Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 160
  • Visningar Visningar 58 301
Ja, jag har flyttat till Stockholms innerstad och det låter här, men jag tycker inte att byggen flera kvarter ifrån mig borde låta så att jag behöver hålla för öronen inomhus 😡
Det höll på i kanske en kvart, vilket var tillräckligt jobbigt för min tinnitus.

Stör mig på mig själv. Har krånglat med ett jobb hela dagen. Kollegan innan har gjort flera slarvfel vilket är irriterande men är mest arg på mig själv för att jag bara antog att det skulle vara rätt. Hade jag kollat innan hade det sparat tid. Men är också så störande att jag vid flera tillfällen fortsatt på ett fel som jag inte brukar göra. Borde ha varit klar för länge sen. Känner mig bara så jävla kass just nu.

Oroat mig för sotning och besiktning av eldstäderna i min stuga.
Skulle boka sotning och då kommer de fram att de inte gjorts sen 2005(!!) så då blev det besiktning även. Bad honom kolla båda så vi kan elda på lite nu i vår.

MEN då ser vi på vinden vattenskada...... taket verkar ha gjort sitt. En balk och några brädor behöver bytas men som sagt, plåttaket verkar ha levt sitt fulla liv.
Googlat lite på kostnader och vet inte alls hur jag ska kunna betala det......

I-landsproblem då jag ärvt en stuga som är underbar men den lämnades även över med ganska många måsten och taket var inte med då.

Stör mig på mig själv för att jag hela tiden läser "sevärdigheter västsverige" på en av trådarna när jag skrollar :arghh:

Oroat mig för sotning och besiktning av eldstäderna i min stuga.
Skulle boka sotning och då kommer de fram att de inte gjorts sen 2005(!!) så då blev det besiktning även. Bad honom kolla båda så vi kan elda på lite nu i vår.

MEN då ser vi på vinden vattenskada...... taket verkar ha gjort sitt. En balk och några brädor behöver bytas men som sagt, plåttaket verkar ha levt sitt fulla liv.
Googlat lite på kostnader och vet inte alls hur jag ska kunna betala det......

I-landsproblem då jag ärvt en stuga som är underbar men den lämnades även över med ganska många måsten och taket var inte med då.
Är du säker på att det är ett pågående läckage och inte bara spår något gammalt?

Gamla hus är vanligtvis byggda med marginaler och när man hade spåntak var det inte ens tanken att det var fullkomligt tätt. Bara det var tillräckligt och torkade ut emellan. Beroende på hur det ser ut och hur det är byggt är det inte säkert att det behöver bytas. (Men alla som enbart jobbar utifrån moderna hus principer kommer säga det om du frågar)

Är det en rejäl gammal plåt så börjar den inte heller läcka utan anledning bara av att vara gammal. Du ska nog se att det verkligen är en skada i den innan du dömer ut den. Och beroende på hur den ser ut och vad den beror på kan det gå att laga utan att byta allt.

Nu vet jag så klart inte hur ditt hus ser ut. Men andas och kolla vad som verkligen behöver bytas. Fördelen med gamla hus är att de bättre tål att leva med en del skavanker utan att det nödvändigtvis behöver orsaka problem än vad nya hus gör.

Är du säker på att det är ett pågående läckage och inte bara spår något gammalt?

Gamla hus är vanligtvis byggda med marginaler och när man hade spåntak var det inte ens tanken att det var fullkomligt tätt. Bara det var tillräckligt och torkade ut emellan. Beroende på hur det ser ut och hur det är byggt är det inte säkert att det behöver bytas. (Men alla som enbart jobbar utifrån moderna hus principer kommer säga det om du frågar)

Är det en rejäl gammal plåt så börjar den inte heller läcka utan anledning bara av att vara gammal. Du ska nog se att det verkligen är en skada i den innan du dömer ut den. Och beroende på hur den ser ut och vad den beror på kan det gå att laga utan att byta allt.

Nu vet jag så klart inte hur ditt hus ser ut. Men andas och kolla vad som verkligen behöver bytas. Fördelen med gamla hus är att de bättre tål att leva med en del skavanker utan att det nödvändigtvis behöver orsaka problem än vad nya hus gör.

Tack :heart
Taket är tyvärr 70år iår... plåttak. Det kan få bli en lagning över vintern för som de ser ut nu finns de ingen chans att byta tak 2025 iaf.

Tycker de är klurigt med när huset är på arrende så inte så jag kan låna upp på huset heller.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 034
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 830
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 396
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 252
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31