Jag är både störd och fascinerad av de personer som i offentliga miljöer klarar av att stänga av omgivningen så pass mycket att de inte ens märker när de är i vägen etc och inte heller märker omgivningens kontaktförsök. Jag har så gott som bara stött på män med den förmågan.
Idag på Willys, fredagseftermiddagsrusch. Man i medelåldern handlar en kundvagn full, pratar för fullt i telefon medan han packar upp varorna. Sen börjar han packa sina kassar medan kassören drar varorna, men är så inne i sin egen värld att han inte noterar att hans varor är färdigdragna och att han måste betala. Trots att killen i kassan försöker påtala hans uppmärksamhet händer inget på flera minuter, till slut går mannen bakom honom i kön fram och får kontakt.
För flera år sedan skulle jag backa ut från min dåvarande parkering. Bilarna stod parkerade på lång rad framför ett hus, det var ingen reguljär trafik där. Jag sitter i min bil och ska precis starta när en bil på väg ut från området stannar bakom min bil. Mannen som kör plockar fram sin mobil som han stirrar intensivt på. Jag tänker att han ska läsa ett mess och sen fortsätta köra, men inget händer.
Jag tänker att han märker att han står i vägen om jag startar motorn. Det gjorde han inte.
Jag tänker att han reagerar om jag tutar. Det gjorde han inte heller.
Jag tänker att han reagerar om jag börjar backa lite försiktigt. Jag hade fel där också.
Till slut fick jag gå ur min bil och knacka på hans ruta. Först då lyfter han blicken från sin telefon, ser skamsen ut men säger inget utan drar därifrån i full fart.