Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Håller med kpist, det tog ca 6 månader innan jag slutade läcka på natten och då slutade även brösten att jämt kännas sprängfyllda. Skönt att ni kommit fram till något som funkar för er! Det där med hormonerna tror jag spelar jättestor roll, jag blir också sjukt trött så jag somnar om jag inte kämpar emot. Vissa blir ledsna och deprimerade och då förstår jag att det känns jobbigt att amma. Med mitt första barn var hormonerna inte lika starka, jag kände aldrig att jag höll på att slockna.

En intressant grej är att precis när mitt barn ska somna (vi kan ha ammat i tio minuter och jag har inte känt av tröttheten alls) så blir jag jättetrött, precis som om det är meningen att jag ska somna tillsammans med honom (på något stenåldersvis). Händer varje gång. Om han somnar, blir jag astrött. Om han inte somnar, blir jag inte trött.

Vi har flaskmatat en måltid/dag ett par dar nu och sonen har ett jättestort vara-nära-mamma-behov nu ikväll. Han vill bara amma men är inte så hungrig utan ligger mest och snuttar. Men så får det vara, han måste ju få följa med i förändringen i sin egen takt. :)

Tröttheten är väl en kombination av många saker där amningen är så väldigt påtaglig. Vi har ju genomgått en stor omställning iom den nya familjemedlemmen. BVC, folk och annan expertis kommer med så mycket goda råd att man totalstressas av att bara sortera ut hur vi själv vill/måste ha det. Vi åker till BVC/läkare/provtagning stup i kvarten och dessutom så sker det förändringar i övriga livet också. Så inte konstigt att man är trött! Jag vet faktiskt inte hur många bollar vi jonglerar med just nu.

Jag hoppas iaf att jag ska komma upp på benen mer, gå på fler promenader och kanske kunna bli av med några kilon. För de är riktigt tröttsamma!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kan också klämma ur mjölk, det var nästan två år sedan jag slutade amma.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Angående amningen har jag gett upp att försöka sluta på nätterna. Jag kan verkligen inte motivera mig själv att sluta amma och ju mer jag tänker på det desto konstigare känns det. Jag funderade till och med på att starta en enkättråd här för att se hur många ettochetthalvtåringar som sover hela nätter utan vare sig napp eller välling. Och varför skulle det då vara konstigare att amma honom på nätterna? Och varför ska jag byta ut mitt fantastiska bröst mot konstgjort pulver eller en bit plast? Nej, han får sova med mig om nätterna tills vi känner oss redo.

Skönt att du bestämt dig för något :). Jag skulle gärna sluta nattamma, men då vill jag ju att alternativet ska vara att få sova hela nätterna, inte att behöva söva om på något besvärligare sätt :p. Ammar du honom någonting på dagen nu?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Delvis knapp för det är tankar till alla med barn i utvecklingsfas

Jag tror att det viktiga i sådana lägen är att barnet kan komma när de känner att de är färdiga. Att de inte blir avvisade eller att de måste bete sig på ett visst sätt för att bli accepterade igen.
Att han ropar på dej är nog för att förvissa sig om att du fortfarande är kvar.

Han håller ju just nu på att inse att du och han är två individer på riktigt. Han kollar vad man kan göra och inte göra och han utforskar sina känslor. Det är viktigt tycker jag att man försöker hjälpa barn att förstå sina känslor och att det är okej att känna som man gör. Men att man inte får göra dumma saker som att sparka på katten, mamma, lillebror eller vad det nu kan vara som kommer ivägen för ilskan. Lika lite som att man inte får springa ut i vägen för att man ser pappa på andra sidan och att man då i glädjen gör dumma saker då.

När min son var i den åldern, men även senare så hade han ett behov av att få ur sig ilska. Jag köpte en boxboll/säck till honom och det var precis vad han behövde. När han blev arg så gick han in i sitt rum och slog av sig ilskan och sedan mådde han bättre. Jag förespråkar absolut inte våld på något vis men ibland kan det vara skönt att få göra sig av med allt adrenalin på ett sunt sätt. Vi vuxna kan gå en promenad i rask takt men det kan ju knappast en treåring.
Lika viktigt som det är att låta barnet bli arg, besviken, glad eller ledsen är ju att hjälpa barn att sortera ut vad de egentligen känner. Många reagerar liknande på besvikelse som på ilska men bemötandet behöver vara annorlunda. Är man arg så kanske man behöver få vara ifred men är man besviken så kanske man behöver få gråta i en famn. Det är viktigt att få lära sig att skilja på de olika känslorna för hur många vuxna är det inte som inte kan skilja på om de är arga eller ledsna? Som brusar upp och skriker när de känner sig kränkta av ord istället för att gråta eftersom de egentligen inte blev arga utan ledsna.

Det är en tuff period men om man försöker möta barnet där det är och försöker lära barnet att det är okej att känna så har man igen det vid nästa utvecklingsfas. Då är det enklare för barnet att uttrycka vad de egentligen känner istället för att bara skrika. Det är okej att slå på en boxboll tills man utmattad trillar ihop och det är okej att gråta för att man är så ledsen för att kompisen svek. Det är okej att bli besviken för att man inte fick det man ville i affären och då få bli tröstad med en kram men för att komma dit så måste barnet själv först få lära sig att skilja på de olika känslorna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag tycker ofta nu att hans känslor är mer tydliga än vad de var förut. dessutom växlar de mer, han är ofta arg först och sen blir han ledsen och vill bli tröstad. Bra inlägg för övrigt.

uva jag håller med, hade jag hittat ett snällt sätt där han sov hela natten hade jag också slutat, men just nu känns detta absolut lättast. jag brukar försöka amma båda brösten direkt efter varandra mitt på dagen, annars får jag för lite mjölk och då vaknar Isaac 10 ggr per natt istället. Samtidigt tänker jag att ju mindre han dricker på natten desto lättare är Det att få honom att själv vilja hoppa över mål, så ibland ammar jag inte alls på dagen.

Idag ska jag åka och träffa kompisens bebis :love: Jag har sytt ett lapptäcke med hästar på och gjort ett kort med mycket kärlek. Det ska bli så kul att träffa dem båda två!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hur och varför är man arg? Det är mycket möjligt att jag inte lärt mig skillnaden, inte att känna den direkt i situationen i alla fall.

Jag funderade på det för ett tag sedan när jag kom på mig själv att tycka sonen var jobbigt mycket arg den dagen. Och jag ogillar att direkt säga att han är arg utan vidare reflektion. Men vad är då arg?

Jag kom fram till att jag tyckte att 'arg' är ett begrepp som kan vara ledsen, besviken, frustrerad, rädd eller något annat, eller flera samtidigt. Det är inget eget känslotillstånd? Eller är det bara min egen oförmåga att känna när jag är arg som gör att jag snarare ser andra känslor istället för arg?

Tillägg: jag vill förstås veta så jag kan hjälpa sonen just så som TW skrev.


Du är klok som en bok som vanligt TinyWiny. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Arg/upprörd är för mig ett tillstånd när man är just upprörd/besviken/känslomässigt i gung...

Min dotter kan bli vansinnigt arg för småsaker, ex när hon ska passera alla leksaker hon rivit ut på golvet med sin Bobbycar och givetvis så fastnar bilen. När hon ska gå in för kvällen ( trots att hon varit ute hela dagen bortsett från lunch ) osv. Hur jag bemöter henne är olika beroende på om jag vet vad som utlöst det i grunden. Dvs om hon blir arg för att hon egentligen är supertrött eller annat.

Hon har rätt att bli arg men hon har inte rätt att låta den ilskan gå ut över exempelvis hunden.

Men jag tycker du är rätt ute, arg är mer ett samlingsnamn i mitt tycke.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Delvis knapplån igen då ;)
Jag vill först skriva att detta är min egen definition och alltså inget som är någon vedertagen sanning för alla.

Om någon är elak mot mej kan jag bli arg. Om denne någon säger/gör något som träffar en öm punkt kan jag också bli ledsen. Om denne någon är en person jag litat på och som jag älskar så kan jag också bli besviken för att denne gjorde så. En orsak kan alltså utlösa många känslor och ingen är mer viktig än en annan.

Om jag är trött och något går emot mej så kan jag bli arg utan orsak.
Om jag måste göra något mot min vilja (som calas exempel med att gå in på kvällen) så kan jag bli frustrerad för jag vill ju följa min egen vilja. Om jag då slår mej när jag är trött så kan jag bli orimligt ledsen för att jag är just trött men kan skrika som om jag blev arg men behöver ett annat bemötande än om jag blivit just arg.

Hur man bemöter sitt barn vid olika känslor gör ju att barnet lär sig att utkristallisera varför man kände just den känslan. Var det för att man blev arg för att man ramlade? Var det retligt att ramla? Blev man frustrerad för att kroppen inte lydde?

Det viktiga tycker jag är att kunna skilja på ilska och ledsenhet. Att få lov att vara riktigt ledsen i famnen istället för att bli lämnad ifred. När man är arg så vill man slå och skrika och det är ofta mer accepterat än att sjunka ihop i en hög och gråta, särskilt för en kille tyvärr. Många tjejer får istället lära sig att ta till tårarna och visar då sin ilska eller besvikelse genom att gråta och det blir ju också fel. Då blir det ju så att killen i det här exemplet lär sig att reagera på ilska, besvikelse, och sorg genom att skrika och slå medans tjejen lär sig att gråta istället för att stå upp för sig själv och säga ifrån. Enbent jag vet men jag ville bara få fram ett exempel på hur fel det kan bli.

Det viktiga är att man tilllåter barnet (och sig själv) att känna. Att man inte försöker dämpa eller förbjuda vissa känslor. Man ska givetvis lära sig att hantera sina känslor på ett vettigt och ofarligt sätt men det är för mej inte samma sak som att dölja dem utan det är att få fram dem på ett sätt som får en att må bra både då och efteråt.

Det är bra att få skrika ut sin ilska, att få gråta när man är ledsen, tjura när man blivit besviken eller få skratta högt tills man kiknar. Det är inget vi ska försöka dämpa utan vi ska lära oss att hantera känslorna så att vi inte mår dåligt efteråt. Om man i ilskan river sönder något man har kärt eller sparkar på katten eller mamma så mår man ju dåligt för det efteråt. Men om man slår sig svettig på en boxboll så mår man istället bra. Samma sak om man sväljer tårarna hela tiden så gör det till slut så ont i hjärtat att man kan få ångest istället eller att man får ont i kroppen. Om man aldrig får skratta så där riktigt befriande så kan man heller inte bli riktigt glad tillslut. Ett leende frigör inte edorfinerna i kroppen vilket ett riktigt hjärtligt skratt gör och vi behöver endorfinerna för att må bra.

Jag tror att det i många fall är rädslan för känslor som gör att barnen reagerar så starkt för de får inte den responsen de hade behövt få. Min son hade svår separationsångest när han var liten och han grät och grät och det gav mej ångest för jag hade för längesedan slutat gråta för det var inte tillåtet i den familj jag föddes i. När han kände min ångest så grät han ju ändå mer för då var det ju inte bara hans egen ångest han kände utan också min. Det jag borde ha gjort var ju att tagit honom i famnen och tröstat och förklarat och behållt mitt lugn men istället så gick ju min ångest igång och det kan man ju givetvis inte rå för att det blir så ingen är ju någon perfekt supermänniska. Det är ju jobbigt med känslor.

Jag hade tur och träffade en människa som kunde hjälpa mej att sätta ord på vad jag kände och som vuxen fick jag lära mej hur de olika känslorna kändes och att det är okej att reagera på dem. Det skulle jag ju egentligen lärt mej som barn men jag kunde iallafall lära mej det för att i min tur kunna lära mina barn.
Det är väl därför jag tycker att det här med känslor är så viktigt att få lära sig för jag vet hur hemskt det är att aldrig våga eller ens kunna gråta. Inte bli riktigt arg eller kunna skratta högt. Man blir halv, man blir handikappad och man missar så otroligt mycket.

Man kan som förälder lyssna på sitt barn, då har man kommit enormt långt. Att bejaka och svara på vad barnet förmedlar och inte ignorera utan lyssna, stötta och finnas till hands.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det viktiga tycker jag är att kunna skilja på ilska och ledsenhet. Att få lov att vara riktigt ledsen i famnen istället för att bli lämnad ifred. När man är arg så vill man slå och skrika och det är ofta mer accepterat än att sjunka ihop i en hög och gråta, särskilt för en kille tyvärr. Många tjejer får istället lära sig att ta till tårarna och visar då sin ilska eller besvikelse genom att gråta och det blir ju också fel. Då blir det ju så att killen i det här exemplet lär sig att reagera på ilska, besvikelse, och sorg genom att skrika och slå medans tjejen lär sig att gråta istället för att stå upp för sig själv och säga ifrån. Enbent jag vet men jag ville bara få fram ett exempel på hur fel det kan bli.

Just på grund av detta blir jag så beklämd att jag ibland bara konstaterar att sonen är arg istället för att reda ut vad som egentligen är känslan bakom utbrottet. Än så länge är det bara två lägen som gäller, antingen är han ledsen och då är det liksom ingen tvekan. Det händer ytterst sällan. Allt som oftast är han tvärilsk och, precis som Lingonben skrev tidigare, blir det bara värre om man försöker trösta. Trots att han inte bara är frustrerad och 'arg'. Jag vill verkligen att han ska kunna lära sig att det är ok att vara ledsen, att man oftast mår bättre om man varit ledsen och blivit tröstad. Att det är bättre att prata om saker än att vara våldsam eller stänga in sorgen eller vad det är.

Men det kanske släpper när han blivit lite större och mer erfaren på sin egen kropp, med lite stöd från oss. :) Nu början har testa gränser mer och mer, när denna period är över har vi förhoppningsvis lärt oss något allihop.

En boxningskudde hade jag behövt när jag var i tonåren även om jag aldrig förstörde något. Gapade mig hes i skogen några gånger dock... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

jag har deppa-dag idag :(
Vaknade och var skit-lack, har inte velat göra annat än dra täcket över huvet hela dagen. Längtade som en gaaaaalnng efter att sambons lillasyrra skulle komma hit ikväll och passa Moa, så jag kunde ut och rida och bara vara vi. Hon skulle ha kommit efter skolan, och än har hon inte kommit. (18.56)
Eg vill jag ringa och höra mig för men jag känner mig rätt säker på att jag skulle råka skälla på henne istället :o

Våra tyska "kommer-när-de-känner-för-det" grannar är nere nu, Ett äldre par med deras 5-åriga barnbarn. De är supertrevliga, men ungen går fram om en tornado. Puttar kul Moa när han vill ha samma leksaker som henne (dvs när hon springer mot sin leksaksbil vill ju han också ha den och puttar kull henne). Lyssnar inte på varken mig eller sina farföräldrar. Höll på att ha sönder var gungställning (som köptes igår :crazy:) flera gånger. Kastar boll (mjuk) i huvudet på henne, och eftersom hon skrattar fortsätter han även efter vår tillsägelse.
När de hade varit här en timme höll jag på att dö, ville inget hellre än att de skulle gå hem. Drog nån vals om att vi skulle in och göra mat.

Huset ligger jättenära vårt och de ser när vi är ute och kommer direkt. Jag är rätt social av mig men alltså när de kommer för tredje gången per dag och faktiskt inte vill något eller så, nääääh!

Denna dag suger!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Gud så jag har grinat nu. Har precis kollat klart på uppdrag granskning om barnen Fanny och Rasmus :(

Det verkligen skär i hjärtat när man får höra paniken i barnens gråtpruckna röster då dom inser att "mamma och pappa" inte kommer ta med dom hem, att fosterföräldrarna kommer att tvingas lämna dom :( USCH!

I går kom nytt beslut ( efter 1½ år borta från den enda familj dessa barn haft ), dom får komma hem!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh får dom komma hem nu? :`)

Jag såg det förra programmet dom var med, vad jag grät när man hörde deras röster i telefonen:
-Jag vill ha dig!!

Såg att det var reklam för det programmet häromdagen, jag tvingade karln att byta för jag mådde så dåligt av att höra :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch, låter inte som något jag ska se....

kl

Jag har snusat nyföding idag.... :love: Han är helt underbar och pyttigt yttig och jag har inte sett hans ögon än för han bara sov och åt och sov igen. Men jag får nog fler chanser. :)

Och jag blev så ledsen igen, hur ska jag komma över att jag aldrig kommer få fler barn? Det känns som en jättestor sorg. Jag vill inte byta man och min man vill inte ha fler. Hur lär man sig leva med detta? Jag kan inte vara den enda?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det slutade ju lyckligt, men fy vilken tragik för dessa små barn!

Ja jag kan förstå sorgen på ett vis, även om jag inte riktigt traskar i dina skor. Jag tror att för somliga så är detta så stort och jobbigt att man kan behöva prata med någon form av kurator.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hm, nä kuratorstort känns det inte. Men det känns som att jag fortfarande går och hoppas. Vi kör på avbrutet så det är ju inte helt omöjligt. Kanske hade det varit lättare om det varit definitivt, eller om vi i alla fall använt skydd. Å andra sidan vill jag inte alls att han ska (heter det kastrera?) sig, för då känns det som om det inte ens finns en liten "With the help of god"-chans.... :D

Jag får gråta lite inför er bukare, för jag vill inte tynga min sambos axlar med det. Det är ju ändå hans beslut som gör att jag är nere, men jag respekterar att han inte vill ha fler så jag vill inte försöka ändra på honom.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Finns det ingen chans att han kommer ändra sig om några år när Isaac och Sam är större?

Måste vara väldigt jobbigt att inte vara överens om antalet barn... Klart att ingen vill kompromissa.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag får inte ihop det nu visslan :)

Han har sagt stopp, vill inte ha fler barn, nej och aldrig och ändå kör han med avbrutet ? Vad händer om du faktiskt blir med barn då?

Jag tror man vanligtvis gör en vasektomi ( dvs sterilisering ) och inte en kastrering ( som innebär att man plockar bort könskörtlar ).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Cala eller hur, det ar darfor jag inte riktigt kan slappa det. Jag har aldrig sagt nej till kondom sa det ar inte jag som chansar. Men jag tanker ju inte forespraka det... Jag har kant honom i nastan tio ar och jag tror att om jag hade blivit gravid sa hade han inte tyckt att det var slutet pa livet. MEN, jag vet ocksa att han tyckte det var asjobbigt de forsta manaderna nar barnen var sma och hade kolik. Han har inte alls lika mycket talamod som jag och jag tror att han ar battre med lite storre barn, typ fran 2 och uppat. Ibland kanns det som om han tanker lite "om det ar guds vilja" trots att han inte ar jattereligios.

Om jag sjalv hade fatt planera hade jag garna vantat tills Isaac ar 4 atminstone, innan jag far en bebis till. Sa det ar ju ingen jattebradska.

Vasektomi hette det ja, tyckte val kastrering lat lite hart :D Har sager man "the snip" (fast det heter nog vasectomy).

Snyggve jag vet inte, han tror inte det sjalv men jag hoppas ju saklart... Speciellt om vi bor i Sverige och har battre mojligheter till barnomsorg och billigare skolgang, for nagonstans tror jag att han tanker pa att han maste forsorja oss for all framtid (han betalar fortfarande massor till sin 19 ariga dotter som studerar pa universitet).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har lite samma problem här. Jag vill gärna ha ett till barn, men Micke säger nej. Han tycker att det räcker med de två underbara döttrar vi har och vill kunna njuta av och uppleva världen med dom. Han tror att det blir betydligt mer "jobb" med en till, och att det fördröjer möjligheter att t ex resa och sådant om man ska börja om med en småtting till om ett par år.

Till viss del kan jag hålla med honom och det är klart att jag är fantastiskt glad för våra fina barn. I tanken kan jag absolut nöja mig såhär, men det finns fortfarande ett enormt sug i mig efter ett till barn. Maja är bara 8 månader och ändå går jag och tittar lite lätt avundsjukt på gravida eller folk med små yttepytte bebisar (samtidigt som jag också känner att det är enormt skönt att Maja inte är så pluttig längre).

Micke har lovat att vara lite öppen inför tanken att skaffa ett till barn, men vi ska inte prata så mycket om det förän om två år elelr så. Ingen av oss skulle vilja ha ett till barn just nu, jag vill egentligen bara känna att det inte är helt kört att få uppleva allten gång till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 004
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 786
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
15
· Visningar
2 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp