Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kan säga att jag inte ens försökt spela memory med min treåring. Och jag upplever inte honom som sen på något vis, har inte heller fått de indikationerna från hans dagmamma.

Han är för otålig för att ens orka lyssna på saga, varför stanna kvar på sidan när det finns en ny sida med bilder på Bamse om han vänder på bladet? :idea: Så att få honom att vilja följa reglerna i memory är något jag inte ens övervägt.

Kan det vara att de jämför henne med den enda andra treåringen och de andra fyraåringarna och det är därför de tycker hon är sen? För på din beskrivning annars låter det inte alls så.

KL

Ajda: Tycker inte alls att det låter som att hon är sen.
Vilket märkligt beteende av personalen. Kändes inte helt schyst att ta ett foto och skriva sådär heller. Tittar hon i pärmen så är det hon ser att "det här klarar andra men inte du" Gud vad taskigt av personalen! :crazy:

Isak blir ju 4 i april och vi spelar memory ibland. Men det är kanske 5 min max.
Sedan ledsnar han och tappar fokus och intresse. Så att kräva att en 3 åring ska klara av att spela med flera st verkar ologiskt. Hur tänkte de där?
Vi har gjort ett siffermemory (isak älskar att räkna) och vi hinner med kanske ett par turtagningar var, sedan får vi göra nåt annat. Gjorde det mest för att han skulle få se siffrorna och träna lite på det, öva lite turtagning och för att de flesta spel vi har är för svåra för barn.

Senast ändrad:

Jag tycker det är väldigt konstigt att pedagogerna inte kan göra skillnad på sen i utvecklingen och barn som utvecklas olika men fortfarande inom spannet vad som anses vara normalt. Det är orättvist och onödigt att sätta en sådan stämpel öht på barn som inte är i behov av extra hjälp.

Jag förstår att du blir arg och samtidigt ledsen. Jag tycker det är riktigt illa faktiskt :(.
E's lärare är väldigt noga med att poängtera att barn är olika, att inte använda "sen" i negativt ordalag heller. Ella är lite sen ( rent generellt ) när det gäller pratet, men fortfarande inom spannet av vad som anses vara normalt och det är inget som personalen gör ens notis om. Barn är olika och måste få vara, det är upp till förskolepedagogerna att anpassa och få med samtliga barn i gruppens aktiviteter. Jag tycker faktiskt att ni ska begära ett till möte där ni får tala ut om saken, förklara hur ni känner.

Håller med alla andra, tycker inte hon verkar sen. Min tre åring, som inte blev kallad sen, fixar inte att spela memory. Får han hjälp så går det, men annars vänder han på alla kort...

Tycker personalen verkar lite opedagogiska, det är ju meningen att dom ska hjälpa och stötta barnen inte jämföra dom. Det är ganska stor skillnad på ett barn som fyllde tre i början av året och en som precis har fyllt!

Hon fixar att spela memory en kort stund med instruktioner av mig om vi spelar tillsammans. Tex nu är det din tur, nu får du vända 2 st BARA 2 osv.

Hennes pedagoger säger inte ordagrant att hon är sen. Men dom påpekar ju att hon har lite svårt i gruppen 3-4 åringar, förut har dom sagt att hon behöver träna finmotoriken lite mer, att hon spiller endel när hon äter och att hon är tillbakadragen och inte vågar ta för sig. Vilket i sin tur gör att hon inte pratar speciellt mycket på dagis i större grupperna.
Det där med finmotoriken var inte helt taget ur luften förra hösten, hon var lite fumlig med att trä pärlhalsband och maten åt hon gärna med händerna för det gick snabbast och enklast. Nu är det inga problem alls.
Och pratet är inga problem med, där är hon inte sen. Däremot som sagt blyg, så hon pratar inte något med främlingar knappt, vilket säkert gör att andra uppfattar det som att hon inte pratar.
Hon är en ganska klumpig person, men det tror jag är lite den hon är :)

Vi satt i en timme på utvecklingssamtalet där jag förklarade hur hon är som person hemma. Att hon inte alls är likadan som där. Vi kom fram till att det troligtvis är att hon inte känner sig hemma där som gör att hon blir osäker. Och när det är ca 20 barn blir det ju inte riktigt att hon kan lära känna fröknarna heller eftersom dom har fullt upp.
Det poängterade dom också att det var synd att dom sällan bara kunde ta ett par barn och leka med.
Det var inte så att dom inte trodde på mig och försökte argumentera emot mig att hon visst hade svårt osv... Jag tycker verkligen pedagogerna är jättebra annars. Men det känns så tråkigt att få höra varenda utvecklingssamtal att hon är lite sen. Innan har jag hållt med, jag har ju skrivit här på buke också att jag upplevt henne generellt lite sen i det mesta utan talet. Men det tycker jag inte nu längre, därför var jag inte beredd att få höra det här igen nu igår.

Senast ändrad:

Svarar alla:
Precis, vad har man i 24 paket... Ja, jag tror nog jag avvaktar lite med en kalender med egeninslagna paket. De kan gott bli lite större (ialla fall Alicia). Kanske blir det en sån där färdig kalender.
Snyggve: Hurdan är cars-kalendern, är den i lego? Vart har du köpt den?
Här är innehållet i kalendern (antingen från årets eller tidigare års).
bilar-cars-3-adventskalender1.jpg

Jag hade aldrig presentkalendrar när jag var liten och tänker inte skaffa någon till M heller, han får fina bilderkalendrar istället. Jag orkar inte med småkraffs. :eek:

Det låter helvricktat att ta ett kort på något hon inte kan vara med på, totalt opedagogiskt. jag förstår att du blir ledsen.

jag delar maten till sam, 4, för annars trycker han in alldeles för stora bitar i munnen. vi har precis kunnat börja spela memory, för ett år sedan fanns det inte en chans att det skulle funka. det enklaste verkar ju om en av pedagogerna sitter med Tuva i knät och berättar och hjälper nar det är hennes tur.

Känns det inte konstigt att bli kallad för mam av en förskolefröken? Eller gör man alltid så?

Det låter ju som om man skulle vara jättegammal...

Hon fixar att spela memory en kort stund med instruktioner av mig om vi spelar tillsammans. Tex nu är det din tur, nu får du vända 2 st BARA 2 osv.
Så gör vi med Isak också och då går det :)

Blir ett snack med dagis på måndag här också.
Det är inte ok att jag känner mig kontrollerad av hans fröken när jag är där.
Så nu får det vara nog med det. Att hon säger till Isak att hon ska vara med och kolla så han sköter sig, känns inte heller ok. Som att förutse att han kommer göra något dumt. Helt vansinne

Alltså mam som i mammy. de har ju sin egna dialekt och säger inte mum som i usa. men det uttalas som mam, alltså määm. Det är nog mest för att mitt namn är sa svårt på engelska ...

KL

Vi har fått en ny lekpark här, så idag var vi där och lekte.
Fick sällskap av svärmor och sambons bror också, mycket trevligt.
Just nu sitter Isak i deras soffa, äter vindruvor och kollar på Kalle anka :D

Fick ett samtal på väg hit dock, styvfar ringde och berättade att mamma åkt in till akuten idag. Troligen tarmvred eller inflammerad blindtarm :eek:
Hon har haft ont ett par dgr men trodde ju inte att det var så farligt. :cry:
Han var hemma när han ringde, hade Isak varit hos pappa så hade jag åkt med. Men det är inget som känns lämpligt för Isak.
Så nu kan jag bara vänta på att styvfar ringer.

När "brukar" första utvecklingssamtalet vara? Moa har gått ett år nu och vi har ännu inte varit på något

Vi har ett samtal/termin hos oss, så Chelsea ska gå på sitt första om ett par veckor (spännande!). Hon har gått på dagis sen maj, så ska bli så kul att höra vad de tycker och tänker om hennes utveckling!
Vi får inför varje termin en grovplanering där de planerade aktiviteterna för hela terminen och mötena redan är uppskrivna. Det är jätteskönt att veta vad som komma skall liksom.

Jo men jag kände att jag valde att stanna kvar för att Isak inte skulle bli så orolig. Han älskar sin mormor så jag ville inte behöva säga något inför honom.
När styvfar ringde så var vi halvvägs mellan lekpark och svärföräldrarna, så det hade blivit en konstig situation för honom. Han blir så väldigt orolig och ledsen.
Men det verkar stabilt alla fall och hon verkar ändå må hyfsat bra, efter omständigheterna.

:bow: försökte ringa nu, men man kan visst bara ringa på patienttelefon före 21.00. Så får ringa i morgon, förhoppningsvis har hon fått svar på röngten då också.

Hur gick det för dig Mirre att prata med dagis idag?

kl

Berättade för pedagogen som jag hade på utvecklingssamtalet att det inte kändes bra efteråt i fredags. Förklarade att jag kände mig vemodig att hon inte platsar i någon grupp och att jag inte gillade att dom spelade memory och gjorde saker där hon var med på en kant ungefär.
Att jag inte upplevde henne sen, men om hon skulle gå ner till gruppen med 1-2 åringar ÄR hon ju sen.
Men nej hon var inte sen sa hon. :confused:
Det är inte samma pedagog som vi har på utvecklingssamtalen som har den gruppen emd 3-4 åringar och hon hade inte hört mer varför B. upplevde det som hon inte hängde med. Men hon skulle prata med B idag så dom hittade en lösning för Tuva. Så påpekade hon att gruppen är endast är 1 timma i veckan, men ändå...

Sen skulle hon göra nån 3års-påse med henne. Typ antar jag är moment som 3 åringar ska kunna i den påsen. Känns sådär.

Senast ändrad:

kl

Emilia har kommit på att hon kan "krypa" hur bilstolen med armarna. Remarna sitter så hårt det går men ändå lyckas hon på något sätt lirka ur armarna. Någon mer som har haft det problmet och hur har ni gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025