Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ajda: Tar det i eftermiddag då det inte blev något bra tillfälle nu på morgonen.
Vi var lite sena, de skulle precis ha samling och det var fröknar och barn lite överallt.

Turbofling: Vi band ihop remmarna på Isaks stol med en hårsnodd när han gjorde så. Tror även det finns spännen att köpa för att sätta ihop dem, då får de inte ur armarna men det blir inte obekvämt för barnen. Isak slingrade sig ur direkt annars.

Om det har varit mojligt har jag stannat bilen ganska abrupt och berattat allvarligt hur farligt det ar att ha armarna ute. Detta upprepade jag ungefar 6349882 ganger innan herrn slutade. Eller slutade och slutade, det hander att han gor det fortfarande men nu racker det att jag sager "armarna in" sa tar han in dem igen.

jag sag ett sant dar spanne pa facebook, ska se om jag kan hitta det igen. Man vill ju att det ska vara sakert vid en krock ocksa, darfor har jag inte forsokt med nagra egna pahitt.

kl

Emilia har kommit på att hon kan "krypa" hur bilstolen med armarna. Remarna sitter så hårt det går men ändå lyckas hon på något sätt lirka ur armarna. Någon mer som har haft det problmet och hur har ni gjort?

Ella gjorde så hela tiden ( hon satt i bak ) så vi flyttade fram henne och när jag såg att hon började hade jag full koll i backspegeln. Bromsade in ganska kraftigt och talade bestämt om att bälte måste man ha, att vi inte åker någonstans om det inte sitter på. Sedan dess så har hon bara gjort antydningar och jag har haft så passande att jag kan bromsa in och då lägger hon av.

Jag brukar visa hur både jag och hennes pappa också har bälte, precis som hon.

Jag vet att det finns spännen, men dom är inte lagliga vad jag vet i Sverige eftersom det krånglar till det om man krockar och måste ut fort. Jag funderar dock på att fixa dit eget spänne ( som jag skulle ta av en hjälm ( grönt ), men slapp eftersom hon slutade när vi flyttade fram henne.

Tillägg: Det där Houdini stop har jag inte sett förr. Det jag kollade på var mer fast sas.

Senast ändrad:

Vi sa också åt William när han "kröp ur" remmarna på bilstolen. Då var han så pass stor så han förstod att man inte får göra så.

Nu åker han framvänt och där av något är det lätt att krypa ur bältet (och även att knäppa upp det), men han vet att man måste sitta så med båda remmarna på plats.

*kl*

Jag är mest soffliggande fortfarande, men det är så mycket bättre att vara hemma. Då får man ju gosa med mysigaste E mest hela eftermiddagarna :love:

IMG_0031-1.jpg

Senast ändrad:

Åh, vad mysigt det ser ut! Ella ser nöjd ut med att ha fått hem mamma i alla fall. Krya på dig!

Vi får prova först att säga till Emilia ordentligt först, om det inte fungerar ska jag titta närmare på den där saken.
Hur brukar ni göra när ni säger åt era barn? Emilia är just nu i en period när hon bara skrattar när man säger till henne, oavsett vilket tonläge man använder.

Jag förstår inte vad som hänt med Maja. Hon har ju sovit ganska dåligt länge men det blev bättre efter att framtänderna kom fram. Men senaste fyra nätterna har varit hemska. Hon sover 30-60 min, vaknar och skriker/gråter helt hysteriskt i en halvtimme, sover sen igen max en timme och så håller det på. Hon får sova i våran säng och det har tidigare fungerat men inte nu. Jag är trött och orolig över vad som man vara fel.

Ah, psykopataldern. Jag sager typ: Sam, det ar JATTEfarligt att aka bil utan balte, om vi skulle krocka sa kommer du att trilla ut genom framrutan och sla dej jattemycket. Sam: HAHAHAHAHA. Jag: Stoppa in armarna nu. Och sa spanner jag at baltet lite mer vilket resulterar i illvral fran Sam som nog har lite klaustrofobi. Jag kor sa i ett par minuter och stannar igen och slapper lite pa remmarna och sager: Om du tar ut armarna maste jag spanna at igen. Jag kommer att stanna varenda gang du tar ut armarna for det ar JATTEfarligt att aka utan balte. Alla maste ha balte, mamma, pappa, Isaac och Sam. Om man inte har balte pa sig kan polisen stoppa oss och ta var bil.

Tja, det var vara hot. Lycka till. Det tog nastan ett ar innan han slutade. Skitstorigt, hade jag vetat det hade jag kopt en san dar mojang med det samma. Det ar ju inte alltid sakert att stanna heller, inte ens i vagrenen pa motorvagen...

Nu, nar han ar nastan fyra ar det mycket lattare att skramma honom, han forstar mer och har ett grepp om "skada" "dod" och "jattefarligt".

Jobbigt med stackars Maja som inte kan sova! Hur gammal ar hon nu?

Jag blir så sällan väldigt arg på Ella så hon tycker nog att det var lite obehagligt. Jag skrek absolut inte åt henne, mer talade väldigt hårt och lågt.

Först tyckte jag att situationen blev jobbig, jag vill ju inte att hon ska se mig som obehaglig. Sedan insåg jag vad jag diskuterade med, en halvlös unge i bilen är verkligen ett mardrömsläge. Om man googlar så kan man se vad som händer om man krockar när barnet sitter halvlös med bara bältet över midjan.

Kan det vara nattskräck som Maja upplever? Mardrömmar ? Växtvärk ?

Maja är 13 månade nu. Det känns som hon har ont någonstans för hon är så spänd när hon vaknar. Men jag tror inte det är tänder, funderade lite på om det är magen men varför skulle hon få ont i magen på nätterna nu helt plötsligt?

Senast ändrad:

Dricker hon mjolk? Testa ta bort den i sa fall.. Det kan ju vara tander ocksa men da kanske hon skulle vara gnallig pa dagen ocksa?

Hon får bara "barnmjölk" och så en liten skvätt vanlig mjölk på gröten dom dagar hon äter det. Yoghurt äter hon ganska mycket av.

På dagen är hon som vanligt men sover lite oroligare då också.

Funderar på om det är fullkornsvällningen hon reagerar på, den har gått bra innan men magen kanske inte riktigt är redo för den nu efter magsjukan (som hon hade för 2v sen) men hon borde ju reagerat för en veckan sen då också, inte bara nu senaste dagarna.

Ikväll provar vi att ge mild havrevälling ist (vi har ett paket kvar av den)

Precis, det är kan ju vara en fråga om liv och död så då känns det som man "får" skrämmas om det behövs.
I eftermiddag ska vi åka och storhandla, på den vägen finns det många ställen att stanna på om det behövs. I söndags åkte vi på motorvägen och där går det inte att stanna, jag tror inte ens att det är lagligt att stanna på väggrenen.

Jag blir nog lite arg på Emilia för ofta för att hon ska ta det på allvar. Hon kan vara ganska dum mot Maja ibland och är jag inte precis brevid när det händer så blir det en arg röst hon får höra. Ska försöka tänka mig för.

Nagon skrev har pa buke att det ar vanligt med 3-4 argument per timme i den aldern och det stamde ganska bra pa oss. Det kandes som om vi fajtade HELA tiden. Skittrakigt. Forsok separera dem om det gar, om du inte kan vara med dem. Ta en pa hoften nar du lagar mat t ex.

Sa har gor jag nar mina brakar och jag maste laga mat och ingen vill hjalpa till. Jattepedagogiskt ;)

IMAG0283-781406.jpg

Haha det var ett citat från en barnpsykolog och det känns verkligen lättare när man vet att det är normalt.

Krigstiden under 1 minut.

Skrattar åt något och i samma andetag faller ihop i en liten hög på golvet. Man får inte peta på henne då eskalerar vrålet. Några sekunder senare är det över men som följd en lite trumpen unge, sekunden senare är den bortsuddad. Föreslår något uppskattat, men tydligen inte uppskattat för tillfället för ungen faller ihop igen snyftande. Ungen gör något hon inte får, blir åtsagd och faller åter igen ihop i en snyftande, vrålande och arg liten ellahög..

Så börjar allt om igen... :D

Jag tycker den bilden är högst pedagogisk visslan. Själv har jag laddat ner Tom Cat som app på iphone och den kan roa Ella hur länge som helst.

Ja Tom cat ar suveran, mina gillar ocksa men bada vill halla....

De tittar pa Ben & Hollys little kingdom, som faktiskt ar ganska pedagogiskt med en larv som inte kan flyga och sa blir hon en puppa och sen en fjaril i ett avsnitt. I ett annat far de lara sig varfor stjarnorna forsvinner pa dagen. Dessutom pratar de med en jattesot engelsk diealekt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
301
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 792
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 668
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar