Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Rider du mycket pirouetter? Hur vänder du för skänkeln i pirouette i galopp? Svarar hästen alltid även i en riktigt satt pirouette enbart för att du vrider in och kollar? Du råkar då inte utöva viss merkontakt på yttre sidan av halsen med tygeln iom att du förmodligen för med dig hela handen då du vrider runt axlarna?

Jag visste inte att jag hade någon vendetta med Axel. Jag är inte det minsta intresserad av att ha det heller. Jag vill vara här och diskutera det som det handlar om i trådarna. Inte att något jag skrivit i andra trådar ska dras in felaktigt i tråden. Jag tror även du sagt ifrån då.

Jag diskuterar inte så med folk. Och jag uppskattar om andra håller sig från sånt med. Det ger inget till diskussioner om man håller på så.

Men att man lite glider ifrån trådens fråga i något som faktiskt är helt besläktat måste väl vara ok. De flesta kan säga vad de vill om hur de svänger. Men många kan inte göra det på en häst helt utan träns. Då kan man nog anta att de faktiskt använder mer än sitsen. Sen om man vill kalla det annat än styrande är ju kan jag tycka petitesser. Vi vet alla att alla här inte kan korrekta dressyrtermer a la TR. En del här på det här forumet rider inte så och har andra namn på det. Jag tycker inte man bör skoja för mycket om fall ts inte kan de korrekta termerna.

Många här rider med vad som i TR-böckerna inte har något namn. De tygeltagen lärs inte ut på strömsholm, flyinge etc. Och därför så kan man inte hitta bättre korta namn för att förklara än tränande tex. Men det är inte samma sak som ett tränande tygeltag är inom TR. Men det är det närmsta en del här kan komma. Jag väljer själv att inte nämna trängande iom att jag vet att det inte är det det är. Och jag vet att det skapar felaktiga associationer hos de som rider helt enligt TR.

Och jag vet att jag antagligen får på käften så fort som jag skriver om att jag inte tror på det traditionella signalsystemet. Men det är ok. Jag tror inte på det. Men för min del är det helt ok om andra kör på det och är nöjda.

Jag drog iväg i det iom att jag nu sista tiden sett en hel del som är missnöjda med att inte få till det. Och de styr då blankt inte bara med sitsen. Trots att de rider för tränare med meriter tom GP som lär ut enligt det vanliga systemet. Där är det en hel del svänga för innertygel i komb med övriga hjälper. Och jag vet flera som gått ridlärarutbildningar som styr med en kombination av tygel och resten. Som själva säger det. Och som i sin tur lär ut samma system. Sen undar de varför hästen lutar in eller skjuter ut bogen.

Vet du.

Jag får en känsla av att du bör sova på saken, återkomma och läsa om och läsa rätt, inklusive vad du själv skriver och hur det framkommer, i morgon eller en annan dag.
Jag upplever dig väldigt på hugget och jag känner inte igen ditt skrivsätt ö.h.t.

jag rider en och annan piruett. Läs igen ang. hur vi tolkat betydelsen av konceptet på den, för mig och tydligen flera andra, metoden STYRANDE tygeltag, så ser du möjligtvis vad det handlar om och återigen, skänkeln var väl inte inblandad i grundbetydelsen styrande TYGELTAG. så bespara dig gärna attityden i din frågeställning så ska jag gärna motivera och förklara mig.Vad jag har sett tidigare här på forumet är folk inklusive TS väl insatta i konceptet trängande tygeltag. Så argumentet att det skulle vara förväxlat med styrande med din motivering att TS inte har insattheten att förstå skillnaden, köper jag inte heller.

Just nu känner jag inte riktigt att du är mottaglig för den diskussion du hävdar att du aspirerar på. så återkom gärna med en bättre ton och kanske ett ngt mindre personligt förhållningssätt i tråden, så är jag säker på att även TS och flera läsare blir gladare och mer benägna att delta i diskussionen.

trevlig kväll så länge :)

Senast ändrad:

styrande tygeltag existerar inte så som jag ser det, aldrig hört det uttrycket? Just för att man inte styr med tygeln, såvida vi förutsätter att vi pratar om ridning bakifrån och framåt och den primära hjälpen sitsen.

ledande tygeltag använder man sig ju av dagligen dax, beroende på vad det är frågan om. ställning är väl det vanliga.

trängande tygeltag är no-no i min värld : )

Håller med helt.

Nyfiken fråga:
Om du tar ett ledande tygeltag för att ställa tex. Om du inte håller emot med innerskänkel då; går din häst inåt eller är den kvar på linjen den tidigare gick på?
Vad betyder tygeln om hästen följer den innåt? Är skänkeln då en mothållande hjälp?

Bara för att ställa hästen tar du ett ställande tygeltag och med andra sidans tygel atr du ett reglerande tygeltag så ställningen blir exakt som du vill.

Så man använder inte ett ledande tygeltag för att ställa hästen.Använder man ett ledande tygeltag så ska hästen följa med och då används inte inre skänkeln som mothållande utan som drivande om den nu skulle behöva användas.

Jag är ledsen om jag upplevs som på hugget på något vis. För det är inte så jag menar. Jag försöker bara genom frågor förstå mer och få igenom min poäng.

I vanliga fall brukar jag mer bara förklara vad jag gör. Idag försökte jag fråga saker med. Det kanske var fel. Men jag lär mig en hel del själv genom att fråga mig saker. Genom att fråga andra.. etc

Jag är inte idag eller någon annan dag ute efter att starta gräl. Jag tycker det är tröttsamt. Jag finner ingen glädje i sånt. Däremot säger jag ifrån om jag tycker någon går över gränsen.

Men jag tror faktiskt jag vet vad Totola medade med styrande tygeltag. För det är en vanlig tro bland de som sysslar med AR att TR-ryttare styr genom svängande med innertygeln. Det pratar många AR-tränare om vet jag. Jag har ju liksom figurerat en del i den världen liksom i TR-världen.

Sen kommer någon för att den vill vara PK säga att "nej, det tror vi inte ALLA gör". Och det är sant. Men många AR-tränare föreläser att det stora flertalet TR-ryttare svänger för innertygeln.

Jag vet med mig att tex min egen ena tränare fick lära sig att göra så då hon gick Strömsholms ridlärarutbildning och var beridarstipendiat. Givetvis i kombination med övriga hjälper. Men tygeln var en del i det svängande/styrande.
Och jag tror att även Totola förstår att man inte bara använder tygeln till att svänga även om hon frågade om styrande tygeltag så tror jag att hon menade med sitsen inbalndat i det hela. För all ridning sker ju med sitsen som primärhjälp. Det tror jag vi alla kan enas om oavsett om vi rider dressyr a la TR, Bent eller western.

Jag hoppas jag höll mig innanför ramarna om vad som kan misstolkas i det här inlägget. För jag är inte ute efter att sätta dit någon.
Just därför har jag skrivit in i inläggen att JAG tror så och att JAG iaf inte lyckas. Och att JAG heller inte ser att andra gör så.

Och har bett andra diskutera med mig och komme med info som jag kan ta till mig och göra så att jag omreviderar mina tankar.

Hittils känns det som att folk medvetet inte riktigt läst vad jag skrivit.
Lite måste man ju liksom få avvika från trådens ursprungsfråga. Det gör vi ju alltid. Det handlade ju också om vilka andra tygeltag vi tar.
Och för mig sitter all ridning ihop. Jag sitter aldrig och bara åker i sitsen tex.

Jag frågade hur man vänder en häst för skänkeln i galopp-pirouett för jag fattar inte hur man gör? Inte för att vara dum. Ja, dum kanske jag är. Men dum som i korkad isf. För jag fattar inte.:D
Och om jag skriver så att det låter spydigt till dig kan du garanterat ta det som att jag skriver det med glimten i ögat. För jag tycker du är vettig, som jag sagt flera ggr i tråden.

Jag skulle gärna få höra hur din hjälpgivning i en galoppirouett ser ut, om du skulle vilja dela med dig. För jag måste iaf ibland fuska och vända för yttertygel. Ytterskänkel är ju för mig något tillbakadragen iom att bakdelen inte ska vända och hästen ska vara i galopp och böjd. Sen rider inner skänkel framåt och inner tygel gör detsamma och ev upp om jag behöver lyfta inner fram och få hästen mer på ytter bak. Sen vänder jag bogen runt för sits och ytter tygel. På en skolad häst räcker det med den kontakt som blir mot ytter hals då tygeln ligger an där då jag vänt min överkropp in för att leda vägen. Jag pratar inte om mer tryck än så. Och iom att jag aldrig påverkar hästen i munnen så tappar jag ingen bärighet på att vända för yttertygeln. Jag bara ber manken att flytta sig i sidled. Jag låser heller inga rörelser iom att handen måste gå framåt så att man inte drar bakåt i munnen på hästen och blockerar rörelser genom att låsa den i halsen.

För mig är det en styrande tygeltag i kombination med sitsen. För sitsen kan aldrig få strykas. Men fallerar sitsens kommando så måste jag lägga tygeln mot. Kollar man på GP-dressyren så styr många runt bogen med lite mer tryck än vanligt i yttertygeln.

Min tränare liknade det vid att det mest koncentrerade en volt kan bli är en pirouett. Och då börjar hon redan i en volt att styra på det sättet hon rider pirouetter i GP, med hjälp av yttertygeln om sitsen fallerar. Och lite grann per automatik hamnar tygeln lätt där då man sitter korrekt i en galoppirouett.
Hon sa att varför ändra styrsystem när man kommer till pirouetten? Varför inte hela tiden styra på samma sätt?

Även om du kanske inte gör så så försigår det en hel del sån ridning. Och det är också det man pratar om I AR-kretsar. Så det är därför jag började prata om det. Det kanske var helt otippat för er som rider rent TR. Jag som blandar lite förväntar mig kanske lite för mycket att folk som inte varit i AR-kretsarna så mycket ska fatta på stört vad jag pratade om. Det kanske var dumt. För uppenbarligen så hänger vi inte med varann här.

Satt och läste här länge innan jag visste om jag skulle logga in och svara alls. Det är väldigt förvirrat vad ni diskuterar. Till att börja med håller jag med om vad andra har skrivit om styrande tygeltag, vad är det?
Du har skrivit massor som jag delvis kan hålla med om men som delvis gör mej helt rörig i huvudet, men nu på slutet förklarar du det med hur människor som rider akademiskt kan uppfatta och ja, jag hänger inte med. Men jag förstår att du hade ett gott syfte. Delvis förstår jag vad du menar, att Totola kanske använder andra ord bara, så jag hänger inte upp mej just på styrande.

Det jag egentligen ville svara på var angående piruetterna. Jag utgår från att hjälpgivingen är i stort sett samma som i en skrittpiruett. Tror ditt problem kommer ur det här:

Min tränare liknade det vid att det mest koncentrerade en volt kan bli är en pirouett. Och då börjar hon redan i en volt att styra på det sättet hon rider pirouetter i GP, med hjälp av yttertygeln om sitsen fallerar. Och lite grann per automatik hamnar tygeln lätt där då man sitter korrekt i en galoppirouett.
Hon sa att varför ändra styrsystem när man kommer till pirouetten? Varför inte hela tiden styra på samma sätt?

Varför utgå från ett system där man måste tränga med yttertygeln?

Man utgår i alla piruetter, även skrittpiruetter, från en rak ställd häst som enbart får den böjning som vändningen i sej ger. Yttertygeln reglerar ställning och böjning och ser till att hålla hästen rak igen direkt efter piruetten. Det är vikten i första hand samt innertygeln som visar vägen runt. Om hästen ska kunna utföra en piruett riktigt må vara i skritt eller galopp, så måste den vara tillräckligt rak för att kunna trampa runt med sitt inre bakben utan att framdelen blir på efterkälken. Hästen ska alltså absolut inte vara böjd som på en mycket liten volt? Det har jag aldrig någonsin hört talas om i alla fall.
Eller så missförstår jag helt vad du menar? Är inte hästen böjd utifrån voltspåret i din värld?

Senast ändrad av en moderator:

Varför utgå från ett system där man måste tränga med yttertygeln?

Man utgår i alla piruetter, även skrittpiruetter, från en rak ställd häst som enbart får den böjning som vändningen i sej ger. Yttertygeln reglerar ställning och böjning och ser till att hålla hästen rak igen direkt efter piruetten. Det är vikten i första hand samt innertygeln som visar vägen runt.

Precis, med ett ledande tygeltag.

Ledande är för yngre hästar på större yta.

Sen tror jag att jag gör som Thua- hästen måste vara böjd för att komma runt så snävt. Ställer o formar innan o sen bara vänder.

På min stora måste jag flytta fram ytterskänkeln för att bogen har lång väg att gå- svängradie som en toyota.

Det gör att man inte behöver rida runt hela vägen iom hästen är ställd o böjd i rörelseriktingen.

Som jag hoppas jag fick med tidigare så är jag ingen expert på galopp-piruetter alls över huvudtaget, men jag har lärt mej att utgångsläget i alla piruetter är rak häst ställd i rörelseriktningen, men genom att det är en vändning i galopp kommer automatiskt en liten böjning men ska inte vara mer än det som rörelsen i sej ger. Inte alls som böjd på liten koncentrerad volt, men jag kan ha missförstått tuaphua helt i det fallet. Inner är bara en aning vägvisande. Man tar med hästen runt mellan tyglarna och med sätet och med skänkeln som stöd för rakheten och framåtbjudningen.

Jag tror att jag har hört exempelvis Kyra betona det här med rakheten och den lilla böjningen som bara kommer ur rörelsen under någon clinic. Nu sökte jag en bra film angående hjälpgivningen i piruetter, men har inte hittat någon. Det var inte heller piruetter det skulle handla om i denna diskussion så jag ber Totola om ursäkt om jag halkade med in på ett rejält sidospår! Att utgå från att hästen är böjd som på en mycket koncentrerad liten volt lät bara alltför fel.

Jo i o m att man först rider rakt fram sen blir det en svag öppna, men det är villkoret- ingår i förberedelsen- att hästen vet vad som komma skall.
Annars får man välta runt den.
Den måste oxå ha bogen som ledande för att den ska kunna träda över med ytterfram.
Sluta tänk, MEN inte innan man vänder.

Sen jag började med detta gick allt så mkt lättare.
Fick 8or av Sthlms hårdaste domare:banana:

Senast ändrad:

Styrande tygeltag, är det något ni använder er av?
Isåfall vilka, i vilka situationer?

Tänker t ex på trängande tygeltag, tygeltag som placerar huvudet i ställning eller på annat vis är tänkt att positionera huvudets placering, ledande tygeltag osv, allt förutom den vanliga ramen av tygelns längd (som ju alltid finns där vare sig man tänker på det eller inte, och vare sig den blir rätt eller fel..).

Tänker ni på för- och nackdelar så ni anpassar tygeltag utifrån en viss nivå - och isåfall när bedömer ni att gränsen för nästa steg är nådd? (Tänker t ex på ledande tygeltag.) Finns det styrande eller huvudplacerande tygeltag som ni alltid tycker är ok och användbara?

Är nyfiken på att höra vad ni har för åsikter och erfarenheter i området! :)

Jag svarar på ditt ursprungliga inlägg...
Jag förstår vad du menar med "styrande" tygeltag, dvs att de på något sätt aktivt inverkar.. I de bästa av världar är hästen så känslig att man endast rider med säte och vikt, och att det är målet är vi väl alla överens om. Däremot så har jag utbildat många hästar och ridit till sk problemhästar, där kommunikationen är bruten och då är tygeltagen oftast sista utvägen MEN de ska endast användas för att korrigera en felaktig reaktion, inte användas vid den "vanliga" korrekta ridningen!
Ett ex: Hästen är "rak" och svänger som en buss, med bogen före sig, ofta utåtställd (av sig själv), förstår inte inner skänkel, men följer vikthjälpen. Dvs hästen förstår inte de grundläggande ställande och böjande hjälperna, samt sidförande skänkel.
Att i det fallet använda samma hjälper som på en häst som förstår, är ju som att skrika på kinesiska (Stjäl av Kyra...). Min lösning är att försöka VISA hästen vad jag menar och då skulle jag exempelvis kunna tränga med en extremt hög innerhand (inte starkt eller dragande), små, små impulser för att åstadkomma en "vickning" i atlas/axis och få en liten ställning i nacken. Så fort denna reaktion kommer släpper jag inner tygel blixtsnabbt och sänker handen! I samband med detta visar ytterhanden ledande utåt för att visa vägen för bogpartiet. I första läget använder jag bara vikten/höften som sitsimpuls (för många signaler förvirrar) men ju snabbare reaktionen kommer, kan handen sänkas och inverka normalt, och så läggs inner skänkel till och kan visa en sidförande funktion... så småningon behövs inte handen alls - hästen "känner igen" vad som krävs av den och handen kan kopplas bort helt.

I andra fall av "tygelanvändning" på mera utbildade hästar så tycker jag att de ALLTID ska användas korrigerande - tex: om inte hästen tar mitt förhållande säte, korrigerar jag med handen(broms). Om inte hästen följer min vändande vikthjälp tillräckligt snabbt korrigerar jag med ledande innerhand. jag ser alla tygeltag som korrigerande, även ställande och böjande eftersom de hjälperna ska komma från mitt säte och inte från handen....

Som motvikt till tygeltag så tycker jag att det resoneras för lite om eftergiftens betydelse - för mig är den både viktigare och svårare (!) att tajma. Lära sig "dra i tyglarna och sparka" - det kan vem som helst, men lära sig ge efter i rätt ögonblick är betydligt väsentligare. En hjälp som ges har ingen betydelse för hästen så länge den inte får veta vad som är det rätta!

Knapplån

Jag skulle nog kalla styrande för ledande, eftersom dom båda borde visa vägen.

Jag använder mindre hand ju mer utbildad hästen är (och ju mer jag och hästen förstår varandra). Det som är övertydligt på en unghäst blir knappt synbart på en stark och utbildad häst. Dock kommer jag alltid att behöva handen, men då som sagt, mindre och mindre.

Ledande är bra just när man inte 'når fram' med skänkeln, alltså man får hjälpa till att visa vägen. Emellanåt anväder jag uppresande tygeltag, (men bara väldigt korta bitar) när jag vill samla hästen, men den dyker fram, du lyfter jag upp hande för att visa att jag vill ha upp nosen lite till (och isåfall hellre lite längre fram än för långt ner). Trängande tygeltag använder jag endast i nödfall, vilket brukar vara när hästen skyggar och den inte tar ett 'vanligt' tygeltag (kram på tygeln) så tränger jag med inner för att tvinga hästen att fortsätta titta fram eller mer inåt (som innan den hittade spöket). Annars använder jag det inte, eftersom jag inte tycker det ger någon önskvärd effekt.

När hästen är redo för nästa nivå är inget man kan sätta på måttstock utan det säger sig självt beroende på hur bra den förstår dina andra hjälper. Som galoppfattning, lärs in med röstkommando exempelvis, men efterhand som den har lärt sig dom andra (finare?) signalerna kan man ta bort röstkommandot. Alla kommandon vi ger ska ju bli finare och finare tills dom i princip inte går att se.

Men för mig är ju det du skriver, om vikta a eftergiften en självklarhet, att den går hand i hand och är GIFT med konceptet hjälp - oavsett vilken hjälp det gäller. Det är ju liksom det som är nyckeln till oberoende hjälper, vilket i sin tur är nyckeln till ridning ö.h.t. I min värld är det ngt som varenda ryttare måste ha med sig, och jobba med VARJE dag, HELA tiden i sin ridning,för att lära sig rida och gå framåt som ryttare.

det är också ett kvitto på hur väl man lyckas med sin ridning (läs hjälpgivning, för det är ju det ridningen består av).

KL
Jag känns fortfarande inte vid vad ett STYRANDE tygeltag är. Jag styr inte hästen med tygeln, i ordets sanna bemärkelse. Det är heller inget ord som är erkänt eller en term, i ridlära av något slag, vad jag vet. Skulle gärna höra från TS snarare än allas gissningar/tolkningar av vad termen avser. För mig finns inget sånt som ett styrande tygeltag, utifrån ovan.

det finns ledande tygeltag. som ordet antyder skiljer det sig från styrande, i ordens faktiska bemärkelse. Väldigt vesäntlig skillnad och jag tycker det är viktigt att vi alla har definitionen klar för oss innan vi rasar vidare i diskussionerna eftersom det annars lär bli väldigt fritt för egen tolkning/inläsning av koncept och mening.

*kl*

Kul att diskussionen kommit igång! :) Det är intressant att läsa, om än lite förvirrat av ordvalet?

Med "styrande" menar jag alltså både alla tygeltag som är tänkta att styra huvudet, tygeltag som är tänkt att styra hästens riktning eller helheten i hästen, ex. framdel i förhållande till bakdel. Dvs det allra mesta av signalerna man ger i handen som inte görs i förhållande/halvhaltssyfte eller bara den vanliga ramen som alltid finns där. Behöver alltså inte ens vara ett "tag" i dess rätta bemärkelse utan kan vara en ändring i höjden på handen, en vibration eller impuls, en justering i sidled osv.

Även om jag säkert tror det finns de som använder mer direkta varianter av styrande tygeltag - ex. i malinskys exempel, och ledande som jag ser som ett väldigt konkret exempel på styrande tygeltag.
Sen kan ju tygeltag användas i något av ovanstående syften även om det inte direkt är knutet till styrningen i sig, eller bara som förstärkning vid ett specifikt behov.

Jag menar inte att jag eller någon speciell grupp ryttare skulle vara guds bästa lamm i det fallet, snarare jobbar jag -fortfarande- på att få bort såna impulser mer och mer, förutom några enstaka specifika som jag fortfarande ser en nytta av även om man hoppas den dagen kommer att man kan säga -nej, nu ska vi klara oss utan det här, dags att gå vidare och avveckla den tygelhjälpen helt!
Det är bland annat såna erfarenheter jag är väldigt nyfiken att höra om! :)
"i det här läget hade vi nytta av **** i dessa situationer ***, men när vi utvecklade **** kunde vi gå vidare. För alla har förmodligen använt styrande tygeltag i något stadie, eller använder det fortfarande, om man räknar in alla kriterierna jag räknade upp alltså.

Senast ändrad:

*kl*

Kul att diskussionen kommit igång! :) Det är intressant att läsa, om än lite förvirrat av ordvalet?

Med "styrande" menar jag alltså både alla tygeltag som är tänkta att styra huvudet, tygeltag som är tänkt att styra hästens riktning eller helheten i hästen, ex. framdel i förhållande till bakdel. Dvs det allra mesta av signalerna man ger i handen som inte görs i förhållande/halvhaltssyfte eller bara den vanliga ramen som alltid finns där.

Så dina "styrande tygeltag" är alltså antingen ledande, reglerande, mothållande, understödjande tygeltag och dess samverkan i olika konstellationer?

Det låter som man hittar på ett nytt namn för att man har svårt att veta vilket som är vad och vad effekten blir.

Jag får inte till det när du skriver allt detta om styrande tygeltag när du själv rider med stång o måste böja den i halsen.

När man rider rörelser där hästen ska vara ställd ifrån rörelseriktning torde det skina sig rejält.

Det går inte att diskutera ridning när man uppfinner ord som inte har ngn förankring o kan betyda i princip vad som helst.

Styra- det använder man till en helt grön nybörjare.

Senast ändrad:

Så dina "styrande tygeltag" är alltså antingen ledande, reglerande, mothållande, understödjande tygeltag och dess samverkan i olika konstellationer?

Det låter som man hittar på ett nytt namn för att man har svårt att veta vilket som är vad och vad effekten blir.

Jag har inte hittat på en egen benämning av tygeltag, utan det var för att kunna formulera frågan som jag använde uttrycket "styrande".

Om man nu inte vill sätta sig in i innebörden av tygeltagen- tagen låter inte bra... så.
Är hästen ställd I rörelseriktningen är det ganska logisk för hästen vart den ska. Kruxet är mer när den är ställd ifrån att man då behöver inverka noggrannare med sätet, skänkelplacering, vikt samt ev. ledande.

Ledande är bra för att inte börja tränga med handen o istället se till att den formar sig runt skänkeln. En koll att man inte fuskar.

Nu var det axel som tog upp honom och inte jag. Jag känner bara att jag måste få påtala att metoden inte gett hästen problemen. Vilket jag förstod var Axels mening. Det här är en häst vars mor uppförst sig precis likadant och som trots proffsutbildning uppför sig så.
Så den lilla hinten om att det var pga ridmetoden han nu för några veckor sedan börjats tränas genom är liksom inget som håller.

Jag vet att Axel menade på att hästen hölls i form genom handen och att den därför reser sig. Han reser sig om han får något i handen. Så det går inte så enkelt att förklara.

Jag har kontakt i bettet och han kommer fram till handen. Men han hålls inte på plats. Jag jobbar på att få mer kontakt. För när de reser sig försvinner de ju från kontakten genom att backa av och upp.
Och givetvis, som jag påtalat för er båda och alla andra, i alla tidigare trådar så rider jag hela hästen.

En unghäst ska ju som sagt inte göra så mycket mer än gå i balans. Om den är normal.

Men jag pratade inte unghäst tidigare i tråden.. Tills Axel tog upp min för att misskreditera mig.
NU har jag läst dina inlägg o jag tror inte riktigt att jag förstår:eek:

det du ansåg vara misskrediterande handlade om tramp för hand på denna,, som jag fattar det sköra häst.

Jag tror inte att vi ser ledande som samma sak
Leder man in hästen är det en början för att börja forma sig runt innern på böjt spår- att den inte faller åt sidan..

Du skrev väl att du först ville ha huvudet på plats:confused: för att den skulle hålla sig lugn oxå?

Jag fattar nog inte. Har du ngt praktiskt ex?

Jag ser hästen som en helhet o vill ha den i paketet o ser inga som helst problem med att hästen kan ställa sig utåt o att jag måste flytta skänkeln ibland. Det är ju oxå en check av om den är liksidig.
Det är ju så man får den på båda tyglarna, bogarna är inom dessa o då kan man börja få hästen att komprimera sig därbak o under en.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama