Svängeltråd

Sv: Svängeltråd

någon sa 10-15cm till mig(vad skakeln ska kunna röra sig fram o tillbaka i skakelfästet) man ska ju sträva efter att skaklarna typ ska ligga stilla i fästet och ja tror inte du behöver göra längre öglor bara för att de ska kunna röra sig om du fattar för ja tror inte de behöver va nåt speciellt utrymme att glida på haha om du fattar för skakeln ska ju ligga så stilla att de inte behövs du ska ju inte ens behöva ha en ögla typ....jag tror nog inte du behöver ända dom faktiskt när jag tänker efter....
 
Sv: Svängeltråd

de 10-15 cm följer ju lädret med så det e väl/ju inte meningen att lädret ska glida fram o tebax 10-15 de kan ja inte tro...
 
Sv: Svängeltråd

Hej!

Skakeln ska röra sig bakåt så pass att draglinorna drar vagnen, skaklarna ska röra sig fram en bit tills bakselen bromsar, det rör sig om 10-15 cm till ponny och 15-20 för häst.
Om man inte har baksele blir det ett jäkla gungande på vagnen om man inte spänner åt bukgjorden ganska hårt, inte så bra. (Altså hårdare än den rekomenderade handsbredden :o )

Har du ingen bild på ditt körekipage?

Mvh Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Svängeltråd

Jag har lite av samma situation, och så vitt jag kan se är enda vettiga lösningen att göra öglan längre. Om man länger remmarna så att de ska kunna följa med, gör det även att skaklarna kan röra sig mer upp och ner, remmarna ger ju utrymme åt alla håll, och inte bara åt de håll man vill själv... Gullan vill tex fixera skakeln i höjdled men inte i längsled, och det kan bli svårt, tror jag. Hon kan möjligtvis se till att remmarna håller skakeln "stumt" både uppåt och nedåt, men utan att öglan är tillräckligt lång kan inte skakeln få det spel som måste finnas mellan draglina/baksele. Hon kan fixera remmen som håller skakeln, men det i sig innebär ju inte att skakeln ligger still, om inte skakelremmen är väldigt hårt åtdragen. Så jag tycker absolut att du ska göra öglan längre alt ersätta den med två piggar, om det fungerar. Det är hursomhelst viktigt att se till att skakeln slipas fullkomligt slät, annars nöter den sönder remmarna. Lycka till!
 
Sv: Svängeltråd

okej men min ögla är mkt stor och han som gjorde den sa att de inte behövdes en ögla iegntligen om man har svängel.
hur tycker DU jag bör göra om jag inte vill att skakeln ska flänga upp o ner i traven tex..men ja vill ju såklart att den ska röra sig rätt o de e väl framåt och bakåt ca 10-15cm åt vardera håller lr totalt?
 
Sv: Svängeltråd

Baksele har jag och jag använder den alltid.
Tyvärr ingen bild, men jag ska försöka ta en nästa gång vi kör om kamera-skiten är med på det.. :devil: *slår den i bitar*
Ska ta en bild med sen när svängeln och det blir klart.

Vagnen däremot kan jag ta bilder på redan i morgon om det skulle hjälpa något att se hur den ser ut?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svängeltråd

Hm ja.. Jag tror också det blir bäst om man fixar längre öglor så slipper man länga remmarna. Kan tänka att det svajar lite för mycket upp och ner då.
Bara problemet jag fortfarande inte vet svaret på, HUR långa ska öglorna vara? Dom jag har nu är väl typ 5 cm precis så att skakelremmen går i med tanke på bredden.
 
Sv: Svängeltråd

Öglor är inte helt nödvändigt.
Om du "balanserar" inställningen på draglinor och baksele, så kan skalmarna löpa fritt framåt/bakåt i skakelremmarna, utan att komma för långt bak (och riskera att åka ur). Jmr gamla giggar som ofta bara hade små stift.

Har du rätt balans på rockarden, med tanke på att du använder loksele, och därmed har en lägre fästpunkt än t ex en giggsele?
Länger du remmarna som tydligen föreslagits, kommer skalmarna att hänga ännu längre ner. M fl olägenheter.

LIA
 
Sv: Svängeltråd

LIA skrev:
Öglor är inte helt nödvändigt.
Om du "balanserar" inställningen på draglinor och baksele, så kan skalmarna löpa fritt framåt/bakåt i skakelremmarna, utan att komma för långt bak (och riskera att åka ur). Jmr gamla giggar som ofta bara hade små stift.

Har du rätt balans på rockarden, med tanke på att du använder loksele, och därmed har en lägre fästpunkt än t ex en giggsele?
Länger du remmarna som tydligen föreslagits, kommer skalmarna att hänga ännu längre ner. M fl olägenheter.

LIA

Har jag fattat rätt:
Du menar alltså att, om jag balanserar baksele och linor rätt, så kan jag fästa skakelremmarna bara runt skakeln utan att dra den genom öglan?
Ska jag då spänna remmen runt framför eller bakom öglan, eller måste jag ta bort öglorna för att det ska funka?

Om jag har rätt balans vet jag inte :o
Hur ska det vara när balansen är rätt?
Har jag helt fel om jag säger som jag tror, att skalmarna varken ska trycka nedåt eller dras uppåt, utan bara ligga helt lätt i skakelremmen?
Om jag lyfter i skalmarna och håller dem i den höjd som de är fästade i selen, ska jag alltså inte ha varken tyngd neråt eller att den drar uppåt/blir baktung..

Vagnen är inte baktung i alla fall, skalmarna lyfts alltså inte uppåt när man spänner för utan vilar i remmarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svängeltråd

Några frågor till :p
Kan man fixa så att man kan fästa skaklarna lite högre upp på lokselen än i dragringen? Hur långt ner ska svängeln sitta, 0,5 meter under skaklarna är det lagom tro för att få en rätt draglinje (dragläderna sluttar ju ganska mycket nedåt på en loksele).
 
Sv: Svängeltråd

Japp! Skalmarna ska löpa fritt i skakelremmarna framåt/bakåt. Var du ska ha dom remmarna i förhållande till din ögla, beror på hur allt ser ut.
Förmodligen är väl öglan gansla långt fram på skalmen (annars bäst?)? I så fall finns inte tillräckligt utrymme där. Finns det plats bakom öglan utan att det blir konstigt, är det en variant. Annars tar man bort öglan alt byter mot en längre. Dom långa på t ex maratonvagnar är ju en säkerhetsgrej.

Skalmändarna ska trycka neråt. C:a 5-10 kg brukar rekommenderas. Ligger man nära noll, blir körningen skumpig och otrevlig för både häst och folk. Se i en tidigare tråd, där jag gjorde en enkel "test".

Det brukar kunna gå att fixa ett fäste vid däckeln. Tror det finns beskrivet i en tidigare tråd.

Lokselens draglinje bestäms ju av hur "lokdel" och "däckeldel" sitter och ser ut på hästen. Lokdelen brukar inte vara något att göra åt, den passas ju in till hästen, medan däckeldelen ev kan justeras. Kuddar under däckeln höjer hela den delen, varvid linjen påverkas. Vanligt är att svängeln sitter under forbrädan, och därmed hamnar på ganska lagom höjd. Svårt att bedömma utan att titta på delarna, men hellre en smula brytning i linjen, än svängel på backen. ;)

LIA
 
Sv: Svängeltråd

Öglorna sitter inte såå värst långt fram faktiskt, ungefär som dessa:
http://www.stallberg.se/Hrochard.jpg

Vagnen är lite samma modell som den ovan också, fast den har korg i tvärgående brädor+säckväv och sen har den högre sits, och hela vagnen är lite tyngre, mera "bruksmodell" än den ovan som är mera av travmodell.

Min vagn är ett hemmabygge, dock byggd av en duktig person och direkt efter en fabrikstillverkad rockard vad gäller alla mått, vikter osv.

Och ja, skalmändarna väger ca 8-10 kg när man lyfter dem i nävarna och håller dem i rätt höjd. Så då borde det vara rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svängeltråd

Som det verkar på bilderna, skulle jag prova att lägga skalmarna i skakelremmarna framför öglorna och så se hur det funkar dynamiskt (att skalmbitarna längst fram räcker till i längd).

LIA
 
Sv: Svängeltråd

såg du mina bilder? jag tänkte på det att jag behöver kanske inte "surra" fast skaklanra för detöverförs kanske endå mer skak från vagnen då än om de får hänga fritt och dingla nackdelen e väl om de skakar i traven?!
 
Sv: Svängeltråd

Okej, men jag ska ta ett kort på min egen och lägga in här, så fort jag har tid.
Så får ni se hur det verkar och vad man kan pröva.
Skalmändarna på min är lite mera utåtböjda än den på bilden och smalnar inte heller av i spetsen, möjligt att de är aningens längre också men det är svårt att säga.

Tack för all hjälp :bow: :banana:
 
Sv: Svängeltråd

Vad jag tänkte på var att om vagnen är byggd efter hästen och har lagom skakeltryck och du drar med draglinor och svängel, så borde inte gungningarna från hästen överföras till skaklarna på samma sätt som när man drar direkt med skaklarna. Jag har ingen aning, har inte kört så själv, men på giggselar finns det väl inte någon rem som håller "ner" skakeln. Har inga bilder på giggsele själv, men det finns säkert folk härinne som vet. F ö så tror jag folk väljer att svara på det de vet, så får man inga svar direkt så är det väl kanske så att de som är inloggade inte har något svar just då.
 
Sv: Svängeltråd

För mig finns du här, ja. Jag läser och funderar över dina inlägg..
Men tyvärr kan jag inte svara på dina frågor för jag vet just nu inte mer än vad du själv vet (efter vad jag vet att du vet, eller ja du fattar.. :crazy: )
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp