Är det ens teoretiskt möjligt?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har sett "reklam" för ett bantningspiller "godkänt av experter" 🙄 som lovar 20 kg viktnedgång på 2 veckor.
Jag hoppas att alla inser att det inte är rimligt att rasa i vikt på det sättet, enbart genom en tablett om dagen. Men...
Är det ens teoretiskt möjligt att tappa 20 kg på 2 veckor? Jag tänker typ svält med enbart vatten att tillgå.

Jag har sett "reklam" för ett bantningspiller "godkänt av experter" 🙄 som lovar 20 kg viktnedgång på 2 veckor.
Jag hoppas att alla inser att det inte är rimligt att rasa i vikt på det sättet, enbart genom en tablett om dagen. Men...
Är det ens teoretiskt möjligt att tappa 20 kg på 2 veckor? Jag tänker typ svält med enbart vatten att tillgå.
Jag googlade på biggest loser och där ska någon ha gått ner 18kilo på en vecka så det är nog möjligt beroende på startvikt men hälsosamt är det verkligen inte

Ett kilo kroppsfett innehåller knappt 8000 kcal.

Din basalförbränning (dvs hur mycket energi din kropp behöver bara för att fungera) kan du räkna ut så här:

Män:
(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) + 5

Kvinnor:
(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) – 161

Så är du 40 år gammal, 170 cm lång och väger 90 kg har du en basalförbränning på 1602 kcal om dagen.

20 kg * 7800 kcal = 156 000 / ~97

ca 97 dagar tar det dig alltså, troligtvis mindre då du alltid förbränner något genom att röra dig, detta är ju uträknat på ingen fysisk aktivitet alls.

Men oavsett är 20 kg på två veckor nästan omöjligt, framförallt om du inte redan är väldigt överviktig (över 100 kg extra). Det är ju som du nämnde bara inte fett som försvinner om vi "bantar" när vi tittar på vågen utan mycket är vätska men även muskelmassa (som är tyngre än fett) om vi inte tränar samtidigt.

Inför magsäcksoperationer ska man ju gå ner en viss mängd i vikt. jag gick ner 13 eller 14 kg på 3 veckor. Detta var med hjälp av Modifast måltidsersättning som jag tog 4 gånger om dagen. Kan inte se att det skulle vara omöjligt att gå ner 20 kg på två veckor om man slarvar eller motionerar mer än vad jag gjorde.

Ett kilo kroppsfett innehåller knappt 8000 kcal.

Din basalförbränning (dvs hur mycket energi din kropp behöver bara för att fungera) kan du räkna ut så här:

Män:
(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) + 5

Kvinnor:
(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) – 161

Så är du 40 år gammal, 170 cm lång och väger 90 kg har du en basalförbränning på 1602 kcal om dagen.

20 kg * 7800 kcal = 156 000 / ~97

ca 97 dagar tar det dig alltså, troligtvis mindre då du alltid förbränner något genom att röra dig, detta är ju uträknat på ingen fysisk aktivitet alls.

Men oavsett är 20 kg på två veckor nästan omöjligt, framförallt om du inte redan är väldigt överviktig (över 100 kg extra). Det är ju som du nämnde bara inte fett som försvinner om vi "bantar" när vi tittar på vågen utan mycket är vätska men även muskelmassa (som är tyngre än fett) om vi inte tränar samtidigt.
Och ska man samtidigt träna, behöver man tillsätta rejält med protein, vilken knappast ryms inom den kaloritilldelningen. Helt galet med andra ord.

Det måste ju delvis bero på utgångsvikt. Väger någon 160 kg och svälter i två veckor kan det nog vara möjligt, men troligen inte om du väger 80 kg från början. Men jag har ingen vetenskap bakom detta. Och tappar du så snabbt i vikt oavsett orsak lär det vara mycket muskler och således mycket ohälsosamt.
Och självklart omöjligt av att bara ta ett piller. Och att lova viktnedgång i kg och inte genomsnittlig procent visar tydligt på att det är oseriöst.
Ett av de nya injektionspreparaten mot övervikt ger i genomsnitt 15% viktnedgång och det var i en studie på över ett år, det blir över 20 kg om du väger 160 kg från början

Om en nu inte är extremt överviktig 150+ så måste det ju vara en knepig omställning för både knopp och kropp. Jag har gått ner 25 kg på 7 månader och det händer mycket som en ska hantera psykiskt. Och tshirtar som ramlar ner över axlarna. 😀

Ja, låter som en scam. 20 kg på 2 veckor, rent allmänt kan man ju inte lova för alla. För att gå ner 20 kg på två veckor behöver du sluta äta helt och hållet - total fasta, samtidigt som du helst fortsätter röra på dig och träna för att bränna max med kalorier. I teorin. Och dricka vatten så du inte totalt kollapsar. Och då kanske du lyckas. 20 kg på två månader är mer rimligt om man håller sig under sitt kaloriintag och rör på sig, samt har utgång från att vara lite eller mycket överviktig. 1,5-2 kg viktnedgång per vecka anses ju förövrigt aggressivt, så vad är inte då 10 kg!

OM vi talar biggest loser så är det ju så (om jag fattat rätt) att de häller i sig så mycket vatten de kan inför startinvägningen för att ha den vikten tillgodo till första invägningen.
Ja, låter som en scam
Det förutsätter jag att det är. Och, som redan sagts, skulle det vara möjligt så är det knappast bra för varken kropp eller knopp att rasa i vikt på det sättet.
(och nej, jag har inte tänkt prova - jag har nått en acceptans att rund också är en form och kommer inte jobba för något annat)

OM vi talar biggest loser så är det ju så (om jag fattat rätt) att de häller i sig så mycket vatten de kan inför startinvägningen för att ha den vikten tillgodo till första invägningen.

Det förutsätter jag att det är. Och, som redan sagts, skulle det vara möjligt så är det knappast bra för varken kropp eller knopp att rasa i vikt på det sättet.
(och nej, jag har inte tänkt prova - jag har nått en acceptans att rund också är en form och kommer inte jobba för något annat)
Ah, det visste jag inte men det låter logiskt! I tyngdlyftning kan man göra liknande innan invägning, säkert fler sporter. ;) Så klart, då ser det dramatiskt ut när de tappat massa kilon - som man antar är fett!

Nej precis, det hade varit att testa gränserna för vad som är fysiskt möjligt. De skrev inte vad det var som skulle orsaka viktnedgången? Är nyfiken på om de hade någon biokemisk förklaring till mirakelpillerna alltså, och vad den var.

De skrev inte vad det var som skulle orsaka viktnedgången? Är nyfiken på om de hade någon biokemisk förklaring till mirakelpillerna alltså, och vad den var.
Nej. Det är en såndär kort reklamsnutt som man får stå ut med när man vägrar betala för vissa simpla spel på mobilen. jag tittar inte så noga, men det står typ att man tar en tablett om dagen, det är godkänt av experter och man går ner 20 kg på två veckor. Och jag bara 🤮
Och, tänker tanken som i min fråga här - är det ens teoretiskt möjligt utan att sättas på total svält?
(jag vet att jag tappade en del när jag låg på sjukhus i 2 veckor pga operation i buken och en stor del av tiden levde på dropp. Men några 20 kg var det inte jag tappade, inte ens i närheten...)

Vad jag hört så har många liknande piller en hel del (möjliga) biverkningar.. Som t ex illamående och kräkningar. Det lär ju "hjälpa" lite, om vi säger så, särskilt om en samtidigt stryper kaloriintaget ordentligt just för att gå ner i vikt.

Nej. Det är en såndär kort reklamsnutt som man får stå ut med när man vägrar betala för vissa simpla spel på mobilen. jag tittar inte så noga, men det står typ att man tar en tablett om dagen, det är godkänt av experter och man går ner 20 kg på två veckor. Och jag bara 🤮
Och, tänker tanken som i min fråga här - är det ens teoretiskt möjligt utan att sättas på total svält?
(jag vet att jag tappade en del när jag låg på sjukhus i 2 veckor pga operation i buken och en stor del av tiden levde på dropp. Men några 20 kg var det inte jag tappade, inte ens i närheten...)
Som @Liten är inne på, kanske om man samtidigt blir uttorkad... 😬 men ja, då överlever man inte. Inte ens grava anorektiker går ner så snabbt.

Som @Liten är inne på, kanske om man samtidigt blir uttorkad... 😬 men ja, då överlever man inte. Inte ens grava anorektiker går ner så snabbt.

Jag tänkte mer på att om en äter relativt lite och sen dessutom inte får behålla så stor del av det en äter pga kräkningar, så lär ju en gå ner en del i vikt.. Även om en får i sig tillräckligt med vatten.

Jag tänkte mer på att om en äter relativt lite och sen dessutom inte får behålla så stor del av det en äter pga kräkningar, så lär ju en gå ner en del i vikt.. Även om en får i sig tillräckligt med vatten.
Jaha, jag tänkte att du syftade på att man förlorar mycket vätska då med, för det gör man ju. Kroppen får inte chans att "behålla" några större mängder.

Vad jag hört så har många liknande piller en hel del (möjliga) biverkningar.. Som t ex illamående och kräkningar. Det lär ju "hjälpa" lite, om vi säger så, särskilt om en samtidigt stryper kaloriintaget ordentligt just för att gå ner i vikt.
Nädu... "helt naturligt" och "inga biverkningar"...
🙄🤮

Nä jag tror inte ett dugg på det. Men det finns säkert någon som går på det.

Jag kommer att tänka på när jag var gravid, men inte visste om det ännu. Då låg jag i princip i sängen i en månad och drack bara vatten + något enstaka (verkligen ENstaka) salt kex pga illamående och känslan av att vilja dö. Min läkare trodde först det var en djup depression, så jag skulle ligga kvar där jag var och det gjorde jag (för att göra en lång historia kort).

MEN från ca 55 kg på mina 160 cm så gick jag ner 10 kg på den månaden. That's it.
Så vad krävs det då för att gå ner 20 kg på 2 v??
Ska tilläggas att min ork var av ganska naturliga skäl totalt 0 och intet, så att någon skulle kunna träna på vatten-diet - njaaaa :cautious:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 473
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 445
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka