Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.
Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.
Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.
Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.
Instämmer till viss del men de flesta som kallar sin ridning konst verkar ju göra så för att tala om att man inte syftar till tävling.Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.
Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.
Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.
Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.
Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.
Till dig och bigganl. Jag har faktiskt varit med på en träning en gång för jag var nyfiken. Det tog ca 5 minuter sen blev jag utslängd... För just denne "tränare" så får man nog betrakta det som en merit
Ett minimikrav för de som skall lära ut AR borde rimligtvis vara att de själva är riddare och inte bara har varit med som fotfolk på någon enstaka helgkurs för B B? Annars blir det lite som att man är bilskolelärare och själv saknar körkort.
Eftersom det här är din tråd så står det ju dig fritt att skriva om vad du vill. Jag undrar om du kan berätta om hur ett normalt arbetspass ser ut när man rider AR (såg på ett annat ställe att du rider just det)? *Nyfiken*