Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Jag begriper inte vad tungan har med det hela att göra :confused: Varför skall man ha igång den? Hästar har en reflex med tungan och det är att pressa upp bettet i gommen. När en häst får ett tryck i gommen aktiveras en gapreflex. Vilket gör att många spänner åt nosremmar för att hästen inte skall gapa när man rider. Hästen behöver en avspänd mun likväl som allt annat och att fokusera på att få igång denna tunga tycker jag låter lite konstigt för då borde det rimligtvis vara så att man får en icke önskvärd reflex?

Jag tror jag svarade dig oxå lite tidigare med ett annat inlägg, om hur jag menar med aktiv tunga.

Jag håller med. Munnen säger mycket om hästkroppen.

Jag fick precis höra från en instruktör högt värderad av Strömsholm och Ridsportförbundet att ridskolehästar minsan är precis som alla andra hästar. Det är ingen skillnad, alla hästar rids likadant.

Jag höll inte med, i det tysta.

Jag pratar om privatryttare på riskolors ridhus, som rider privatträning, med tränare som är en del av även ridskolan. Men jag tog även upp ridning på hög nivå på ridskola. Menar du att ridskolorna lär ut fel?

Sen har jag nyss ridit några ridskolehästar som blivit otroligt känsliga, när de blivit lösgjorda. Jättefina hästar. Men det var inte som att rida fram en välutbildad, välriden privathäst inte. Det var iaf skitkul, men tog lite tid att "hitta knapparna" :)
Menar du privata hästar som står uppstallade på ridskolor, men som endast rids av sina ägare:confused:

Vad är hög nivå.. på ridskola?
Det lär variera väldigt o sällan ändå upp till msv. bara ngn enstaka häst på ngn enstaka ridskola.

Jag tror absolut inte jag är världsbäst. Jag har många fel och brister. Och att vara medveten om de existerar eller kan exister(innan man ens märkt dem) är väl första steget mot att sen kunna arbeta bort dem.
Men det blir lite tröttsamt när man antas göra alla rena nybörjarmissar och folk ska komma med pekpinnar.
Jag vet inte om jag tog upp min häst eller om någon annan gjorde det i denna tråd. I andra har andra tagit upp det utan att jag nämt något. Så därför gör jag det lite själv ibland för att slippa att andra iaf gör det och då gärna feltolkat en hel del.
Ja, jag har problem med hästen(han reste sig i vissa situationer, nu var det länge sedan sist, dock har jag inte helt räknat med att det är helt borta än). Men jag har knappt hunnit arbeta med den iom att jag varit väldigt sjuk. Ja hästen har alltid varit sådan, värre tom. Jag känner ju uppfödaren. Har haft kontakt med tidigare tränare och ryttare av den. Så jag VET att jag inte är den utlösande faktorn. Om det är så att problemet funnits då erfarna, professionella utbildare/beridare/ryttare haft den i träning och då dessutom haft tid, ork och hälsa att lägga på den då så anser jag det inte vara så himla konstigt att inte jag som sjuk och då hästen varit sjuk inte helt fått bort problemet. För att få bukt med ett problem tror jag på att man måste arbeta med just det problemet. Det har inte jag hunnit. Jag har undvikit det iom att jag kännt att jag inte haft tiden att fullfölja det om det behövs.
Och jag tycker det blir extremt tröttsamt att behöva sitta och förklara att hästen har problem. Och förklara att jag inte är helt grön, om än så klart inte felfri. För det känns som jag snackar skit om min faktiskt fina häst. Jag älskar honom och ångarar mig inte för en sekund. Ja, han är speciell och kommer kräva mer än de andra hästarna. Men det gör mig inget.
Det känns trist att behöva sitta och dra sina egna meriter. För det låter som jag har noll ödmjukhet och vill förhäva mig själv. I vanliga fall låter jag bara folk se hur jag rider och tränar och låter dem känna resultatet i sina hästar efter arbetet.
Men på buke upplever jag att man snudd på blir attackerad och idiotförklarad lite "bara för att". Och det orkar jag liksom inte med. Jag orkar inte käbbla och överbevisa. Speciellt inte när en del verkar vara ute efter käbblet mer än att diskutera, reflektera etc.
Jag har fått flera PM från användare som säger att de håller med mig i en del saker ridmässigt. Men att de slutat skriva för att de känner sig så påhoppade och inte vill delta i den stämning som råder här ibland. Jävligt trist tycker jag! Alla borde kunna känna att de är välkomna att diskutera.
Det är givetvis inte ditt fel hur andra uppfört sig förut. Men jag vill bara förklara varför jag kanske är lite kort, kan uppfattas som totalt utan ödmjukhet etc etc.. Jag orkar liksom inte med tjafset. Det bara stjäl energi. Jag vill vara på Buke för att diskutera, lära mig, kanske få tankar jag inte fått annars. Men att bli idiotförklarad är liksom inget som roar mig. Om proffs i verkligheten inom olika grenar inte ser skäl att göra det så tycker jag det känns lite larvigt då buke-folk ska göra det utan att ens veta hur någonting ser ut. För av någon anledning tror jag inte det är Jan Brink som sitter på andra sidan skärmen och gör det. Kan man så mycket så brukar man låta andra göra som de vill. Man kan tro på sin grej och acceptera att andra tycker annorlunda.

*kl*

Vill bara påpeka att jag försöker hålla mig väldigt neutral i frågan och ta till mig synpunkter, den handinverkan jag pratat om har varit rena förslag för att förtydliga frågeställningen.
Att skriva "det Totola pratar om" som om det vore något jag själv förespråkar eller använder mig av blir alltså väldigt fel, eftersom jag inte pratat om något specifikt - alls - utan helt enkelt specificerat/exemplifierat i frågeställningarna. :) Sen tror jag ju det är mer vanligt att man använder ett eller ett par typer av handinverkan och kanske något helt annat än det jag använt som exempel - inte alla uppradade exempel. Får intrycket att många vill avskärma sig från allt vad hand-/tygelinverkan innebär vare sig man egentligen använder sig av det eller inte, av rädsla för att det ska klassas som "handridning".
Själv ser jag det ändå som viktigt att tänka efter och vara medveten. Viktigare än om man totalt skippar hand eller ej, för att det är så lätt hänt att lägga till med ovanor eller missa den inverkan som man kommer ha vare sig man vill eller inte (har man kontakt i tygeln kommer man konstant inverka vare sig det är aktivt eller passivt, medvetet eller omedvetet). Som förslag på något man kanske VILL göra; komma ihåg att länga ramen i yttertygeln om man önskar böjning eller byter varv.

Kookaburra:
Har hört flera som pratar om detta med "få igång tungan" och "för stilla mun". Och på ett sätt förstår jag att frågan kommer upp med jämna mellanrum - skulle jag rida en (som togs upp som exempel) gramanriden häst som känns väldigt stum i munnen skulle jag nog bli knäpp. :crazy: Tolkar det som att man får väldigt svårt att få fram sina signaler, oavsett vart de kommer ifrån.
Intressanta tankar! :)

Javisst gjorde du det, tack! :)

Totola, jag har aldrig hört någon tränare säga att man skall ha igång tungan eller att hästen har en för stilla mun :confused: Är det inom AR man tänker så eller? Exclusiefs svar var bra tycker jag. Och även Axels.

Till alla :)
Att jag har börjat hänga på de här sidorna är för att jag begriper mig inte på AR om jag skall vara ärlig. Det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om vad det är och vad AR ryttare vill, måste då vara att läsa vad folk skriver bl a här. En sak som slår mig är att folk krånglar till allting så mycket. Inom klassisk dressyr så är allting mycket mer basic. Inom AR verkar det som om man skall ha en teoretisk doktorsavhandling i någonting som är (för mig) obegripligt. Målet med ridning måste väl vara att det skall vara enkelt? Det är som att bygga ett hus, man tar tegelsten för tegelsten och murar ihop det till ett hus. Sen bygger man en pool, en terrass och en vacker trädgård. När jag läser på de här sidorna så är det inte så vanligt att det blir något hus överhuvudtaget eftersom folk mest verkar sitta och fundera på själva byggritningen.
Hoppas att ingen tog detta som personlig kritik för det är inte menat så.

Jag tycker att det är roligt att läsa vad du skriver! Ännu roligare hade det varit att veta vilka de där två är som du har skrivit om, men man kan inte få allt! :D

Inom AR verkar det som om man skall ha en teoretisk doktorsavhandling i någonting som är (för mig) obegripligt. Målet med ridning måste väl vara att det skall vara enkelt? Det är som att bygga ett hus, man tar tegelsten för tegelsten och murar ihop det till ett hus. Sen bygger man en pool, en terrass och en vacker trädgård. När jag läser på de här sidorna så är det inte så vanligt att det blir något hus överhuvudtaget eftersom folk mest verkar sitta och fundera på själva byggritningen.

Vilken bra metafor! Jag själv är 'vanlig' dressyrryttare men har nya bekantskaper som håller på med akademisk (och centrerad) ridning. Dessa är långt ifrån fantastiska ryttare, dom är oerfarna (men siktar högt) men pluggar och studerar MKT. Känner att på just dem så stämmer metaforen, huset byggs inte, men ritningen grunnas på och kluras på all evighet. Vill bara säga 'Gå ut och rid istället!' (men det ska jag inte). Eftersom dom heller inte bygger på huset så får dom heller inte dom idéer och erfarenheter som behövs till ritningarna... ibland så pratas det mkt utan någon botten. Hade dom haft mera erfarenhet så hade dom kunnat resonera lite annorlunda då inte 90% av erfarenheterna dom har kommer från internet...

t.e.x. kan dom inte se om en häst är halt (en i deras stall har en halt häst, vilket vi har konstaterat och sagt till om, NU efter säkert 2 mån, har dom äntligen fått den sjukskriven, men fram tills dess har dom ändå ridit lektioner för en av dessa tjejerna) men dom har mkt att säga till om när det kommer till ridning, skötsel/hantering...

Nu säger jag inte att alla är sådana(!), men på just detta 'team' så passade metaforen precis. Doktorsavhandling, men ingen ridkunskap?

Men precis min bild också! Där satte både kryddan och du ord på känslan som jag har fått! Tyvärr. Det finns en och annan som jag har stött på som rider akademiskt och mitt intryck är stora brister i ridkunskap, ja brist på rena grundkunskaper om hästars rörelsemönster, gångarter och vad som kännetecknar en korrekt arbetande häst. Många många idéer och föreställningar och ideal men det är som frikopplat från verkligheten på något skumt sätt.

Annars instämmer jag med Kryddan, jag trodde kanske man kunde få en hjälp att förstå det här bland såna ryttare, men hittills är det väldigt magert med det. Många vackra tankar om bra ridning men inte mycket med lite substans att diskutera ifrån, för att förstå skillnader. Ja faktiskt lite samma intryck som du och kryddan beskriver så bra!

Och Thuaphua: Jag ber om ursäkt, vi lämnar det med din häst! Du skriver mycket intressant! Men det var något som kanske hade med diskussionen att göra, om tygeltag, böjning, något, som jag undrade över. Vad är det speciella som ni använder som du pratade om, nu är jag bara allmänt nyfiken! Det var något som ni använder på just din häst? Eller har jag missat någon förklaring i den här långa diskussionen??

Senast ändrad av en moderator:

Jah håller oxå med till Thua, men när NH blandas in ser jag rött.

Att folk i kulisserna som inte kan stå för sina åsikter utan hela tiden klagar kan jag bara beklaga.
Du står ju på dig o då kan man diskutera- det som Buke mest är till för- trodde jag:cool:

Någon måste ju försöka att förstå ur hästens synvinkel. Hästar är sällan "dumma" utan anledning- erfarenheterna. Det är sällan ens fel att två träter...
Skit i det o vi pratar mer om bara ridning.

Jag blir iallafall inte klok på varför innerskänkeln ej är viktig:confused:

Böjningen sker ju där den ligger på ett ungefär.

att man först flyttar ut bogarna- ger dem plats är ju ett stadie o sen måste yttebogen vara mer än en sträckt yttertygel:confused::confused:

Jag undrar HUR mkt du böjer halsen?

Att jag har börjat hänga på de här sidorna är för att jag begriper mig inte på AR om jag skall vara ärlig. Det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om vad det är och vad AR ryttare vill, måste då vara att läsa vad folk skriver bl a här.
:laugh: Det tror jag inte är bästa sättet. Här kan man få en totalt annorlunda bild än om man åker ut och tittar på kurser eller träningar. Mycket som skrivs på de här sidorna känner jag inte igen alls (och jag är inte ensam om det). Vill du ha en reell bild av det så åk ut och titta irl istället.
Jag började också läsa de här sidorna för ett antal år sedan och blev väldigt negativ. Sen bestämde jag mig för att titta istället och det jag fick se var totalt annorlunda mot den bild jag fått av att läsa forumet.

En sak som slår mig är att folk krånglar till allting så mycket. Inom klassisk dressyr så är allting mycket mer basic. Inom AR verkar det som om man skall ha en teoretisk doktorsavhandling i någonting som är (för mig) obegripligt.
? Nej, krångligt ska det absolut inte vara. Men här i text på ett forum får man nog inte de enkla förklaringarna som en bra tränare skulle ge.
Målet med ridning måste väl vara att det skall vara enkelt? Det är som att bygga ett hus, man tar tegelsten för tegelsten och murar ihop det till ett hus. Sen bygger man en pool, en terrass och en vacker trädgård. När jag läser på de här sidorna så är det inte så vanligt att det blir något hus överhuvudtaget eftersom folk mest verkar sitta och fundera på själva byggritningen.
Håller med dig om din beskrivning. En bra liknelse med husbygge. Min erfarenhet är att många har byggt väldigt fina hus. Träningen blir i många fall mer logisk för både häst och ryttare och då är det lättare att bygga. Däremot läggs mycket, mycket tid vid grunden så det tar ofta längre tid med byggnationen. Sen får man däremot ett väldigt gediget hus.

Inte alls. Man kan bygga sitt hus på olika sätt och alla har heller inte samma byggmaterial att bygga med. Då bygger man på det sätt som passar byggmaterialet bäst. Anpassar efter förutsättningarna helt enkelt.

t.e.x. kan dom inte se om en häst är halt (en i deras stall har en halt häst, vilket vi har konstaterat och sagt till om, NU efter säkert 2 mån, har dom äntligen fått den sjukskriven, men fram tills dess har dom ändå ridit lektioner för en av dessa tjejerna) men dom har mkt att säga till om när det kommer till ridning, skötsel/hantering...
Det här låter ju bara hemskt. Håller med dig om: -Ut och rid istället! Man måste skaffa sig erfarenhet för att få kunskaper. Annars blir det ingenting. (och absolut inget hus byggt) Här där jag bor är det mest ryttare med lång erfarenhet och stor kunskap som kompletterar sina kunskaper inom ridning med AR så jag känner inte igen mig, men det ser säkert väldigt olika ut.
Det du beskriver ovan om dålig kunskap i hästskötsel osv är ju tyvärr inte speciellt ovanligt, men det förekommer inte mer eller mindre inom olika inrktningar tycker jag. De oerfarna finns ju överallt. Viktigare är väl att de vill lära sig i så fall för okunniga och oerfarna har vi ju alla varit i början.

Håller med Bigganl, åk ut och titta på träning i verkligheten, det kan ju vara vilka dårar som helst som sitter här och hittar på :p såvida det inte är Bent, Kristoffer, Carina, Hanna eller nån annan tränare som faktiskt sitter här och svarar. Det är ju som att be mig att förklara hur Sushi smakar, om jag tycker rå fisk verkar skitläskigt så kommer säga att det var äckligt och andra kommer tro att det är just äckligt men smakar man själv så vet man ju sen precis hur det smakar. Självklart kan man få en viss uppfattning om hur sushi smakar, filtrerat genom en mängd andra männinskors smaklökar som kanske inte heller har ätit sushi utan bara hört att det smakar död torsk, men man kommer ju aldrig veta om man tycker om det.

Senast ändrad:

Alla tygeltag styr ju något, om än inte alltid riktning eller tempo.

Det jag aldrig använder är ledande tygeltag, ser inte poängen.

/Migo

Till dig och bigganl. Jag har faktiskt varit med på en träning en gång för jag var nyfiken. Det tog ca 5 minuter sen blev jag utslängd... :D För just denne "tränare" så får man nog betrakta det som en merit :p

Att jag har börjat hänga på de här sidorna är för att jag begriper mig inte på AR om jag skall vara ärlig. Det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om vad det är och vad AR ryttare vill, måste då vara att läsa vad folk skriver bl a här. En sak som slår mig är att folk krånglar till allting så mycket. Inom klassisk dressyr så är allting mycket mer basic. Inom AR verkar det som om man skall ha en teoretisk doktorsavhandling i någonting som är (för mig) obegripligt. Målet med ridning måste väl vara att det skall vara enkelt? Det är som att bygga ett hus, man tar tegelsten för tegelsten och murar ihop det till ett hus. Sen bygger man en pool, en terrass och en vacker trädgård. När jag läser på de här sidorna så är det inte så vanligt att det blir något hus överhuvudtaget eftersom folk mest verkar sitta och fundera på själva byggritningen.

Allt beror ju på hur man ser det! :)
Du tycker att jag t ex (misstänker jag! ;) ) krånglar till det i onödan. Jag tycker det är en förutsättning att ha så bra helhetsbild som möjligt och förmågan att tänka själv - se samband- om man ska sitta själv och träna majoriteten av tiden, kommer iväg och tränar några gånger per år snarare än några gånger per månad.
Att få höra "gör si, gör så" utan att veta tankarna bakom och hur det är tänkt att det ska passa in i helheten, hur det är tänkt att fungera längre fram i utbildningen och tänkt att ta mig dit, det ger mig inte ett skvatt.

Sen är det ju tyvärr så att man måste gå på några nitar innan man lär sig, och det är rätt stor risk att man missförstått en massa saker eller aldrig förstår innebörden av det "på riktigt" förrän man kommit mycket längre i praktiken. Men att sitta och rida runt själv dag ut och dag in utan att känna att man har koll på vad man gör och varför, det känns helt enkelt meningslöst. Jag tycker det är kul att utvecklas, att RIDA (med det menar jag att man samtidigt aktiverar hjärnkontoret), inte att motionera..
Sen tycker jag personligen det är lättare att ha tålamod till att vänta ut utbildningstakten och göra grovjobbet när man vet varför, hoppet om att man en dag ska få göra mycket roligare saker! :p Särskilt om man får ofrivillig ridvila eller vädergudarna inte är samarbetsvilliga en period. (det är ju också då man brukar ha tid att plugga mer teori än man hinner med praktiskt.)

Inte så konstigt iom att det är inspirerat av ridakademierna?

Av den erfarenhet jag har av "vanliga" ridlektioner tycker jag det är på tok för lite teori och alldeles för mycket ugh- du göra så! I jämförelse. :devil:

Senast ändrad:

Nejdå, jag tycker inte att du krånglar till det, jag förstår vad du skriver. Det finns andra som skriver väldigt fint, men jag begriper inte vad det är jag läser :confused: Om jag läser något som en klassisk dressyrryttare har skrivit, som Kyra t e x, så förstår jag vad det står, men på dessa sidor så är det ibland rena kinesiskan. Jag förstår helt enkelt inte det där med att plocka sönder en häst i dess beståndsdelar, jag ser hästen som en helhet. Förmodligen har jag ett för lågt IQ :D
Första träffen (google) jag fick på ridakademi var förresten på den där tomten som kastade ut mig ifrån lektionen... :devil: Och det var just för att jag inte - ugh, du göra så! Jeezus. Om det är det där som är ridakademi så kan man lika gärna börja spela golf istället.

Du ser - jag visste inte ens vad "ridakademi" var för något...

Senast ändrad:

Eftersom det här är din tråd så står det ju dig fritt att skriva om vad du vill. Jag undrar om du kan berätta om hur ett normalt arbetspass ser ut när man rider AR (såg på ett annat ställe att du rider just det)? *Nyfiken*

alltså, oddsen är ju otroligt stora om man bara kommer iväg ett par gånger/år och övriga tiden sitter själv, att teorin man plockar åt sig, översätts i det egna jaget och blir väldigt långt ifrån hur det var avsett från början..... för min del vore det katastrof att sitta själv så mycket och tolka, och det tror jag de flesta ryttare oavsett nivå, skulle instämma i.

det spelar liksom ingen roll hur mkt man läser på som lekman, tolkningen görs av en själv och enbart en själv. Utan en yttre referens som har perspektiv utöver sitt eget, så förskjuts meningen och det som händer och sker och hur man gör ngt bra eller mindre bra. Det är oundvikligt när det bara finns en enda med i bilden - dvs en själv. det blir typ som viskleken - det som var en fisk från början är en ekorre på slutet. det är lite samma med föreställningen man har av vad som är utveckling och vad som är en skälig utvecklingstakt osv. Man behöver tränaren för att komma över trappsteg, för skulle man sitta själv hela tiden så skulle man ALDRIG, så som jag ser det och erfarit det, ta nästa jobbiga trappsteg utan man hittar alltid en orsak att vara kvar i komfortzonen och sitta och finslipa (vilket man gärna döper det till för sig själv). :D

Hi hi, jag vet inte heller vad det är riktigt så jag tog och sökte och då förstår jag vem tomten var, ja faktum är att den tomten har en hemsida som jag hittade tidigare här någon dag när jag hade mera tid att läsa. Där fanns ju en hel del att diskutera, minst sagt. Många märkliga påståenden, många bilder av dålig ridning, både egen och andras, och nä, den lektionen hade ja nog lämnat frivilligt om jag inte hade blivit utkastad innan:o

Men Totola ridakademier om man söker på google tycks vara just Akademiska tomtar:D som har nåt ställe där dom har kurser? Var kommer det akademiska in, i min värld är det kopplat till högre utbildning? Nån sån ser man ju inte direkt på dessa hemsidor, eller?

Förlåt för ämnesutvikning men jag har alltid undrat varför det kallas akademisk ridning?

Men Totola jag håller med om att det kan vara för lite teoretisk bakgrund många gånger hos tränare.

Det kallas Akademisk Ridkonst för att det sägs komma ur den ridning som praktiserades på Ridakademierna förr(barocktiden). Det är alltså Spanska Ridskolan, Jerez och fransk motsvarighet jag glömt namnet på som man syftar på. Inte alls det som finns här i Sverige idag. Utan ridning på hög nivå. En häst kallades inriden då den gick vad som idag motsvarar GP. Sen började "skolningen". Dvs skolorna ovan mark.

Ridkonst är väl lite för mig ett märkligt ordval. Iom att för mig blir någonting riktig konst när det är väldigt, väldigt bra.
Om en treåring kluddar något med krita på ett pappaer på dagis så är det för mig inte konst. Det är en teckning ett barn gjort. Riktig konst finns tex på The Museum of modern art. Om ett barn dansar någon ringdans på dagis är det inte detsamma som om jag gått på rysk balett.

Så för mig blir det lite avigt när man säger att man sysslar med RidKONST när man sitter och skrittar för att det är allt man klarar av om ens det.

Jag rider inte heller fantastiskt. Men jag skulle aldrig drömma om att kalla det jag gör för konst. Jag rider dressyr. Det räcker gott för mig.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama