Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Nej jag håller med, enbart teori ger inte mycket. Men det kan ju vara så att det underlättar för tränaren om eleven redan läst det man ska göra teoretiskt och snabbare kopplar? Lite som att man snabbare lär sig ju fler sinnen man kopplar ihop i samband med inlärningen! :D Andrahandsinlärning brukar man ju prata om. Att man har svårt att verkligen förstå det man lärt sig tills man upplevt det själv.

Håller också med om att teorin knappast kommer tolkas rätt till en början, eller kanske någonsin. Men så kommer det nog tyvärr alltid vara? Tänker t ex på hur olika man kan tolka en bok, trots att de olika läsarna tycker sig ha förstått allt klockrent!
Men det tycker ju jag också är lite av det fina med just ridning. Att man hela tiden kommer utveckla sin syn på den! :)

Menar du privata hästar som står uppstallade på ridskolor, men som endast rids av sina ägare:confused:

Vad är hög nivå.. på ridskola?
Det lär variera väldigt o sällan ändå upp till msv. bara ngn enstaka häst på ngn enstaka ridskola.

Ja.

Hög nivå... tja. De grupper som anses duktigast. Du har rätt, det är inte så skithög nivå, men ändå så pass hög att det rider elever som gått SRL1 i gruppen och de utbildar ryttare. Dvs, de har gått på Strömsholm. Rider de då fel? Och de som utbildar dessa ryttare, som har rejäl ridlärarutbildning, skulle man inte kunna tänka sig att de skulle kunna ta upp detta på lektionerna? Varför rider man lektion? För att lära sig rida är min gissning.

Men eftersom ingen på lektion rider så som förespråkas här på forumet - dvs väntar in hästen och bakifrån och fram, utan att bry sig om huvudposition utan bara arbeta med att aktivera kroppen och få resten på posten - så kan man ju fråga sig om det kanske är fel ändå? Man kanske skall lirka ner nosen på hästen och snabbt få den att kröka på nacken. Sen rida runt och dra lite då och då för att försäkra sig om att hästen inte lyfter upp huvudet. Klämma som attans med benen för man måste ju driva fram till handen. Bra! ropar ridläraren som ignorerar att halskotpelaren trycks fram och bekbenen som är i släptåg med en fallerad rygg.

Aldrig hör man någon tala om handen, bara meninger som: "mjukna lite i handen" etc. Men ingen blir korrigerad så att de FÖRSTÅR HUR. Att de behöver lyfta upp handen från knäskålarna och sluta dra och slita. Ingen får förklarat för sig vad en eftergift är och hur den skall kännas och vad den används för. Det är så det rids. Det är så vi blir utbildade när vi startar. Det är ridning som sägs vila på klassiska grunder - för vilken ridskola säger sig ha något annat som grund?

(Oj, det lät kanske lite skarpt.:o)

Strömsholm menar att deras utbildningar vilar på klassisk grund. Jag skulle vilja gå och se lite mer av Strömsholms lektioner. Jag kanske borde ta mig dit på studieresa nån gång.

Nu kommer jag att låta som biggan:o Vad har du sett:confused:

Har du själv ridit för dessa under nutid?

Jag kan köpa att man sätter på ridskolehästar hjälptyglar om de går som stjärnkikare eller så. På min tid fanns just EN sdn.

Iom att dessa hästar även får bära ryttare utan ngn som helst egen balans.

Händerna vid knäna, dra o slita. Nej jag har svårt att se detta.

Jag undrar varför du själv rider på stång:confused:. Man får inte in den rätta känslan med den på.

Ryttarna har eget ansvar i att fråga när man inte förstår. Sen kan man inte alltid förklara en känsla. I synnerhet där det handlar om att få en hel hästkropp i att fungera under en.
Ridläraren märker ju snabbt vilka som är intresserade av att verkligen vilja lära sig mer eller om de är nöjd med att rida som rekreation 1g/ v.

Jag undrar varför du själv rider på stång. Man får inte in den rätta känslan med den på.

Så kom den. Tackar-tackar! :bow: Fråga mig inte vad ett svar på din fråga skulle ge diskussionen, för vi pratar ju om tränsridning. Varför gå in på stång då? :confused:

Sen... väntar man sig en "tränsrespons" på ett stångbett är man väldigt farligt ute.

Stång och träns är två helt olika bett och rids på helt olika sätt. Det är två helt olika känslor, det går att få den "rätta känslan" med båda men det är två helt olika känslor som inte riktigt går att jämföra. Sen finns det ju en betsling som kombinerar dem båda - kandar kallas det :devil: :p Rider du med kandar? Eller... Kan du rida med kandar? :)

Jag kan inte förvänta mig en "tränskänsla" på en stång och vice versa. Jag har förstått att det är bättre att utgå ifrån tränsbettet vid diskussioner om ridning här (vilket fö är min vardagsbetsling) då jag har insett att det är förkastligt att tro att det går att diskutera ridning här om den ena tänker stång, och den andra träns. Det är två världar helt enkelt. När jag började här på KR antog jag att de flesta använde stång, och utgick ifrån det när jag diskuterade. Men nu mer verkar det vara tvärt om, så då har jag vett att ändra min utgångspunkt för att bättre kunna föra en diskussion. Räcker det som svar? För jag orkar verkligen inte en stång-tråd.:crazy:

Nu kommer jag att låta som biggan Vad har du sett

Har du själv ridit för dessa under nutid?

Jag kan köpa att man sätter på ridskolehästar hjälptyglar om de går som stjärnkikare eller så. På min tid fanns just EN sdn.

Iom att dessa hästar även får bära ryttare utan ngn som helst egen balans.

Händerna vid knäna, dra o slita. Nej jag har svårt att se detta.

Ryttarna har eget ansvar i att fråga när man inte förstår. Sen kan man inte alltid förklara en känsla. I synnerhet där det handlar om att få en hel hästkropp i att fungera under en.
Ridläraren märker ju snabbt vilka som är intresserade av att verkligen vilja lära sig mer eller om de är nöjd med att rida som rekreation 1g/ v.

Jag håller inte med. Jag tycker att det är lärarens ansvar att utbilda ryttaren när den ser att ryttaren är ute på fel spår. Det är lärarens ansvar att rätta till vägen så att ryttaren inte hamnar i dåliga vanor. Hur skall ryttaren veta vad som är "rätt" om den inte får veta. Den kanske TROR att den gör rätt, för läraren säger ju inget. Det är lärarens ansvar att se till att bolla med eleven så att den får ett hum om känslan. Det är utmaningen att vara lärare. Nä, jag håller inte samma pedagogiska tankemönster som dig där. Jag skulle anta om jag var lärare att alla som rider i den högre gruppen är intresserade av att lära sig.

Jag rider ibland i ett ridhus på en ridskola och på andra sidan har de lektioner. Jag har varit på andra större ridskolor och tittat flera gånger. Givetvis överdrev jag till viss del angående hur ridningen kan gå till, men tja. Inte långt ifrån där är det, naturligtvis med variation. Det vanligaste är "huggen" och händer utan eftergift för att behålla huvudet nere på en icke lösgjord häst. Menar du att du inte har sett det? Jag har sett mycket bättre ryttare i de "lägre" grupperna där hästen blir mycket trevligare riden och mot slutet visar god balans i svängarna runt t ex konerna. Men där får ryttaren höra att den inte "fångar upp" tillräckligt i handen. Nä, visst. Det kan vara så, att när hästen börjar bjuda så kanske inte ryttaren fångar upp tillräckligt bra - men det kommer inte någon ytterligare förklaring - eller ens ett: Bra ridet där! Du är på god väg. Det är nu du börjar känna..... bla bla bla osv. Medans de "högre" ryttarna står för någon slags norm - som för mig inte alls är lika vacker.

Men det är väl jag det. Nu skall jag iväg och fodra och ta in massa hästar. Helgpasset är mitt.

Här kom återigen google till användning... :)

Ridlärarutbildning, SRL I

Kurslängd 20 veckor
Antal elever 8 – 12 .

Behörighetskrav – intyg ska bifogas ansökan

1. Genomgången gymnasieutbildning eller motsvarande kompetens
2. Diplomerad hästskötare.
3. Ha insikt av utbildningsverksamhet vid ridskola.
4. Ha grundläggande färdigheter i ridning motsvarande LB dressyr och 1,00-1,10 hoppning.
5. Godkänt antagningsprov (ridning och intervju), genomförs på Ridskolan Strömsholm. Vid antagningsprovet görs en bedömning av dina förutsättningar att uppnå kursmålen och att du har en god grundsits med riktig inverkan vid ridning

Ärligt talat... Är det personer som har gått denna "utbildning" som anses vara behöriga att hålla lektion? Det kan man väl inte kalla "så pass hög" :confused:

För lägsta möjliga, dvs c-tränar nivå krävs etablerat stadig nivå med placeringar i MSV klass, samt dokumenterad utbildning av hästar till samma nivå, dvs MSV, med konkret etablerade resultat.

bland annat.

Det är den lägsta graden på tränar nivå om vi inte pratar ridlärar utbildning RIK osv, som inte ens är jämförbart.

Tror inte så många här uppfyller kriterierna för c-tränar nivå, så såvida man inte själv är ett OS ekipage lär en c-tränar kompetens trots allt vara rätt bra för hobbyryttar svensson.

Visst, MSV är ingen stjärnstatus grej att ha uppnått, men jag tycker du blir lite dryg i ditt förkunnande om hur j-la lågt det är : ) Har inte upplevt dessa tongångar från dig tidigare genom alla år på forumet, känner faktiskt inte igen dig riktigt. :confused:

som sagt, det är ridlärar utbildning du pratar om, lägsta möjliga. den är vänd till BASIC basic grunder, folk, främst barn, som aldrig ens suttit på en häst.

axel har aldrig pratat om denna, vi har pratat C-B-A tränare.

ska du ha en C-tränare på ridskola att träna de grönaste ryttarna, lär du få problem, av samma kaliber som om du skulle vilja ha en certifierad programmerare inom IT, att undervisa i datakunskap på lågstadie nivå : )

däremot brukar det finnas c-tränare knuten till/inom ridskolan, som undervisar de mest avancerade grupperna, om ridskolan har ett fokus/efterfrågan på sitt klientel att erbjuda såna grupper.

Senast ändrad:

Tycker att ju högre utbildning en tränare har desto mer givande blir basic-nivån! Tycker ofta att det e de lägst utbildade tränarna som vill gå vidare fortare. Parantes jag vet...men ändå :)

Ja - och nej.

såklart är det ur aspekten basic nivå kunden mera givande att ha en ypperligt överkvalificerad tränare för uppgiften. OM denne kan gå ner på så basic nivå motivations mässigt att det faktiskt blir BRA.

det är inte helt givet. Parallellen är att om du doktorerat i molekybiologi så lär du inte troligtvis lära ut biologi lära i klass 4 i grundskolan. Det är helt logiskt, för även om du mot all förmodan skulle befinna dig där skulle du knappast vara motiverad utifrån din nivå och utbildning, och därmed skulle inte din kunskap spela så stor roll i sig, för du skulle inte vara motiverad och driven nog att göra ditt jobb på bästa sätt utifrån klientelet - oavsett din kompetens på pappret.

Förstår du vad jag menar?

sen för att vrida till det lite ytterligare:
jag tror faktiskt att det ibland är en myt och en vanföreställning att basic ryttaren främjas bäst av att rida för en OS nivå kompetens. så är inte fallet - mycket utifrån det jag skrivit ovan.
basic ryttaren behöver en bra tränare som är engagerad på basic nivå. och givetvis en bra pedagog och har DRIVET att just jobba på den nivån, inom den kompetens gruppen.

jag vet hur många basic ekipage som helst, som åker iväg för att rida för a-tränare och spenderar hur många tusenlappar som helst på detta. blir sporadisk träning, för det kostar 400 spänn per halvtimme att rida för dessa tränare. under tiden befinner sig ekipaget på en sån basic nivå att de skulle gynnas betydligt bättre av att rida grunder för en bra grundnivå tränare oftare istället, för 150 spänn i veckan, en träning i veckan, eller rent av två träningar i veckan, snarare än 400 spänn på 30 minuter med resultat att de kan komma iväg en gång i månaden eller sporadiskt.

de flesta A-tränare tar inte emot LC ekipage just pga sin egen motivations och vidareutvecklings nivå, och jag tycker faktiskt det finns en logik i detta, se ovan resonemang.

man måste se till helhetsbilden för att förstå detta och som sagt det handlar inte ens om ridning specifikt, utan gäller rent allmänt för hur kund och efterfrågan hänger ihop med egenmotivation och vidareutveckling för den som lär ut.

som sagt, det är ridlärar utbildning du pratar om, lägsta möjliga. den är vänd till BASIC basic grunder, folk, främst barn, som aldrig ens suttit på en häst.

axel har aldrig pratat om denna, vi har pratat C-B-A tränare.

ska du ha en C-tränare på ridskola att träna de grönaste ryttarna, lär du få problem, av samma kaliber som om du skulle vilja ha en certifierad programmerare inom IT, att undervisa i datakunskap på lågstadie nivå : )

däremot brukar det finnas c-tränare knuten till/inom ridskolan, som undervisar de mest avancerade grupperna, om ridskolan har ett fokus/efterfrågan på sitt klientel att erbjuda såna grupper.

Vad det gäller A, B, C - tränare så var det nog jag som tog upp det i just den här tråden. Citat; Inom klassisk dressyr så är det lättare, antingen har man en tränarbehörighet, A, B eller C, eller också så har man framgångsrikt tävlat höga klasser och på så sätt visat att man har kompetens att lära ut något.

I övrigt så håller jag med dig i vad du skriver i ditt nästa inlägg. :)

Ja, jag antog att de var behöriga eftersom de håller i lektioner.

Allt är relativt. Det är inte hög nivå som GP, men hög nivå för ridskolan och ryttarna där blir då automatiskt en förebild för ridskolornas yngre ryttare som då blir förvirrade i hur man använder hjälperna på detta grova sätt, och det inte diskuteras alls på lektionen. (Jag vet själv när jag var en liten lektionsryttare hur jag tyckte det var konstigt att alla sa att man inte fick såga - men alla de duktiga sågade ju. Det gick inte ihop.) Det är normalt att "såga" och dra runt helt enkelt. Strömshom är ju ändå ansedd som en respektabel skola, eller har jag fel? Jag kan ju då tycka att om man gått på Strömsholm (om även så bara en termin) och gått en utbildning där man får lära sig hålla lektioner på grundläggande nivå så borde väl ändå de ryttarna där få veta hur det funkar med så grundläggande grejer som tygelkontakt och framridning?

Alltså; vad lärs det ut för ridning till ridlärarna? Vad är deras grunder? Det är detta jag vill komma till. Bara för att det inte är superhög nivå på ridningen så tycker då jag att detta med kontakt och förhållning-eftergift borde ligga på grundnivå. Eller är det så att alla sen skall behöva lära om sig sen? Först sågar vi, sen lär vi oss rida. Det verkar onödigt, när det går att ta upp i ett tidigt stadie. Men det är fortfarande krök på nacken som för ett otränat öga ser ut som god ridning, och den som lyckas med det glänser i mångas ögon.

Det är något som händer med händerna ( :D ) i ridningen mellan mittnivåryttarna och "hög"-nivåryttarna. Varför ser det mer harmoniskt ut på flera av mittnivåryttarna? Inte lika mycket krök på nacken, men stadig balans och fin kontakt och sökning. Sen att de inte kanske kommer så mycket längre än dit, spelar ingen roll. Varför premieras inte den typen av ridning mer, och tas fram som gott exempel? Varför byggs det inte mer upp kring den typen av ridning? Dessa ryttarna klättrar inte i gupperna. Varför tar man inte ner grovryttarna på jorden - visar dem vad de skall söka efter. Förklara vad det handlar om. Varför inte ta fram goda exempel på god medelmåttig ridning, för sånt finns!

Kan det vara så att det är inte så svårt att med mjuk ridning komma till sökningen, men det är när man är där som den svårare ridningen krävs för att komma vidare - och då förvirrar man sig. Hmm...

Senast ändrad:

Parallellen är att om du doktorerat i molekybiologi så lär du inte troligtvis lära ut biologi lära i klass 4 i grundskolan. Det är helt logiskt, för även om du mot all förmodan skulle befinna dig där skulle du knappast vara motiverad utifrån din nivå och utbildning, och därmed skulle inte din kunskap spela så stor roll i sig, för du skulle inte vara motiverad och driven nog att göra ditt jobb på bästa sätt utifrån klientelet - oavsett din kompetens på pappret.

Du drar en bra paralell. Det kanske är därför det ser ut som det gör.

Och...
jag vet hur många basic ekipage som helst, som åker iväg för att rida för a-tränare och spenderar hur många tusenlappar som helst på detta. blir sporadisk träning, för det kostar 400 spänn per halvtimme att rida för dessa tränare. under tiden befinner sig ekipaget på en sån basic nivå att de skulle gynnas betydligt bättre av att rida grunder för en bra grundnivå tränare oftare istället, för 150 spänn i veckan, en träning i veckan, eller rent av två träningar i veckan, snarare än 400 spänn på 30 minuter med resultat att de kan komma iväg en gång i månaden eller sporadiskt.

Ja, då kan man ju hoppas att dessa "basic tränare" vet sin basic och hur god ridning ser ut. Antagligen därför som en ryttare vill ha en A-tränare för att verkligen få svar på sina frågor, som den känner att den inte får hos 150kr-tränaren.

Vet inte riktigt om jag förstår vad du åsyftar på ditt senaste svar, men ja - det får man absolut hoppas.

ang. din kommentar ang. strömsholms elever.
jag ser faktiskt inte så stor skillnad mot hur det funkar rent allmänt, inom alla branscher. Alla individer som tränas/utbildas inom ett fält, blir faktiskt inte bra. alla har inte rätt kvaliteter eller rätt förutsättningar att få utbildningen rätt. ;) alla som rekryterat mycket känner nog igen sig. Man rekryterar utifrån vissa bas kriteria, och utöver det letar man efter ngn sorts magkänsla för att det man ser i rekryteringen, också har rätt inställning och rätt förmågor, bortsett från ren teoretisk utbildning/kompetenskrav.

ingen som rekryterat har någonsin träffat 100 procent rätt vid målstolpen. Detta beror på massor av olika variabler. förutsättningar ändras efter hand, beroende på omständigheter - både hos den som ska utbildas , och den som utbildar ;) Inga större konstigheter.

Varför skulle basic ryttaren vara i behov, eller förstå att den behöver en A-tränare? på vilket sätt skulle A-tränaren belysa det basic ryttaren behöver veta bättre?. basic ryttaren lär befinna sig på en sån nivå att den inte ens vet vad den ska fråga a-tränaren, om vi pratar om skillnaden i kompetens. Man ställer knappast en fråga man inte vet att man bör ställa liksom : ) Det är ju därför det är så viktigt med bra tränare på mer basic nivå. det behövs ingen A-tränare för den skull, på den nivå vi pratar om, förutsatt att vi inte pratar om några ufon.

efterlyser man rakt igenom klockrena kompetenta tränare oavsett situation och oavsett omständigheterna runt elev, ja då efterlyser man nog ngt väldigt orealistiskt, för att inte tala om ren science ficition.

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att bli impad över hur du alltid tycks betrakta ridning utifrån medans jag själv gärna saktar ner diskussioner genom att dra ner det på individnivå..dvs min :D Är inte alls ironisk !obs!

Du har dessutom rena och klara inlägg vilket jag antar e för att du diskuterar mycket. Det e oxå en av fördelarna med att rida för tränare som e högre utildade tycker jag, håller med om att man inte behöver en OS meriterad tränare när man e på LA nivå men still...
Tycker ändå tränare som är säkra på grunderna och på sig själv som utbildare ger mer. De tror inte att jag vill göra mer än vi klarar och känner inte att de behöver "bevisa" nått. Sen kan man ju vara säker på grunderna ändå men tycker det e rätt ofta som "lägre" meriterade tränare liksom hålls tillbaka av dig själv. Man vill etablera sig, hålla kvar kunder etc. Och. Har man redan ett etablerat namn e man mer trygg med att säga att det här faktiskt inte är bra nog. Förstår att det är jättesvårt att vara instruktör och leva på det, det är inte det. Men ja...hehe det här e min erfarenhet :D
Jag vill gärna veta vad som INTE e bra när jag betalar och helst varför oxå...inte lama grejer om vad som e på rätt väg, även om det väl oxå e bra såklart.
Rätt många hägt meriterade instruktörer har väl önskemål om en viss nivå på ekipagen de undervisar oxå så det övre skiktet går ju ändå bort för egen del.

Senast ändrad:

Du har så rätt! På så många plan. Tack för att du avledde min frustration. Det är klart att det är så *säger hon och slår sig för pannan*.

Jag tänker att magkänslan hos ryttaren säger att det som 150-kr tränaren säger inte känns genomtänkt och vettigt. Det kanske slinter mot all den andra basicträningen som den tidigare fått. Så därför vill den testa en A-tränare för att se om samma grejer kommer upp där. Men det är väl sant, frågorna behöver vara formulerade först.

Ja, det är det som är det svåra, att få en elev att känna sig som ett proffs (så att den fortsätter att tycka det är kul att träna) och samtidigt visa den de nya vägarna. Om eleven får känna sig som en nybörjare igen, kanske den ger upp. Känner sig för kass. Jag tycker bara lite synd om dessa, för hade de vetat tidigare så hade de sluppit känna sig som nybörjare.

Tack, det var snällt sagt och trevligt att du läser det så för det är så jag avser, sen läses inte allt som man tror att man avser det att läsas som väl känt ;)

jag tror faktiskt att vi pratar lite om samma sak. det jag försöker säga är ju att SJÄLVKLART ska tränaren vara både kunnig och framför allt, som du säger NÖJD med den nivån den befinner sig på, och inspireras av att träna och utveckla ryttare/ekipage på den nivån! det är ju precis det jag försöker förklara - en OS ryttare, eller en IT expert, kommer INTE känna sig så inspirerade av att utbilda nybörjar ryttare eller klass 4 på grundskolan i datakunskap liksom - så är det och det är helt naturligt och det är det jag menar med att man måste ta in variablerna i det hela, inte börja kategorisera, för det spelar ingen roll hur duktig du är som tränare eller chef om du inte får en sporre att jobba utifrån din egen kompetens, är du överkvalificerad och vill motivera dig kommer du tappa gnistan och inte vara en bra motiverad pedagog och så funkar det som sagt oavsett bransch och det är därför det ser ut som det gör oavsett bransh. Det finns liksom en anledning varför folk anses överkvalificerade och inte får jobbet, om de ansöker om ett jobb i kassan på ICA om de jobbat som VD för IKEA : )

skämt åsido: det finns massor med bra tränare som precis som du är inne på, landat på rätt nivå utifrån sin egen kompetens, och därmed är säkra, lugna och bra ledare och instruktörer. Det är ju dessa som gör att basic ryttaren utvecklas och kommer vidare. :)

anser man att man inte får ut det man vill av sin tränare bör man byta tränare om det handlar om ngn av de aspekter vi nu diskuterat senaste inläggen. För det finns så mycket bra folk, både lärare och elever, men det gäller som sagt också att ekvationen klickar utöver det som finns på papper, både utifrån elevs och lärares perspektiv.

Kookaburra: haha. Jag känner mig för tillfället som att jag lyckats göra mig förstådd i det jag menar, grattis till mig :rofl: Det är lätt att man utgår från sitt eget perspektiv och tycker det man skriver är självklart även för andra, men så är det ju aldrig och det borde man ju veta : )
en bra pedagog är ju PRECIS det du säger: den får eleven, utifrån dess nivå, oavsett vad denna nivå är, att känna sig duktig och pepp, och även när det är mindre bra, så är eleven fortfarande pepp och känner tillit till tränaren och kämpar vidare för viljan och tilltron för vad som behöver kämpas vidare på finns där, eftersom eleven får självförtroende via tränaren, - oavsett vilken nivå vi pratar om.

Senast ändrad:

Jag vill gärna veta vad som INTE e bra när jag betalar och helst varför oxå...inte lama grejer om vad som e på rätt väg, även om det väl oxå e bra såklart.

Jag tror på en pedagogik som pekar på det som är rätt, och lite ignorerar det som är dåligt. Säger vad man ska göra istället för vad man gör fel. Eller bara rakt ut säger vad man gör, och förklarar vad konsekvenserna blir av detta, sen diskuterar lösningen. Jag skulle nog ge upp ganska fort om jag ständigt fick höra vad som inte är bra. Hjälp, jag skulle nog börja gråta på plats.

"Där gjorde du en dålig sväng, och där fick du inte heller till det." :D
Ett varför är ju ett måste då, inte ett "helst" för mig. Får jag inte varför direkt efter så finns det risk för att tränaren får en ridsko i ögat. :D
Sen är det ju även bra att höra: "Du är på rätt väg" om det beskrivs VAD som är på rätt väg och HUR osv. Ja, du fattar. Jag tror du håller med.:)

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama