Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Isak får absolut inte springa omkring med saker i munnen sådär.
Jättefarligt ju! :crazy:

Idag är det en snorig och hostig Isak här hemma.
Han har varit hängig hela helgen så blir till att vara hemma från dagis en dag eller två.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men det där stabiliserar sig ju rätt snabbt ändå. I alla fall om man ammar relativt länge. ;)

Det beror ju på vad som är snabbt och vad som är länge. Jag hade för mycket mjölk (dvs fyllda inlägg) över halva tiden jag ammade, lite drygt fem månader. På slutet tog mjölken däremot slut så jag hade hellre fördelat mjölken bättre och ammat längre än 11 månader om jag fått välja. :cool:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det låter väl som en jättebra lösning, så länge du orkar om dagarna är det väl bara att köra på vidare med nattamning:)

Tinywiny: nej Moa får inte heller gå omkring med sånt i munnen :crazy:


kl

Nu har jag pratat med hälsocentralen, hon var supersjysst och flyttade runt lite så jag fick komma redan idag! Inte ett ord om att jag var "för ung" eller så.
Så, 13.30 gäller det. Och jag fick en kvinnlig läkare, skönt!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt att det inte var några diskussioner. Håller tummen att det är något helt logiskt och ofarligt!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt, det känns ju alltid bättre när man fått prata och undersökas.

På hälsocentralen var dom också gulliga mot mig, det var sköterskan på bröstmottagningen som hade tydliga åsikter om att jag var ung.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det låter väl som en jättebra lösning, så länge du orkar om dagarna är det väl bara att köra på vidare med nattamning:)

Tinywiny: nej Moa får inte heller gå omkring med sånt i munnen :crazy:


kl

Nu har jag pratat med hälsocentralen, hon var supersjysst och flyttade runt lite så jag fick komma redan idag! Inte ett ord om att jag var "för ung" eller så.
Så, 13.30 gäller det. Och jag fick en kvinnlig läkare, skönt!

Det bekommer mig inte ett dugg faktiskt att amma på natten. Efter.... 3 års vana :o går det ganska automatiskt och jag har inga problem att somna om på ungefär tre sekunder. Så det känns inte heller som en anledning att sluta, det känns mycket jobbigare att behöva göra välling mitt i natten då. :)

Vad bra att du får komma in redan idag, klart att du ska kolla upp om du är orolig, tänk så skönt när du får veta att det (säkert) inte är något, då kan du andas ut och slappna av.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min bebis är fyra månader och jag fick väcka honom i morse för att brösten var så sprängfyllda. Det har varit så kanske en vecka nu...

Det är helt normalt att det är så ibland, vi ökningsperioder. Inget konstigt med även om det inte är bekvämt.
Min produktion kändes stabil först efter 6 månader. Men det är inte så lång tid när man ammar >3 år. :)


Det beror ju på vad som är snabbt och vad som är länge. Jag hade för mycket mjölk (dvs fyllda inlägg) över halva tiden jag ammade, lite drygt fem månader. På slutet tog mjölken däremot slut så jag hade hellre fördelat mjölken bättre och ammat längre än 11 månader om jag fått välja. :cool:

Jag menade att man ammar så länge att den första besvärliga tiden känns kort, hur länge det är är förstås olika. :)
Tråkigt att du inte kunde amma så länge som du ville.
Överproduktion kan man ofta minska om man får rätt tips, t ex blockamning.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Håller med kpist, det tog ca 6 månader innan jag slutade läcka på natten och då slutade även brösten att jämt kännas sprängfyllda. Skönt att ni kommit fram till något som funkar för er! Det där med hormonerna tror jag spelar jättestor roll, jag blir också sjukt trött så jag somnar om jag inte kämpar emot. Vissa blir ledsna och deprimerade och då förstår jag att det känns jobbigt att amma. Med mitt första barn var hormonerna inte lika starka, jag kände aldrig att jag höll på att slockna.

En intressant grej är att precis när mitt barn ska somna (vi kan ha ammat i tio minuter och jag har inte känt av tröttheten alls) så blir jag jättetrött, precis som om det är meningen att jag ska somna tillsammans med honom (på något stenåldersvis). Händer varje gång. Om han somnar, blir jag astrött. Om han inte somnar, blir jag inte trött.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ja ovissheten känns jobbig, även om jag faktiskt tror att det är , ja vad det nu hette, det där jag citerade.

Vi syskon har faktiskt pratat om att ta ett test och kolla om vi har samma cancergen som mamma dog av. Då kan vi ju kolla oss oftare om det skulle bryta ut. Men samtidigt, vill man veta om sin framtida ev dödsdom? dilemma.

Vi är inte så glada i läkare i vår släkt. Mamma ville ha opererat bort hela bröstet direkt men fick inte det för läkarna, hade de gjort det hade det ju varit större chans att hon överlevt.
Min moster som är sjuk nu ville kolla sina provet mot mammas (alltså hennes syster) för att se om det var samma sort, men det fick hon inte för läkarna. För det fanns ingen tillräckligt stark koppling dem emellan. Så det räcker alltså inte att vara helsyskon:confused:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Egentligen tyckte jag inte att det var något jätteproblem med för mycket mjölk, jag fick aldrig mjölk på tröjor och så. Men vad är blockamning? Har inte hört talas om det tidigare. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter som att läkarna resonerar lite konstigt. Kan de inte motivera det bättre än så? :crazy:

Jag hade lätt testat mig för cancergenen. Vet man om det tidigt nog så behöver det ju inte vara nån dödsdom.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi syskon har faktiskt pratat om att ta ett test och kolla om vi har samma cancergen som mamma dog av. Då kan vi ju kolla oss oftare om det skulle bryta ut. Men samtidigt, vill man veta om sin framtida ev dödsdom? dilemma.

Det är något som vi disskuterat också. Mamma dog i tarmcancer för 1,5 år sen, det är tydligen ganska ovanligt att man drabbas av den typen av cancer i mammas ålder. Det kan tyda på en ärftlig variant. När mamma blev sjuk blev mamma erbjuden att delta i en studie för att se ärtligheten, vi fick fylla i massor om släktingar, dödsorsak osv. Läkaren som höll i studien hittade inget tydligt samband men hon sa iaf att risken för att det är ärftligt finns där. Så vi har fått "order" om att vara uppmärksamma på symtom och från 40 års ålder (tror jag det var) göra årliga undersökningar. Det finns också möjlighet att testa (samma som för dig antar jag) men det känner jag inte är aktuellt just nu. Men jag är rädd för att också drabbas, vill verkligen inte gå igenom samma sak som mamma. Nu när jag har egna barn känns den här rädslan ännu större.

Läkarna gjorde också en hel del felbedömningar på mamma. Tex strålning som mamma var väldigt tveksam till gjorde mer skada än nytta, dom gjorde en del misstag under operationerna som gjorde att mamma fick en sämre sista tid än hon kunnat haft.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Blockamning, lätt förklarat, innebär att man ammar på ett bröst i taget. Några timmar ammar man bara på vänster och sen byter man till höger, osv. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tinywiny: nej Moa får inte heller gå omkring med sånt i munnen :crazy:

+ni andra som har svarat på min fråga. Skönt, då är det inte bara jag som är dum. Kanske är de i ett känsligt läge att man inte får säga något om deras barn. Ibland är det ju bara så att allt som andra säger är fel.

Verkligen skönt att du får kolla upp brösten redan idag så att du slipper gå och oroa dej. Jag håller tummarna för att det är helt ofarligt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag tror nog också att det var där skon klämde, iaf jag är känslig för kritik (och även sånt som inte är kritik tar jag som det .

Ja, nu har jag varit på steg ett. Hon hittade inga knölar men kände att det var svullet. Mycket av ömheten som var igår har försvunnit idag med, typiskt :cool:

Men hon tyckte jag skulle åka på mammografi ändå, och det kändes skönt !

Men hon förklarade typ 20 gånger att "du behöver inte vara orolig, det är såååååååååå fruktansvärt ovanligt att så unga som du blir sjuka, men visst, det förekommer ju"
;)

Sen tyckte hon det lät lite konstigt att jag fortfarande kan få ut mjölk ur brösten, mycket lätt på just vänster som spökar. det var det väl fler här som kunde? Annars trodde hon att det kunde vara en mjölkgång som hade fått en infektion av gammal sur mjölk.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kan fortfarande klämma ut synlig mjölk, det var snart två år sedan jag slutade amma :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Suck, sonen har varit jättesnäll hela dan och vi satte oss och tittade på film nu ikväll. Efter en stund hoppade han bara runt i soffan, klättrade på sådant som inte bör klättras på och struntade totalt i att jag sa till honom gång på gång.

Då fick jag nog och stängde av. Nu står han i badrummet och skriker och tjurar, så fort jag visar mig går han och ställer sig i ett hörn och skriker.
Sparkade efter katten gjorde han också (hon är ute nu dock)

Vad gör man? Låter honom stå där själv och skrika?
Verkar inte fungera speciellt bra.
Tar jag upp honom så sprattlar han som en jäkla ål.

Ändå ropar han på mig men så fort jag går dit så sätter han igång igen.
Ursäkta nu men fy fan vad jobbig han är när han är såhär!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tala om för honom hur man beter sig när man tittar på TV. Här är det dock ok med lite hopp i soffan :)

Förklara för honom att han visst får vara arg och tjurig, att du sitter i ex köket och så får han komma när han vill.

Hur gör du när du säger åt honom när han busar?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch, jag känner igen detdär! Eftersom det bara blir mer skrik om du går dit hade jag nog väntat ut det, kanske med Calas tillägg att han kan komma tillbaks när han är klar. Båda mina kan få utbrott och tokvråla och alla dedär tipsen att ta upp i famnen och prata lugnande tills känslostormarna är över är bara som att kasta bensin på elden för dem. När de väl stormat klart brukar den store däremot vilja sitta i knäet och så kramas vi och pratar lite. Den lille trallar däremot runt och är glad med en min av "vem, jag, arg? Nääädå!" efteråt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 780
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
15
· Visningar
2 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp