Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Såg att den där holländskan nu har förstått vikten av rakriktning o nu sprider den skolan.
Den som har funnits i traditionell ridning hela tiden.

jag fattar inte varför man köper allt oemotsagt.
Det blir såna sanningar som sprids o som sen inte har ngn egentlig verklighetsförankring. bitar fattas i pusslet o för mig är det märkligt att ingen annan har sett det innan henne.

Sen har vi då biten energi.

när ska den biten bli en del av AR?

Immer. din häst har det kanske, men inte en enda häst på film kan prestera det.

Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.

Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.

Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.

Haha, det var en väldigt rolig definition av konst, att det måste vara något bra, hmmm.
Konst är väl något som även väcker känslor - inte enbart tilltalar den rationella hjärnan. Och är det något som "Akademisk ridkonst" gör så är det väcker känslor - åtminstone på det här forumet, haha.

Ursäkta, jag var tvungen.

Vad som är bra är ju svårt att säga om konst. Det är ju rätt subjektivt.

Men om man inte drar gränsen någonstans så kan man ju kalla allt för konst. Jag kan säga att det är en installation då jag äter en ostmacka i mitt kök. Och jävligt bra sådan med.

Sen är det ju så att JAG anser det vara så. Sen får ju de som utövar det de kallar ridkonst tycka det är super. Och då är det fine by me. Men jag tror man kanske valt lite fel ord om man vill ha förståelse mellan "alla läger". För jag tror det ordet kan provocera människor. För mig är det lugnt. Men för många andra tror jag det kan vara provocerande. Och då har man sabbat för sig lite redan innan allt börjat. För folk kommer automatiskt vara skeptiska mot allt de ser. Man behöver ju inte vilja att andra ska köpa det men gör, man behöver inte anpassa sig eller vinna andras gillande. Men om man vill göra det lite lättare för sig och lite lättare att sprida en lära man tror på så tror jag att man får tänka på hela konceptet. Och det inkluderar namnet.

Men som sagt, det är min tro. Och jag har hört mycket om det från andra. Som uppfattar det precis så.

Skrev i en annan tråd för länge sen så här, när jag skulle försöka bena ut när en ryttare blev mästare/konstnär.
Om man ska jämföra med konstvärlden (ridkonst heter det ju) så krävs det där för att bli konstnär att man ställt ut på ett erkänt galleri, eller annan plats för offentlig beskådning. (Helst ska en curator ha tagit sig an personen/verket.) Sedan måste tre andra redan godkända och erkända och insyltade inom konsteliten (ex andra konstnärer/konstkritiker/curatorer/konstvetare etc.) godkänna verket som konst för att det ska få kallas konst. Detsamma gäller då för konstnären, han ska lixom bli välkomnad av andra. Lite som en sekt.

Men detta är ju bara för att bli "vanlig" konstnär. Hur man blir mästare vet jag inte, och om det är andra kriterier för att bli ridkonstnär/ridmästare vet jag inte heller, men jag kan gissa att det funkar lite på samma sätt.

Så VEM som skriver förordet till boken är ju dödsviktigt! Det är ju ett sätt att visa sig erkänd.

För att bli Mästare känns nästan som att man måste vara död, eller åtminståne nära på. Neindorff blev väl nästan Mästare innan han dog?

Det känns som att det lite handlar om pathos, det gäller att göra sig ett namn och synas för att bli uppmärksammad, och sen gäller det att RÄTT människor uppmärksammar.

Men vad som är konst - är inte ens konstvetarna ene om... Speciellt när det kommer något nytt. Då gäller det bara att ha rätt person med sig. I dag behöver det inte handla om teknisk skicklighet, utan om uttryck och att man blir uppmärksammad av "rätt" människor - för att verket skall bli konst. '

Går det att jämföra konst med ridning? Kanske om man tänker konst som i remberandt, eller da vinci, eller nåt sånt.

Länk till tråden

Senast ändrad:

knapplån

Jag skulle säga att det heter ridkonst för när det startade var det ju det. Det var ju inte ett fraktsätt, ridkonsten var ju något som man lärde sig innan man red till häst i krig? skolorna, piruetterna, capriolerna, allt det härstammade ju från hästens användning i krig (och för all del, arbetet med boskap!). Sedan har vi slutat använda hästen i krig, men konsten lever kvar. För det är ju en konst att rida. Att åka häst (ta sig till skolan?) är ingen konst. Men att lära sig rida (ridkonsten) är inget man lär sig på en eftermiddag. Jag skulle säga att ridkonsten börjar när man inte längre bara tar sig från punkt A till punkt B. ..... men jag spånar bara = )

Nu är iallafall Kyra professor inom ridkonst inriktning dressyr i den riktiga akademiska världen.

Kyra Kyrklund och Jan Jönsson blir professorer i hippologi. De presenteras för den akademiska världen den 20 april på Sveriges Lantbruksuniversitet.

En skandinavisk sannsaga Kyras titel blir hippologiprofessor i den högre ridkonsten, inriktning dressyr. Jan Jönsson blir hippologiprofessor i hästutbildning och coachning.

Det är världens första professurer inom hippologin. Kyra kommer att vara nära knuten till hippologiutbildningen på Strömsholm. Jan Jönsson knyts nära till densamma på Flyinge.

Kyra är forskare inom dressyrkonsten. Numera använder hon den pensionerade mästerskapshästen Max för sina experiment.
- Då kan jag testa olika saker med honom, berättade Kyra när hon inspekterade 14 GP-ryttare på Ledingenäs för en tid sedan.

Vad spännande.

jo de har ju inte ringa erfarenhet själva eller av elever o dess hästar.:bow:

Men hur är det tänkt när K. bor i UK?

Äsch det kanske är sant men det där med professor i högre ridkonst lät lite väl aprilligt. Fast väldigt kul om det stämmer förstås!:D

Nu förstår jag inte, vem sa att idén var min ? Jag läste detta på ridsport igår

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=611858

Jag blev dock något fundersam igår att man kan bli professor inom dressyr? Det låter konstigt i mina öron.

Ja eller hur, det är det jag menade och då kallat högre ridkonst för det brukar ju en annan inriktning ha monopol på? Men jag har ingen aning, när jag sökte kom heller inget annat upp, det borde väl diskuterats eller så nån gång? Ridforskning inom SLU finns ju redan, varför just för dressyr då?

Senast ändrad av en moderator:

Ja eller hur, det är det jag menade och då kallat högre ridkonst för det brukar ju en annan inriktning ha monopol på? Men jag har ingen aning, när jag sökte kom heller inget annat upp, det borde väl diskuterats eller så nån gång? Ridforskning inom SLU finns ju redan, varför just för dressyr då?

artikeln publicerades här på bukefalos kl 20 i går kväll med länk till tidningenridsport. Inget bra aprilskämt om man publicerar det en hel dag för tidigt. Artikeln är också publicerad på SLU och Göran Dahlin har ju uttalat sig i debatten som jag länkade till.

Jaha nu ändrade du ditt inlägg jaja

Nu är jag inte insatt i vad holländskan pratat om. Men rakriktning har väl alltid funnits som mål även inom AR? Det har jag för mig iaf. Jag har ju inte haft mycket att göra med den skolan på många år. Och vet faktiskt inte helt klart vad jag fått från vad för skola alltid iom att det är en mix som blivit till under många års tid av ridande och funderande.
Men som jag minns det har väl Bent aldrig sagt att rakriktning är värdelöst, snarare mkt viktigt. Sen att de inte kan visa upp det han pratar om är en annan femma. Men man menar ju att rakriktning ska komma av att hästen först blir liksidig genom ridning på böjda spår och stärkande och stretchande övningar i böjning. Alltså att den ska kännas lika i höger och vänster varv, böjd inåt och utåt etc. Sen ska man gradvis kunna komma till att rida en helt rakriktad häst på rakt spår. För man anser att man lättare skolar bort svagheter och stelheter på böjt spår.
Tyvärr kommer sällan ryttarna så långt att de får upp hästen på yttertygeln och kan rama in yttersidan från att skjut ut bogen, vikten hamna på inner fram och hela ekipaget kollapsar. Jag vet inte om AR-tränare ser det.
Men jag får iaf svårt att tro att det var tanken att hästarna skulle gå så då man hade ridakademierna kvar och vissa gamla mästare levde och skrev böcker/skrifter. Och det är ju det AR sägs komma från.
Jag väljer lite att se förbi AR-mäster och direkt gå på de riktiga mästarnas skrifter och då givetvis hur jag och mina tränare tolkat dem. De skiljer sig ju en hel del från hur det ser ut a la Bent. Men jag tror nog man kan ha gagn av att göra så om man nu vill rida AR. Det finns mycket väldigt väl skrivet om ridkonst. Och man kan nog tolka det bättre än Bent, även om han är en väldigt kunnig man. För det tycker jag han är. Han har dock brister, som alla vi andra. Men man måste ju beundra hans affärssinne iaf. :P

Men man menar ju att rakriktning ska komma av att hästen först blir liksidig genom ridning på böjda spår och stärkande och stretchande övningar i böjning.
Det är har han inget patent på.
Det ingår i den klassiska dresyren- lösghordhet-voltarbete o andra övningar.

däremot är man mer noggrann att se till att man kan rida hästen rak ngn gång. Att den är på yttertygeln o därmed formas i bålen.

Nu är jag inte insatt i vad holländskan pratat om. Men rakriktning har väl alltid funnits som mål även inom AR? Det har jag för mig iaf. Jag har ju inte haft mycket att göra med den skolan på många år. Och vet faktiskt inte helt klart vad jag fått från vad för skola alltid iom att det är en mix som blivit till under många års tid av ridande och funderande.
Men som jag minns det har väl Bent aldrig sagt att rakriktning är värdelöst, snarare mkt viktigt. Sen att de inte kan visa upp det han pratar om är en annan femma. Men man menar ju att rakriktning ska komma av att hästen först blir liksidig genom ridning på böjda spår och stärkande och stretchande övningar i böjning. Alltså att den ska kännas lika i höger och vänster varv, böjd inåt och utåt etc. Sen ska man gradvis kunna komma till att rida en helt rakriktad häst på rakt spår. För man anser att man lättare skolar bort svagheter och stelheter på böjt spår.
Tyvärr kommer sällan ryttarna så långt att de får upp hästen på yttertygeln och kan rama in yttersidan från att skjut ut bogen, vikten hamna på inner fram och hela ekipaget kollapsar. Jag vet inte om AR-tränare ser det.
Men jag får iaf svårt att tro att det var tanken att hästarna skulle gå så då man hade ridakademierna kvar och vissa gamla mästare levde och skrev böcker/skrifter. Och det är ju det AR sägs komma från.
Jag väljer lite att se förbi AR-mäster och direkt gå på de riktiga mästarnas skrifter och då givetvis hur jag och mina tränare tolkat dem. De skiljer sig ju en hel del från hur det ser ut a la Bent. Men jag tror nog man kan ha gagn av att göra så om man nu vill rida AR. Det finns mycket väldigt väl skrivet om ridkonst. Och man kan nog tolka det bättre än Bent, även om han är en väldigt kunnig man. För det tycker jag han är. Han har dock brister, som alla vi andra. Men man måste ju beundra hans affärssinne iaf. :P

Jag håller delvis med, jag tror inte heller dom ser det faktiskt. Inte med tanke på bilden jag la in i förebilds tråden. När hästen blir rak mellan tyglarna så kommer det ju en massa energi som jag tror dom inte kan hantera sitsmässigt och därför så förböjer man så att energin försvinner ut genom bogen eftersom det blir mer hanterbart. När hästen är helt rak så kommer det ju ett påskjut som kräver att det fångas upp någonstans och med stång så fungerar inte det, hästen kommer vika in nosen och sticka eftersom det inte går att rida med kontakt enbart på ett sådant skarpt bett, därför har man ju kandar på spanska ridskolan.

ja det är ju inte bara därför man rider på kandar på spanska ridskolan ,det var inte så jag menade :D

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama