Strasser frågor

Hästmassören

Trådstartare
Man är aldrig för gammal för att lära, och jag är nyfiken på det här.
Jag vill i alla fall ta reda på mer om det. Man stöter på det här mer och mer när man är ute och jobbar.
Det finns ju en hel del att läsa om detta, men jag är lite nyfiken på vem som brukar/bör/skall utföra verkningen. Så här rätt upp och ned så vill man ju säga "utbildad hovslagare", men är det så?
Jag hör talas om en del som praktiserar strassermetoden utan att vara hovslagare, och då blir jag lite orolig....
Vad finns det för kurser på det här och hur mycket lär man sig på dom?
Finns det risk för, om strasser-verkning utförs av en som inte är utbildad/erfaren hovis, kan leda till andra problem?
Hur är det på hovis fronten? Finns det ett intresse för detta hos hovslagare?

Sv: Strasser frågor

Jag fick upp ögonen för strasser ett antal år sen... 4... Läste allt och försökte göra en bedömning.
Av de 7 hovslagare jag har talat med om strasser, gillar inte metoden. Däremot finns det flera som förespråkar barfota hästar, men man får inte förväxla det med strasser. Jag var medlem i deras forum under drygt ett år och följde diskussionerna på nätet. Det var många hemska historier om hur hästar blivit tvingade att gå barfota och när de blev nästan blockhalta kunde man beställa boots till dom. Mig veteligen så finns det ingen svensk utbildad hovslagare som kör strasser, utan man får utbilda sig hos strasser själv eller någon av hennes elever. Jag tycker det låter som en affärside och hon har själv sagt att hästar DÖTT efter behandling. Här kommer en länk jag tycker du ska läsa: http://www.anvilmag.com/farrier/207f2.htm
Där beskriver en hovslagare hennes olika påståenden och huruvida det finns belägg för det hon förespråkar. Det är extremt dyrt att utbilda sig och hon tjänar extrema pengar på detta.
Själv kan jag hålla med om att barfota hästar får en bättre cirkulation via ballarna. Men längre än så sträcker jag mig inte. Min 4 åring är fortfarande barfota, men om hon varit skodd i hela sitt liv skule jag aldrig ta av henne skorna, för den plågan verkar vara fruktansvärd för hästar. Så... näe vet du vad, usch fyyyy bubblan för strasser...
:(
Men gå med i diskussionsgruppen och skapa en egen uppfattning. Det är alltid det bästa. Det finns en tjej i sverige som använder sig av strasser, maila henne dina frågor!
/cj

Man ska nog passa sig, vill man att sin häst ska vara barfota kan lika väl en hovslagare verka hästen dom är ju proffs

Har hört att en en person som forskar om sekter gjort en undersökning om dem som utövar strasser och de klassas som en sekt! Man måste tex svära på att aldrig prata illa om strasser, man måste dessutom göra exact enligt deras läran osv.
Om det stämmer vet inte jag det är bara vad jag hört.

det finns väl totalt två personer i hela Sverige som är auktoriserade av Strasser och får verka andras hästar?

Jag tycker att metoden är extrem, i vissa fall skadlig samt att vissa fakta verkligen är sneda. Exempelvis detta med att alla hovben har en vinkel på 45 grader och att hovarna skall verkas efter detta. Det skrivs i artikeln (ovan) och jag har läst på andra ställen att det inte finns någon sådan standard.

Men det finns alternativ till Strasser om man vill ha sin häst barfota. AANHCP är en organisation som håller utbildningar, sedan finns det en karl och en metod som heter KC la Pierre etc.
Allt är inte svart eller vitt, jag vet iaf att det finns medlemmar i AANHCP som fortfarande skor hästar även om många av de hovslagare som är med inte längre gör det.

Det är väll kanske därför mer å mer människor har börjat intressera sig för naturlig hästhållning eftersom det inte längre är antingen eller. Man har större frihet och kan anpassa efter sin egna förutsättningar.

Hur får man tag i AANHCPs "anhängare"?
Jag går i barfotatankar, men har inte tillräckligt med kött på benen för att ta av min häst skorna, som hon haft på sig i 8 år.
Skulle gärna vilja ha kontakt med någon som är intresserad av, och kanske själv uppmuntrar till, barfotahållning, men fortfarande skor traditionellt! Alltså en UTBILDAD HOVSLAGARE, inte bara någon som gått en helgkurs...
Som det är nu ser jag det som ett steg i rätt riktning att i alla fall titta runt efter en bra hovslagare, med sunda värderingar.

Vet ni hur jag kan hitta en sådan?

MVH/

Josefine

Huga......
Personligen skulle jag aldrig låta någon som inte var utbildad/erfaren hovslagare få peta på mina kusar, men som sagt, man ser en del när man är ute, och det är alltid bra att höra andras åsikter om detta.

Jag skrev ju att jag letade efter en utbildad hovslagare!
Men en som också har kunskap om barfotagång och skor så nära det naturliga man kan komma, det var så jag menade.

MVH/

Josefine

Cecely skrev:
Vad menar du? Vem är inte utbildad hovslagare?
Är frågan riktad till mig?
I så fall, det jag tyckte var lite märkligt, (se mitt första inlägg), var att man, i de fall jag sett, när man använder sig av Strasser metoden, lägger ansvaret för hästens hovvård på en person som inte är utbildad/erfaren hovslagare.
Jag personligen skulle inte göra detta med mina hästar.

Svarade du itne på mitt inlägg?
Åhh, nu är jag förvirrad!

Jag pratar inte om strasser. Utan om AAHNCP utövare.
Han jag har är utbildad hovslagare också.

Annars egentligen så tycker inte jag det spelar roll, vad är det som säger att den svenska hovslagarutbildningen är bättre än de som har utbildning i AANHCP?

Strasser skulle jag heller aldrig ge mig på vilket som.

Cecely skrev:
Svarade du itne på mitt inlägg?
Åhh, nu är jag förvirrad!

Jag pratar inte om strasser. Utan om AAHNCP utövare.
Han jag har är utbildad hovslagare också.

Annars egentligen så tycker inte jag det spelar roll, vad är det som säger att den svenska hovslagarutbildningen är bättre än de som har utbildning i AANHCP?

Strasser skulle jag heller aldrig ge mig på vilket som.

Jo, den här formen av kommunikation blir lite förvirrad ibland... ;)
Vad jag menar är en person som kan ha en helhetssyn på hovar, inte bara kunna ett speciellt sätt att verka på.
Var personen är utbildad spelar inte så stor roll bara utbildningen är bra och riktig.

Cecely, jag hittar inte någon länk med hovslagare.....
Tänkte mig kanske någon typ av lista på hovslagare anslutna till AANHCP i respektive del av landet...?
:confused:

MVH/

Josefine

tyvärr finns det inte så många som är utbildade fullt ut av AANHCP i Sverige.
Det finns bara tre... Är osäker på hur många av dem som har hovslagarutbildning i bagaget?
Däremot finns det säkert flera hovslagare som gått Oves helgkurs, bland annat vet jag att en på hovslagarskolan i Skara har mycket med Ove att göra.

Personligen känns det oviktigt om personen kan sko, om min häst skall gå barfota.
I AANHCPs kurser får man lära sig om hästens anatomi, hovens konstruktion etc. En stor del av det hovslagarna får lära sig handlar faktiskt om skor, dvs hur man formar till dem, vilka beslag som finns och vad de har för funktion.

tillägg:
Jag tror faktiskt att barfotaverkare i de flesta fall är mer kompetenta att verka den barfota hoven än vad en vanlig hovslagare är.
En vanlig hovslagare verkar för det mesta hoven som om den skulle ha skor på sig. Dvs planar ut "bärranden", lämnar höga trakter etc.
Detta gör ont.

En sak som jag tycker blivit missuppfattad med är att Oves helgkurs är inte en hel utbildning för AANHCP. Ta tex mig som exempel min häst har blivit verkad nu enligt AANHCP när hennes hovar är riktiga ska jag gå den kursen för att lära mig underhålla själv, men det är inte meningen att jag ska ta över helt utan Ove kommer att komma ut men med längre mellanrum.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 542
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 134
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka