Sv: Störning?
Nu blev det ett långt svar igen.
(Att jag skrev att det var en trolltråd var för att jag inte kunde tro att det var sant.
Jag hoppades att det var någon som skrev så för att provocera...)
Din hund är inte störd. Den är desperat! Den är så understimulerad att den t.o.m kan bli farlig. Att binda en hund en längre period, dessutom regelbundet... hur kan man?
det bästa hade varit om hon bara stängt av larmet så hunden kan gå som hon vill
Om hunden gick lös i lägenheten är risken att den biter sönder inredningen. Det gör den inte lyckligare bara för att den är lös, men man ska sjävklart inte binda den. Målet är att den ska vara så trött/trygg/tillfreds att den bara sover medan den är ensam. Hundar är flockdjur och att bli lämnad ensam är t.o.m ett trauma för vissa individer.
Hur gör vovve när den ska kissa? Hur länge måste hon hålla sig? Hur välskött är hon? Får hon ett bra foder? Vaccineringar? Kloklippning? Munhälsa? Hur ofta motioneras hon? Skulle någon över huvud taget märka om hunden fick feber?
Jag vill inte fortsätta gnälla på dig, men jag hoppas att du SJÄLV inser att du har större roll än du vill påskina. Att anmäla din egna 'mamma' är inte heller realistiskt.
Och jag kan inte ha henne för jag har nyligen skaffat katt.. ( plus att här e 22 kvm och jag & min pojkvän bor tillsammans + en katt)
Det verkar som om du är den enda personen i hundens närhet som har vett att förstå att den inte mår bra. Sluta skyll ifrån dig. Hunden kan inte bättra situationen, du kan. Det är du som får ge hunden röst. Det är fullt möjligt att lära katter och hundar att samsas. Om bara viljan finns.
Hunden sover nästan bara hemma och motioneras ute, så även i små lägenheter kan man vara hundägare. Om din kille också vill engagera sig?
hon skulle inte klara nån annan ägare för hon är en enmanshund!
.
Även enmanshundar kan lära om. Min förra schäfer var en omplacering. Han var 1½år då han kom till mig. Första veckan kräktes han flera ggr per dag och var jättestressad. Klart det var svårt att komma till ny ägare, MEN när han väl accepterat mig blev vi bästa vänner. Och oskiljaktiga! Han tyckte jag var världens bästa och han tänkte nog aldrig mer på sin förra ägare. Hundar lever i nuet.
Om ni inte kan lösa det med din hund tycker jag absolut att du ska fundera på omplacering, till en kunnig intresserad och kärleksfull person med mycket tid att ge hunden. Escodobe hade bra tips på hur man finner en ny ägare.
Eller annonsera om en fodervärd. Eller en dagmatte/husse som är hundvan.
Det finns faktiskt en hel del lösningar
mitt hjärta gråter för henne..min lilla vovsing!
Att låta hunden fortsätta sitt meningslösa liv är inte ett alternativ. Det vet jag att även du inser. Jag skulle vilja ge dig lite styrka och peppa dig till att ta tag i det här. Inte bara låta det fortsätta. Du verkar bry dig...