Studentkorridoren (aka Dårulvsleken)

Jag tänkte på det här:
God morgon och välkomna till ännu en kurs! Dagen kommer att ägnas åt "Omvandlingar och varför Derring-Do vägrar dem", och vi var mycket glada när vi upptäckte att flera av er valde att börja läsa på inför kursen redan i måndags! Idag kommer vi arbeta med den så kallade CASE-metodiken som några av er kanske stött på tidigare. Under dagen kommer ni få tid att läsa in er på fallbeskrivningen ifall ni inte var en av dem som gjorde detta i måndags. Länk till fallet kommer här:
https://www.bukefalos.se/threads/narnia-haexan-och-lejonet-ulvlek.1374088/
Särskilt viktigt för dagens kurs är det som sker på sida 28 i leken och framåt.

När vi sedan samlas för dagens obligatoriska moment under kvällen kommer ni förväntas ha funderat på och kunna föra diskussioner i smågrupper om ett antal frågor med anknytning till fallet och omvandlingar i stort, till exempel "Varför tog det så lång tid för de goda att hitta den omvandlade?", "Hade ett annat val av omvandlad person ändrat vilken syn Derring-Do idag har på omvandlingar?", "Vad är skillnaden på hur en omvandling uppfattas av lekdeltagarna om den kommer från LL eller om den kommer från en från trådstart känd specialförmåga?" och "Vad gör skillnaden mellan en tredje sida och en omvandling i hur leken upplevs av deltagarna?"

Eller vi behöver inte bry oss om det, eftersom det är skrivet i grönt?
Det som är skrivet i kursiv i varje uppdatering är bara för att följa lekens tema och kul för LL att hitta på och för deltagarna att läsa. Det har ingen påverkan på den faktiska leken. Att uppdateringarna så ofta tar upp olika saker från lekar just den här gången är för att temat är att ni läser en termin i "Ulvlek" och kurserna är baserade på inside-skämt eller saker som varit vanligt förekommande i andra lekar :)

Vad tusan hände under röstningen igår? Både Q och LenaH goda så varför ändrade de trots det Art inflikade? Känns som att båda blev trollade mitt under lynch 😅

Det kan ju inte vara en god roll som parat ihop dom två? Jag tänker om dom var kärlekspar alltså. Båda två är ju spelare som gärna blir käk. Det känns ju inte som om dom var tvillingar från början menar jag?

Nej. Jag ändrade mig. Börjar med lite listor (och jag inser att jag har skrivit på tok för många inlägg :banghead: Normalt sett har jag inga som helst problem att hitta bland mina egna inlägg och vart jag skrivit vad men nu tog det minst 5 min att hitta detta inlägget :rofl: :stop:)

Nu är vi 9 kvar och vi har röstat enligt följande (borde vara 3 onda och 6 goda?):
bollen__: (efterhandsröst: Q1) - cirkus - Artline - Snurrfian
cirkus: Elo - qitis2 - Hedinn - Snurrfian
Artline: hemlig - (hemlig) Habina - Hedinn - Snurrfian
Harrysen: heffaklumpen - (bollen__) Habina - LenaH - bollen__
fio: qitis1 - cirkus - (efterhandsröst: Q2) - bollen__
heffaklumpen: LenaH - hemlig - fio - (Snurrfian) bollen__
hemlig: Elo - Niyama - Hedinn - bollen__
Snurrfian: Harrysen - qitis2 - LenaH - qitis2
Niyama: Habina - (hemlig) Habina - LenaH - Snurrfian

Deltagarlista med bekräftade roller
1. Blacksmithfarm - doktorand - Kan mycket, men ingen lyssnar.
2. bollen__
3. qitis1 - kursombud - Den student i klassen som ställt upp på att samla in vad alla tyckt efter avslutad kurs.
4. Mirtai/qitis2 - statistikstudent - Gillar att göra om allt i procent.
5. cirkus
6. Habina - svårulv - Hemligaste individen i det hemliga sällskapet, svår att få grepp om
7. LenaH - skyddsombud - Försöker se till att studenterna har en dräglig studiemiljö, men blir sällan lyssnad på förens efter en incident.
8. Artline
9. Harrysen
10. fio
11. Heffaklumpen
12. Elo - sabbatsårsulv - Tar ledigt från studierna i år, så hen kan lägga fullt fokus på vad som händer i det hemliga sällskapet.
13. hemlig
14. Snurrfian
15. Hedinn - dårulv - Har varit på en studentfest för mycket och har inte längre alla hästar hemma, saker blir inte alltid som hen tänkt sig.
16. Niyama

Vilket åter igen ger att vi som är kvar är:
bollen__
cirkus
Artline
Harrysen
fio
Heffaklumpen
hemlig
Snurrfian
Niyama

Nu ska jag återgå till att läsa om tråden…

@qitis. Så hemskt. Jag vet inte ens vad jag ska säga förutom att jag beklagar förlusten ❤️

Förstår helt och håller att ditt fokus inte är/var på leken ❤️

Edit: Glömde färga OT…

Jag har ju en kandidat till denna oxå :rofl: Någon som har påtalat ofta i sina inlägg att hon är extremt trög och inte hänger med.. den är fortfarande lite långsökt så jag kanske inte ska dela med mig av det just nu, men jag reagerade och tänkte men det var värst vad hon var trög och inte hänger med, men leken är ju speciell så det vore ju inte konstigt heller.. Jag ber ju verkligen om ursäkt isåfall.

Dårulv - Har varit på en studentfest för mycket och har inte längre alla hästar hemma, saker blir inte alltid som hen tänkt sig.
Nu när vi vet att det var Hedinn som var dårulv blir jag sjukt nyfiken på vem du hade på den rollen. Var det Hedinn eller någon annan?

(Misstänker att jag själv kan ligga pyrt till här och det är helt ok om du säger att det var mig du hade på rollen, men nyfikenheten tog över så var bara tvungen att fråga nu 😅)

fortsättning för det blev så långt

När jag kollar igenom cirkus inlägg så är det mycket om att hon tror att Elo är ond utanför lyan och att hon inte kunde ha någon info och mycket om Q att hon blev godförklarad och käkad och sen var hon på Nayima. Cirkus skriver inte sina inlägg som en god Cirkus utan det är mest korta lite snäsiga svar stundtals och inga direkta teorier att tala om.

Niyama var inne på förtrollning pga Habinas inlägg och Q2 tyckte Cirkus betedde sig som hon blivit trollad eftersom hon vände lite beteende
Jag tänker lite mer åt detta hållet att detta kan passa in

Sårulv - Expert på spydiga kommentarer mot såna hen inte tycker hör hemma på universitetet, sånt som ligger och gnager länge.

Sen kom ju då Habinas konstiga röstning på Niyama och så blev hon lynchad.
I ett av Qs sista inlägg nämnde hon att hon inte var lika säker på cirkus godhet längre. Var tänker du om denna teorin/om cirkus nu?

Om denna teorin stämmer så är det bra grävt/noterat av dig här. Och det bör nog sätta dig lite åt det godare hållet eftersom du noterar och pekar ut det. För även om du inte hade känt till cirkus hade det ju räckt att göra noteringen i sin egna bok och inte skriva den öppet i tråden sas.
Men jag vet faktiskt inte vart jag har varken sig eller cirkus egentligen. Så det skulle vara intressant att få höra dina tankar om detta idag :)

Nu fick jag en tanke till här. Visst pratades det om att det kan ha varit en liten lya från början och att resterande av ulvarna ska ta sig in i lyan på något sätt? Tex genom gissning eller liknande.

Kan det ha varit så att bollen__ behövde bli "lynchad" för att få komma in i lyan? Alltså att hon behöber få flest röster/lotten faller på henne så att det ser ut som att hon ska bli lynchad, men i själva verket blir hon det inte utan kommer istället in i lyan?

Eller är det alldeles för långsökt? 🤔

Nu fick jag en tanke till här. Visst pratades det om att det kan ha varit en liten lya från början och att resterande av ulvarna ska ta sig in i lyan på något sätt? Tex genom gissning eller liknande.

Kan det ha varit så att bollen__ behövde bli "lynchad" för att få komma in i lyan? Alltså att hon behöber få flest röster/lotten faller på henne så att det ser ut som att hon ska bli lynchad, men i själva verket blir hon det inte utan kommer istället in i lyan?

Eller är det alldeles för långsökt? 🤔
Intressant teori men borde hon inte ha försökt bli lynchad tidigare?

Förvirrande är det i allafall.

Intressant teori men borde hon inte ha försökt bli lynchad tidigare?

Förvirrande är det i allafall.
Jo, det kanske hon borde. Men att bli skum är ju något man ändå kan styra lite mer över genom att skriva något skumt (ja jag tittar på dig @Habina och "skum" i olika former; skumläst, skum, skumt, skumtomte, skumbanan etc :D), så det kan ju också varit taktiskt att vänta.

I alla fall min första tanke var ju borgmästare och så var det väl för flera? Men sedan började det komma teorier om andra alternativ och det tog ju inte jättelång tid (började redan igår). Så genom att vänta med att bli lynchad så kan hon också fördröja att vi börjar fundera på andra alternativ.

Den teorin innebär att hon börjar som ond utanför lyan. Låt då dessutom säga att hon vet om vilka/hur många som är i lyan från början - i så fall vet hon ju när det börjar bli tomt där och när det kan bli läge att behöva ansluta.

Om det makes sense?

En annan grej jag inte fattar är varför just Q blev käk inatt? Fattade ulvarna att Q och LenaH eventuellt var ett kärlekspar och såg möjligheten att ta 2 goda i ett käk? För det fanns väl en teori om att någon roll skulle vara drake och jag fattar inte hur båda skulle dö samtidigt annars, eftersom det står att Q blev käk och LenaH bara dog (tvillingar dör ju i regel inte bara för att en av dem gör det). Annars fattar jag inte varför Q dog och ännu mindre varför LenaH dog.

Igår så var det ju prat om att några (däribland Q) hittade för många onda och att vi därför borde lyncha/syna dem. Men vi kom väl fram till att det snarare är läge att göra det när/om något går fel och inte så länge de fortfarande har rätt. Nu blev ju gårdagens lynch inte som tänkt (med det menar jag att ingen ond lynchades). Så på den teorin så borde väl Q och även kanske LenaH legat något pyrt till nu? Och i så fall borde ju inte ulvarna velat käka Q eftersom de kanske hade fått med sig folk i att lyncha henne.

Kan det vara så att ulvarna inte får bestämma vem som blir käk? Eller att de får bestämma men att den personen käkas först natten därpå (som att de under natt2 bestämmer ett käk men den personen blir käk först natt3 om den fortfarande är vid liv)? För Q var ju rätt så godförklarad av många egentligen fram tills efter dagDL 4 (igår) då det blev en del tveksamheter (iaf hos mig). Så pga det kan ju ulvarna ha velat göra sig av med henne?

I så fall funkar dock inte teorin om att de blev käk pga kärlekspar för jag fattade inte att de hade bondat förrän igår kväll när de bestämde att ändra röst till bollen__…

En annan grej jag inte fattar är varför just Q blev käk inatt? Fattade ulvarna att Q och LenaH eventuellt var ett kärlekspar och såg möjligheten att ta 2 goda i ett käk? För det fanns väl en teori om att någon roll skulle vara drake och jag fattar inte hur båda skulle dö samtidigt annars, eftersom det står att Q blev käk och LenaH bara dog (tvillingar dör ju i regel inte bara för att en av dem gör det). Annars fattar jag inte varför Q dog och ännu mindre varför LenaH dog.

Igår så var det ju prat om att några (däribland Q) hittade för många onda och att vi därför borde lyncha/syna dem. Men vi kom väl fram till att det snarare är läge att göra det när/om något går fel och inte så länge de fortfarande har rätt. Nu blev ju gårdagens lynch inte som tänkt (med det menar jag att ingen ond lynchades). Så på den teorin så borde väl Q och även kanske LenaH legat något pyrt till nu? Och i så fall borde ju inte ulvarna velat käka Q eftersom de kanske hade fått med sig folk i att lyncha henne.

Kan det vara så att ulvarna inte får bestämma vem som blir käk? Eller att de får bestämma men att den personen käkas först natten därpå (som att de under natt2 bestämmer ett käk men den personen blir käk först natt3 om den fortfarande är vid liv)? För Q var ju rätt så godförklarad av många egentligen fram tills efter dagDL 4 (igår) då det blev en del tveksamheter (iaf hos mig). Så pga det kan ju ulvarna ha velat göra sig av med henne?

I så fall funkar dock inte teorin om att de blev käk pga kärlekspar för jag fattade inte att de hade bondat förrän igår kväll när de bestämde att ändra röst till bollen__…
Vill du bli min nya Hedinn nu när det visade sig att hon var ond?

Det ska bli intressant att läsa fullständigt rollistan för det här kan vara den konstigaste och roligaste leken någonsin.

Jag är imponerad över att du fortfarande orkar tänka och leta. Jag blir lat av att vi troligen redan har hittat två ond. Snurrfian pågrund av hennes röstrad. Bollen är det lite svårare med men jag vet inte riktigt vilken god roll hon hade kunnat tänkas ha. Hon känns heller inte lika skärpt som i förrra leken.

Just nu vill jag bara syna de två och sedan gå vidare mot nästa ond.

Vill du bli min nya Hedinn nu när det visade sig att hon var ond?

Det ska bli intressant att läsa fullständigt rollistan för det här kan vara den konstigaste och roligaste leken någonsin.

Jag är imponerad över att du fortfarande orkar tänka och leta. Jag blir lat av att vi troligen redan har hittat två ond. Snurrfian pågrund av hennes röstrad. Bollen är det lite svårare med men jag vet inte riktigt vilken god roll hon hade kunnat tänkas ha. Hon känns heller inte lika skärpt som i förrra leken.

Just nu vill jag bara syna de två och sedan gå vidare mot nästa ond.
Vadå nya Hedinn? Att du tror att jag är ond? Eller jag fattar inte (ja jag säger det igen 😂)

Nej, jag orkar egentligen inte leka och tänka. Det är bara tankar som poppat upp i mitt huvud under dagen. Jag har inte någon aning av hur mycket av det som stämmer.

Ja, jag tycker att vi kan spränga hela Studentkorridoren i bitar nu så att vi får facit 😁

Jag kan lika gärna rösta. Heffaklumpen röstar på Snurrfian med stöd av nedanstående citat. Dessutom tycker jag att hon lät lite som en desperat ulv som in i det sista ville försöka så tvivel mot Q igår när hon började få röster på sig. Och tittar vi på Snurrfians röstrad (också i citat nedanför) så ser vi att hon har röstat 3/4 gånger på bekräftat goda och det känner jag inte direkt talar till hennes fördel.
Okej, nu har jag läst alla Snurrfians inlägg och kanske är Snurrfian lite mer lurvig än vad jag mindes i mitt minne?

Klistrar in anteckningarna jag tog för mig själv medan jag läste.
Okej, Snurrfians röst på Q2 känns ännu mer märklig nu. Vadå drev mot cirkus? Cirkus hade 2 röster och i min bok är det för lite för att kalla drev. (Vet att hon förklarat det och jag har sett förklaringen men köper den ändå inte helt)
Sen motsatte hon sig rösterna mot både Habina och Hedinn pga inte fattade det skumma. Vilket skulle kunna vara en god som precis som jag inte fattar/hänger med i svängarna, men jag kan inte utesluta att det är en ulv som vill försöka få goda att tveka på sina röster och eventuellt ändra röst.
Sen det med LenaH som jag skrev om tidigare. Att Snurrfian i ett inlägg där hon säger att det är konstigt att flera av de hon håller som goda plötsligt litar på Q och i det inlägget är LenaH citerad - när LenaH fick Snurrfians röst dagen innan.
Sen att hon tycker att det är märkligt att gång på gång hitta ulvar O_o det är väl just det man ska göra? Vi vet ju faktiskt inte vilka roller/förmågor som finns i leken så vi vet ju ingenting om vem/vilka som kan sitta på info och än mindre vad för info dessa kan ha.

Jag är fortfarande inte övertygad om Snurrfians ondhet så nu ska jag sätta mig och läsa Qs inlägg.
Snurrfian: Harrysen - qitis2 - LenaH - qitis2

Vadå nya Hedinn? Att du tror att jag är ond? Eller jag fattar inte (ja jag säger det igen 😂)

Nej, jag orkar egentligen inte leka och tänka. Det är bara tankar som poppat upp i mitt huvud under dagen. Jag har inte någon aning av hur mycket av det som stämmer.

Ja, jag tycker att vi kan spränga hela Studentkorridoren i bitar nu så att vi får facit 😁
Min smarta kompis som hjälper mig att tänka 😂 jag tror och hoppas du är god. Annars är du en imponerande ulv.

Jag har dåligt minne och är värdelös på att läsa om inlägg. Finns det någon möjlighet att Habina var utanför lyan? (Jag tänker på ledtrådar med hennes roll)

Min smarta kompis som hjälper mig att tänka 😂 jag tror och hoppas du är god. Annars är du en imponerande ulv.

Jag har dåligt minne och är värdelös på att läsa om inlägg. Finns det någon möjlighet att Habina var utanför lyan? (Jag tänker på ledtrådar med hennes roll)
Haha, inte varje dag någon tycker att jag är smart. Men tack! 😂😍
Ska dock erkänna att ibland blandar jag ihop mig och @Hedinn pga hennes användarnamn är nästan identiskt med mitt efternamn 😅

Nej, du kommer inte hitta någon ulv här (inte ond för den delen heller). Fast jag måste erkänna att jag hade varit imponerad av mig själv om jag som ulv hade producerat 120+ inlägg när jag som god ofta kommer upp i max 50 inlägg på en hel lek (och som ond något liknande) 🤣

Ingen aning om Habina var utanför lyan eller ej. Jag har faktiskt inte fokuserat så mycket på det eftersom vi ändå måste ha ut alla onda oavsett i lyan eller utanför och jag brukar inte tilldela folk specifika roller utan bara "ond/god".

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar