Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det kommer vara jattenyttigt for dej att borja jobba, men det blir val inte av forran ni har flyttat? Nar blir huset fardigt?

Huset skulle egentligen vara färdigt nu i november men pga grannarna så har vi inte ens fått bygglov än. Vi är så arga på dom här grannarna, orkar inte skriva så mycket men dom klagar på massor med småsaker och tror att dom vet bättre än expeteterna. Vi kommer få bygglovet men alla klagomål måste gås igenom. Men när dom väl kommer igång kommer bygget gå fort (ca 5 mån), allt är förberett.

Hade vi vetat att det skulle dra ut så mycket på tiden hade jag vi sökt dagisplats till Maja nu i höst och jag sök jobb nu.

Helst vill jag börja plugga ett masterprogram till hösten men vi måste se om det går. Ska jag plugga är vi beroende av sambons inkomst och då måste han jobba heltid. Problemet är att dagis bara är öppet till 14, få ihop heltidsjobb och heltidsplugg då kan bli svårt.

Åh så störigt med grannarna. Hoppas ni får byggnadslov snart så ni kan börja! Finns det ingen möjlighet att hyra i närheten av där ni ska bygga så länge, så ni kan hitta dagis och du jobb?

Det skulle jag gärna göra men det är väldig dåligt med hus/lägenheter som hyrs ut och det som finns är väldigt dyrt.
Våran plan är att vi flyttar 1-2 månader innan huset är klart och bor då hos svärmor (hon bor hos sin särbo under tiden). Under dom månaderna så jobbar vi med huset, både jag och sambon (det vi kan).

Ja eller hur! Han är en riktig liten papegoja och härmar allt som storebror gör :love:

Turbo ok, du får försöka stå ut tills ni flyttar. Ska du till Sverige över jul?

Jag är nere i botten vad gäller entusiasm och energi för tillfället. Är fortfarande döless på att vara hemma.
Tuva är dock inte så svår att underhålla. Hon kräver inte så mycket. Tycker det mesta är roligt. Lowe däremot har mest som nöje att klänga på mig eller riva ut saker, äta kattmat, vispa med handen eller leksaker i toastolen. Så han är inte så stimulerande att hänga med om dagarna :grin:

Hur länge planerar du att vara hemma?

Ja, det är bara att vänta och gnälla av sig lite här ibland. Försökte prata med sambon igår men han tycker mest bara att jag ska vara glad att jag får vara så mycket med våra barn. Men det är ju inte det det handlar om, klart jag tycker om att vara med barnen. Men jag har varit hemma i snart 3 år och min hjärna är rastlös, jag behöver få använda hjärnan mer. Frågade sambon om inte han skulle vara lite uttråkad om han hade gjort samma sak i 3 år. Nej, sa han men jag skulle gjort mycket mer roliga saker med barnen och så vände han sig om och somnade. Han sa det på ett sätt som gjorde mig ledsen, gav mig dåligt samvete för att jag gör för lite roliga saker med barnen.

Vi kommer inte att åka till Sverige i jul. Dels så hade vi trott att vi skulle ha fullt upp med huset, dels måste vi spara pengar och dels så är det inget roligt att fira julen hos pappa. Det är för mycket saknad efter mamma, pappa har aldrig gillat julen så det känns mest ett påtvingat firande nu. Jag har bjudit ner pappa och mina syskon hit men dom kommer inte. Pappa verkar inte vilja komma och hälsa på.

Igår fick jag lägga Emilia, det tog ett tag innan hon somnade men vi hade så mysigt i sängen. Låg och pratade och kramades och inte en enda gång sa hon att hon ville gå till pappa.

Senast ändrad:

Ja buke ar ett bra stalle att gnalla pa :D

Det var lite obetanksamt sagt av din sambo tycker jag, fast han menade sakert inte sa illa. Det ar svart att forestalla sig hur komplicerade saker blir med tva barn istallet for ett och hur mycket farligare det ar att vara out and about. Jag var i grannbyn haromdagen med Sam, vi fikade pa ett cafe dar storasyster jobbar och sen gick vi en promenad. Jattemysigt och sa ostressigt att bara ha en med sig! Det spelar inte sa stor roll vilken av dem man har, om man har bada ar det "barnpassning" som galler och om man bara har den ena kan man gora saker och involvera barnet i det. Typ laga mat, snickra, stada bilen, handla mm. Fast jag raknar med att det ar annorlunda igen om ett ar nar Isaac ar tre och Sam fem (:eek:!!!)

Vad finns det for saker runtom dig som du kan hitta pa om dagarna? Sa att du inte blir sa uttrakad menar jag.,...

Fast det är så lätt att säga att man skulle hitta på massor av roliga saker med barnen när man själv jobbar som din sambo gör.
När jag jobbar helg så längtar jag efter ledig tid med barnen så vi kan göra det och det och det. Jag längtar efter att få läsa och leka med dom. Men när jag varit hemma och föräldraledig sen några veckor på raken är jag dödstrött på att ha hand om barn och hushåll hela tiden.
Jag är ganska säker på att din sambon entusiasm skulle lägga sig efter 3 år hemma också.

Jag kommer vara hemma till mitten av februari ungefär.

Vindvissla: Jag håller med dig där. Har jag bara med Tuva kan vi hitta på allt möjligt, men är båda med är det barnpassning till 100% och det är omöjligt att koppla av.

Idag hade vi lite kalas för Lowe med mina två bästa kompisar och deras barn. Jesus säger jag bara... 6 barn i åldrarna 7mån-3år. Det var ingen lugn fikastund kan jag säga... haha. Dom är fortfarande i det stadiet när det är illvrål om kompisen tar fel leksak eller inte lyder osv. För en gångsskull var det dom små som var smidigast ;) Dom var så roade av storasyskonen och bara trajjade runt och höll koll på läget.

Senast ändrad:

kl

Dagens tips:

Med två gamla tvålpumpar och två enlitersmått har mina barn kul i badet i en halvtimme. De häller vatten fram och tillbaka. Kanonbra för tröttstirriga kvällsungar.

Gamla glassburkar och en gammal tvålpump funkar också. :D
Allt som man kan ha vatten i.

Emilia och jag brukar åka och handla ibland bara vi två och det är så enkelt. Vi kan umgås med varandra på ett helt annat sätt än om Maja också är med. På samma sätt är det enkelt att bara ha Maja också, fast hon är tycker så mycket om sin storasyster är gladast när Emilia är med.

Det blir mest lekparken och "skogen" (en remsa med träd längst floden) vi går till. Vi skulle behöva en till bil så vi kunde komma iväg på lite mer saker men tyvärr har vi inte råd med det. Vi kan iof åka in till stan men det innebär 2-3 buss/spårvagnsbyten och tar så lång tid så barnen hinner tröttna innan vi ens är framme. Förut fick vi ibland och tittade på hästar och kaniner en liten bit bort men dom har satt upp en skylt där nu att obehöriga inte är välkomna så jag vågar inte gå in.

Vi bor egentligen ganska dumt, i en by utanför stan. Det är för nära stan för att dom ska ha så mycket egna barnaktiviteter men för långt från stan för att det ska gå smidigt att ta sig in till stan.

Åh, vad jag längtar till vi flyttar. Där finns öppna barnträffar två eftermiddagar i veckan och speciella grupper indelade efter ålder andra dagar. Det tar 15-20 min att gå dit. Flera lekplatser nära, massor skog och annan natur att gå i, pulkabackar osv.

*kl*
Sitter och funderar på det här med paketkalender. Hade bestämt mig att jag skulle köpa en med klädnypor som man kan hänga upp både Williams och Alicias paket i. Men nu börjar jag vela om vi ska ha en paketkalender. Barnen skulle säkert tycka det är mysigt och roligt med en, men att få ett paket varje dag i december... det kanske tar bort lite av glädjen med paketen på julafton? Dessutom får vi väl kliva upp tidigare om de ska hinna öppna sina paket varje dag innan dagis ;)

Har ni paketkalender till era små? Kanske ska man vänta tills de är lite större (W är 4,5 vid jul och A blir 2 i februari)? Eller kanske det räcker med en sån där legokalender/little pet shop-kalender? Hur resonerar ni?

Det känns enklare när barnen blir större?

Jag vet att jag hade sådant några år och i paketen låg typ manicklar ( minns ni ? ), kulpåse och andra mindre saker som man kanske sparade på.

skolavslutning-020_42060406.jpg

Syster fick förra året, då 5 år gammal en hemmaskriven bok i pixistuk (tänk mini pocket) varje dag. Annars har hon fått enkla små saker så som suddgummi, kritor, toffsar osv. I år ska hon få lego, någon bit här och där, och en gubbe eller något lite större på advent :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar