Svängeltråd

Sv: Svängeltråd

Nu har jag fotat, men glömde sladden i den andra lgh. inte lätt att vara hemlös :) imorrn kanske. Gullan ska få HELBILD på min vagn, dock utan häst i för det regnade idag så hon fick gå i sommarhagen o lata sig istället. Jag? Lat?

Åsa S: Skär inte svängeln av lädret när det är plattjärn. Ser farligt ut. Min svängel är rund.

på Driveout har de snygga svänglar förresten! Både piggar o ringar längst ut, och snyggt böjt.

nya%20sv%E4ngeln.jpg

snigelfarmor skrev:
Åsa S: Skär inte svängeln av lädret när det är plattjärn. Ser farligt ut. Min svängel är rund.

Det syns inte så bra på bilderna, men det är omsorgsfullt rundade kanter. Har inte provat med läderdraglinor, har nylon till shettisarna, och där märks då inget slitage. Linorna dras ju ingenting längs kanten utan sitter helt still så länge draget hålls, och eftersom jag använder dessa svänglar till bruksgrejorna, så är det rätt bra drag. På vagnen sitter en rund svängel, men den hade jag inte hemma så därför är den inte fotad.

Okej vad bra :bow: Ser fram emot bilderna. Har skaffat ett stålrör nu (eller pappa har skaffat ett åt mig), och en som kan svetsa.. Bara fästen och ringarna kvar då :D

Jag har bestämt mig för att det blir svetsade halvringar för draglinorna. Fästet har jag inte kommit fram till än..

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:

Den var fin :love: Bra bild förresten, den ska jag skriva ut och visa för vedebörande (läs: pappa) som FORTFARANDE inte kan fatta hur en svängel ser ut och vart den ska sitta :D

Men det var väl inte hennes vagn? Eller har jag fattat fel nu :confused:

Jag fattade det som det, men det kan vara jag som har fel. Jaja, strunt samma. Det får snigelfarmor svara på när hon kommer hit.. :p

Ser ut som att den sitter med en bult, tycker jag.

till snigelfarmor...svängelns ska alltså inte vara med böjd(v-formad) än vad den du visar på bilden e lr? för sådär ser min svängel me ut typ...men jag tänkte då att den lätt slåt i åt sidorna ja du vet när hästen rör bogen mkt och har bra skritt.jag tänkte nästan byta till en mer börjd men de ska jag inte göra lr?

Här kommer en svängelbild, avplockad från vagnen för målning. Sitter fast i mitten med en bult, har bakåtriktade "piggar" för att bromsa draglinorna och "plattjärn" på ytterkanten som sticker ut både framför och bakom svängeldelen för att hindra draglinorna från att glida av svängeln utåt. När fästet ligger på den horisantala brädstumpen som den gör på denna bilden ser man oxå vilket svängrum den faktiskt får!

svangel.jpg

JOMQHQJOLQQQG.jpg

JOMQHQNODRGPO.jpg

Här är min rockard. Med nymålad svängel.

Gullan: man behöver inte ha böjd svängel, bara man har plats för den att röra sig vågrätt. Donnas rör sig ca väl 1 dm bakåt så måtten är väl tilltagna. Till shettis blir rörelserna ännu mindre. Men, om man kör skarpa svängar i precision och maraton så behöver svängeln mera plats då utsidan på hästen länger sig.

/jenny

Jodu, det lär ju bli snart eftersom Mr Vagnsreparatören både hunnit gifta sig :love: , firat smekmånad :banana: och bytt efternamn :D och nu borde ha all tid i världen att ägna sig åt vagnsreparationer :p

Vad bra det blev :) Bra fästanordning, ska nog fixa något liknande fast jag måste nog ha svängeln ännu längre ner för jag kör ju med loksele.. Eller vad tror ni?

Ska också måla min svängel rööööd.. :D Hittade en sprejburk med volvoröd i garaget, kommer till användning nu :p

Senast ändrad av en moderator:

jaha tack för bra svar=). min svängel ser ut som roslagens på ett ungefär med så mkt/lite utrymme de e okej då lr? jag tänkte att den ska slå i sidorna men hästen rör kanske inte bogen så mkt bara jag som inbillar mig. min sitter oxå fast med en bult men har inte sådär smart som din snigelfarmors att bulten sitter på en pinne har du gjort din själv lr fick du den så när du köpte vagnen?

Min sätts fast i ett plattjärn som sticker ut några centimeter från vagnen, så det blir lite mer svängrum ändå.

okej ska ta kort på min idag (försöka komma ihårg så får ni komma med era kloka kommentarer om ni tycker den behpöver ha bättre svängrum.

Den syns inte. Prova mypix.se!

8 cm..låter lite, men behöver inte vara det.

Jag har gjort allt själv på min svängel, här köps inget.

Bild på fjädringen: Den är höjd 23 cm, vinkeljärnen är ditsatta, innan satt de fast där vinkeljärnen börjar, och då såg jag inget över hästen, så då rev vi alltid på precisionen. Och nu slipper man köra över barn, hundar o pensionärer på cykelbanan (som man inte får köra på) :)

JOMQHQPRRNHSE.jpg

JOMQHQRNLRMQI.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar