Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

*kl*

Kul att diskussionen kommit igång! :) Det är intressant att läsa, om än lite förvirrat av ordvalet?

Med "styrande" menar jag alltså både alla tygeltag som är tänkta att styra huvudet, tygeltag som är tänkt att styra hästens riktning eller helheten i hästen, ex. framdel i förhållande till bakdel. Dvs det allra mesta av signalerna man ger i handen som inte görs i förhållande/halvhaltssyfte eller bara den vanliga ramen som alltid finns där. Behöver alltså inte ens vara ett "tag" i dess rätta bemärkelse utan kan vara en ändring i höjden på handen, en vibration eller impuls, en justering i sidled osv.

*kl*

Men börja nu inte bråka om ordvalet, till och med jag lyckades förstå (hoppas jag :D) att Totola menade allt man gör med handen/tygeln/bettet FÖRUTOM att bromsa typ.

Jag vill fortsätta läsa era jätteintressanta diskussioner ju :bump:

så frågan är alltså: Använder ni tyglarna mer än att ange ramen när ni rider?

För inte ens i en förhållning ska du behöva göra mer än sitta till så hästen sitter till / bromsar upp och stannar. Så "bromsa" gör man inte heller med tygeln, såvida den inte är på väg mot fel hinder eller på väg att hoppa ur tävlingsbanan, eller... tja, vid mer akuta tillfällen alltså :D

Har jag förstått det rätt?

Jo det är viktigt att man talar om termer som ska vara som enheter.
Som funkar världen över.
Våra svenska termer är väl inte alltid så logiska. "Gå på tygeln". Vad är det?
Böja på nacken? Kliva på tygeln.....

Fast om nu inte hästen har knäppt av så är finlir en bra kontakt. Jag kanske inte vill ha mer energi därbak. Bara- hallå!

Jo det är viktigt att man talar om termer som ska vara som enheter.
Som funkar världen över.
Våra svenska termer är väl inte alltid så logiska. "Gå på tygeln". Vad är det?
Böja på nacken? Kliva på tygeln.....

Jo visst är det viktigt att man inte skriver fel om de olika tygeltagen - som ju har "korrekta namn", som ledande, understödjande osv. Men jag uppfattade åtm att Totola med "styrande" menade en klunga av tygeltag - alla förutom just förhållande (eller vad det nu heter, JAG är lovligt kass på termonologi :o). Hon försökte inte göra anspråk på ett "nytt" tygeltag eller döpa om något utan försökte sammanfatta allt man gjorde med tygeln förutom att just bromsa - och ville ha en diskussion om det. Som jag uppfattade det alltså :)

För tycker jag det är jättekul att läsa era piruettdiskussioner oxå, trots att jag nog aldrig i mitt liv kommer ens i närheten av en piruett :D

Men helt realistiskt, nog behöver man göra en och annan förhållning även i handen även i den bästa av världar? Det är en del av kontakten i handen och kan vara en kramning men det är en del av kommunikationen.

Men samtidigt, jag har just haft en längre influensa och suttit på hästen första gångerna nu, tänkte ta lite lätt galopp runt en av ridvägarna där det överhuvudtaget är möjligt. Men jäklar vad man normalt använder sin kropp för att "förhålla", när man är helt kraftlös blir det väldigt uppenbart:D Kändes nästan som att bli hängande i handen som en vante, när jag normalt knappt behöver ta i hästen för att reglera tempot. :o
Men nog används handen i kommunikationen även förhållande. När det är som bäst kanske bara som en tanke men ändå finns det där.

Till Totola undrar jag ändå vad du menar med "styrande"? Även i en vidare bemärkelse än bara styra som i svänga? Styra som i bestämma = allting, med andra ord? Ställning, böjning, tempo, whatever?
När jag läste din första fråga lät det mera som enbart mer eller mindre riktningsförändrande? Förstår nog inte frågan fortfarande är jag rädd.:confused: Vad undrade du?

Han trampas inte. Så det vet jag inte var det kommer ifrån. Han arbetas vid hand i skritt och trav. Helt ok för en unghäst tycker jag.

Andra hästar har trampats av samma tränare på samma kurs. Vet inte om det blandats ihop. Jag har även pratat tramp gällande min ponny eller PREn jag ibland har hand om. Och dragit paraleller med signalsystem och inlärning vid hand mellan de hästarna, min unghäst och andra jag jobbar med. Kanske det som snurrat till det.

För den här unghästen gör unghästjobb bara. Han är inte redo för något tramp anser jag(skulle inte trampa någon unghäst). Vet dock att han trampats hos tränaren han stod hos innan mig.

Huvudet och halsen på plats har vi alltid på våra hästar som är lite skolade och normala i skallen. Den här böjer jag för att huvudet måste ned och han hållas lugn. Sen släpper jag gradvis fram honom tills han spunkar ur igen. Då kan jag böja igen.

Jag ville få fram en tanke om vad det ledande tygeltaget gör i hästens kropp. När man drar i inner tygel på en häst som är skolad att följa tygeln och dessutom leder så drar man den ur balans. Då måste man alltså lägga till innerskänkel för att parera upp det. Sen kan man säga att man böjer kring den.
Men med det system jag rider med behövs inte innerskänkeln på samma sätt. För hästen kommer inte ur balans.
Böjer jag med inner tygel betyder det att hästen ska fråga om den får göra volten större iom att inner tygel betyder utåt. Alltså bibehåller den sin balans och pivoterar inte kring inner fram. Ytter tygel anger då ramen för utsidan och agerar svängande och stoppar in bogen på plats.

De flesta som hör om systemet, inklusive jag själv då jag först hörde om det, tyckter det låter helfel. Men det fungerar faktiskt.
Jag har inga balansproblem på mina hästar eller andra jag rider. Trots att jag inte sitter och böjer kring inner skänkel. Hästarna böjer jämt igenom hela kroppen och inner höft kommer fram utan skänkelns ständiga inverkan. Så skänkeln är fri att göra annat. Och man får snabbare reaktion för den skänkelhjälp man ger iom att man går från ingen hjälp till någonting.

Jo självklart kramar jag tygeln vid förhållningar, däremot så funkarar sitshjälperna mkt bättre på min häst!! Men f_n vad mkt svårare och det ställer helt andra krav :o Kanske jag hellre kan beskriva det som att vid en inridning i galopp tex så slutar jag gå med och "stänger fram" samtidigt som jag sitter till och visar "stanna" med kroppen mer än att jag drar i tygeln...

Men jag använder mig av ledande tygeltag också, fast mest som stretch.. jag ställer lite i förvänd galopp i och även i den "motställningen" leda lite åt andra hållet för att visa vägen vissa gånger så visst rattar jag omkring med tyglarna. jag gör det jag tror / känner / får instruktioner om vid olika tillfällen och händelser och jag är inte rädd att använda tyglarna som hjälp likväl som sits och skänkel. Det jag får passa mig för är däremot att bli dragandes och vara bakåtsträvande i mina tygeltag. Fram, fram, fram med handen ;)

anlednignen till att jag skrev som jag skrev var bara för att förstå definitionen av ursprungsfrågan.. För "styrande tygeltag" i min värld är just vad nybörjarna gör för att ratta runt sin häst efter bästa förmåga.

Lite likt ditt tänkande upplever jag att en vän till mig har. Han är helt emot ledande av samma anledning som du vad jag uppfattat det som (missförstånd kan dock ha skett åt båda hållen från min sida :D). På hästen han har träningar för så används istället enbart uppresande tygeltag för böjningen. Hästen, som är en välskolad gammal dressyrhäst men lite stel och seg, svarar mycket bra på den ridningen som ryttarinnan får till, trots att de bara fått hjälp av min vän ett fåtal gånger än så länge.

Så helt udda är det inte att föredra att skippa ledande tygeltag. Dock vet jag inte alls vad han skulle göra med en unghäst eller en annan häst än hästar liknande denna. Jag ville bara nämna att du är inte helt ensam om tankarna kring ledande tygeltag :)

Jag själv har ingen åsikt/kunskap i ämnet, jag försöker mest sluta dra i de förbenade tyglarna, de tigger ju om det :mad: ;)

Det går inte att böja en häst så mycket som i en pirouette nej. Men hästen måste vara böjd i den och man måste styra ytter bog inåt. Precis som på en volt ska innersidan tänka fram och yttersidan in.

Pirouetten ska ju trampas runt och inte i sidled a la skänkelvikning. Rider man hästen helt rak skulle man få häva framdelen runt i sidled. Man måste vända in ytter bog så att gångarten bibehålls.

Jag böjer hästen som jag vill och flyttar runt bogarna. Precis med samma signaler som på en volt. Så att frambenen trampar runt och inte hoppar i sidled.

Man kanske kan säga att jag rider en volt som en pirouette. Jag rider inner fram på linjen och ytter fram är det jag svänger.

Men på vilket sätt skulle ditt system vara ngt annorlunda menar du? Att man rider för ytterhjälpen trodde jag var etablerat hos de flesta?

Jag misstänkte att du måste ha menat så, ja då är jag med. Men det lät lite underligt bara. Principen är densamma, ja.

Gällande böjningen så är jag som sagt ingen exepert över huvudtaget men jag sa inte helt rak utan att man utgår från en rak ställd häst, sen öppnatänk och därefter vända och då ha den böjning som kommer av att det är i galopp, ur öppna, men inte böja hästen mera än så. Det finns en böjning redan i inledningen men den ska inte överdrivas mera. Rumpan får inte komma före. Hästen ska kunna trampa runt utan att göra det extra svårt. Jag kan bli överbevisad av dem som kan mera:)

Nej, det är inte det som är det annorlunda. Alla vill ju ha en yttertygel som man ska rida upp och till.
Men inom vanliga dressyren betyer tygeln att hästen ska följa. Hos oss ska den gå bort från den i sidled. Det brukar iofs många göra lite mer eller mindre omedvetet på högre nivå. Men om man kollar bland lättklass-ryttarna så tänker de flesta inte så.
Just nu står jag i ett stall med runt 100 hästar. Det är vi och Polo-hästarna som styr liknande. Resterande ca 65 styr förutom med sits även med att hästen ska följa tygeln.

Vi formger också halsen och placerar huvudet där vi vill ha det. Det är inte heller något som förekommer i andra ridningen. Vi ber hästen ge efter för tygeltaget istället för att den ska ge efter i eftergiften. Det förekommer till viss del bland andra. Men inte med så stor exakthet om vad handen kan göra om det flyttar sig ur normalposition etc. Och vi rider med lättare kontakt än de inte alla, men många andra gör. Vi rider inte med stöd, utan bara sug och sträckt tygel och kontakt. Vi har lite annan utbildningstrappa.
Sen rider vi resten av hästkroppen som alla andra. Det ser inte så mycket annorlunda ut. Jag har inget behov av att få vara annorlunda. Men folk här inne brukar gärna vilja påpeka sånt. I stallet ses jag som vilken dressyrryttare som helst. Bara om man verkligen, verkligen kollar mina händer syns skillnaden. Sen får jag ofta höra att det jag och hästarna gör ser lätt ut, att de ser fina och mjuka och balanserade ut. Jag vet att metoden hjälpt mig att rida bättre och att bättre ta fram det bästa ur hästarna. Men jag tror inte folk ser det som att det är för att jag rider på ett annat sätt. De ser det bara som trevlig ridning och inget mer. Dressyr helt enkelt. Och det är vad jag sysslar med.
Men här inne ser ingen mig rida. Och för att ingen annan ska få utbrott och klumpa ihop mig med antingen de TR-fel som jag känner att jag inte kan stå för eller de Bent-fel som jag känner samma inför så går jag in och förklarar från scratch att jag kan stå för de ev fel jag gör inom det jag håller på med.

För mig sitter ställningen bara i nacken. Och hästen måste vara mer böjd än så i galoppens pirouette för att kunna frampa runt. Öppna är ju en böjd rörelse. Även där måste hästen vara böjd i bålen. Bakdelen får aldrig leda, det har du rätt i. Men sitter man korrekt och inte ger för mycket ytterskänkel ska det förhoppningsvis inte hända. Som du säger ska ju bogarna trampa runt.
Men för att de ska kunna vända runt i bibehållen galopp måste man böja hästen lite så ytter framhov förmår tänka runt och inte bara rakt fram.

Nu vet jag inte vad du sa emot, eller så missförstod du mej totalt, jag kan ha varit otydlig. Självklart är ställningen bara i nacken, jag skrev att detta var allra första steget, därefter öppna, därefter vända, ja det finns en böjning i det, något annat har jag aldrig skrivit, men den ska fortfarande inte vara större än vad som krävs för att komma runt, vilket inte är så mycket som det kan låta när du skrev tidigare eller som man skulle kunna tro. Men då tror jag att vi är överens?

Tävlar du på GP-nivå själv? Man får lite frågor om det systemet du skriver om samt hur du beskriver andra systems hjälpgivning, jag kännner inte igen det, men just nu hinner jag inte läsa så noga så jag får nog återkomma om det senare kanske!

Jag tror vi är eniga nu när vi förstår varann. ;)

Nej gud nej! Jag tävlar inte på GP-nivå. Det är jag alldeles för dålig för. Och har för dåligt material till det i form av hästar med. Det spelar väl iofs ingen roll då jag själv inte skulle platsa.

Nej, du kanske inte känner igen det. Men så uppleverjag det. Och även de jag vanligtvis möter i stallet och pratar riding med. Det är rätt många. Jag undervisar ju med. Och de elever som berättat hur de tidigare blivit lärda berättar samma historia. Men så har mina elever som kommit till mig samtliga legat på nivå LA eller under då de kom.

Men oavsett så baseras det också på vad jag får lära mig av mina tränare. Som har arbetat med det här heltid i runt 30 år. Och själva tävlar GP eller har elever som gör det. De möter ju rätt många i alla åldrar. Och de har samma åsikt som mig.

Jag fick ett pm om att man inom den Klassiska dressyren också menar på att tygeltag som hästen följer får hästen att lägga vikten på inner fram och pivotera runt det. Baucher beskrev det tydligen i någon skrift och kallar det "opening rein" och han använde även det tygeltag jag brukar mig av som en del gärna liknar med trängande. Det har jag dock glömt vad han kallade det.

Det öppnande tygeltaget fick jag använda då jag skulle svänga för en portugis jag red för. Jag skulle också hålla balansen med innerskänkel och böja kring den. Samma då jag ridit för vanliga tränare av olika bokstäver eller ridlärare. Resultatet blev inte lika bra som då jag använder det system jag brukar använda anser jag. Sen får ju alla andra göra som de vill. Och är de glada är jag glad.

Jag tror att jag hajjar:idea:

men.... OM det är såsom.. så tänker jag att man ändå visst måste forma den runt inner.

Det blir annars mest att bogen går utanför för mkt.

Jag tror nu att det var PRE-n du skrev om..

De var visst sladdriga i sina bogar oxå- inte typ stridsvagn:angel:

Jag vet nog inte... Kan du visa ngn som rider som du?

Har du visat sina skolor för ngn som kan bedöma det?
Förutom din tränare.. om du inte vill uppge namn.

PREn är sladdrig av naturen, rörlig. Men rider man honom rätt så är han ju på linjen som alla andra. Dock måste man vara snabbare att parera honom bara än på halvblod tex. Dem riktar man in och sen kör man som på räls bara i jämförelse med den här hästen som sladdrar hit och dit om man inte sitter korrekt och ramar in. Han kan ju också sladdra upp och ner i lederna på ett sätt halvblod inte gör, i formen. Men gör man rätt gör han rätt, precis som alla andra hästar.

Han tävlas, inte med mig. Men med sin matte som rider för samma tränare. Det går bra för dem. Han har ju inte några halvblodsgångarter. Men han är väldigt välriden och får bra poäng för det.

Jag har inte tävlat på år och dagar. Men det är många anda tränare som ser mig rida med iom att jag rider rätt mycket hästar. Man lär känna varann iom att vi ses så mkt. De ser mig nog allihop som en rätt kompetent ryttare. Vissa utbildade ridlärare frågar mig om råd med sina hästar. De brukar ibland kolla ett tag och sen säga att det ser bra ut. Ibland har jag fått höra att jag ska sträcka på mig dock. ;)
När jag får extra ont(whiplash) så kan jag sitta sämre. Och min sits är långt ifrån perfekt.
Jag har många ryttarfel. Men att rida en häst på linjen i balans har jag inga katastrofala problem med. Jag kan kontrollera bogarna. Det är inga problem med det här sättet. Givetvis får man ibland använda innerskänkeln. Men det är i mina ögon en korrigering. Och en korrigering får inte vara ett måste för en hjälp. Den kanske behövs i ett inledande stadium i inlärningsprocessen eller i en korrigering. Men den får inte vara en av stöttestenarna för en hjälp.

För mig..

Till Totola undrar jag ändå vad du menar med "styrande"? Även i en vidare bemärkelse än bara styra som i svänga? Styra som i bestämma = allting, med andra ord? Ställning, böjning, tempo, whatever?
När jag läste din första fråga lät det mera som enbart mer eller mindre riktningsförändrande? Förstår nog inte frågan fortfarande är jag rädd.:confused: Vad undrade du?

Jag vill ju gärna utgå ifrån att folk gör olika och tänker olika- lite av charmen med detta forum- man får många perspektiv! :) men börjar man förutsätta att dom gör si och dom gör så, då känns det som att det lätt går snett i diskussionerna...

Därför blev det en så generell formulering. Som jag ser det kan man t ex styra hästens huvud - t ex uppresande tygeltag, man kan styra hästens framdel i förhållande till bakdelen både om man "bara" vill försöka ändra förhållandet mellan bakbensstegen vs. frambensstegen (förhålla frambensstegen aningens till förmån för att bakbenen ska "hinna med") vilket man även kan nyttja till att ändra framdelen i förhållande till bakdelen i sidled - beroende på vilken position man befinner sig i. Be framdelen stanna kvar till förmån för att rumpan får komma in. Man man mer direkt styra hela hästen, ändra riktning, genom ex. ledande tygeltag.

Det intressanta är ju hur NI tänker. :) Om man tänker att nej nej, inte sjutton rider jag med tygeln, jag rider bara med sitsen! Ja, då är ju det ett svar på frågan (förutsatt att man har koll på vad man faktiskt gör med handen! ;) skulle vara spännande med ett sånt mätinstrument att fästa i tygeln som jag såg i någon webbshop! :idea: ) Sen är det ju självklart att målet är att använda andra signaler som primära signaler och handen mer som förstärkning som till slut inte ska behöva tas några riktiga "tag" med, även om man kanske fortsätter inverka genom mindre justeringar snarare än "tag". Och att det mesta man gör förhoppningsvis bygger på andra grundsignaler så att säga.

Själv tänker jag ju att jag vill ha ett så "tyst" säte som möjligt också, inte bara passiv hand som mål. Att tystheten i sätet (inte inverka i onödan med det heller) är ungefär lite högprioriterat som att inte behöva inverka med handen i onödan, eller kanske ännu mer högprioriterat beroende på hur man ser det, jag förstärker ju väldigt sällan med sitsen jämfört med handen, eftersom handens syfte är förstärkning och sitsens syfte är "grunden".
Och än så länge är jag inte där att jag aldrig behöver förstärka med handen, dock blir det så klart mer och mer sällan och mindre och mindre signaler. (Jag tror iofs aldrig jag helt kommer sluta rida med handen, men att man upplever det som att handsignalerna är så små att det aldrig blir några "tag", som jag skrev om ovan, utan mer som små justeringar eller knappt medvetna impulser.)

För att ge ett exempel på motsatsen:
På en westernträning jag var med på så red man med nästan noll tygelhjälper. Inte riktigt noll men såpass sällan att det ofta såg ut att vara ridning utan tyglar som var tanken.
Istället arbetade skänkeln väldigt frenetiskt (just på den träningen/med de ryttarna/den tränaren) och sitssignalen kunde bli väldigt stora och övertydliga.
Själv ser jag det i det fallet som att hellre använda väl valda tygeltag lite oftare (om det behövs!) och kunna vara mer "tyst" i allmänhet, inte överkompensera med andra hjälper för då tycker jag inte att jag vunnit något på det... Sorry för lite luddig förklaring, men jag hoppas ni förstår vad jag menar... att vara högljudd i sitsen och med skänklarna istället känns mer för mig som att jag övergett hästen framtill och överkompenserar med andra hjälper. Med det inte sagt att man ska göra -allt- fram, självklart, men att om man delar upp det med ett bra system och målet att göra så lite som möjligt med alla hjälper, inte bara handen, så tror jag personligen att man snabbare kommer till ett lite tystare läge än om man försöker överkompensera med andra hjälper.

Nu blev det egentligen lite OT, men jag tänkte mest förklara en skillnad i tänk som kan påverka vad man väljer att använda vilken hjälp till. Är målet att vara stilla även i sätet, då "måste" man liksom använda förstärningarna för att inte behöva skruva upp volymen där istället. (Därmed inte lagt någon värdering i någon av sätten, mer än att jag själv föredrar det jag beskrivit såklart.) Om det däremot med sitsen räcker att tänka att man ex. spänner till ryggen lite med sitsen och sträcker på sig för att få en halt, då behöver man ju inte skruva upp volymen - och blir alltså en tyst grundhjälp, det man strävar emot. Till skillnad från om man skulle luta sig tre dm bakåt med axlarna för att förstärka sitshjälpen = höjer volymen, förstärker med sitsen för att man inte vill förstärka med tygeln.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama