Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja jag har funderat i samma banor. För Sam går det också väldigt bra, fast man får inte så mycket svar när man frågar våra förskolefröknar.

Jag försökte fråga en morgon, Hur går det för Sam?

He's the best boy, mam. Var det svar jag fick. Jag lät bli att undersöka närmre... :)

Vi var också på utvecklingssamtal i går. Det var två glada föräldrar som gick hem efter mötet! Fick höra att E är väldigt populär och att dom andra barnen följer honom och gör det han gör. Fröken kallade honom för gruppens ledare. Men inte att han styr och ställer utan mer att dom andra ser upp till honom. Sen sa hon även att han är på en femårings nivå! Han blir tre år nästa vecka... Det "negativa" var att han är väldigt busig och hittar på lite små tokiga grejer för att testa dom.

Det känns jättebra att det har blivit så stor skillnad sen i våras, när det förra utvecklingssamtalet var. Då sa dom att han inte lekte med dom andra barnen alls utan ville bara leka med dom vuxna. Det var inte så kul att höra:(

E pratar väldigt bra och har gjort det länge, dom andra barnen förutom två stycken pratar knappt alls. Trist att dom inte är på samma nivå men det kommer väl.

När "brukar" första utvecklingssamtalet vara? Moa har gått ett år nu och vi har ännu inte varit på något

Jag tror verkligen inte att det stör barnen.

Ella har en "bästis" och dom leker helt underbart bra. Kramas om dom inte setts på några dagar och det är jättemysigt att följa dom i deras lekar. Ella är väldigt före alla motoriskt och fixar saker som flera äldre barn inte klarar av, men hon pratar inte alls så mycket. "Bästisen" är tvärtom, lugnare och inte lika framåt motoriskt men pratar riktigt bra istället. Dom kompletterar varandra så bra! :)

Comfort: Oj? Vi har varit på tre utvecklingssamtal sedan E började, hon har inte ens gått ett år på förskolan. Kan ni inte fråga?
Es förskola är väldigt duktiga på att få med föräldrar till att bli delaktiga i vad barnen gör under dagen. Barnen har pärmar som står i barnahöjd där dom kan ta fram och visa vad som hänt ( mycket foton på deras dagar m.m ).

Tror inte heller att det stör, skrev lite konstigt. Dom leker jättebra ändå. E pratar typ bara om Toy Story och ingen av dom andra barnen har sett filmerna men dom hänger på hans lekar iaf.

Jag är så glad att han har fått vänner! Och att han med glädje går till förskolan!

Comfort: vi har också varit på tre stycken och E har gått 1 1/2 år.

Vi skulle ha haft utvecklingssamtal för länge sedan, men har ännu inte fått någon tid. Jag fasar lite för det, inte för att jag tror att det går dåligt för Isak på något sätt, utan för att en i personalen beter sig väldigt märkligt mot mig.
(skriver på mob så skriver mer om det senare. )
Känns inte roligt alls att gå till dagis nu.

Ha ha, så verkar det vara på vår förskola också: William leker också Toy story men det verkar inte som att de andra barnen vet vad det är, men de får vara med ändå. Det var lite kul när W berättade att han lekt mamma pappa barn med en av tjejerna. William hade varit Buzz... :D

Comfort: Jag har inte hållit reda på hur många utvecklingssamtal vi varit på men fröknarna sa för någon vecka sedan att det var nya regler här. Det skulle vara ett utvecklingssamtal om året istället för två (så antagligen har jag varit på två om året tidigare).

Vi skulle ha haft utvecklingssamtal för länge sedan, men har ännu inte fått någon tid. Jag fasar lite för det, inte för att jag tror att det går dåligt för Isak på något sätt, utan för att en i personalen beter sig väldigt märkligt mot mig.
(skriver på mob så skriver mer om det senare. )
Känns inte roligt alls att gå till dagis nu.
(kopierat från vinterföräldratråden, skrev i fel i tråd :p )

Hämtade Isak på dagis nyss. Vi hade ju problem med e fröken förra veckan jag hämtade. Hon som tröck ner honom i knäet och skulle klä på honom.
Idag hade Isak talat om för henne att jag skulle klä på honom, då hade om svarat att "ja då krånglar du inte (det har inte gjort förut heller, annat än någon gång, som alla barn) och jag är med och kollar så du sköter dig" (?)

Han åt när vi kom så jag gick och hämtade kläderna och sådär först.
Isak kom springande och sade att "mamma nu går vi hem".
Personalen gick efter oss och satt verkligen bredvid och kontrollerade allt vi gjorde. Vad tusan?
Ska man behöva känna sig kontrollerad av personalen när man hämtar sitt eget barn? Tyvärr (!) är hon den som har hand om utvecklingssamtal och sådant. Överväger starkt ett samtal till rektorn.:crazy:

(kopierat från vinterföräldratråden, skrev i fel i tråd :p )

Hämtade Isak på dagis nyss. Vi hade ju problem med e fröken förra veckan jag hämtade. Hon som tröck ner honom i knäet och skulle klä på honom.
Idag hade Isak talat om för henne att jag skulle klä på honom, då hade om svarat att "ja då krånglar du inte (det har inte gjort förut heller, annat än någon gång, som alla barn) och jag är med och kollar så du sköter dig" (?)

Han åt när vi kom så jag gick och hämtade kläderna och sådär först.
Isak kom springande och sade att "mamma nu går vi hem".
Personalen gick efter oss och satt verkligen bredvid och kontrollerade allt vi gjorde. Vad tusan?
Ska man behöva känna sig kontrollerad av personalen när man hämtar sitt eget barn? Tyvärr (!) är hon den som har hand om utvecklingssamtal och sådant. Överväger starkt ett samtal till rektorn.:crazy:

Hon kanske har fått för sig att hon gör dej en tjänst? Att du på något sätt tycker att det är jobbigt med lite allt möjligt just nu och då särskilt med påklädningen? Det kan inte vara ett stort misstag alltihop? Hon kanske själv tyckte att det var väldigt jobbigt att vara gravid och försöker på något missriktat vis hjälpa gravida? Hon beter sig ju verkligen märkligt och det vore intressant att höra varför hon gör som hon gör. Jag tycker absolut att ett samtal till rektorn är på sin plats så att ni får reda ut det här.

Ja visst är det märkligt?
Vill man ha hjälp så ber man väl om den själv.
Får ta ett snack med människan på måndag om saken, vill ändå prata med henne själv först innan jag vänder mig till rektorn.
Hon gör aldrig så när hans pappa hämtar.

Senast ändrad:

kl

Vad stressigt det blev idag. Vi hade räknat med att bankmötet skulle ta en timme men det tog 1h och 40 min så det blev stress, stress till festen. Vi hann inte förbi hemma och hämta varma kläder till Maja (Emilia sringer runt så mkt så hon håller sig varm). Det började med att barnen kom på led med sina lyckor i handen, då fick jag tårar i ögonen. Sen sjöng dom lite sånger.

Vi stannade bara en timme för Maja frös men då hade dom flesta andra också gått hem. Lite tråkigt att det inte var längre (hade många varit kvar hade jag åkt hem och hämtat kläder). Lite utanför kände både jag och sambon att vi är, ingen av oss känner någon annan men alla andra verkar känna andra.

Vi hade utvecklingssamtal på dagis idag. Tuva är inte heller likadan där mot hemma. Fast tyvärr inte på något positivt sätt :(
Hon är ett ganska lätt barn, mild i tempramentet. Hon har aldrig fått ett psykbryt där hon slänger sig på golvet osv. Går oftast rätt lätt att avleda henne. Än så länge ska väl tilläggas. Jag är väl medveten om att det kan komma mer humör senare :)

Men iallafall. På dagis upplever dom henne som lite sen, dock inte så mycket. Jag har också upplevt henne som allmänt lite sen tills nu faktiskt. Nu sista 2 månaderna har hon kommit ikapp massor. Rent motoriskt. Hon gör kullerbyttor, hoppas och studsar och flänger, åker sparkcykel, cyklar osv. Hon kan nu de flesta färgerna osv.
Men på dagis är hon väldigt blyg. Hon pratar inte mycket där, bara tyst om dom inte är i mindre grupper då babblar hon på mer. Hon är allmänt tillbakadragen. Men hon leker o så med dom andra barnen. Och hon är jättesnäll och skulle aldrig göra de andra barnen illa. Hon har en bästa kompis som är rätt olik henne. Men hon leker också med dom andra barnen, då främst de som är lite yngre. Det tror jag också är för hon är osäker med äldre. Såfort hon leker hemma med något äldre barn kör dom med henne och ska ofta styra över henne, då blir hon osäker men lyder oftast. Och med större barn krävs det oftast att man tar mer plats, det är inte hennes starka sida.
När hon leker hemma upplever jag inte att hon är omogen i leken.

Hemma pratar hon som vanligt massor och bra. Visst grammatiska fel är det en hel del. Men hon är ju precis fyllda 3 år bara.
Ingen i min omgivning förstår vad jag menar när jag berättar o det här. För hon upplevs inte alls sen numera.
Hon har sagt ganska många gånger att hon vill vara hemma när hon ska till dagis, men har man sagt att "Det blir ju jätteroligt att få leka massor med xxx osv" så är hon med på noterna och pratar inte mer om att hon inte vill dit.

Hon går ju bara 15h/v nu och de dagarna är alla barn där och det är ett himla ståhej och fröknarna får ingen tid alls att tex bara ta 2 barn och spela ett spel berättade dom. Men hon kanske känner sig mer hemma där och trygg med personalen (som är jättebra!) när hon går där mer när jag börjar jobba. Då kanske hon blommar upp mer. :( Min skatt!

Senast ändrad:

Finns det ingen möjlighet att byta dagar så hon går när det är lite färre barn? Tråkigt om hon känner sig hämmad på dagis :(

Min William blev lite osäker på dagis i 3-årsådern. Jag kommer inte ihåg om jag skrivit det här innan men då skriver jag det igen. Han var då 15 timmars-barn och gick måndag onsdag fredag. De dagarna har han gått sen han började i 1-årsåldern. Men när han var runt 3 blev det protester varje dag det var dagis så vi bytte till tisdag onsdag och torsdag, vilket fungerade MYCKET bättre. Det blev väl en bättre rutin för honom när det var 3 dagar på raken han skulle dit. Sedan han började heltid i våras har allt gått galant och han stormtrivs. Fast visst kan han säga ibland på morgnarna att han inte vill till dagis, men det är inga som helst problem att övertyga honom om att han kommer ha roligt där.

Tyvärr är det bestämda dagar och konstigt nog verkar det inte gå att rucka på dom alls.

Hon tycker att det är roligt på dagis, hon älskar att pyssla, måla pinnar och sätta på ögon och hår osv. Men hon verkar trivas bättre i små grupper då hon vågar prata mer och ta mer plats.

Att dom upplevt henne som sen tror jag är att hon har varit väldigt baltig med maten, kladdat och spillt mycket, hon är rätt klumpig, hon har fått kämpa lite med att trä pärlhalsband, hon dagdrömmer rätt mycket. Fröknarna tror inte hon lyssnar, men sen när dom frågar henne något är hon helt med i matchen och har tagit in allt. Numera har hon inga problem med pärlhalsband, visst det går väl inte i hundraåtti knyck men hon fixar det utan problem, maten är det bättre med, hon behöver inte haklapp där längre tex, men hon behövde fortfarande hjälp att dela maten (hallå!!! Hon är 3 år!!! Jag delar det mesta år henne hemma).
Hon går i en grupp med 3-4 åringar (dom är indelade ibland) och då är hon yngst med bara en 3 åring till som är född i början av året som är rätt tidig och där märks det av att hon är yngst.
Men inte så konstigt för i den gruppen så skulle dom spela memory 4-5 barn själva häromveckan. Det funkar inte riktigt för Tuva, hon är för liten för att ha koll på vems tur det är och regler osv. Så på så sätt känns det lite orättvist. Jag blir lite arg att dom gör för svåra saker för henne i den gruppen för fröken diskuterade om dom istället skulle flytta ner henne till gurppen under (1-2åringar) så hon skulle få känna sig duktig och vara bäst på allting men då kommer hon ju inte utvecklas. Och dom barnen är långt ifrån henne i utvecklingen utom nån enstaka som är född i början av året.

Jag tycker ni ska ta upp detta, för mig låter det inte alls som att din dotter är sen. Barn är olika och det är förskolelärarnas ansvar att fånga upp och anpassa lekar så att samtliga barn kan vara delaktig på deras nivå.

Jag tror inte alls att lösning är att din dotter ska få känna sig bäst. Jag tycker mer det låter som om förskolepersonalen får engagera sig lite mer och få med henne i gemenskapen på hennes premisser.

Ja jag vet. Vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det bara för det känns så himla enkelt.

-Hej...ehum jag tänkte bara på det vi pratade om i fredags ang grupperna för Tuva. Kan ni inte bara göra så att ni anpassar svårhetsgraden så hon kan vara med på allt?

Känns inte ens som jag ska behöva ta upp en så simpel sak?

Samtidigt som fröknarna har varit med om många olika barn, (alla är 55+ i åldern så dom har vanan inne) och borde ha koll om något barn verkligen är oroväckande sen eller bara lite senare sas.
Men när jag ser henne här hemma gasta om att hon vill ha godis och pocorn och se Bilar filmen och slänger upp fötterna i knät och ber mig pilla på dom när hon lägger sig under en filt undrar jag var i helvete hon är sen någonstans.
Jag börjar bli lite irriterad över att få höra det nu. Annars är hennes dagisfröknar toppen på alla vis.

Hon kunde sjunga blinka lilla stjärna när hon var 1,5 år och nu kan hon hur mycket sånger och ramsor som helst. Där är ett intresse hon snappar upp saker väldigt lätt, hon är med is tallet och hämtar hästen, stänger och öppnar grinden, hjälper till att borsta och kratsa hovarna.

Jag får lite ont i magen av det här känner jag. Inte för att jag tror hon är sen utan för som jag skrivit innan hon känns så missförstådd. Även om dom berättar massor av positiva saker på utvecklingssamtalen så går man inte därifrån glad.

Senast ändrad:

Känns orättvist att de ska kalla henne sen hela tiden. Hon verkar ju vara fullt normal. Jag delar fortfarande maten till William (4 år), även om han säkert skulle kunna äta den hel. Det är mest en gammal vana (eller ovana). Jag skämmer tyvärr bort honom genom att hjälpa honom med allt. Jag har fått mig en tankeställare när Alicia (21 mån) nästan är bättre än storebror på det ena och det andra (hon som lillasyster har liksom en sån strävan att hela tiden lära sig och göra allt som storebror gör). Och han är inte alls sen enligt hans dagisfröknar. Lite bekväm kanske, men det blir väl så när man fått det mesta servat av mamma... När jag jämför barn som är äldst i syskonskarn eller de som har stora syskon tycker jag att det brukar vara så att de som har storasyskon gärna leker med de äldre på dagis och de som är äldst leker med jämnåriga eller yngre. Bara något jag reflekterat lite över. Stämmer givetvis inte alltid, men många gånger tycker jag man kan se att det är så.

Jag tycker också att du måste ta upp det med fröknarna att de får försöka anpassa leken. Att flytta ner henne till småbarnen känns heltokigt.

Ja jag ska prata med dom på måndag igen.

Dom pratar ofta om olika djur i grupperna, sist nu om grävlingen. Olika ingående beroende på åldrarna. Här är jag helt med om det kanske tas upp sånt som hon inte riktigt förstår. Men då är det ju bara att inse hon förstår det hon förstår. Tex att den bor i ett gryt är nog inte så lätt för en 3 åring att förstå. Nu bvet jag inte om dom sa det, men bara ett exempel.
Däremot det där med memoryt kändes bara så himla dumt. Det borde dmo förstått att hon inte kunde spela. Istället tas ett kort på barnen där hon sitter bredvid och inte spelar och klistrar in i hennes bok :cry: och konstaterar att "här spelar dom memory, men det kunde inte Tuva riktigt vara med på".
Usch blir våt i ögat nu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025