Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det där betendet känner jag väldigt väl igen :)

Annars är våran största konflikt här hemma att Emilia skriker, inte bara när hon är arg utan för hon tycker det är roligt. Ett högt Ihhh som nästan får glasrutorna att spricka. Det gör ont i öronen och Maja blir rädd. Men Emilia tycker det är roligt och upprepar det gång på gång och skrattar. När man till slut blir ordentligt arg så blir hon ledsen istället och då övergår det till arg/ledsen skrik istället och det är inte mycket bättre. Försöker ignorera ih-skriken men det är svårt.

Vindvissla- Jag lämnar dom aldrig utan uppsikt (mer än för någon sekund) men ibland kan jag vara några meter bort. Dom har också väldigt roligt tillsammans och vill leka med varandra (Maja vill tex inte sitta på höften utan vill vara på golvet och leka).

Datorn vågar jag inte ha som sysselsättning om jag inte sitter brevid. Emilia tittar gärna men Maja tycker det är roligare att dra ner den på golvet. Men snart börjar väl Maja intressera sig också.

Jag fick lite oväntad egentid nu. Emilia somnade på vägen hem från dagis (det var länge sen det hände) och Maja somnade i min famn när vi tittade i en bok.

KL

Blev lite beklämd igår när jag och E var i lekparken på fm. Det var två, tror jag, skolklasser där samtidigt som oss. Det var små barn, dom gick max i första klass. Alla barnen lekte utom en ensam flicka som såg ut som väldigt lessen ut. Går knappt att beskriva, men det typ syndes bakifrån att hon inte var lycklig. Jag hörde att barnen frågade om hon ville vara med och leka, men hon sa nej.

Två av personalen var med barnen, tre satt och fikade en bit bort. En av dom som var med barnen gick förbi henne, när hon satt helt ensam, utan att bry sig. Till slut gick jag och E fram och pratade med henne. Hon var ledsen för att hon hade blivit blöt om byxorna. Frågade om hon inte skulle gå och prata med fröken men hon ville inte. Jag sa att vi kan följa med dig om du vill, och det ville hon.

Förklarade för en av dom fikande fröknarna att hon var ledsen, fröken sa tack och vi gick vidare.

Tyckte så synd om flickan.

Stackars tjej :(
Vad dåligt av personalen och bara låta henne sitta själv, medan dem sitter och fikar och ser henne sitta där. :crazy:

kl

Vilken morgon det blev idag. När jag fixade frukost försvann elen, tur att det blir ljust tidigare nu. Men någon gröt blev det inte så barnen fick äta bara ost och skinka till frukost (brödet var slut).

Sen in med barnen i bilen och iväg till dagis. Tar ut Emilia och sen Maja, ska öppna passagerardörren där väskan med nycklar (hus och bil) ligger men innan det hinner Emilia trycka på knappen så bilen låser sig. Så husnycklar och bilnyckel inlåsta, tur att jag hunnit få ut båda barnen iaf. In på dagis och försöka få tag på sambon men han är på sin årliga kontroll hos läkaren och har mobilen avstängd. Jag kunde iaf stanna kvar på dagis till jag fått tag i sambon. Han var inte glad men det fanns inte så mycket att välja på än att han fick åka hem igen med sin husnyckel så jag kan komma in och hämta extra nyckeln till bilen. Mötte upp sambon hemma. Då var Maja så trött så nu sover hon och jag får hämta bilen när jag hämtar Emilia. Extra nyckeln fungerar lite när det själv vill så jag hoppas den är på bra humör idag.

Fortfarande ingen el när jag kom hem men tittade i elskåpet och såg att jordfelsbrytaren slagit ifrån, dra upp den igen och elen var tillbaka. Skönt, då kan jag iaf laga lunch (och internet går igen :))

Elektroniska nycklar är väldigt bra ibland, det är smidigt att inte behöva ta upp den när man ska låsa/öppna bilen, räcker att den ligger i fikan. Men det är för lätt att råka låsa in nyckeln i bilen.

Maja och jag hade planerat att åka och storhandla nu på förmiddagen men det hinner vi inte med. Får samma tålamod och ge mig på det med båda barnen i eftermiddag.

Men sitter inte låsknappen till bilen på själva nyckeln?

Nu har vi ingen nyckel utan mer en "kub" som startar bilen, men centrallåset styrs från"kuben".

Vilken tuff start på dagen må jag säga, hoppas dagen flyter på i vanlig takt nu för er :)

Det finns en knapp på "nyckeln" men det finns även en knapp på dörrarna som skickar signaler till "nyckeln" på något sätt så man kan låsa/öppna utan ha "nyckeln" i handen. Det ska tydligen inte gå att låsa med "nyckeln" inne bilen, men jag har lyckats två gånger nu och när jag träffade grannen förut berättade hon att hon också gjort det med sin bil.

Nu är iaf bilen hemma och det var intressant att vara med en timme på förskolan också. Jag skulle inte orka vara förskolärare, 12 st 2-åringar är inte direkt lugna. En av personalen är så underbar, hon försökte verkligen hjälpa till och kom hela tiden och frågade om Maja behövde något under tiden när vi var där. Dom andra två tycker jag inte lika mycket om, men den ena fick jag lära känna lite mer nu.

Hur mycket berättar era barn om sina dagar? Jag vet inte rikigt hur mycket vi kan lita på vad Emilia säger, enligt henne äter dom Hello Kitty soppa, nudlar och yohurt till lunch varje dag :) Men igår berättade hon att Lara varit ledsen och när vi frågade varför berättade hon att hon tagit Laras dockvagn och sen hade hon puttat Teresa.

Hmm... måste bara fråga. Min gamla klasskompis flyttade till Österrike efter studenten till hennes pojkvän som bodde där. Deras dotter är nog 2 år och heter Lara :eek:
Är det samma måntro?

Vill inte skriva ut namn på föräldrarna här på buke, men dom är ursprungligen från bosnien.

Jag tror inte det är den Lara, har iof inte pratat med hennes mamma men jag hade nog fått reda på om hon hade bott i Sverige.
Lara är ett väldigt vanligt barnnamn här. Men jag ska kolla lite närmare.

Vet du vilken stad dom bor i?

Okej, nej det är nog rätt låga odds att ni skulle bott i samma stad. Vet tyvärr inte till vilken stad hon flyttade.

Föräldrar!

Vad har ni nu valt för vinterskor till era barn? Jag var helt inne på Kuoma tills dess att jag undersökte saken närmare och insåg att skon nog passar bättre i Norrland än på Väschötta Schlätta!

Nu är jag inne på Columbia Powderbug, men är inte riktigt säker än. Krav är att nederdelen av skon är helt vattenavvisande.

superfit-cross-tulip-goretex-stl-2330-3530058_new.jpg

Såna här har flyttat in här, vinterkängor i goretex från Superfit, i favoritfärgen till och med. Vi har haft både vinterkängor och promenadskor i goretex från superfit förut och de har aldrig läckt. :laugh:

-30! Jag har inte tagit med skorna på en arktisexpedition! ;)

Fodrade med ullblandning i alla fall, vet dock inte om alla modeller är det.

Hahaha räcker ju med att du är norr om Sundsvall för att -30 ska vara vardagsmat ;)

Tyvärr har Superfit fått väldigt dåliga betyg i vattentäthet :(. Däremot precis som turbofling skriver bra på värmehållning och andningsförmåga..

Kl

Jag har funderat vidare på det där med julkalender och blev jättesugen på iden med flera små egenskrivna böcker.... Inte till i år då, för jag har så jäkla mycket att göra, men nästa år kanske! Lite som en följetong kanske, med ett par sidor varje dag som man sätter ihop till en lång bok sen.... Eller ett par kortare böcker kanske.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar