Styrande tygeltag?

Sv: Styrande tygeltag?

Det är intressant läsning det du skriver. Ngnstans måste jag dock tänka att det du beskriver, om hästen som hamnar på inner bog om den följer ett ledande tygeltag, dock handlar om dålig ridning, inte hjälperna i sig själva.
det ledande tygeltaget i sig, ska ju harmonisera med att hästen fortfarande är på ytterhjälpen och därmed stabil i balansen oavsett.varför skulle den tappa balansen så länge hjälperna är avvägda?

sen förstår jag inte skillnaden mellan det du beskriver i handen, dvs en lätt kontakt med sug. Det är så jag definierar en bra tygelkontakt/hand. Det låter som du tenderar att bara acceptera att "kass ridning hör till x skola". typ ;)

Håller med om PRE beskrivningen. det rör sig en himla massa åt alla håll, framför allt mera uppåt än på halvbloden, vad jag erfarit. det är lite annorlunda mot halvblod.

Senast ändrad:

Nej då, jag tror inte alla som rider annorlunda än mig rider dåligt. Och inte heller med mer i handen. Men vissa gör. Det skrev jag tror jag.
Nu går det ju inte att jämföra mig och de jag känner som rider så här med en hel annan lära. För mig veterligen är det bara mina tränare som lär ut just detta. Och då är det svårare att hitta avarter liksom.
Men många av de som börjat rida för dem har fått höra att de drar för mycket i tyglarna och rider med konstant för mkt tryck. Jag själv fick höra det då jag började. Jag hade fått höra att man måste låta hästen få stöd. Och red ju jävligt ialla.
Men alla som rider vanligt rider inte så. Portugisen som jag red för tex har ju inte mer i handen.

Det jag menar med att ledande tygeltag eller tygeltag som hästen lärt sig följa ger pivoterande kring inner fram är den reflex det skapar i hästens kropp. Inte att man ridit hästen för dåligt i resten av kroppen. För just det att måste rida för att mothålla den reflexen tycker jag är märkligt.

Om man tar ett ledande på en avslappnad häst som står still och ser vad som händer i dens kropp tycker jag man får en funderare. Om den då är lärd att följa tygeln.
Sen kan man testa flytta bogen direkt och se vad som händer med hästens balans.
Intressant tycker jag.. Galet kanske andra tycker...

I början är inte hästen på ytterhjälperna. Och jag ser många som aldrig får hästen att själv GÅ dit. Utan de tar själv tygeln och tror att hästen kommit upp dit. Kan man då sända den från inner upp till ytter så underlättar det anser jag. Och min skänkel vill jag ju ha fri till annat, som sagt.

Senast ändrad:

Hm.
om min häst står på marken och jag tar ett överdrivet ledande tygeltag böjer den på halsen. Thats it. samma sak om jag stretchar den med morot i boxen. Morot vid flanken: hästen böjer hela halsen som en hydra och tar moroten, kroppen står där den står. :D

ditt tänk är ju intressant. det blir nästan lite mystik runt det hela, när du är så hemlig vilken denna "krets" är och hur de utövar sin annorlunda skola. ;)

ang. ytterhjälp: När du vänder för ytter i tex en piruett, så flyttar du ju faktiskt hästen "ifrån" dig för hjälpen. samma sak med en sidförande rörelse. så att det skulle vara så ovanligt att hästen flyttar "från tygeln" kan väl inte heller stämma - det beror ju på hur hjälpgivningen är sammansatt i sin helhet kan jag tycka?

Senast ändrad:

Det är inget mystiskt eller magiskt alls. Bara dressyr..:D
Jag vill inte lämna ut andra(och man får väl heller inte nämna namn i trådarna) och/eller lägga mina ord i deras mun.

Tränarna har idag ingen hemsida heller. Så jag kan tyvärr inte skicka vidare dit. Men de har figurerat i Ridsport, Hästfocus och TV 4. Så hemliga är de ju inte på något sätt.

Vi är ingen hemlig mullvadssekt som lever och verkar i det fördolda. ;)

Ja, den går från tygeln i sidled. Men aldrig bakåt. Och den ska som grundfråga alltid fråga om den får komma upp till ytter. Fråga: "får jag göra volten större?". Det lärs in först. Sen ska den givetvis gå att flytta i sidled hur som. Men den ska alltid söka ytter.

Senast ändrad:

Fast jag har sett den ridningen o det var inte kul.

Nu var ryttaren på väldigt låg nivå allmänt, men...
Det var från AR o med den förböjda halsen alltid o med en tunn skarp stång.

Kanske har de utvecklat sin egen metod utifrån det.

Det gick inget vidare när de tävlade.

Metoden i sig- lite samma som jag gör när jag lär in fiskpassage, men man måste rakrikta ngn gång. Man flyttar ut bogen. visst ska innerbogen vara på plats men även ytter.

Det är nog bra på mkt stela hästar, för en kort tid eller ibland, men...
Bra lösgörande... om man gör rätt.
Glöm inte att Lussan, tinne m.fl red för just den tysken som oxå böjde halsen för att få ett mjukare ridsätt på ngt vis, men de vet vikten av att även hålla hela hästen på plats- alla delarna o vet om innerskänkelns måste.

Så visst tror jag att duktiga ryttare kan ha nytta av täningen, men inte innan man fått känna på rakriktning på en häst tidigare

Har tänkt lite...

visst får du kontroll på bogarna, men bara den inre i båda varven.
Prova att ställa utåt o se om den är lika rörlig.

vi har ju problemet där som du skrev- att många inte klarar av att sen få den på ytter- för att hästen inte är rakriktad.

Du böjer på halsen för att lättare kunna böja den i bröstryggen OXÅ: med innerskänkeln. Utan att hålla i på yttern. Snällare är understödjande OM det sker rätt eller om hästen alltid måste gå med vikt på innerfram.

så lär de flesta lussaneleverna ut, men även kunna reglera ytterbogen till rätt plats- rakriktad. Jag har ridit för både såna o tinne. Samt den från Strömsholm som lärde mig fiskpassagen.
Tibblins förra?? partner red för den samma o även dennas hästar. Kom från Viebke eller Wikne( Vore jag du skulle jag be ngn av de mkt duktiga eleverna titta på skolorna o lyssna.

Har inte läst exakt alla inlägg så jag kanske har missat något. Vad är en fiskpassage :confused:

Har du varit i Portugal och tränat för någon? Hur många gånger har du ridit för honom? :)

I min värld är ledande (eller styrande) tygeltag något som lärs ut på ridskola och i den världen anses vara den metod du använder när du vill svänga. Minns när jag fick lära mig det. I många fall fortsatte hästen att gå rakt fram och då fick man höra att man inte drog tillräckligt mycket i den ledande tygeln, var inte tal om att ta hjälp av skänklarna, vikter eller kroppen. Ut med handen åt sidan allt vad du orkar och dra.
Nu när man sedan länge slutat på ridskola och vet bättre är det inget jag använder mig av.

Det är inget mystiskt eller magiskt alls. Bara dressyr..:D
Jag vill inte lämna ut andra(och man får väl heller inte nämna namn i trådarna) och/eller lägga mina ord i deras mun.

Tränarna har idag ingen hemsida heller. Så jag kan tyvärr inte skicka vidare dit. Men de har figurerat i Ridsport, Hästfocus och TV 4. Så hemliga är de ju inte på något sätt.

Vi är ingen hemlig mullvadssekt som lever och verkar i det fördolda. ;)

Ja, den går från tygeln i sidled. Men aldrig bakåt. Och den ska som grundfråga alltid fråga om den får komma upp till ytter. Fråga: "får jag göra volten större?". Det lärs in först. Sen ska den givetvis gå att flytta i sidled hur som. Men den ska alltid söka ytter.

Nu gick det upp ett ljus:idea: Det är ett par eller hur? Han hade en spansk häst? Men har han tävlat över St Georges? Han är väl mera åt akademiskt har jag uppfattat, eller stämmer inte det? Hon hade visst nån häst tidigare som hon tävlade lite på, men det var inte mycket hon tävlade svår klass och tävlar väl inte nu eller hur? Rätta mej om jag har fel eller tänker på fel personer?
Men visst är det de tränarna? Själv vet jag inte så mycket mera, jag har aldrig träffat dem men då blev det lite lättare att förstå det som du skriver om:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Samt den från Strömsholm som lärde mig fiskpassagen.
Tibblins förra?? partner red för den samma o även dennas hästar. Kom från Viebke eller Wikne( Vore jag du skulle jag be ngn av de mkt duktiga eleverna titta på skolorna o lyssna.

Fiskpassage?? Berätta:idea:

Nu gick det upp ett ljus:idea: Det är ett par eller hur? Han hade en spansk häst? Men har han tävlat över St Georges? Han är väl mera åt akademiskt har jag uppfattat, eller stämmer inte det? Hon hade visst nån häst tidigare som hon tävlade lite på, men det var inte mycket hon tävlade svår klass och tävlar väl inte nu eller hur? Rätta mej om jag har fel eller tänker på fel personer?
Men visst är det de tränarna? Själv vet jag inte så mycket mera, jag har aldrig träffat dem men då blev det lite lättare att förstå det som du skriver om:idea:

Kanske delvis kl? Eftersom det är lite snårigt om hurvida man får diskutera namngivna personer (eller faktiskt oxå icke namngivna men som man beskrivit så bra att insatta kan lista ut vem det är) - PM-funktionen fungerar oftast utmärkt vid sådana tillfällen så får man sina egna frågetecken uträtade och kan fortsätta diskutera utan att bryta mot forumreglerna :)

DEt är väl lite skillnad när det är officiella människor:confused:

Folk som har en egen träningsmetod som de lär ut mot betalning- en tjänst.
De måste kunna jämföras/granskas de med, liksom vi gör med andra tränares filosofier. Kyra, Lussan, Brink, Bent......
Hur ska man annars kunna diskutera?

Gillar inte sektliknande metoder....De som inte får ifrågasättas alls!

Denna metod finns inte att tillgå på en enda film på nätet....
Väldigt konstigt om man nu är övertygad om att den är så bra... så mkt bättre än allt annat. Just de brukar vilja frälsa Världen med den....

Såg just Messias- pedofilen igår på SVT.... Dålig jämförelse, men sekt, hjärntvätt, övertygelse....

DEt är väl lite skillnad när det är officiella människor:confused:

Folk som har en egen träningsmetod som de lär ut mot betalning- en tjänst.
De måste kunna jämföras/granskas de med, liksom vi gör med andra tränares filosofier. Kyra, Lussan, Brink, Bent......
Hur ska man annars kunna diskutera?

Väldigt konstigt om man nu är övertygad om att den är så bra... så mkt bättre än allt annat. Just de brukar vilja frälsa Världen med den....

Såg just Messias- pedofilen igår på SVT.... Dålig jämförelse, men sekt, hjärntvätt, övertygelse....

Fast det blev väl tjafs när CD diskuterades med namn/bild/film? Eller var det just bara att det visades bilder/filmer som bröt mot forumreglerna? Jag vet inte alls vart gränsen dras för vilka som är ok eller inte att diskutera vid namn, kanske tuaphua oxå är osäker i hennes tränares fall?

Jag tycker helt enkelt det är kul att läsa diskussionerna och då är det ju rätt surt när allting blir borttaget om namn som inte får nämnas nämns eller personer beskrivs för detaljerat. Det är ju liksom forumets regler - jag är precis som du helt emot sektliknande metoder som inte tål att diskuteras. Men i detta fallet diskuterar ju tuaphua mer än gärna men vill bara inte skriva ut namn just i tråden?

Tillägg: Just ang namn så är jag en flitig användare av PM-funktionen - eftersom jag inte vet vad som är ok eller inte att skriva i trådarna. Jag blir själv oxå kontaktad ibland via PM om namn på personer som diskuterats. Precis som man PM:ar och frågar vart någon hittat "reatäcket" så använder jag PM-funktionen för att hitta intressanta tränare/veterinärer/kliniker osv liksom att få namn på de som beskrivis i sämre dager. Är jag ensam om det? :o Jag kanske är för mesig med att inte vilja offentliggöra allt på nätet när det kommer till specifika personer/företag osv?

Senast ändrad:

Om något inte får ifrågasättas så är det väl än större anledning att ifrågasätta tycker jag.
Ursäkta att jag bara dyker in i diskussionen, men jag blev väldigt nyfiken. Vad är det för metod ni pratar om? (ja jag har inte läst tråden. Ska göra det, men undrar ändå vad det är för speciell metod ni pratar om.)
Hinner inte läsa hela tråden nu.

I min värld är ledande (eller styrande) tygeltag något som lärs ut på ridskola och i den världen anses vara den metod du använder när du vill svänga. Minns när jag fick lära mig det. I många fall fortsatte hästen att gå rakt fram och då fick man höra att man inte drog tillräckligt mycket i den ledande tygeln, var inte tal om att ta hjälp av skänklarna, vikter eller kroppen. Ut med handen åt sidan allt vad du orkar och dra.
Nu när man sedan länge slutat på ridskola och vet bättre är det inget jag använder mig av.

Beror säkert mycket på ridlärarna, om man haft tur med starten så att säga! :p Själv har jag för mig att jag från allra första början skulle dra bakåt/utåt i innertygeln för att svänga, någon gång i tiden. Själva ledande tygeltaget däremot fick vi senare lära oss som bara att flytta ut handen från armbågen rakt utåt och att det aldrig skulle bli något extra tryck i tygeln utan att hästen skulle förja armrörelsen i sig. Men man styrde ju utifrån vikt och skänklar också i den mån man kunde.

Men nog tror jag *oftast* man använder handen i fler/andra situationer än just ledande tygeltag för att på något vis styra hästen? Har jag fel är det ju tokbra, men jag har svårt att föreställa mig det. :)

KL

Fiskpassage:

"Det finns flera sätt att lära den Passage,men jag kan bara ett.
Vilket har funkat på fyra st. hästar.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
Det är svårt att förmedla en känsla.."

"hoppar" med sätet kan man också kalla "bollsätet" som jag fick lära mig av en ridlärare, att sätet är en hand och hästen en boll så du håller bollen i studs och reglerar den med din hand (säte), Mao - såsom handen håller bollen i gång, möter upp den, följer med den upp och ned.. så du blir mer distinkt i din följsamhet och sätter takt mkt tydligare.. typ.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama