Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Jag är med på grejen att vikten kommer hamna på innerfram reflexmässigt om man tänker huvud i sidled (även om det egentligen inte flyttas i sidled). Det var delvis därför jag startade tråden, men för att jag insåg hur himla dålig man (läs: jag) är på att hålla koll på vad man egentligen gör med händerna och har för fokus.
Kanske extra lätt fälla att hamna i när man pysslar med AR, just för att man lägger så mycket fokus på böjning, och så tidigt att man hinner nöta in fel som man sen får lära om. (vilket ju en del brukar påpeka! ;) ) Skulle tro att det alltid är NÅGON sån grej som man kommer få lära om i efterhand, för ingen är ju proffs och har en bra helhet i ridningen redan från början, till mitt/vårt försvar! :D

kl
Så nu blir det stenhård fokus på att aldrig tänka att jag flyttar hästen (styr) utan att det är den som ska forma sig efter min ram, även om det tar några steg innan hästen följer den satta ramen och man mer försöker få hästen att välja det alternativet under tiden. Det borde vara så självklart när man hör resonemanget, tycker jag iallafall, men ändå vill hjärnan inte ställa om riktigt.
Förutom själva grejen att det är hästen som själv ska välja att följa ramen och inte ramen som tvingar hästen eller på annat vis man själv som flyttar hästen, så misstänker jag att det är mycket lättare att inte hamna i fel fokus eller omedvetet börja greja. Det är ju ändå inga "stora" saker vi snackar om utan att man ex. flyttar handen i sidled för att tygeltaget ska bli trängande, kanske kortar inner- eller yttertygel ännu mer för att undvika förböjning, att man tar i innertygeln om hästen totalt är på väg åt fel håll (ex. att man tränat ganska krävande och hästen försöker välja sitt lätta varv istället, eller det är något "läskigt" och den provar vända hemåt).
På något vis vill liksom hjärnan ändå försvara en del tygeltag med att - men det funkade ju inte utan behövdes en förstärkning. I enstaka fall är det ju säkert så, men i en del fall hade det kunnat lösts på annat vis med is i magen och bättre självkontroll/-disciplin. Just i styrande syfte alltså.
I just det här fallet "får" tygeln alltså bara användas utifrån den ram man vill ha, inte heller att man kortar för att man inte får sökning till ytter, (då är det ju ändå bakifrån det (inte)kommer) möjligtvis att det är ok att ha för lång ytter i det läget, man märker ju ändå när man får tillbaka sökningen och kan då justera. Har man inte sökningen får inte heller innertygeln kortas, med tanken bakom att då kommer inte hästen vara mottaglig för att forma om sig för den signalen - det blir för mycket begärt. Tygeln får också användas om det behövs till förhållningar/halvhalter för att försöka styra hästen mot att följa sitsen och ramen, följt av eftergift så snart den tänker rätt, det är ju eftergiften som skolar.
Det låter så enkelt men herregud så svårt det är att verkligen *bara* följa det. För det är alldeles för lätt att göra saker omedvetet av gammal vana så snart man släpper fokuset just på det. Alltså inte direkt extrema saker utan de där små sakerna som att man vill "ta" kontakt med yttertygeln, inte kommer ihåg att länga yttertygeln i en hörnpassering eller sväng, vill korta lite i innertygeln eller krama i den för att jag omedvetet tänker att det är så liite som saknas för att få till den där ställningen/böjningen riktigt bra, elelr som sagt förtydliga genom att flytta händerna lite i sidled så tygeltaget blir trängande från utsidan. Skärpning! :devil:

Tack för förklaringen! :bow:

Det är tufft det där när man får till det, att hästen börjar följa! Haha, inte för att jag ska säga något om hur det känns i passage, men ändå! :p
Funderar mest på varför det ska vara böjd hals? Får för mig att det är mycket svårare att få till lätthet fram i det läget.

Nej, jag red för en Portugis på hemmaplanen. Jag red bara en eller två gånger. Var och kollade ett par ggr med. Min unghäst som jag har nu har stått i runt året hos honom innan. Och hans matte/en vän till mig red sina andra hästar för honom mycket och hade haft dem stående där lite.

Han sa samma saker som de flesta bra svenska tränare. Han var väldigt sitsorienterad. Det gillade jag. Jag var hiskeligt nervös(japp jag är lite för neurotisk av mig;)) iom att det var första gången jag skulle rida hästen i fråga och se om han skulle få flytta hem till mig på träning eller ej. Matten var med och skulle avgöra. Och lite nervös för att rida för ny tränare som pratade bruten engelska. Jag är ju van vid instruktioner på svenska. Men han noterade det och hjälpte mig slappna av med lite andningsövningar och annat.
Jag skulle om jag inte fick rida för mina tränare mer av någon anledning mycket väl kunna tänka mig att rida för honom.
Han har ju samma signalsystem som det vanliga svenska. Men jag gillade honom!

Jag skrev ett lååångt PM svar till dig. Men du hade full inbox, din jäkel. ;)
Då får du vara utan bilder och det långa mailet. :P
Jag har ju själv en häst som är 28 år och har stått, en 5-åring som är lite för mycket för att jag ska våga mig på några fotografblixtar. Han är ju inte helt lydig heller. Sen har jag varit sjuk sedan innan sommaren. Så jag rider som en kratta. Annars hade jag kunnat visa bilder på mig i tråden. Jag ska försöka krya på mig och börja rida mer. Så kanske jag kan fotas sen.

Man börjar i början med att böja lite för mkt. Medvetna om att bogen åker ut. Man fokuserar på annat. Är det en ryttare som kan rida enligt metoden eller kanske kan iaf så behöver sällan hästarna ridas så särskilt länge. För mig handlar det om någon kvar eller så att lära in nya signalsystemet på en ny häst. Sen räcker det. Oftast är det för att ryttaren behöver lära sig känna vissa saker det tar tid. Under den tiden är det också inte mer energi inblandat än man kan styra. Dvs skjuter bogen ut får man inte lägga in mer energi iom att den då går rakt ned i frambenen = slitage.
När ryttaren lärt sig hantera böjningen och hästen svarar så kopplar man på yttertygeln mer. Och då åker ingen bog iväg.

Att det gått sådär på tävlingarna vet jag varför. Har man en häst vardera att tävla på och ingen tid att rida själv iom att man jobbar så mkt så är det svårt att lyckas. Den ena har (för svårklass)pissig gång och måste ta sig runt på att den är väldriden. De dagar man då inte hunnit träna och han är istadig så man känner det redan man går in på banan så tycker jag det är helt ok att bara utgå.
Den andra är ju PRE och kom hit till sverige livrädd för handen. Han gick inte fram till handen. Det var många år av kapson eller träns på honom innan han började komma fram till bettet. Han har ju också haft ett extremt humör som hingst. När han kastrerades var han väldigt trevlig och harmonisk. Men tyvärr fick han cystor invärtes och fick tas bort rätt så kort därefter.
Han hade ingen festlig gång och backade av från handen. Klart det går dåligt att tävla då. Det tävlades därför inte mer än att man bara ville prova. Han skulle ju dessutom vara skolsprångs-häst. Och tränades därefter. Han var inte tänkt till tävlan.
Jag har däremot sett dem båda rida programridning för en känd internationell dommare på höga % i GP resp Georg. Givetvis fick man nedslag för bettkontakten då och då på PREn. Men poängen var genomgående bra.

Jag känner personligen flera av deras elever som rider msv med placeringar titt som tätt. Och några vet jag som rider GP i min nära omgivning som rider för mannen.
Den du föreslog jag skulle rida för i PM red 3 dagar/v för honom under en lång period. Och vill fortfarande rida när hon får/han hinner.

Jag tror man ska kolla på ryttare i flera stadier av utbildningen innan man dömmer ut metoden. Och kanske fråga kvinnan, som är mer pedagogisk, om varför man börjar som man gör om man ser det. Fråga om hon är medveten om bogarna tex. Det är liksom en stretchande sjukgymnastisk fas också för en del tokstela hästar. Just därför görs det långsamt också. Man kan aldrig bli snabb om man är styv i muskulaturen. Stretching är bra. Men man måste vidare ur det sen.
Jag rider hästen böjd enligt det spår jag rider på. Inte mer och inte mindre. Inga märkligheter eller risk för bogar som far iväg. I en skola ska bogarna vara på plats likväl som på en volt. Annars går hästen av, kraften bryts och man tappar samlingen.

Senast ändrad:

Du tänker nog på rätt. Men de vill inte förknippas med det akademiska mer. De står klart för att mycket finns att hämta där. Men tycker att den ridningen man ser oftast(typ alltid) är slapp och att man inte kommer vidare ur böjningen.

Då ger det liksom inget. För en häst kan inte samla sig om den är av. Vilket den blir om man böjer mer än bålen klarar.

De hann knappt tävla iom att de knappt hann rida sina egna. De jobbade varje dag inkl helger utom midsommar, julafton, annandagen och ev nyår. Det blir svårt då att hinna träna nog och sen tävla på det.
Prestationerna blir ju lite lidande också när hästarna dels stått och tappat muskler, men också lydighet.

Nu har de taggat ner arbetandet och hinner rida lite ibland iaf. Ena hästen har tagits bort pga cystor invärtes. Den andra är över 20 år och jag vet inte om man vill tävla honom mycket mer. Men jag tror nog han ska få gå någon runda till.
Men de har några yngre som kanske kan göra något framöver.

Senast ändrad:

Sist vi tog upp namn i en tråd blev det ett väldans liv. Så jag gör inte det. Jag hänger inte ut vare sig mina tränare eller andra tränare.

Däremot så diskuterar jag ju utan att dölja eller bli arg om någon ifrågasätter tycker jag?
Det är väl inget sektliknande eller något som måste döljas?

Att det inte finns filmer eller hemsidor etc beror på att de helt enkelt inte har tid eller intresse för sånt. De har så mycket jobb de hinner med. De har ingen behov av att frälsa världen. De anser att alla får göra som de vill. Rider man lektion för dem får man ju så klart höra vad de tror fungerar. Men de har inget behov av att pracka på andra sin egen tro.

De har ju dock varit med både i Ridsport, Hästfocus och TV 4 och visat vad de gör. Så jag anser det inte vara ljusskyggt på något sätt. Mannen har ridit uppvisningar på stora event, bla någon kadrilj i Globen om jag inte minns fel.

Man är alltid välkommen att kolla på lektioner. Och de tar inget betalt av fotfolk. Så det är ju inte så som vissa som tar betalt av alla som vill kolla och därmed behåller en inre krets. Vem som helst kan kika in när de vill.

Så jag ser inte vari det hemliga ligger.

Jag har koll på vilka som avses nu då din beskrivning ringde en klocka och jag erinrade mig en dansbana också på hemmaplan :D

Men Ok. Då har de gått vidare.:bow:

Jag försökte att förklara för de AR-frälsta att man visst kan böja hit o dit, MEN att man ngn gång måste bli klar- för hästens skull.
Klarar man inte av metoden får man börja rida på annat vis- anser jag.

Även att hela hästen måste vara byggd på hästens arbete bakifrån- energi.
om jag tömmer korgen kanske du kan skicka igen.. om du har kvar det:confused:

Trevlig helg.

Måste tacka Moderator för att vi får diskutera så att vi kommer vidare- inte står o stampar missförstånd år ut o år in....:bow:

Haha.. Ja, den har jag dock aldrig blivit uppsläppt med häst på. Vi är för dåliga för det lilla utrymmet.
Det är mest för eget bruk. Hästarna måste ju vara rätt välskolade och välhanterade för att inte bli spända så att arbetet skiter sig iaf.
Jag rider för dåligt helt enkelt och får hålla mig till ridbanan och försöka dansa där. :P

Axel:
Ja, jag tror du förstår att vi inte rider som du kanske trott.
Jag börjar visserligen rida hästar böjda på ett annat sätt än vad en del andra gör. Jag tror en stor volt är lättare än raka spår. För att få en häst rakriktad anser jag att den först måste vara liksidig. Och för att den ska vara det måste det finnas en in och en utsida. Det jobbar jag med på volten först.
Men jag upplever också att hästar hellre rundar sig lite i formen på ett mjukt böjt spår än på raka. På min unghäst som har så lätt kropp är det väl skitsamma lite mer. Men på hästar med sämre fysik så tycker jag en stor volt kan hjälpa mycket.

Så tänker jag. Och givetvis blir jag salig på min egen tro. Annars hade jag ridit annorlunda.
Men hur andra rider så länge som de och hästarna är nöjda är väl skitsamma. ;)

Jag vill också tacka moderator! Jättebra att vi kunde diskutera så man slipper fler missförstånd!

Senast ändrad:

*kl*

Hur svänger ni när ni tömkör då? Ganska avslöjande om man säger sig svänga med andra hjälper än att dra i innertygeln.

För egen del gör jag det inte, drar i innertygeln (om inte nervbanorna kopplar på ridskoleautomatiken i ett trängt läge, panik för timmerbil mm).

På en helt outbildad insutten häst(har haft två) så har det funkat ypperligt att börja svänga med sitsen-tyngdpunkten på lång tygel.
Det är enkelt för dom att förstå, går på automatik. Då behöver man inte ens lära in svänging med ledande tygletag.
Då han man lägga in att ta med bogen för yttertygeln istället. Så som jag vill rida.

Min gammelgubbe går inte att tömköra på vanligt vis med gjord och tömmar i ringarna. Jag kommer inte åt med yttertömmen mot halsen och drar jag i inner så böjer han och böjer men knatar likväl på rakt fram.
På honom är det långa tyglar som gäller och jag kan tydligare med min position-kroppspråk och yttertygel svänga hur jag vill med hästen rät- eller kontraställd.

Axel syftar nog på tuaphuas (med tränare) lite annorlunda sätt :)

Jaha. Trodde det var någon speciell metod det syftades på. Den tränaren har jag bara sett under en kursdag så det är inte mycket att gå på. (Men under den dagen var det ingen annorlunda ridning/undervisning vi fick se utan bra lektioner.)

Jag har inte trott ngt förrän jag fick veta vems stil det är.

Jag har heller inga förstahandsuppgifter om hur träningen då gick till.

Jag vet ju själv att elever inte alltid rider som man lär ut. Och det kan mellan gångerna ändras så att de även om de försöker och tror att de rider som på lektionen så gör de det inte. Det märker man nästa gång man kommer. Är det dessutom lite lång tid mellan lektionen och de tom är rätt oskolade både häst och ryttare så kan det ju bli lite problem att komma vidare så fort i utbildningen.

Vill inte ryttaren träna eller inte gör det rätt av något skäl då man är borta kan man inte göra så mycket åt saken. Man kan inte uträtta mirakel på 40 min. Så är det väl för alla tränare. Men skillnaden är att man lär inte ut en hel metod på vanliga lektioner. Då har de flesta iaf gått på ridskolan en liten stund alt har en häst som är inriden enligt metoden.

Jag har jäkligt svårt att se att det är det bästa för hästen att ridas in enligt detta.

Hästen ska få utveckla sig först. Att de får röra sig med ryttare i alla gångarter, få cantra i skogen o hoppa lite. utan att hållas ställda/ böjda i halsen hela tiden.
De måste få titta o skaffa sig erfarenheter. Inte kadaverdisciplin.

Lösgjorda kan de bli ändå. av att bara få röra sig naturligt framåt rakt.
Det som krävs på en låg nivå.
Sen... kan det vara skillnad- på vuxen häst.

Fast, de allra flesta kombinerar väl utbildningen på ridbanan med att rida ut i skog och mark? Så gör åtminstone merparten av de jag känner, och som jag brukar träffa på kurser och träningar.
Jag tror inte jag känner någon som enbart håller sig på ridbanan.
Min egen unghäst kommer att utbildas enligt konceptet ett halvtimmespass på ridbanan 2 ggr/vecka, entimmesrundor i skogen 3-4 ggr/vecka.

Det var inte riktigt så jag tänkte, utan om hästen ska gå att RIDA IN så, - med huvud/halsformen redan fixerad åt sidan. Oavsett var det sker.
En unghäst bjuder sällan o blir ännu vingligare o tveksam vart den ska om den inte får gå dit näsan pekar o ridas bakifrån o komplikationer såsom frustation kan uppstå lätt.

då måste man först drilla den länge från marken o inte heller det ger ngn garanti för att den förstår uppsuttet.

sen har vi den extra belastningen på frambenen då den hela tiden kommer att ha ett inre framben- aldrig rakt fram.

Jag hinner inte riktigt utveckla nu.

Men givetvis är det skillnad på att rida in och att skola en redan inriden häst.
Att lära en häst ge efter för tygeln kan man göra från marken eller i halt. Och en skicklig ryttare tar det som sagt inte så många minuter för.
Rider man hästen i balans på ett stort böjt spår där hästen är böjd som linjen den går på så bör inte inner fram belastas mer. Då har man en häst som hänger på insidan och är i obalans. Det beror på kass ridning och inte på att spåret är lite böjt. För vi pratar inga små volter eller extrem böjning. Så rider ju rätt många inom TR unghästar med emellanåt.
För mig finns det skäl att små volter kommer senare i programmen. Det är svårare att hålla hästen i balans då. Och den behöver viss skolning. Så en unghäst ska inte böjas mycket, utan väldigt moderat. Och den ska ridas omväxlande. För den ska ridas in, inte skolas.

Att vi böjer just min unghäst en del är för att han är farlig. Det är ingen dressyr, utan mer bara för att överleva.
Honom har ju tyskutbildat proffs och portugisiskt proffs haft i träning och ridit i friare form och mycket, fram, fram och fram. Men hans psyke fixar inte det i alla sitsar. Och han är lika farlig efter att de haft honom. Men han är ju som sagt ett specialfall. Hästar som inte är rent livsfarliga rids in på annat sätt.
Och när den här lärt sig bryta sina stressattacker, vilket börjar bli betydligt bättre med detta, så kommer vi kunna rida honom mer normalt också.
Men mitt liv är mer värdefullt än att följa den vanliga vägen.
Hade NH-tränare som rider in mycket hästar ute igår. Han höll helt med om att hästen inte ska ridas fram eller i mycket energi. Han är för osäker och rädd för det. När han blir rädd så följer han sina instinkter som i hans fall är att hota. Han måste ridas in under väldigt lugna omständigheter. Och han ansåg honom fel inriden. För påskyndat för att hålla alla planer på vad unghästar i hans ålder "ska" kunna.
Han tyckte dock att han hade hamnat hos en person med bra hästtänk. Trots att han ser dressyr som lite larv för att det ska se så fint ut.
Kadaverdisciplin är det inte. Vi bara belönar honom då han är lugn och lugnt påverkar honom då han stressar.
Han går dessutom som handhäst efter gamlingen i skogen(alla gångarter samt en del hoppning och klättring), vi går promenader, springer och hoppar träd och diken, klättrar, löshoppar, tömkör med lite mer fart ibland, longeras, löslongeras, kör miljöträning, nh etc etc. Så han får både fräsa i skogen, stärka leder/senor med olika underlag, lära sig lyfta fötterna och bränna ur energi, tänka, och tänka ut egna lösningar på saker och vänjas vid diverse märkligheter.

Han är extremt lydig för att vara unghäst(på marken alltså;)), absolut. Men det är ingen förtryckt stackare som inte vågar ta egna initiativ eller saknar livsglädje.

Nu måste jag rusa!

Att vi böjer just min unghäst en del är för att han är farlig. Det är ingen dressyr, utan mer bara för att överleva.
Honom har ju tyskutbildat proffs och portugisiskt proffs haft i träning och ridit i friare form och mycket, fram, fram och fram. Men hans psyke fixar inte det i alla sitsar. Och han är lika farlig efter att de haft honom. Men han är ju som sagt ett specialfall. Hästar som inte är rent livsfarliga rids in på annat sätt.
Och när den här lärt sig bryta sina stressattacker, vilket börjar bli betydligt bättre med detta, så kommer vi kunna rida honom mer normalt också.
Men mitt liv är mer värdefullt än att följa den vanliga vägen.
Hade NH-tränare som rider in mycket hästar ute igår. Han höll helt med om att hästen inte ska ridas fram eller i mycket energi. Han är för osäker och rädd för det. När han blir rädd så följer han sina instinkter som i hans fall är att hota. Han måste ridas in under väldigt lugna omständigheter. Och han ansåg honom fel inriden. För påskyndat för att hålla alla planer på vad unghästar i hans ålder "ska" kunna.
Han tyckte dock att han hade hamnat hos en person med bra hästtänk.

Men du det låter som om du har riktigt allvarliga problem med ridningen? Livsfarlig? Du kan säkert ha berättat det som jag inte har läst. Men vill du berätta vad det är för häst du har? Ett halvblod? Vad kommer problemen av?
Varför är den så svår?

Det kanske inte hör hit men det kan inte hjälpas att man blir nyfiken när du skriver som ovan.

Kan det inte vara så att den var i kondition, fick ny miljö o ryttare o som dessutom inte reds på en gång o inte lika mkt?

Den bilden som jag såg av hästen red proffsryttaren utan hjälm.....Hästen var jättefin.

Jag är sådan att jag har svårt att se att hästen - unghästen ska "sköta sig" trots en massa uppdämd energi.

först får de rasta av sig- skritt trav galopp under ryttare, sen kan man börja begära att de lyssnar.

just det här med NH att den unga hästen ska nöja sig med att skritta när den behöver springa av sig- ger just explosivitet -som då ska tas ur dem med Nh.
Usch.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama