Jag ska påbörja min praktik på måndag och jag har fortfarande inte fått vilken tid jag ska vara där, schema eller nått..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och så kunde folk sluta skam- och skuldbelägga offret! Det är inte lätt att gå när man är nedtryckt och kanske i en ekonomisk beroendeställningKan folk sluta använda det slitna jävla uttrycket "gå vid första slaget" när det gäller våld i relationer? Kan vi inte istället pränta in "gå vid första tecknet på psykisk misshandel"?
Precis! Lägg ansvaret på den som utsätter, inte utsätts...Och så kunde folk sluta skam- och skuldbelägga offret! Det är inte lätt att gå när man är nedtryckt och kanske i en ekonomisk beroendeställning
Jamen verkligen. "Varför stannar hon?" och inte "Varför slår han?"Och så kunde folk sluta skam- och skuldbelägga offret! Det är inte lätt att gå när man är nedtryckt och kanske i en ekonomisk beroendeställning
Vad ska det vara egentligen då?Stör mig lite på @LadyCovergirl (tror jag det var) som poängterade att Victor Leksell (?) sjunger fel när han sjunger "jag kan inte va' i samma rum som dig"...nu stör jag mig också nåt enormt på det när jag hör låten .
Du, istället för dig.Vad ska det vara egentligen då?
Har han själv påpekat det, eller varför är det fel med ”dig”? Eller är det en språk-regel jag inte ha koll på?Du, istället för dig.
Har han själv påpekat det, eller varför är det fel med ”dig”? Eller är det en språk-regel jag inte ha koll på?
Ah, med ”är” efter så ser jag feletJämför:
"Jag kan inte va' i samma rum som dig är" eller "Jag kan inte va' i samma rum som du är".
Således en språkregel som alldeles för många tar fel på.
Men låttexten är väl "men jag kan inte va' i samma rum som dig", utan "är" på slutet?Jämför:
"Jag kan inte va' i samma rum som dig är" eller "Jag kan inte va' i samma rum som du är".
Således en språkregel som alldeles för många tar fel på.
Nu gissar jag bara, men den korrekta meningen har kanske med "är" på slutet?Men låttexten är väl "men jag kan inte va' i samma rum som dig", utan "är" på slutet?
Jag har inte hört "är" på slutet och var tvungen att googla nu. Det verkar inte så, om det är denna texten han sjunger efter?Nu gissar jag bara, men den korrekta meningen har kanske med "är" på slutet?
Men låttexten är väl "men jag kan inte va' i samma rum som dig", utan "är" på slutet?
Är inte ett problem också att det liksom är allmänt vedertaget? Typ som att alla säger omständigt fast det heter omständligt.Nej, men det är ett lätt sätt att se om det ska vara dig eller du. (Eftersom det uppenbarligen är så väldigt svårt för så väldigt många att bara höra hur det ska vara )