong för att kroppen redan är inställd på att de är dräktiga, har inte själv drabbats av det så vet inte hur det stämmer men här är ju många andra som borde ha erfarenhet av det.

*parantes*
Det "lärde jag mig också" för länge sedan men personliga erfarenheter visar att det inte stämmer. Har haft uprepade ston som blivit dräktiga tidigt på säsongen men sedan resorberat sent, för att bli dräktiga direkt på nästföljande brunst hur lätt som helst.
Sen om det beror på att det är ponnyer och inte halvblod kan jag inte svara på.
Men man behöver nog inte måla f-n på väggen iallafall om stoet resorberar under sommaren och tänka att nu var denna säsongen körd, för det behöver den inte alls vara :idea:
*slut parantes*

Jodå, det serveras mat här också samt att de aldrig stött på liknande heller så jag tror inte att det är hos seminören det brister.

Idag var hon i alla fall färdig så nu skall hon få komma hem!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 675
Senast: Blyger
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 769
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 858
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka