Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att jag inte har någon vettig sovrutin. Hela måendet går ju åt helsike, mer än det vanliga alltså...

Och att det blåser ute så att det susar i hela huset! :down:

Att jag skulle gå över vägen och väntade tills jag såg att bilisten började sakta in. Han blev irriterad och började vifta att jag skulle gå över. Ledsen vännen, men tror du jag tänker gå ut i vägen med bebis i famnen och hund innan jag ser att du ser mig när du kommer med fart?

Att jag skulle gå över vägen och väntade tills jag såg att bilisten började sakta in. Han blev irriterad och började vifta att jag skulle gå över. Ledsen vännen, men tror du jag tänker gå ut i vägen med bebis i famnen och hund innan jag ser att du ser mig när du kommer med fart?
Fattar inte hur en del tänker! Klart man inte går ut förrän man är säker på att bilisten stannar.
Känner att jag blev orimligt provocerad nu.

Jag brukar gå, om bilen inte kör fort, de får se till att stanna. :angel: Men jag har inte barn och hund.
Så gör jag på övergångsställen utan trafikljus och bra sikt, zebraregeln rules!
Jag går med blindkäpp, jag är också en sådan som tar lite risker och går. Brukar säga att jag är lite kaxig och tar för mig i trafiken med livet som insats! :D Men det är lite så jag upplever att man måste göra på vissa ställen, folk kör annars gärna bara förbi utan att släppa över!

Tittade nyss på en dokumentär om Stockholms blodbad och störde mig som attan på de som berättade och visade inte använde hanskar när de pillade på 500 år gamla dokument! :cautious: :nailbiting:

På de svenska arkiven gör man det. Jag fick handskar när jag besökte arkiv i februari. Då läste jag 1800-tals-dokument.
Det är lite olika "skolor". På många ställen har man frångått att använda handskar för de anledningar en annan användare redan påpekat (exempelvis att papper faktiskt lätt fastnar i bomullshandskar och att det överlag blir svårare att hantera vissa föremål när man inte känner ytan). När det gäller besökare kan det dessutom vara så att man väljer att låta de använda bomullshandskar (ibland även en vit rock) mer för en psykologisk inverkan, många blir automatiskt mer försiktiga i hanteringen av föremålen när de får på sig plagg de inte är vana vid.

Senast idag använde jag latexhandskar när jag hanterade historiska föremål i metall, medan vi hanterade de flesta organiska material utan.
/utbildad antikvarie

Det är lite olika "skolor". På många ställen har man frångått att använda handskar för de anledningar en annan användare redan påpekat (exempelvis att papper faktiskt lätt fastnar i bomullshandskar och att det överlag blir svårare att hantera vissa föremål när man inte känner ytan). När det gäller besökare kan det dessutom vara så att man väljer att låta de använda bomullshandskar (ibland även en vit rock) mer för en psykologisk inverkan, många blir automatiskt mer försiktiga i hanteringen av föremålen när de får på sig plagg de inte är vana vid.

Senast idag använde jag latexhandskar när jag hanterade historiska föremål i metall, medan vi hanterade de flesta organiska material utan.
/utbildad antikvarie
Tack för informationen! :)

Stör mig på att jag inte verkar finna någon vettig burk att förvara knäckebröd i på jobbet. Tänker en plåtburk som rymmer ett paket knäcke, en burk som ser vettig ut och inte är genomskinlig eller så. Allvarligt, varför vill man ha flera hundra för en plåtburk för det står något ord på? Den ska bara stå och se ok ut på jobbet, inte vara med på en modevisning! Och varför snubblar man inte över en när man behöver en när man finner sånna annars utan att ha en tanke på att de kan vara bra att ha?!
ORKAR jag ens försöka hitta något i en secondhandbutik??

Stör mig på att jag inte verkar finna någon vettig burk att förvara knäckebröd i på jobbet. Tänker en plåtburk som rymmer ett paket knäcke, en burk som ser vettig ut och inte är genomskinlig eller så. Allvarligt, varför vill man ha flera hundra för en plåtburk för det står något ord på? Den ska bara stå och se ok ut på jobbet, inte vara med på en modevisning! Och varför snubblar man inte över en när man behöver en när man finner sånna annars utan att ha en tanke på att de kan vara bra att ha?!
Har en knäckeburk i plåt stående som du kan få om det är passande storlek :) Om det inte blir totalt ovärt med fraktkostnad :laugh:

/utbildad antikvarie

Intressant information, tack! :up:

Titta på Leksands knäckes hemsida. Köpte i deras webbutik förra året.

Stör mig på en vän som ALLTID är sen. Vi ska ses om 20min för att sedan hämta upp fler vänner. Gissa vem som NU ska packa klart, duscha och klä på sig? Det är som att hennes tid alltid är mycket mer värd än min, eftersom jag alltid får sitta och vänta på att hon ska bli klar. Alla andra ser till att vara på plats i tid, medan hon kan svassa runt och ta sin goda tid på sig.

Stör mig på en vän som ALLTID är sen. Vi ska ses om 20min för att sedan hämta upp fler vänner. Gissa vem som NU ska packa klart, duscha och klä på sig? Det är som att hennes tid alltid är mycket mer värd än min, eftersom jag alltid får sitta och vänta på att hon ska bli klar. Alla andra ser till att vara på plats i tid, medan hon kan svassa runt och ta sin goda tid på sig.
Sådant är verkligen så himla störigt! Jag orkar typ inte umgås med sådana personer i längden.

Hade helt ärligt åkt utan henne om hon inte var klar i tid.

Störde mig igår på barn som var runt 10-12 år som går i en klunga på gång och cykelbanan och tar upp hela bredden, när jag kommer cyklandes mot dom å plingar på ringklockan så flyttar de sig knappt och jag håller på att köra på den ena (cyklar redan nära ena kanten).

Blev så irriterad och det störde mig enormt att de inte kunde flytta sig lite å sidan så jag kunde passera. Kändes så nonchalant. Vad har hänt med dagens barn? Jag upplevde att barn förr hade mer hänsyn. Växer de upp för fort eller va e de frågan om.
Störigt var det oavsett.
Dagens barn är sällan problemet tycker jag. Värst är män och då framförallt de över 60. Det är så äckligt tydligt att de anser sig mer värda och att de därför inte behöver ta någon hänsyn alls till någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 981
Senast: tott
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka