Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Jag vet inte så mkt om tränaren i fråga. Det jag vet har gjort att jag inte är så intresserad av att ta reda på mer. Jag tycker kvaliteten är för låg. Jag vill inte rida för någon jag själv inte tycker kan få till det.

Men utslängd? Varför?

Cadre Noir är franska motsvarigheten.

Jag håller med dig angående ridkonst-terminologin. På ett personligt plan funkar beskrivningen barockt och konstigt bättre på det jag ibland lyckas med i sadeln! :laugh: (Fast jag försöker mig på dressyr, inte akademiskt)

Har man ett inlärt problembeteende tar det lite tid att lära bort det om det redan är befäst och hästen gör det av oro och instinktivt handlar genom att gå i försvar.
Jag har redan sagt flera gånger att jag valde fel taktik med hästen. Så givetvis har jag gjort fel och är skyldig till att problemet fortgått. Jag red framframfram och gav fri form och tygel. Så jag taggade upp honom mer. Helt mitt fel som lät problemet fortgå. Men jag valde vanliga strategin som brukar funka och gjorde bort mig genom att inte byta då det inte gjorde det.
Nu när jag bytt strategi så har vi inte haft problem sedan dess. Hästen är lugn och harmonisk. Jag säger inte att det inte kommer komma bakslag. För det gör det säkert. Men hittils har vi bara haft trevligt nu.

Jag försöker stå på mig och diskutera. För jag vill inte bara ge upp och ge efter för trycket. Det skulle kännas respektlöst mot den som jag pratat med och det skulle kännas fegt av mig. Men ibland så känner jag att det kanske inte ens är någon idé att jag skriver. För det verkar lite som att man läser som man vill. Kanske är det det att man hakar upp sig på de detaljer som skiljer att man bara glömmer det andra jag skrivit. Jag vet inte.
Men tex har jag skrivit att jag böjer hästen lika mycket som spåret den går på ca 35 gånger skulle jag tro. Och fortfarande liknas ridningen jag sysslar med vid överböjning, skjutande bogar etc etc. Jag har skrivit att jag förstår varför små volter kommer högt upp i dressyrprogrammen: de är svårare att få hästen att böja sig jämt i iom att hästen måste böja så mycket mer i bålen.
Jag böjer hästen enligt linjen jag har den på. Linjen ska för mig gå rakt genom hästens ryggrad. Ibland kan jag på en skolad häst rida den böjd rakt fram. Men för det mesta rider jag hästen böjd som linjen, dvs stora voltspår eller om jag gör en volt mer just då. Visst kan jag stretcha en häst och tillfälligt böja mer. Men det är inte så att jag tror att hästen kan bära sig och få vikten bakåt om den är överböjd. För tappar man ut bogen är man körd. Jag rider även hästar rakt.

Tack Jacko! Jag fastnade på Haute Ecole. Men det är ju fel. Och jag orkade inte googla. Jag är så himla trött och slutkörd så jag är glad om jag minns mitt eget namn idag. Tur att det är kort!
Kan btw erkänna att jag idag bad om att få passera en skottkärra och ta mig ut ur stallet för att försöka mig på sagda dressyr. Problemet var att jag inte tränsat hästen. Jag trodde det. Men vände mig om. Och där står hästen utan träns. Jag tror inte jag kan klara av något dressyrliknande utan ngt på skallen på hästen.

Inatt ska jag sova!;)

Fast NH kan precis som allt annat se väldigt olika ut beroende på vem som gör det. Vissa som påstår sig hålla på med NH är väldigt våldsamma. Andra är väldigt dåliga öht.
Sen finns det så klart vissa som är suveräna. De sysslar med sånt som man får lära sig om man pluggar etologi. Det är inte något våldsamt eller frågan om att tvinga hästarna till saker. Det är frågan om att överlista dem och att ge det tid, vänta ut dem och låta dem tro att de själva funderade ut lösningen och valde rätt beslut. Så man stärker deras förtroende för människan.

Mina hästar är båda två hundlika från marken. De följer mig för att de vill, för att jag ser till att hålla mig intressant och aldrig sätta dem i en för dem panikartad situation. Jag kan ha dem lösa i stall och med öppna boxdörrar så de kan stå och kika. Jag kan utan problem rida ut med unghästen som handhäst och fräsa på i full galopp och hoppa och klättra. Han blir inte oregerlig. Jag kan lasta båda själv utan hjälpredor(från ponny som 7 pers lastade vid inköp). Det är för mig enkelt hästvett och hästpsykologi hur jag lärt dem det. Men det är precis på samma sätt min NH-lärare jobbar. Man pratar kroppsspråk med hästarna och ser till att belöna i rätt ögonblick.
När hästarna är så lätthanterliga och accepterat ledarskapet kan man i sin tur ge dem så mycket mer friheter. De slipper bindas upp, de slipper stängas in, vi kan leka då vi är ute etc etc.
Varför ska man se rött över någonting sånt?
Bara för att det finns idioter som håller på med någonting så behöver man inte dömma ut hela grejen.
Jag tror de flesta hobbyryttare och hästar skulle må jättebra av att lära sig förstå varann bättre. Sen är inte alla som inte håller på med NH helt borta vad gäller hästhantering. Jag brukar inte vilja kalla det jag sysslar med för NH. Men iom att det är på samma sätt som min tränaren jag har till mark-saker jobbar så är det kanske NH iaf.

Innerskänkel kan jag använda. Som jag skrivit. Men inte som mothållande samtidigt som jag ger en hjälp som betyder sväng. Dvs jag lär inte in att den ska följa innertygeln i ledande. Inte när jag skolar en häst. Rider man in är det en annan sak. Men på en häst som är redo för skolning så använder jag inte ledande. Jag vill inte behöva ge innerskänkel för att hästen annars faller in för att jag säger det med handen. Vilket jag upplever blir effekten av att rida engelskt.
För mig är skänkeln och handen en form av bestraffning iom att det går in efter sitsen fallerat. Helst vill jag klara mig utan hand och skänkel. Men måste jag använda hand och skänkel ska de inverka oberoende av varann. Inner tygel sänder hästen utåt. Fallerar det kan jag behöva innerskänkeln med. Men det är korrigeringsridning för mig.

Nu vet jag inte om man förstår någonting av sista delen av mitt inlägg. Jag är för trött för att förklara tror jag. Ber om ursäkt för det och får återkomma om ngt är oklart.

Senast ändrad:

Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.

Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.

Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.

Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.

Ja det förstås, det är verkliga ridakademier, det borde jag ha tänkt på! Där utvecklade man och förfinade ridningen!

Jag skriver under på hela inlägget! :bow:

Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.

Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.

Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.

Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.
Instämmer till viss del men de flesta som kallar sin ridning konst verkar ju göra så för att tala om att man inte syftar till tävling.

Begreppet konst är ju ett svårdefinierat begrepp och inte något som syftar till EN disciplin! Det där ovan är ju bara din definition på vad DU tycker är GOD konst :D

Tack för svaret! Då förstår jag varför det heter som det gör. Bra svar förresten! :) Angående min mycket korta sejour som AR elev så tar jag nog den historien en annan gång... :D

Till dig och bigganl. Jag har faktiskt varit med på en träning en gång för jag var nyfiken. Det tog ca 5 minuter sen blev jag utslängd... :D För just denne "tränare" så får man nog betrakta det som en merit :p

Va??:eek: utslängd?? Det låter hur oseriöst som helst. Vad hände? Varför?
Jag åkte som fotfolk på ett flertal kurser för att se och få mera insikt och seriösa tränare ser fotfolket som kursdeltagare. Jag tyckte det var jättebra. Valde medvetet olika tränare hela tiden för att bilda mig en bred uppfattning, se likheter och skillnader. Blev seriöst behandlad överallt som tur var. Vissa var väldigt bra, andra mindre bra. Så är det ju.
Tyvärr finns det väl alltid en bunt oseriösa och okunniga sk tränare där ute. Man får sålla agnarna från vetet s.a.s.
Prova igen. Du har knappast sån otur fler gånger.

KL
Varför det heter akademisk ridkonst är det nog många som undrar. Ordet konst känns inte helt rätt för mig och det känns bättre att säga akademisk dressyr eller dressyr helt enkelt. Jag använde uttrycket AR om mig själv och min ridning rätt länge till jag insåg att jag inte alls är strikt AR. Ligger mitt emellan känns det som. Jag har vanlig dressyr i mig sedan lång tid tillbaka och har bara byggt på det med AR-träning. Det blev en utveckling för mig, ett komplement. Sen ser det förmodligen olika ut från person till person. Det hänger ju mycket på vad man har för bakgrund och erfarenheter från tidigare också. En av mina tränare är utbildad ridinstruktör vid Strömsholm och har sedan byggt på detta med AR. Då blir det automatisk (tror jag) inte strikt AR. Han verkar ligga mitt emellan han också. För mig känns det bra att ha båda delarna med mig. Verktygslådan blir störe och jag fick en vidgad syn på träningen, men målen är för mig de samma. Jag har flera vägar att ta mig framåt nu.

Senast ändrad:

Ja, visst är det det. Därför skrev jag att det för MIG var ett mkt märkligt ordval.
Men jag vet att det är någonting som många TR-ryttare stör sig på. Just av samma anledning. Det är lite provocerande i mångas ögon att kalla det man gör för konst. Det blir lätt att det låter som man tror sig vara för mer än andra. Och då man gör det när man kanske endast klarar av att skritta blir det ännu mer provocerande.

Så för mig känns det som ett lite dumt ordval också i den bemärkelsen. Det skapar ännu mer motsättningar. Vilket jag tycker är tråkigt då jag tror båda läger har saker att lära av varann.

:D :bow: Det där var riktigt roligt! :p

bigganl, jag kan inte skriva om vad som hände därför att i så fall gör jag en person som inte kan försvara sig (för mig veterligen huserar h*n inte här) till åtlöje. Det har jag ingen lust med. Men som Axel säger, "allt är inte guld som glimmar". Och; "idag finns det utrymme för folk som endast påstår sig vara duktiga, att sälja sina tjänster". Tyvärr är det sant, det krävs ingen utbildning överhuvudtaget för att privat få undervisa inom ridning, oavsett vilken typ av ridning man väljer. Skall man köra buss så måste man ha behörighet för det, men som ridinstruktör behövs det ingen mer behörighet än att man själv tycker att man är "bra". Inom klassisk dressyr så är det lättare, antingen har man en tränarbehörighet, A, B eller C, eller också så har man framgångsrikt tävlat höga klasser och på så sätt visat att man har kompetens att lära ut något. Ett minimikrav för de som skall lära ut AR borde rimligtvis vara att de själva är riddare och inte bara har varit med som fotfolk på någon enstaka helgkurs för B B? Annars blir det lite som att man är bilskolelärare och själv saknar körkort.

Att man är riddare är knappast ett kvitto på att man är duktig.

Utbildade instruktörer måste inte bara kunna rida väldigt bra, utan oxå ha en pedagogisk LÄRARutbildning, samt fortbildning.

Ett bra kvitto på en god instruktör är att den är fullbokad o inte behöver åka land o rike runt för att få ihop till levebrödet.

folk tröttnar fort på instruktörer som ej kan lära ut eller så byter man till ngn som säger att man är skitduktig:banana:

Jag kan ingenting om AR, det är bara en reflektion att en riddarexamen borde borga för något i alla fall, om man vill ägna sig åt att utöva denna typen av ridning.
Säger att man är skitduktig? Jag kanske borde byta inriktning? :D Ha ha.

Ett minimikrav för de som skall lära ut AR borde rimligtvis vara att de själva är riddare och inte bara har varit med som fotfolk på någon enstaka helgkurs för B B? Annars blir det lite som att man är bilskolelärare och själv saknar körkort.

Det håller jag med om. Tyvärr är det så att det finns folk som "ger lektioner i AR" efter att ha ridit ett par lektioner för en elev till en väpnare, eller ännu värre bara varit med till fots några gånger.
Nu kommer, efter vad jag har hört, undervisandet inom AR att styras upp mer, iom att Bent trademarkat begreppet Akademisk Ridkonst. "Vem som helst" kommer inte att få kalla sig för AR-instruktör.

Nu är ju Bents lära lite av ett varumärke o samma försöker Parelli göra med PNH. Det finns En enda( möjligt att ngn mer kan ha tillkommit)certifierad i S. o ändå finns det en uppsjö med folk som erbjuder sina NHtjänster. Ja t o m anser sig kunna utbilda instruktörer.

Man må vara duktig inom sitt gebit, men därifrån att få utbilda instruktörer när ingen förening eller förbund står bakom o sätter upp riktlinjer för "utbildningarna".

För att bli ridlärare behöver man bara kunna rida LA/LA. Det anser jag inte vara väldigt bra.
Sen behöver man givetvis mer kompetens för att bli A-tränare tex. Men just ridlärare behöver man bara klara LA/LA. Och det är inte så där jättemycket biomekanik, ridteknik, ridhistoria för att förstå ridtekniken etc som är inbakat i det där.
Men jag håller med om att man heller inte behöver kunna så mycket för att bli riddare. Det är rätt lite kompetens det krävs där med. Men bristerna i skolningen skiljer sig givetvis mellan båda läror.

Läs på vad som krävs för varje bokstav. C är MSV
RIK 1 är/var det LA/ LA sen finns det RIK 2 o 3. Ridlärare för ridskolor.

Jag skrev ju just att det krävs mer för att bli bokstavstränare? Jag förstår inte varför jag ska läsa på då?
Jag tycker inte MSV heller är så himla avancerat om man ska undervisa.
Och jag tycker det som lärs ut på de utbildningarna håller för låg kompetensnivå oavsett. Jag ser alldeles för många tränare som inte kan mycket alls, varken om att lära ut eller rida. Vissa säger det själva. Vissa som går eller gått utbildningarna kan påtala hur dåliga de är. Det tycker jag är sorgligt.
Trorts det funderar jag på att söka själv om jag någonsin blir frisk nog(samt lär mig hoppa så jag klarar mig). För att det underlättar att få på papper att man har kompetensen. Även om den är låg i mina ögon.
Jag vet många som rider enskilt för RIK 1-3 utbildade personer. De verkar se det som en gedigen utbilding även för att träna enskilda elever. Jag håller kanske inte direkt med. Men jag vet att många andra resonerar så. De vet inte vad som krävs för att klara de utbildningarna. De tror att ridlärare=tränare.

Senast ändrad:

Eftersom det här är din tråd så står det ju dig fritt att skriva om vad du vill. Jag undrar om du kan berätta om hur ett normalt arbetspass ser ut när man rider AR (såg på ett annat ställe att du rider just det)? *Nyfiken*

Nja, jag kan inte beskriva det eftersom tränarna (tack och lov!) lägger upp det väldigt olika.
De som är bäst upplever jag är de som hunnit samla på sig mycket erfarenhet från olika källor och bildat sin egen stil, sitt eget koncept inom disciplinen. Inte de som kopierar rakt av för det brukar oftast tyda på att man behöver det i brist på erfarenhet, och då blir det oftast luckor jämfört med ursprungskällan.

Jag lägger alltid upp träningen i förutbestämda övningar (dock kan man såklart justera valet av övningar under passets gång utifrån vad det finns behov av). Börjar ofta med att hitta mig själv och hästen, hitta kroppsdelarna och ett bra fokus, alltså mer krut på att känna än på att göra - inga större prestationskrav i det läget. Tar några enkla övningar som ofta innefattar lättare rakriktningsträning (ex. stora åtta-volter) och avslappning/eftergift (även från min sida), därefter trappas det upp i krav och hur mycket man vill att hästen ska komma ihop (och därmed energinivå), övningarna blir svårare och svårare ju fler grunder man hunnit checka av och ju mer uppvärmd hästen blir. Avslutar med något enkelt/lång och låg.
Alltid i bakhuvet att det ska hända mycket för att undvika tristess/tjat/hålla ekipaget fokuserat och alert, max samma övning tre gånger per varv sen byter vi.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama