Svängeltråd

Sv: Svängeltråd

okej funkar det bra då?...men där själva sittsen stitter fast på den ställningen e den rörlig precis melln övergången från sätet till röret som går fram mot hästen? förstår du?

du menar alltså att sitsen var nere där fjärdrarna börjar? de e ju typ på backen=)...har du köpt till sätet själv för de brukar väl vara såna skivor till dessa vagnar lr? va har du gjort fjädrarna av? du har gjort stötdämpningen själv lr?
blev allt detta hemmafixande billigare o bättre nu än om du skulle köpt en ny vagn me allt detta? :devil:

tack för svaren

någon som kan göra mina bilder AKTIVA?

tror du jag skulle kunna göra nåt likande på min vagn du som kan(vet hur man gör?)...jag har en svetskunnig pojkvän och en MKT händig pappa till hjälp fattas bara hjärnan vill du va den? =)

De flesta vagnar har olika konstruktion och utan att ha sett din vagn är det omöjligt att säga hur man skulle kunna göra för att sätta dit fjädring. Det är inte ens säkert att det går.
Hade det inte varit bättre om du köpt en vagn med fjädring från början?

Utan tvekan så är snigelfarmors små ändringar på sin vagn ett billigare alternativ än att köpa en ny vagn med hög kuskbock på.
Jag har själv en likadan vagn som henne till min shettis men kommer inte att behöva höja sitsen då jag ser över ändå eftersom hästen är så liten.

Dessa vagnar är gjorda för travet och är något av en "lyx"-vagn om man jämför med Hudik-rockarden där sitsen är i plyfa-skiva med en kass och stötig bladfjädring till. Den ser alltså ut såhär från fabrik med denna goa mjuka sits.

Hela sittbrunnen är fastsatt i framkant på ramen till vagnen med typ sprintar för att kunna röra sig upp och ner när fjädrarna trycks ihop därbak.
Svårt att säga hur du skulle kunna göra, beror ju helt på hur vagnen är gjord. Möjligt att det skulle kunna vara lättare för dig att istället försöka göra fjädring på hjulen som egentligen är det allra bästa för då får ju hästen del av fjädringen också.

Senast ändrad av en moderator:

bullroc.jpg

såhär ser vagnen ut från början, utan höjning. Tänkte bara jag skulle visa skillnaden. Här ser man även travets draglinor.

Gullan, om din pappa är mycket händig, så kan han nog fixa lite på din vagn så hjulen blir fjädrande. Eller bara sitsen.

För att du inte ska få så skumpiga turer med din vagn så ska du ha ganska lågt lufttryck i däcken, annars blir de stenhårda och studsar hej vilt i varje gupp, DET stör hästen och skadar dig. Har själv åkt i några såna där med bildäck och det gällde att ha många kuddar under rumpan och benen fastkilade :)
En på klubben har en med fjädring under sitsen och det är det värsta jag varit med om :) Något för din pappa att tänka på, att om man har spiralfjädrar så gäller det att de är avpassade för vikten på vagnen. Inte för hårt =ingen fjädring och inte för löst = För mycket fjädring så att varje gupp blir ggr 3 :)

Ang ryggstöd: Jag tycker det är skönt att kunna välja var jag ska ha ryggen. För om man inte sitter lutad mot det hela tiden och hästen gör ett ryck då slår du ju ryggen. Det gäller alltså att padda rejält. Jag har aldrig upplevt att jag skulle kunna trilla baklänges i min vagn, men jag har starka benmuskler som kniper fast mig om något skulle hända. Isåfall är min vagn värre när jag har groom med mig, då de inte känner varje rörelse i tömmen utan måste hålla i sig hela tiden ifall Donna skulle axa extra fort i den ökade traven :) När jag åker i skogen så har jag alltid ett grimskaft fastsatt till de som vågar följa med!
Enda gången jag skulle vilja ha ryggstöd, är när jag "åker " bakom hästen och typ läser Ridsport, då släpper jag lite töm och så går Donna själv på raksträckorna.

/jenny

sådär ser min vagn ut:

4493331.jpg

tror ni det skulle kunna gå o fixa.....nej de jag köpte den från gjorde inte stötdämpning tyvärr o de blir billigare att göra själv såsom man vill ha den.

nåt bra tips på hur jag kan göra och va jag ska använda mej av?.

jag tänkte på det man skulle ju kunna kapa den pinnen som håller sitsen och sen sätta stötdämpningen i den(egentillverkade axeln e ju inte en riktig bilaxel utan lättare bara en pinne i mitten) sätta fjädrarna i den och upp under sitsen sen på nåt sätt göra pinnen mellan sitsen(den främre/lodräta) o och korgen flexibel men hur?=) har jag då bara gjort en stötdämpning till stiten? har ni nåt förslag på hur jag kan göra så de blir stötdämpning till hjulen+sitsen lr hur de kan se ut?

otroligt tacksam för hjälpen.

ps....hjulen e nödhjul till golf och är mindre och lättare än vanliga bilhjul men tyvärrhårdare så ja tror inte de funkar så bra med att släppa ut luft...tror de va ett lufttryck på 2,5kilo....

Jag tror inte du kan göra så som Snigelfarmor gjort på sin vagn eftersom din vagn inte har en "lös korg" som man sitter i som är fäst i vagnens främre rambalk med sprintar (såsom burton förklarade). I din vagn är själva sätet direkt förbundet med skacklarna och sätter du fjädring under sätet så måste själva korgen kunna röra sig även i framkant på något vis och det går inte på din vagn (som det ser ut på bilden).

okej men främre rambalk och förbundet med skacklarna e ju samma sak varför skulle jag då inte kunna kapa "förbundet med skackalrna" och göra så vagnen kan röra sig på nåt vis i framkant som snigelfarmor har på sin vagn för de e ju samma sak väl?

Därför att då ändrar du hela konstruktionen på vagnen och risken är då stor att den blir vek i brytpunkten där belastningen är som störst på skacklarna och att de till slut går av. Man måste alltid tänka på säkerheten när man gör omändringar på en vagn som inte är tänkta från början.

Men vill du ändå göra ändringar på vagnen borde ni sätta dit flera snedstag för extra stabilitet och höra med tillverkaren vad han tror om det hela också.

Ja, du skulle kunna göra så. Men tumma inte på säkerheten, rejäla järn och bra svetsfogar.

Ganska komiskt att du nu börjat fundera på stötdömpning, jag minns våra allra första diskussioner. :)

Ska se om jag hittar några olika sorters rockards med fjädring åt dig att titta på sen.

Jennyinfo

Nu har jag äntligen fått flytta in i mitt nya hem! Så nu ska datorn packas upp!
Men det blir antagligen långsamt internet, så var snälla med bilder o dyl :) Så är det på landet. Men hellre kasst internet än fast i stan! Nu kommer jag kunna se Donna från mitt sovrum :)

/j

ja väääldigt komiskt med tanke på att du va så noga me att ja skulle ha bla högt ryggstöd och svängel som tillverkaren gör sen står du o säjer att de e jättebilligt o göra en själv de e ju bra takter haha...hm *morr*

ja ville ha stötdämpning från början såklart inget snack men de jag beställde vagnen från kunde inte göra det och man får ju tänka lite på kostnader och hur långt man e beredd att åka för en vagn....plus om man vill ha en hållbar vagn och rejäl. ska maila tillverkaren.

Om du vill kan jag sluta svara på dina mess.

Jag har ryggstöd, eller snarare svankstöd, jag har oxå mjukt säte med stötdämpning, och jag tror min vagn är både billigare att köpa och lättare att underhålla än din. Jag har hela tiden sagt att rockarden har en tämligen kass konstruktion, så kom inte o hugg på mig för att du måste lägga ut 400 spänn på svängel och en tusing på stötdämpare.

Jag tycker du är jätteskum ibland, du KRÄVER att jag/andra ska svara på dina konstiga frågor. Sen blir du sur om man ger dig sin syn på saken.. Ta gärna fram inlägget där jag sa att du prompt ska ha högt ryggstöd, för jag minns inte det. Dessutom är väl ryggstöd jättebra, men jag har magmuskler att hålla uppe mig med och känner mig nöjd med min vagn. Vad du behöver och vill vet inte vi, det vi vet är att du är relativt ny på körning.

/jenny

jag tänkte på en sak....skulle behöva ett råd av dej nu..

du vet den selen jag lånar hem...som jag haft på bild...du sa ju att på nåt sätt ska man ju göra så att skaklarna e mer stilla så de inte rör sig fram o tillbaka!!!....går det då att ta en sån skakelrem(travet) den undre remmen och vira runt skakeln som på travet men att hästen drar med draglinorna+bröstan o skaklana bara "ligger" i skakelhållaren men ja måste ju tydligen göra så att de inte rör ser iaf.....men blir detta att "vira fast skakeln stenhårt så hästen inte får nån rörelsefrihet"? va tycker du går detta?

nej jag ska absolut inte såga i min vagn om jag inte e 110%säker på att de blir bra såklart så dum e jag inte.

Hej!

Snigelfarmor!
Behöver inte vara segt internet bara för man bor på landet, hört talas om ADSL? Det beror ju på vart man bor men jag tror det fungerar snabbare, iaf för mig :D!

Mvh Lisa

Gullan86 skrev:
du vet den selen jag lånar hem...som jag haft på bild...du sa ju att på nåt sätt ska man ju göra så att skaklarna e mer stilla så de inte rör sig fram o tillbaka!!!....går det då att ta en sån skakelrem(travet) den undre remmen och vira runt skakeln som på travet men att hästen drar med draglinorna+bröstan o skaklana bara "ligger" i skakelhållaren men ja måste ju tydligen göra så att de inte rör ser iaf.....men blir detta att "vira fast skakeln stenhårt så hästen inte får nån rörelsefrihet"? va tycker du går detta?

Skakeln ska röra sig lite fram och tilbaka men i ditt fall så kommer den ant att hoppa lite upp och ner oxå? Ta en skalmrem (lång) från travet och sätt mellan skakelögglan (skakelremmen) bukgjorden (om du har en sån, oxå från travet med extra lång bygel på spännena, till för att fästa skalmremmarna i.)
JOPOHNQRLQJPM.jpg

Bild på ena sidan, lika på andra såklart! Hoppas du fattar! :D

Mvh Lisa

tack för svaret men du tror inte de går o göra så som jag skrev alltså bukgjorden har ju en ring i överkant där man sätter en skalmrem....(som på travet) och kan man inte sen vira den runt skakeln framför och bakom "skakelögglan"? lr blir det för fast då? jag tänkte att då hoppar de ju inte upp o ner men de kanske inte åker fram o tillbaka heller lr?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar