Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 204
  • Visningar Visningar 60 947
Pappa körde sönder min (nylagade) gräsklippare i höstas och jag har väntat på att få den lagad av honom sedan dess. Idag kom han upp med den men varken han eller gubben som lagat den har bemödat sig med att testa om fanskapet funkar. Det gör den inte. :banghead: :rage::banghead::rage: Ursprungsproblemet att klippaggregatet slagit i och fick motorn att stanna är åtgärdat men maskinen klipper istället inte.

Är så förbannad så jag kokar. Jag har inte tid med sånt här krångel.

Pappa körde sönder min (nylagade) gräsklippare i höstas och jag har väntat på att få den lagad av honom sedan dess. Idag kom han upp med den men varken han eller gubben som lagat den har bemödat sig med att testa om fanskapet funkar. Det gör den inte. :banghead: :rage::banghead::rage: Ursprungsproblemet att klippaggregatet slagit i och fick motorn att stanna är åtgärdat men maskinen klipper istället inte.

Är så förbannad så jag kokar. Jag har inte tid med sånt här krångel.
Fått igång klipparen, var remmen som hoppat av. Den går, men klipper bara halva bredden :meh: och nu är den stendöd efter att ha pausat en liten stund för att flytta studsmattan. Grr. Om någon vill köpa en usel åkgräsklippare alternativt kan tänka sig att byta lättskött bostad och trädgård mot det här djungeln så finns jag på pm.. 🙄

Behövde ändra från analoga till digitala på tvn. Hur svårt kan det vara? Tydligen enormt:banghead: Fick fram Discovery+4 betalkanaler med kod---> ändrar lite i sökparametrarna enligt bolagets rekommendation= Har nu enbart SVT 1+2+Barn... Förstår ingenting:arghh:
Boxer via Teracom har slutat sända annat än de fria kanalerna nyligen i digitala marknätet. Kan det vara relaterat?

Fått igång klipparen, var remmen som hoppat av. Den går, men klipper bara halva bredden :meh: och nu är den stendöd efter att ha pausat en liten stund för att flytta studsmattan. Grr. Om någon vill köpa en usel åkgräsklippare alternativt kan tänka sig att byta lättskött bostad och trädgård mot det här djungeln så finns jag på pm.. 🙄
Låter kul! Vi byter bostad (jag hyr så det löser sig säkert, vi behöver inte säga något).

Boxer via Teracom har slutat sända annat än de fria kanalerna nyligen i digitala marknätet. Kan det vara relaterat?
Nja det är Sappa som levererar till mig men antar allt är relaterat till varandra i nedsläckningen :D Sappas hemsida är inte till så mycket hjälp när jag kanalsöker enligt deras instruktioner. Typ "kontakta tillverkaren av tvn" ehm... Jag förstår hur man söker enbart på digitala kanaler men de finns ju inte :banghead:

Jag är tvärtom. Jag hade dricksat min sushirestaurang men där kommer inte det valet på betaldosan.
Jag hade inte dricksat varje gång men ibland.

Helt okej om du vill göra det :) .

Jag är av åsikten att restauranger m.fl ska betala vettiga löner istället. Företags kostnader etc ska bakas in i priset på varor och tjänster. Och så tycker jag att det är jobbigt att behöva knappa in dricks (och hur mycket) eller inte dricks medan personalen tittar på, känns som att det blir en press att dricksa.

HBO Max gjorde precis samma sak kring årsskiftet.
Inga varningar, ingenting. Från en dag till en annan var en serie borta bara.
Irriterande var ordet.
Oh så det är inte jag som har taskig koll. Jag antog att det var jag som har taskig koll då jag extremt sällan crushar runt på appen utan går in på mina serier direkt via mina saker sidan.

Jag är tvärtom. Jag hade dricksat min sushirestaurang men där kommer inte det valet på betaldosan.
Jag hade inte dricksat varje gång men ibland.

Men om jag förstår dig rätt så är det en sushirestaurang du har en längre relation till, och uppenbarligen uppskattar? Det skulle för mig räknas under "något speciellt" i det som @Liten skrev. Jag skulle absolut kunna dricksa ibland på en mindre, lokal restaurang där jag vet hur småföretagare sliter för att få det att gå runt och priserna ofta är pressade.

Men på ett vanligt lunchställe där jag hämtar min egen bricka, mat och dryck och sedan lämnar in det till disken, nej där skulle jag aldrig dricksa. Eller på snabbmatsställen som Subway, Burger King etc, nej? Eller om jag beställer något i en app och hämtar ut, nej? Vad är anledningen till att jag ska dricksa, jag har inte smakat på maten än och har inte fått någon särskild service?

Men om jag förstår dig rätt så är det en sushirestaurang du har en längre relation till, och uppenbarligen uppskattar? Det skulle för mig räknas under "något speciellt" i det som @Liten skrev. Jag skulle absolut kunna dricksa ibland på en mindre, lokal restaurang där jag vet hur småföretagare sliter för att få det att gå runt och priserna ofta är pressade.

Men på ett vanligt lunchställe där jag hämtar min egen bricka, mat och dryck och sedan lämnar in det till disken, nej där skulle jag aldrig dricksa. Eller på snabbmatsställen som Subway, Burger King etc, nej? Eller om jag beställer något i en app och hämtar ut, nej? Vad är anledningen till att jag ska dricksa, jag har inte smakat på maten än och har inte fått någon särskild service?

Precis. Även detta är nog ett ställe som man inte förväntar sig dricks. Men det hade varit roligt att ge ngn gång.

Precis. Även detta är nog ett ställe som man inte förväntar sig dricks. Men det hade varit roligt att ge ngn gång.

Ok, ser nog bara inte hur detta skulle relatera till dricks på t ex Subway eller en bricklunchrestaurang. Men din sushirestaurang kanske är av samma slag? Jag såg framför mig ett lokalt sushiställe där jag typ är stammis och därmed byggt upp en uppskattning för mat och personal över tid, och där skulle jag kunna dricksa även om jag bara hämtar upp. Då är ju dricksen pga min långvariga uppskattning. Men inte ett sushiställe där jag går in för lunch för första gången, hämtar min tallrik vid kassan och lämnar in disken i luckan.

Nu kanske det är lite väl OT för Störiga saker vi stör oss på men... Eller! Jag kan försöka formulera det här för att haka i dricks-diskussionen och ämnet för tråden:
Jag stör mig på att det inte är lättare att se om en restaurang/bar har kollektivavtal! Stör mig på att Foodora och liknande gig-ekonomianställningar har så fruktansvärt dåliga arbetsvillkor och löner. Stör mig på att vissa även i Sverige behöver dricksen för att arbetsgivare inte ger skälig lön. Har för mig att Hotell och restaurang dessutom inte har de bästa av avtal när det gäller kollektivavtal (men ofta bättre än ställen utan), så kan säkert störa mig lite på det också!

Nu kanske det är lite väl OT för Störiga saker vi stör oss på men... Eller! Jag kan försöka formulera det här för att haka i dricks-diskussionen och ämnet för tråden:
Jag stör mig på att det inte är lättare att se om en restaurang/bar har kollektivavtal! Stör mig på att Foodora och liknande gig-ekonomianställningar har så fruktansvärt dåliga arbetsvillkor och löner. Stör mig på att vissa även i Sverige behöver dricksen för att arbetsgivare inte ger skälig lön. Har för mig att Hotell och restaurang dessutom inte har de bästa av avtal när det gäller kollektivavtal (men ofta bättre än ställen utan), så kan säkert störa mig lite på det också!
Du får börja fråga! ;)
Använder ni svensk mjölk? Har ni kollektivavtal? Var vänlig fyll i denna krysslista innan jag beställer...

Jag håller i princip med dig (även om jag typ aldrig är på restaurang).
Det gäller i ökande grad på lite olika ställen i samhället och blir allt svårare att undvika dessa dolda lager av 'odefinierad status' bakom den synliga ytan av det som köps. Och alltmer medvetna strategier att skylta upp valda delar av information och samtidigt mörka andra.

Vad ingår egentligen den färdiga maträtten från ica? Förutom att det är rätt botanisk art för att skriva broccoli på paketet finns ingen möjlighet att veta något alls.
Vem packar och kör ut saker från nätbutiken, t.ex.? Hur mycket bättre blir det om jag väljer en -till synes- mer ok butik utanför de mest ökända storkoncernerna?

Du får börja fråga! ;)
Använder ni svensk mjölk? Har ni kollektivavtal? Var vänlig fyll i denna krysslista innan jag beställer...

Jag håller i princip med dig (även om jag typ aldrig är på restaurang).
Det gäller i ökande grad på lite olika ställen i samhället och blir allt svårare att undvika dessa dolda lager av 'odefinierad status' bakom den synliga ytan av det som köps. Och alltmer medvetna strategier att skylta upp valda delar av information och samtidigt mörka andra.

Vad ingår egentligen den färdiga maträtten från ica? Förutom att det är rätt botanisk art för att skriva broccoli på paketet finns ingen möjlighet att veta något alls.
Vem packar och kör ut saker från nätbutiken, t.ex.? Hur mycket bättre blir det om jag väljer en -till synes- mer ok butik utanför de mest ökända storkoncernerna?
Fråga gör jag redan :) Kan även tipsa om att det nu är krav på att alla restauranger antingen skriver ut i menyn alternativt att all serveringspersonal ska veta vart köttet kommer ifrån: "– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Livsmedelsverkets chefsjurist Elin Häggqvist"

Dock är det lite störigt att det inte gäller beställningsappar (lex Foodora) samt att: Informationen till gästerna ska baseras på sådana uppgifter som företagare redan idag får från sina leverantörer enligt krav från EU. Det innebär att uppgift om ursprungsland inte behöver lämnas när restauranger använt sig av korvar eller andra sammansatta ingredienser eller kött som redan värmebehandlats, till exempel färdigstekta hamburgare, som köpts in från leverantörer.

https://www.livsmedelsverket.se/om-...er-kunna-informera-gaster-om-kottets-ursprung

Generellt tycker jag att man som konsument ska vara "jobbig" och fråga och ställa krav, men ibland önskade jag att man slapp ha ett halvt korsförhör för att kolla om de bedriver en dräglig verksamhet ^^

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 055
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 842
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 427
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 268
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka