surrogatmamma.

astronaut

Trådstartare
En sak som jag har tänkt på länge, men inte funnit några svar på.

Om jag t.ex ska ställa upp som surrogatmamma till ett par som inte kan få egna barn, vi åker till t.ex tyskland där det är lagligt med surrogatmammor.
Jag föder barnet i Tyskland, men hur blir det rättsliga/juridiska i Sverige?

Om jag nu skulle föda i Sverige, hur skulle det bli då? Skulle jag då bli skriven som mamma eller hur funkar det? Eller klassas barnet som deras?

Kan det bli påföljder då det var jag som födde deras barn då det inte är lagligt i Sverige?

Sv: surrogatmamma.

Varför skulle du göra något sådant?
Det är ju inte någon promenad i parken direkt.

Hon kanske undrar rent hypotetiskt och avänder jag-form, men det är liksom själva upplägget hon undrar över ?

Jag funderade faktiskt på samma sak bara för någon dag sedan. Inte för att jag själv är intresserad av att vara surrogatmamma utan bara rent hypotetiskt. Vad som skulle gälla om någon bestämde sig för det.

Är det kvinnan som föder barnet som räknas som mamma eller den som delar DNA med barnet? I lagens mening.

Det finns ett surrogatbarn i Sverige som nu är omkring tio år gammalt. En man och hans fru åker tillsammans med mannens syster till ett annat land där de via provrörsbefruktning planterar in ett embryo i systern. När barnet föds hade de tänkt att systern och hennes man skulle stå som föräldrar till barnet medan de biologiska föräldrarna skulle ta hand om det. De inblandade blir oense och dna-test görs på barnet för att fastställa vilka som är barnets biologiska föräldrar, vilket då är mannen och hans fru och inte systern och hennes make. Eftersom lagen på den tiden sa att den kvinna som fött ett barn är dess mor är barnets officiella föräldrar idag syster och bror.

Numera kan man fastställa moderskap för ett barn men så vitt jag vet har lagen inte använts ännu.

Det finns ett surrogatbarn i Sverige som nu är omkring tio år gammalt. En man och hans fru åker tillsammans med mannens syster till ett annat land där de via provrörsbefruktning planterar in ett embryo i systern. När barnet föds hade de tänkt att systern och hennes man skulle stå som föräldrar till barnet medan de biologiska föräldrarna skulle ta hand om det. De inblandade blir oense och dna-test görs på barnet för att fastställa vilka som är barnets biologiska föräldrar, vilket då är mannen och hans fru och inte systern och hennes make. Eftersom lagen på den tiden sa att den kvinna som fött ett barn är dess mor är barnets officiella föräldrar idag syster och bror.

Numera kan man fastställa moderskap för ett barn men så vitt jag vet har lagen inte använts ännu.

Ah okej! :) Tack!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 888
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar