Alltså jag tror min poäng missas lite. Jag har nog varit otydlig.
Problematiken (tycker jag) ligger i att du behöver skapa ett konto och logga in för att ta del av informationen. De andra kanalerna är enklare iom att ingen behöver ett konto och därmed inte behöver ta ställning till företaget bakom i samma utsträckning.
Dessutom är det ju ett problem om kanalen som används, används trots att hälften av de som bör vara med inte har konto hos det företaget.
Sen ja. Då väljer man att inte vara med. Det är samma som för mig precis som du säger. Jag väljer att inte vara med när jag väljer att inte använda facebook. De väljer att inte vara med om de väljer att inte klicka på en privat direktlänk till en livefeed där de inte behöver skapa konto eller logga in. Jag har aldrig sagt att det inte går åt båda hållen.
I min hjärna är tröskeln och commitment (min hjärna är mos, kommer inte på ordet på svenska) väldigt mycket mindre om jag inte behöver skapa konto, läsa användaravtal och ta ställning till det som står där, och sen även logga in.