Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja precis, en Kettler har vi. Den är rätt trillsäker eftersom maxutslaget på styret är begränsat. Dvs det kan inte bli någon kraschlandning om de försöker vrida styret för mycket. Jag har lite svårt att förklara mig, är superförkyld och trött...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här har vi haft en tuff vecka - Tisdag morgon hade vi tid hos hörselvården och efter lunch var vi till vårdcentralen för uppföljning angående Oscar's "bajseri" (Han var inne akut för föstoppning i slutet av mars) och gårdagen tillbringade vi på sjukhuset då Oscar fått tid för magnetröntgen.

Idag tog vi sovmorgon till 9.15 och har bara tagit det lugnt med hundpromenader, ätit glass och lek i sandlådan.

//Linda
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj hur gick allt då? Hoppas ni fått positiva svar iaf. :)

*kl*
Måste bara berätta om min lilla fröken fräken. Hon pratar ju inte så mycket ännu och absolut inte om man frågar något alá kan du säga .., vart är.., vad säger ... etc

Så idag när hon badade i badkaret så provade jag igen.

Vad heter jag?

E: Mamma majele ( jag heter Madelene )

Vad säger hunden?

E: grrrr ov ov ov ov

Vad säger hästen då ? ( hon har en en liten plastponny i badkaret )

E: iiiiiiiiiii hihihi

Vad säger kossan

E: UUUUUUUUUUUUUUU

Och slutligen Ella, vad säger katten

E: KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATT

Så jäkla söt :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Apropå prat, när började era barn kunna säga mera, dvs att de vill ha mer mat eller dricka? L säger "slut", oavsett om det är för att han inte vill ha mer och vi ska ta den ifrån honom (även om det inte är slut) eller om det är för att han vill ha mer.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella svarar på frågan när hon sagt sluut.

Mer mat eller vill du ha mer ... ?

Ja eller näää ( samtidigt som hon nickar eller skakar kraftigt på huvudet ) ;)

Annars säger hon till själv också.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

L fyller 2 år om ett par veckor och i 1-2 mån har han kunnat tala om ifall han vill ha mer eller inte. Antingen säger han "slut" och bär ut tallriken, eller så ger han den till mig/sambon och säger "mer mat!" :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vår lille fyller 2år på söndag och han säger "Mätt, tack tack!" när han är färdig, eller "Mera mat!/Mera mjölk/Mera vatten etc" om han vill ha mer, men det är först senaste veckorna/månaden som talet fullständigt exploderat. Han har gått från kanske 50-100 ord till flera hundra på denna korta tid. Från 1-2 ordsmeningar till 3-5 i rad på bara några dagar. Himla fascinerande!

Nog om det och åter till frågan. Han har kunnat svara jakande/nekande på frågor om mera mat/mera dricka/"den eller den" etc i några månader :)

LindaB: Fy vad jobbig veckan låter, hoppas ni får bra svar på undersökningarna!

Calazirya: Visst är det häftigt hur olika saker med de små helt plötsligt bara "fungerar"! :love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Ni som använt andninglarm till era bebisar, till vilken ålder har ni använt det?



Cala- Det är så häftigt när saker bara sätter sig på plats hos dom små. Det går inte en dag utan att Emilia förvånar mig med saker hon säger eller saker som hon kopplat ihop på olika sätt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det känns som om talet släppt lite nu, i morse när jag lämnade vid förskolan.

Ilga ( Zaga/hund ) stanna hä, hejda mammi och flera sådan flerords-meningar. Det har inte hänt innan.

Hunden satt alltså utanför förskolan då vi tog en powerwalk direkt efter lämning.

Ang andningalarm tog vi bort det runt 8 månader på E, då började det falla av och fellarma pga av hennes rörlighet och då ansåg jag att största faran var över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Första natten utan larm var inatt, och dottern blir 13 månader idag!
Hade fortsatt använda larmet ett tag till, men det har gått sönder.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj hur gick allt då? Hoppas ni fått positiva svar iaf. :)

Jodå - Både hörselvården och besöket på vårdcentralen gick bra! Röntgen var dessto mer nervöst - Vi hade tid 6.45 och direkt vi kom fram fick han emlasalva och plåster på ovansidan av båda händerna. Detta fick verka en timme sedan bar det iväg till röntgen. Tanken var att de skulle sätta in en tunn tunn slang i handen med hjälp av en liten kanyl, där han fått bedövning för att spruta in narkosmedel.

Dock gick det inte så bra och i stället fick Oscar andas i en liten mask och han domnade bort väldigt fort, just det var lite skrämmande tyckte jag.

Röntgen 1½ timme och sedan låg han på uppvak knappt en timme - På avdelningen igen fick han en Piggelin och drack saft! Där fick vi stanna tills de sett att allt var som det skulle och att han kunde kissa.

Han gjorde denna röntgen för att han alltid lutat huvudet lite åt vänster - En vanlig röntgen har gjorts men inget ovanligt hittades - Det de kan hitta med magnetröntgen kan vara ärrvävnad i muskeln som kan orsaka nedsatt rörlighet och på så vis ha en "stelhet" i muskeln.

Vi hoppas att de inte kommer att hitta något, att han bara är svag i sina muskler. Han träffar en sjukgymnast regelbundet och vi kör lite övningar hemma också.

//Linda
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Fråga till alla:

Får ni ont i ena bröstet ibland? Är det normalt? Liksom trycköm, och även att det gör ont när man hoppar etc? Inne i bröstet alltså.


Jag har haft så ett par gånger nu senaste veckorna, har antagit att jag gjort nåt mot det jag inte mindes bara. Men igår morse var det så igen, såpass att jag inte kunde jogga trots att jag satte åt toppen hårt Det är alltid vänsterbröstet.
Det.... jobbiga, är att min mamma dog för 11 år sen i bröstcancer, och min ena moster har nu också fått diagnosen. Mamma blev sjuk (eller rättare sagt hon upptäckte det ) när hon var 38, jag är snart 24.
klart man blir orolig..


Får ni såhär ibland? jag ska iaf ringa på måndag och prata med läkaren, men de lär väl säga att jag är för ung :grin:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har faktiskt precis gjort utredning för bröstcancer och visst fick jag trycka på lite ( jag är under 30 ). Men det är mentalt jobbigt att behöva driva på när man är orolig ..

Pm:a gärna om du vill babbla av dig lite ..

För att stilla oron som du känner så är det självklart att du ska få kontrollera dina bröst.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Comfort: Ingen kan väl neka en utredning om man är orolig?
Speciellt om det finns i familjen.

Senaste dagarna har vi haft trotsutbrott deluxe här hemma. :crazy:
Värst var det i fredags då han slogs, skallades, torkade av snor i håret på mig :crazy: och dunkade huvudet i dörrar osv. Verkligen gjorde allt för att få som han ville. Minsta tillsägelse från oss och han exploderade.
Alla var trötta och hungriga så det slutade med att vi förlorade tålamodet till slut både sambon och jag. :( Dock kunde vi sedan prata med honom och förklara. Började redan hos hans mormor för att han inte fick dunka huvudet i hundens mage, bråka med katten m.m m.m.

Men igår var det dags igen. Världens utbrott så fort han inte fick som han ville.
Började med att han jagade bort katten när hon skulle gå in, två gånger dessutom. Tredje gången slängde han hårda jordklumpar efter henne. :crazy:
Då gick vi in vilket resulterade i världens utbrott.
Han slogs och skrek, dunkade i dörrar och dunkade huvudet i saker.
Fast han lugnade sig rätt snabbt.

I affären satt han och hoppade i vagnen (selen är borta), slängde sig och vägrade sitta still. På väg hem försökte han hasa ner och sätta in fötterna under vagnen :crazy:
Väl hemma fick han världens utbrott för att han inte fick exakt det han ville, när han ville det. Skallades, slogs, slog i dörrar och höll på.
Då lyckades vi hålla tålamodet uppe hela tiden dock.

Men hur ska man eg hantera att han slåss och skallas?
Har förklarat om och om igen att man inte får och varför, ändå gör han om det. Försöker förklara att man inte alltid kan få som man vill men han svarar bara emot. "Jo jag får" eller "Joooooo!! *tjut tjut*
Vi försöker vara konsekventa och lyckas väl rätt bra med det men känns inte som att det direkt hjälper. Inte nu efter helgen alla fall.

Nog är det väl fler 3 åringar som håller på såhär?:angel::crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror inte alls att ni är ensamma och jag känner igen mycket av humöret på min egen dotter. Kanske i något mildare variant och hon är givetvis enklare att hantera iom hennes ålder.

Jag tror det är viktigt att man är med, speciellt då det handlar om djuren. Han skulle aldrig ha givits möjlighet att jaga katten igen eller kasta jordklumpar på henne. Pedagogik i all ära, men man får faktiskt bli arg, visa att det hör ont när barn slåss osv.

Ibland är en diskussion just i anslutning till utbrottet tämligen överflödig då barnet inte tar till sig vad man säger. Då är det tycker jag bättre att avlägsna barnet och förklara när allt lugnar ner sig hur man behandlar djur osv.

Ny separat sele till barnvagnen går att beställa, kostar inte mycket. Kan ibland vara en avgörande räddning.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sam var precis sådär, från han var tio månader till han var 2.5 ungefär. Skitjobbigt. Sele i vagnen är ett måste och håll fast honom om det handlar om din egen säkerhet (att inte bli skallad t ex om ni måste hem från affären)

Det är bara att härda ut, läs Ditt kompetenta barn och övertyga dig själv om att ur det här kommer något positivt (svårt jag vet, jag började tycka det var kul att vara förälder när Sam blev 2.5....)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kan tillägga att våra dagar såg mer eller mindre ut sådär hela tiden. Hans utbrott och dåliga humör kunde vara i en timme och sen tog det tio minuter tills han inte höll med om nästa grej.

Angående djuren har jag fått punktmarkera VARENDA gång djuren är i huset tills han var nästan 3. Han var ALDRIG snäll mot dem och det är en grym skillnad mot Isaac som för länge sedan lärde sig "klappa mjukt och fint". Jag har varit så arg att jag kokat och skrikit och gormat på honom, vilket resulterat i att han fått ett utbrott till.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det med djuren är jobbigt, ibland får det jättebra och sedan kommer ett tjuvnyp, han skallas eller drar i morrhår/päls. Så även om han aldrig någonsin är själv med något djur så är han snabb som en vessla.

Idag har det varit hyfsat lugnt.
Han fick ett utbrott hos mina föräldrar men det gick över rätt fort.
Lite otäckt dock när han ska slå huvudet i tvättstället:crazy:
Blev ett nu ikväll också när det var dags att gå in efter utelek.
Men det gick också över rätt snabbt.

Verkar som att det är en redig förkylning på g också.
Han är snorig, hostar och hade ont i halsen idag.
Pigg och glad men ibland så märks det att han inte är helt pigg.
Så det blir till att vara hemma i morgon.
Pluggar på distans så :)

Ska kolla in Juuls böcker :)
Har varit inne på dem förut men det glöms bort.

Just nu hör jag inne från toan "jag är smutsig" haha.
Sade att han skulle gå och titta sig i spegeln och tvätta munnen.
Han höll inte med om att han var smutsig dock.
Är numera strängt förbjuden att följa med in på toa, han ska gå själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

åh jag måste få berätta , min bästa väninna sen 20 år är på BB och ska föda sitt första barn och jag är helspänd :bump: hoppas hon är färdig innan midnatt så jag kan sova!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 002
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 777
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
15
· Visningar
2 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp