Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Svarar alla:
Precis, vad har man i 24 paket... Ja, jag tror nog jag avvaktar lite med en kalender med egeninslagna paket. De kan gott bli lite större (ialla fall Alicia). Kanske blir det en sån där färdig kalender.
Snyggve: Hurdan är cars-kalendern, är den i lego? Vart har du köpt den?

Vi kör på chokladkalender med Cars.
Sedan har vi en lastbil med 24 lådor i flaket som man kan fylla med saker/godis osv. Så den plockas fram också

Vi har sett den på Rusta. Vet inte riktigt vad det är i alla luckorna, men en leksak iaf. Antar att det är lite blandat med bilar ifrån filmen och tillbehör.

Ja, en chokladkalender hade varit smidigt, men william äter inte choklad. Hi hi, jag kanske ska äta upp chokladen själv :angel: och lägga en godisnapp (favoritgodiset) i varje lucka :idea:. Eller får det bli en leksakskalender.
Tack för era svar i alla fall!

Ja, en chokladkalender hade varit smidigt, men william äter inte choklad. Hi hi, jag kanske ska äta upp chokladen själv :angel: och lägga en godisnapp (favoritgodiset) i varje lucka :idea:. Eller får det bli en leksakskalender.
Tack för era svar i alla fall!

Kan du inte göra så de får en liten present varje advent istället då blir det inte så många julklappar?

KL

Fy tusan! Det vimlar av varningar här nu om män som åker runt och plockar upp flickor i 10 års åldern. :crazy: Nu hade tom polisen gått ut i media och varnat. Två tjejer har blivit jagade av dem :crazy:
När det började ryktas om det, var det i ett område, sedan ett till och ett till osv. Det kommer närmare och närmare här hela tiden. Otäckt!
När polisen själva säger samma sak är det ju inga tomma rykten heller. :crazy:

vad läskigt, hoppas att poliserna tar dem snart.

kl

Igår fick Moa sitt MPR vaccin. Vår bvc sköterska är väl inte skarpaste kniven i lådan, det är känt, men detta tog väl ändå priset.
Att berätta för en tvååring att " nu får du hålla mamma i handen för nu ska jag sticka dig här, i benet. Du får gråta, för det gör ont och svider. Men det blir bättre." är väl kanske inte så jättesmart?? Och sen visade hon henne blodet som blev. Givetvis ville moa inte att hon skulle sticka :crazy:
Som tur var slutade hon när hon fick ett plåster och blev istället väldigt stolt över det.

Imorse fick hon mig att storgrina.

Ibland drar hon upp sin mormor. Jag har förklarat att hon är i himlen.Det har hon varit i 11 år så Moa har ju aldrig träffa henne. Imorse när vi bytte blöja sa hon plötslligt:

-Min mormor är i himlen.
Hon sover där.
Det går över snart, mormor komma hem.

Då brast det.

Och nu sitter jag här med tårar igen.

Det känns så hemskt att hon aldrig kommer få träffa henne.

Samtidigt så tycker jag att det är bra att hon förklarar innan istället för att överraska som när dom var små bebisar. Det kan ju i sin tur skapa otrygghet inför nästa möte med läkare, dvs att det kan hända något huxflux som är smärtsamt.

Sedan vet jag ju inte hur det sas, men jag tycker rent generellt att det är bättre när man förklarar för barn vad som skall hända när dom är så stora att dom förstår.

Ang din mamma, jag beklagar verkligen och ger dig en stor *kram*

Tack :)

Hon kunde definivt lagt fram det smidigare, tex sagt att nu kommer det göra ajjaj men mamma ska pussa sen så det går över, eller nåt. Hon visade tydligt där, ska vi sticka med denna nålen. I vilket fall så blev hon i alla fall rädd inför det.

Samma sköterska blev jättepaff när vi var där vid 1,5 års kollen för att Moa lekte med dockor. Hon trodde inte de började göra det förrän vid ca 5 års ålder... vilken koll. hon hade hand om min sambo när han var liten, så hon har jobbat i minst 25 år ;)

Ah ja allt beror ju på hur man uttrycker sig. Man får ju anpassa förklaringen till barnets ålder och det gjorde ju inte sköterskan direkt.

Jag förstår tyvärr hur du känner mig med din mamma. Emilia träffade sin mormor men hon var bara 5 månader när mormor dog så hon kommer inte att komma ihåg henne. Det känns så sorligt, min mamma hade varit en underbarn mormorn. Nej, nu gråter jag också. Dumma cancer (för visst var det det din mamma också dog av?).

Jag vet inte hur vi ska berätta för Emilia (och Maja) om mormor och varför hon inte finns här. Hon frågar vem det är när vi tittar på bilder men frågar inget mer när vi säger mormor.

ja, den där jäkla bröstcancern :(

Jag ska ta med Moa nån dag till kyrkogården har jag tänkt. Eller om man rör ihop det för henne då eftersom hon tror att hon är i himlen? jag avskyr varje gång hon nämner henne, för jag blir ju ledsen då och jag vill inte att hon ska tro att hon har gjort nåt fel.

det har ändå blivit bättre. Det är en flicka på dagis som alltid blir hämtad av sin mormor, och för ett tag sen fick hon (moa) ett utbrott när jag hämtade och ville att sin mormor skulle komma. Inte lätt att förklara att det inte gick med tårar i ögonen och 20 ungar runtomkring. Efter det kommer det ofta när vi är ute på kvällen och hon ser månen, och att mormor är där uppe. Kanske om man säger att mormor är en av stjärnorna hon ser på kvällen...

det är ändå lite konstigt att jag prata om henne annars, men så fort det har med Moa och henne att göra bryter jag ihop direkt.

Skickar en jattestor kram. Det ar sjukt orattvist att inte alla far stanna har pa jorden sa lange som man skulle vilja.

Jag grater fortfarande over min mormor, som jag miste nar jag var nio :cry: Inte lika ofta som forr, forstas, men hon fattas mig verkligen.

Jo, jag har funderat på det med paket vid advent, det är ju också en bra idé.

Comfort: Jag har undvikit att prata med mina barn om deras mormor, just för att jag börjar böla (eller håller på att börja) när jag ska göra det. Kanske inte helt bra, men jag är väl sån att jag tränger bort det obehagliga och försöker låta bli att tänka på det. William är 4 år och har inte direkt frågat om sin mormor. Fast jag nämner visserligen lite då och då att hon är i himlen och det har han nöjt sig med. Alicia förstår nog inte riktigt än. Nu vid allhellgona var jag och barnen och tände ljus på graven och det kändes bra. Det var nog första gången jag var där utan att ha en klump i halsen (nu hade jag ju fullt upp med att hålla reda på mina busungar i skummet). William var i alla fall väldigt impad av alla ljus.

kl

Emilia och jag har just nu en liten diskussion om Skalman är en groda eller en sköldpappa. Hon får tro att han är en groda för han är egentligen ganska lik en groda.

Min mormor gick bort i juni, Ludde hann fylla 2 år och Jonathan föddes 10 dagar senare. Ludde har alltid vart jättemycket hos sin "momma" och hon betydde oerhört mycket för oss alla... Han fick vara med och se henne som död för att han skulle kunna förstå, men han tog bara ett steg in i rummet innan han frös fast och tvärvägrade. Konstigt vad barn förstår egentligen... Iaf så pratar L ofta om momma, att hon sover i himlen och inte finns mer. Och jag bryter också ihop, varje gång :cry:

Saknaden efter någon betydelsefull är ibland påträngande och jobbig, men man får försöka minnas de fina stunderna!

KL

I går var vi på Ellas utvecklingssamtal och det är alltid lika kul att höra om hur hon är på förskolan kontra hemma. Hemma har vi krissituationer och bryt var och varannan minut och på förskolan känner man inte alls igen beteendet. Hon är aldrig sur, på dåligt humör eller får bryt.

Hon är väldig omtyckt av alla barn och hon är förskolans lilla fredsmäklare tydligen. Tröstar om någon blir ledsen ( klapp på axeln, eller en kram ) och hjälper till att klä på dom mindre barnen.:love:
Hon är väldigt trygg som person ( det märks hemma också ). Hon är vild ( nähä? ;) ) och utmanar sig själv ständigt. Lär sig väldigt fort genom att studera de större barnen och gillar att vara på storbarnsavdelningen om hon får. Hjälper alltid till att hämta mat och duka, älskar ärtor.
Pratar inte mycket fortfarande men förstår verkligen allt man säger och gör sig förstådd iaf.

Senast ändrad:

Det låter som ett optimalt utvecklingssamtal, inget att oroa sig för! Så härligt att höra att ens barn är omtyckt och vänligt mot andra barn, det värmer i hjärtat.

Ja verkligen. Eftersom hon är så envis och gärna kan bli lite hårdhänt hemma när hon inte får sin vilja igenom så har jag varit lite fundersam ( inte orolig men du förstår ). Men hon trivs verkligen tillsammans med andra barn och hon älskar förskolan :)

Roligt med utvecklingssamtal, det verkar dom inte ha här. Men em/ikväll ska vi på "laternenfest", exakt vad det är vet jag inte med barnen har gjort lyktor och ska sjunga. Det ska bli roligt att träffa dom andra föräldrarna och barnen lite utanför det vanliga, nu är det mest bara hej vid lämningar/hämtningar. Innan det ska vi till banken och fixa sparkonton till barnen. Ska ta med deras sparbössor också och sätta in dom pengarna, i utbyte får barnen då en liten present av banken. Våran bankkontakt är så gullig så det ska bli kul att gå dit också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar