Svängeltråd

Sv: Svängeltråd

förresten(kollar bilden) hur menade du att jag skulle fästa samman den "röda" remmen med sig själv så att säja? med ett spänne lr? lr ska jag korta av en sån riktig skalmrem och göra som på bilden istället för att linda runt skakeln? *svårt*

Du kanske kan ta en nedre skalmrem från travet och linda bara nåt/några varv runt skakeln? Prova och se hur det verkar.
Funkar det och skakeln kan röra sig ändå så är det ju bara att skära av det överflödiga från skalmremmen så den inte blir så lång.

vänta f*n kom på en sak till(varför postar jag mina svar så snabbt ZzZZ)..

jo det är alltså så att skakeln ska röra sig ENBART "framåt och båkåt så den följer hästens rörelser" INTE uppåt och neråt?! nåt annat man bör tänka på(e nogrann)=).

Den ska kunna röra sig framåt och bakåt ja. Men inte hoppa upp och ner, så att dra fast den lite lagom så den inte lättar i skakelfästet borde ju bli okej, bara så det inte blir så hårt så den blir låst. Men det ser man ju sen.

Hej!

Ja om du lindar en rem runt skakeln är risken stor att det blir för stumt men det kan fungera om man övar lite.
MEN om du gör som jag beskrev, slipper du lindandet (en säkerhets risk, travarna står ju fastbundna i stallet oftast och så gör vi sällan, vi som fritidskör :) )
Du tar vad du har, jag körde länge med balsnören mellan skakelöglan och bukgjordens spännen! (:eek: det gäller inte på så mycket och jag kör 1 m shettis :D )
Nu har jag bytt däckel men fg konstruktion funkade bra!
Nu har jag ju plockat isär det hela + kastat alla bilder annars hade jag haft bildbevis :D

Mvh Lisa

jo okej men hur menade du jag fatta inte riktigt....alltså ska jag försöka få tag på ett snöra och knyta ihop? lr en rem med ett spänne som jag drar igenom så som bilden visar vilket e bäst? kan jag inte fortfarande använda en skalmrem?

jag tänkte på det....om man virar runt skakeln...man får ju vira riktigt hårt för att det ska bli helt stumt...oftast glider den ju fram o tillbaka men kan ju inte hoppa upp o ner...men hur vet jag HUR mkt den ska glida fram o tebax. hm...

Fjunet skrev:
Ahh, du är bra logisk du! :D Okej, min häst har en minirumpa så det blir ingen lång svängel där inte.
Då skulle du ju kunna ta silvertejp på ett bett vetja!!!!!!! :banana: :idea: :idea:

Antar att du såg att bett/silvertejpsvaret var riktat till Fjunet och inte till dig? :smirk:

Gullan!

Ja men linda på om du nu tycker det är bättre.
JAG vill då inte så å linda runt en rem på min skakel!
Tycker det tar för lång tid o är en säkerhets risk.
Om nått händer vill man snabbt få bort vagnen och med en rem lindad runt skakeln tycker jag man inte kan få bort vagnen lika lätt som med tex snabbkoppling.

Skakeln ska röra sig tillräckligt långt bak så att draglinorna drar vagnen.
Skakeln ska röra sig tillräckligt långt fram så att bakselen bromsar vagnen.
Ungefär ett mått på 10-15 cm är lagom.

Mvh Lisa

okej det löser sig nog tack för all hjälp e otroligt tacksam...utan er...ja då hade ja fått fråga nån annan haha nejdå.

Det där med säkerhetsrisk vet jag inte om jag köper.
En körhäst ska vara så säker att den klarar att stå still under förspänning.
Att remma på ex. en travsele tar inte längre tid än vad det tar att spänna för ett par.
Och skulle man gå omkull och behöva få loss hästen fort så kan ex. travseleremmar snabbt och mycket lättare skäras av än kraftiga remmar.

du har rätt där....
hon menade kanske att det är enklare om de inte tar sån tid men men ja vet inte ska se vilket som blir bäst för mej iaf vilket jag har tålamod till men hästen ska självklart vara så säkert och tålmodig så han kan stå kvar o vänta. o kniv ska alltid medtagas.

En körhäst ska vara så säker det bara går men alla vet ju att en olycka kan hända lätt! Även om man gjort situationen så säker som möjligt.
Man vill ogärna skära av tjocka och dyra läderdraglinor, varför inte kosta på en hake som med ett enkelt ryck öppnar sig istället?
Jag kör med draglinor i kätting, johejdu inte har jag tid med bultsax om det händer nåt. Visst kniv är bra att ha och ska finnas på vagnen.
Mina hästar, både fjordingen 21 år och shettisen på 4 år står stilla tills jag säger till. Obevakade ögonblick kan jag tro de går och gör nått roligare som tex går en bit till gräsmattan och betar :D Men så länge jag är där (vilket jag altid är) står de stilla och inte alls sällan vilar de bakbenet och halvsover så jag vet hur det är att flänga runt med remmar i upp till kvart!
Det beror ju på men jag är till 85 % själv när jag kör så då vill jag att till och från spänningen ska gå så smidigt som möjligt. Och ja om det finnes en människa som ville följa med så vore det kul och är välkommet men det händer sällan. Ingen i familjen bryr sig så värst och kompisarna är intreserade av annat. MEN jag är envis och vill hålla på!
Därför är bla snabbkopplingar och karbinhakar bra att ha!

Mvh Lisa

Visst ska det vara så säkert som det går, men ligger hästen på sidan efter en skentur så har du ändå svårt att får bort grejorna och är det nästintill en livshotande situation så får man nog tyvärr offra draglinorna för hästen ändå.

Men som sagt, draglinorna blir ju inte problemet om hästen ligger på sidan, då ligger den ju på skakelfästena.
Så jag tycker nog ändå det är hyfsat oskyldigt att lägga en liten rem runt skakeln om det skulle behövas.
Har man typ en giggsele men bara en vanlig rockard till så är det inte säkert att rockarden har den balanseringen som krävs för att skaklarna ska kunna ligga kvar i hållarna på selen utan att lyfta sig.

Därför lite tråkigt att det inte är mer snabbkoppling som standard på de billigare "bra" selarna som hos equilex. Eftersom en vanlig rockard ofta behöver sitta fast mer för att inte stegra.

*lånar knapp*

Jag har lite funderingar nu när mitt svängelbygge närmar sig..
Jag har som bekant en helt vanlig rockard, mot "travmodell" med mjukt säte, korg, mopeddäck och fjädring, med fasta skaklar.

Skaklarna har små öglor som sitter på undersidan, som passar precis på bredden att få igenom skakelremmarna och spänna i dragringen (kör med loksele).

Men, nu när jag ska fixa med svängel och draglinor så har jag för mig att öglan på skakeln är för liten, så att inte skaklarna kan röra sig fram och tillbaks tillräckligt :confused:
Är det svårt för någon som kan att svetsa att fixa på "bredare" öglor så att skakeln kan röra sig på remmen?

Senast ändrad av en moderator:

nejdå det är jättelätt om du bara säger hur stora de ska vara antar jag och målar på lite ny färg får du nog göra....lr vad säger ni andra det kan ju inte vara så svårt?

Nej det kan ju inte vara för mycket begärt om man säger så.
Men hur stora ska öglorna vara, eller om man säger så här, hur mycket ska skakeln kunna röra sig fram och tillbaka?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden