Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+ cala

jag et inte hur det funkar, får man betala undersökningen själv om det inte är rutin mammografi?
Ultraljudar de bröstet numera istället för mammografiapparaten?


Satt och googlade runt (trots att man inte ska ;)) och hittade detta:

Mastalgi, dvs ömma eller svullna bröst, är vanligt hos kvinnor och den har sällan samband med bröstcancer. Två av tre kvinnor lider av mastalgi någon gång i livet.

Kvinnan kan uppleva att hennes bröst är ömma och knöliga, samtidigt kan hon uppleva varierande smärta och tyngd i brösten under menstruationscykeln. Ömheten i brösten orsakar mycket oro och ångest för kvinnor. Ömheten/smärtan kan vara en- eller tvåsidig, den kan också vara diffus, eller lokaliserad till ett visst ställe i bröstet.

Källa Helsingborgs lasarett.

Det låter ju som det jag har. Idag r bröstet nämligen svullet också.

Jag ska ändå ringa in imorgon och höra mig för, bättre att ta det säkra före det osäkra.

Cala, hur fick du ligga på för att få en utredning, skälla lite (;)) ringa ofta, etc?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

är det den kompisen som inte ville träffa dig om du hade dina barn med dig?

Spännande either way :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej ärligt talat så var jag så jävla rädd att jag bröt ihop totalt efter att jag pratat med sköterska som helt sonika snäste av mig :/

Fick sedan prata med en läkare som bokade in tid för mammografi, biopsi och ev ultraljud...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha ja det är det, men det där har vi rett ut.... De sista månaderna har hon inte kunnat komma ner hit för hon har haft så ont i ryggen, och jag har ridit hennes häst lite så då har jag haft med mig båda barnen upp till henne.

Jag tror att föräldraskap gör en mer ödmjuk, man inser först hur mycket man själv tyckte och tänkte som aldrig stämde (jag ska göra såhär, och inte såhär och så håller bebisen inte alls med och plötsligt var det inte så viktigt) och då inser man hur mycket man kan "tillåta andra" att tycka och tänka utan att det egentligen har någon betydelse. Att hon ville luncha med mig utan barn är väl inte helt konstigt, hur lätt är det att koncentrera sig på den andra när man har ett barn med? Nä, det räckte att jag fick gnälla lite här över att hon inte älskade mina barn lika mycket som jag, och så var det bra med det.

Inget nytt än, bebisen ligger med näsan uppåt (precis som Sam gjorde) och när jag pratade med henne för en timme sen skulle hon be dem spräcka hinnorna (bm hade sagt att hon fick välja själv) så det skyndade på lite för bebisen tryckte liksom inte ner ordentligt så hon kunde öppnas. Jag väntar med spänning och önskar så att det var jag som fick uppleva det igen, förlossningsnatten med det häftiga förloppet och en alldeles alldeles ny bebis som luktar så där sötsurt som de gör av fostervattnet. Åh vad jag vill ha en unge till!!!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ja det är så jag är rädd för att bli bemött, typ "men lilla flicka, inte en chans" :crazy:
men med tanke på släkthistorian borde de väl förstå lite.

Vindvissla: vaddå förlossningsnatten?
Nätterna menar du väl?
:p

Jag är lite självsadistisk.. trots att jag sa till alla att slå mig hårt i huvudet om jag ville göra om en vaginal förlossning efter att Moa hade fötts, vill jag nu gärna göra om det. Nästan bara endast för att se om det kan ta lika länge igen :crazy:
Och för att förhoppningsvis ha mer än några få flashiga minnen av förlossningen som det är från den förra.


Igår satt jag och pratade med syrran om detta men mitt bröst, och då kom vi på en alternativ orsak.
Man kan ju säga att det suger i bebistarmen, varför kan det inte suga i brösten? :D Ammningen var en av mina favoriter.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det suger i mina bröst! ;)

Jag känner att jag inte är det minsta sugen på en till förlossning trots att min var ganska enkel, någon förlossningsnatt var det inte tal om... Och att ha det där ständiga passet med en pytteliten igen? Njaaae, det får vänta några år till (minst).

Men guuud vad jag saknar amningen! Speciellt när brösten är jättefyllda och gör lite ont tills bebisen börjar suga och allt släpper i takt med klunkandet från ens lilla gullefjun. :love::D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

haha ja, jag vet inte, jag brukar ju vara rätt personlig här så jag kör vidare ;) När jag ammade kände jag ett sånt otroligt lugn, avslappnad så jag höll på att somna och kände hur hormonerna rusade runt i hela mig. Samma känsla som jag har efter orgasm :o
Kanske är det kroppens sätt för att få en att fortsätta ge sin avkomma mat?
Men som du sa just känslan när spändheten släpper sakta ed säkert, och vårtan bara skriker av att bli fäst på :love:
Däremot saknar jag inte känslan av att brösten är överfyllda och alldeles knöliga av fyllda mjölkkärl:cool:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Eller inlägg som är så fulla att det droppar om dem när man tar ut dem för att amma. :cool: Framför allt nattetid.


Jag har hört (eller snarare läst, någon närgången diskussion om känslor vid amning har jag aldrig pratat med någon om ;)) att det inte är helt ovanligt att man känner lite som vid orgasm när man ammar.

Mina bröstvårtor är förresten mycket känsligare nu efteråt, det är över ett år sedan jag slutade amma. All beröring är obehaglig om jag inte ligger ner. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ja, fast det gör ju :devil: ont så länge det varar ;)


Jag sov aldrig med illägg, oftast sov jag bara på en handduk och ev en tröja över, läckte bara i andra bröstet när hon åt precis i början och då torkade jag med handduken. Hatar att sova i bh/top, känns som jag har tvångströja på mig:crazy: en åt Moa 275 gånger/natt så då var det mycket lättare att bara hiva fram bröstet:angel:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tycker inte "den ständiga passningen" var så farlig, definitivt inte med det första barnet. Det allra jobbigaste var koliken som höll i sig i 12 veckor för första och 16 för andra barnet. Att amma en gång i timmen bekommer inte mig men om jag ska ha en till så får det bli när de andra har blivit lite större så det inte är samma passning på dem som det var på Sam när Isaac föddes. Det är en otrolig skillnad på en tvååring och en treåring (i alla fall min) och det hade varit mycket lättare att ha en pluttis nu än vad det var förra året. Jag kan tänka mig att om det yngsta barnet är fem när det nya föds blir det ännu lättare igen.

Angående amningen har jag gett upp att försöka sluta på nätterna. Jag kan verkligen inte motivera mig själv att sluta amma och ju mer jag tänker på det desto konstigare känns det. Jag funderade till och med på att starta en enkättråd här för att se hur många ettochetthalvtåringar som sover hela nätter utan vare sig napp eller välling. Och varför skulle det då vara konstigare att amma honom på nätterna? Och varför ska jag byta ut mitt fantastiska bröst mot konstgjort pulver eller en bit plast? Nej, han får sova med mig om nätterna tills vi känner oss redo.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad jag blir glad när jag läser ditt inlägg :laugh: Vad härligt att kunna ta det i sin egen och barnets takt :love: För det är ju som du skriver, varför byta ut något naturligt mot något onaturligt bara för att? Nä, då ska det finnas en bra orsak så att man känner att beslutet är det rätta i hjärtat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det låter klokt att vänta till ni är redo båda två och som du skriver, varför sluta om allt känns bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men det där stabiliserar sig ju rätt snabbt ändå. I alla fall om man ammar relativt länge. ;)

Min bebis är fyra månader och jag fick väcka honom i morse för att brösten var så sprängfyllda. Det har varit så kanske en vecka nu...

Kl

Läser om era härliga känslor kring amningen, jag kanske kommer minnas den tiden på samma sätt men jag upplever det inte riktigt lika romantiskt. Alltså, det är ju så klart underbart att kunna ge sitt barn mat med sin egen kropp och närheten och kärleken är så :love::love::love:. MEN, jag har jätteproblem med tröttheten. Jag dånar av och har jättesvårt att komma igång igen vilket gör att jag rör på mig väldigt lite och med tröttheten skriker kroppen efter energi så jag har ätit ganska mycket snabbätande mat och godis. Så jag är fortfarande tung i kroppen -> trött. Sen pajar ryggen med de 5-6 timmar jag spenderar i soffan med liten liggandes mot bröstet.

Så vi har tagit beslutet om delamning och det känns jättebra. Vi är inte igång riktigt med det ännu men bara tanken gör mig mer befriad och pigg. Dessutom så får sambon mata mer och blir en mycket mer delaktig förälder. Plus att vi behåller myset när jag ammar. Jag är så glad för vårt beslut. :banana::banana::banana:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Igår vägrade Emilia sova sin dagssömn, sen var vi i simhallen hela eftermiddagen och när vi åkte hem vid 18 så somnade hon i bilen, sen sov hon hela natten. Kändes väldigt konstigt igår kväll.

Maja brukar vakna vid 5.30 på morgonen men nu hör jag att hon precis vaknat (7.15). Hon har nog aldrig sovit såhär länge. Men kunde hon inte tagit sovmorgonen i helgen istället för idag när vi andra ändå var uppe kl 6? :)

Föresten så var Emilia så rolig igår. När vi sa att vi skulle åka till simhallen så sa hon "rutcha, fantele". Det var ganska länge sen vi var i simhallen men hon kom ihåg att det fanns en rutchkana som är en elefant. Igår fixade jag med böckerna i bokhyllan och hon såg bara ryggen på en av mina böcker och säger "bebis". Hon kom ihåg att det var en bebis på framsidan av boken. Jag blir så imponerad av hennes minne, jag vill också ha så bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

En kompis till mig hade en väldigt tuff första förlossning. När det var dags för andra var hon rädd men ville samtidigt föda vaginalt. Dom kom fram till en lösning om att hon skulle prova vaginalt men att dom också var förbereda på att snitta. Hon behövde bara säga till om hon kände att hon inte klarade av den vaginala förlossningen.

Kanske det kan vara ett alternativ för dig också om du vill ha fler barn
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag måste fråga er som har små barn nu, tycker ni att det är ok att era barn går omkring med saker med skaft i munnen?
Jag gjorde nog bort mej igår genom att säga "oj, du ska nog inte ha en tesked i munnen" när en elva månaders kom tultande. Jag fick en blick ifrån mamman med orden, vi bryr oss inte om sådant, det gör inget om han har den i munnen.
Jag lät aldrig mina barn ha liknande saker i munnen när de gick/sprang runt. Risken att de ramlar och att det då sitter fast i gommen gjorde att jag inte lät dem ha det. Jag har sett skador efter en sked som satt sig i gommen, även en klubba och det gjorde valet enkelt för mej.

Är jag bara dum eller? Eller var det bara för att jag sa något? Jag kanske borde ha struntat i det?
Jag blev faktiskt förvånad över föräldrarnas reaktion. Pappan vände på skeden så att skaftet var i munnen bara för att bevisa typ att det inte gjorde något :confused: Då menade mamman att så behövde han ju inte ha den men att det inte gjorde något så länge han hade själva skeden inåt.

Överreagerade jag? Jag tycker ju synd om barnet om det måste hända en olycka innan föräldrarna inser att det faktiskt är farligt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, jag blir tokig på L när han stoppar saker i munnen och springer iväg. Oavsett om det är en sked, gaffel eller tandborsten. Håller med dig, det är väl onödigt att det alltid måste hända en olycka innan folk reagerar...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

En kompis till mig hade en väldigt tuff första förlossning. När det var dags för andra var hon rädd men ville samtidigt föda vaginalt. Dom kom fram till en lösning om att hon skulle prova vaginalt men att dom också var förbereda på att snitta. Hon behövde bara säga till om hon kände att hon inte klarade av den vaginala förlossningen.

Precis så har jag och ÖL kommit överens om inför förlossning nr. 2 :) Detsamma om jag går över, då snittar de istället för att sätta igång mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 002
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 777
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
15
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp