Svängeltråd

Sv: Svängeltråd

haha va invecklat...hehe okej men de e bra att ni löst ditt problem va lr va det mer som va konstigt?....

haha ja du har så rätt ursäkta bara vräkte ur mej haha kändes som att ja la upp jättebra bilder lr nåt o fick inte ett enda svar *snyft* haha...jag ska nog inte bekymra mej så mkt ska testa att spänna för och se hur det blir sen när det går att köra ordentligt då kan man kanske förbättra hela tiden....har iaf köpt såna skalmremmar nu... när för som du säger om de bara ligger i skakelhållarna så blir de ju inte lika nära kontakt...MEN jag känner själv när jag går med vagnen att det stötar ganska mkt och den e ju inte fjädrad tyvärr...men ja tror de går att lösa på nåt sätt den e så pass enkelt byggd lr har du någon kommetar till det?

hur ser din sele och vagn ut?

En tanke bara, man kan ju köpa en säkerhetsrem från travet (en sådan man i vanliga fall lindar runt skaklarna) Men låta bli att snurra den, eller bara snurra ett-två varv, sedan spänns den under magen. Ett tipps är att lägga den över bukgjorden och då spänna lite hårdare! Jag skulle känna mig hemsk om jag spände så hårt som man ska på bara magen, remmen är ju inte mer än 2 cm bred! *aj*

öh va? fattade inte riktigt...såhär e läget och det jag tänkt göra.
jag har en travmagggjord du vet en sån bred i skinn....jag har nu köpt skalmrem(sån ja tror du snacka om) och den fäster men i ringen till magggjorden(den breda som är under hästen) och sen gå den remmen upptill skakeln och nåt varav runt sen ner....jag testade lite idag hemma och funderade om jag lindar remmen runt skakeln så kan den glida fram o tillbax men inte upp o ner ju....lr ner kan den ju men den kommer ju inte mer ner än den är i skakelhållaren.

Ok, den remen jag tänker på har två "hå"l ungefär på mitten, så att man kan trä den över tömringarna, sedan snurrar man runt skaklen på varje sida, och spänner under magen!

Men funkar det du fixat nu är det bara att tuta o köra! ;) Hur går det med inkörningen förresten? Mintjej är snart färdig, "safear" fortfarande genom att ha medhjälpare med longerlina i grimma med, men allt går galant! Hon har t.o.m varit på travbanan ett par gånger nu! *Mycket att titta på*

/Tina

jaha va kul....ska hon gå på travet lr? nåt hon är rädd för, nåt som gått riktigt över förväntan?

kul att höra....vi håller på med inkörningen men just nu har de blitt lite mer ridning ska rida lektion på lördag...tror jag sen ska träna lite mer på det jag lär mej då och sen ta liten paus från hårdare ridning och sen börja köra in ordentligt innan snän kommer ska de gå o köra han me vagn iaf=) ev med medhjälpare

ja, tanken är att hon ska kvalas till våren, sen ska hon gå på travet ett tag medans jg spara pengar till en sele från tärnsjö och en tidaholmsrockard :love: Förhoppningsvis springer hon in lite man kan lägga till sparkapitalet!

Sen får hon ju inte starta i "riktig" körning förräns hon är fyra i heller!

Håller med dig om att man är lite försiktig med när medhjälparen kan tas bort (givetvis alltid sällskap med, men linan i grimman ska ju så småningom bort, och medhjälparen kan få dra in benen i rockarden!)

okej smart hoppas de blir en del pengar insrpungna då=)...
igår selade vi för min pålle ordentligt(satte fast sakerna) så då fick ja åka me vilken underbar känsla att få åka efter i vagnen första gången....jippiii....och det gick skitbra hade såklart medhjälpare som höll i grimmskaft och körde faktsikst i grimma denna gången(tömmarna satta i grimman) o han va jättelung hela tiden som om han aldrig gjort annat skitkul...verkligen ett toppenlynne för detta.
ja jag undrar när man kommer våga ta bort medhjälparen...hur gör du stadiet efter att de håller, lägger ni grimmskaftet över halsen så man snabbt kan få tag på det eller?

lycka till med selen+vagnen+hästen=)....

Hej! Ja, visst är första turen speciell!? Har nog aldrig varit så stolt :love:

Vi gör så att under tränset har hon grimma, och i grimman sätter vi en longerlina, sedan backar medhjälparen (dvs jag för tillfället!) När hon känns redo, och lägger då upp linen på skakeln, men håller den så pass sträckt att man kan samla ihop den snabbt, men inte så sträckt att man går o tjuvhåller!

Nu har jag börjat hoppa upp i vagnen också, då lägger jag linan vid remmen som blir över vid slaggjorden, lite luddigt, men där ligger den i alla fall, också på "framsidan av vagnen", resten håller jag samlad i handen, benen utanför på sidan ett tag så man snabbt kommer av.

/Tina

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar