Sv: Stora snacktråden TVÅ
kl
Hur svårt kan det vara för en människa att märka av om man är intresserad av hennes åsikter?
Jag är irriterad. Som jag skrivit om tidigare så finns det en föräldra-barngrupp här i byn som är varannan torsdag och ledaren är väldigt stark i sina tankar om vad som är bäst för barnen. Bland dom första gångerna vi var där blev jag kritiserad och ifrågasatt varför jag inte helammade, kände som hon tyckte att jag var dum som inte gav mitt barn vad som var bäst i hennes ögon. Jag har ändå fortsatt gå dit för Emilia skull men sen hon började på dagis har vi inte varit där. Idag gick jag och Maja dit. Vi sitter först på en matta och sjunger lite sånger/ramsor. Jag sätter ner Maja så hon sitter upp. Ledaren frågar mig om Maja kan sätta sig upp själv och jag säger att hon kan från halvsittande men inte från liggande. Då vänder sig ledaren till Maja och säger "då ska ju din mamma inte sätta dig fören du klarar det själv". Ledaren har som filosofi att barnet inte ska göra något fören det själv klarar att ta sig till det läget. Tex ska man inte lägga på mage innan bebisen själv snurrar till mage, inte ställa barnet mot saker innan det kan ställa sig upp själv, inte gå och hålla barnen i handen innan barnen kan gå helt själv osv.
Jag blir så trött på att hon hela tiden ska lägga sig i hur andra gör, hon får gärna tycka så men jag tycker inte som henne och det borde hon ha förstått nu.
Men sen var det en annan sak som var lite rolig. Idag var temat mat till bebisar och småbarn. Det har kommit nya råd som vi skulle prata om. Tyckte det lät spännande, vad det nya var. Det nya var att dom kommit fram till att man kan ge ägg och fisk redan från 6 månader. Tror Österrike är lite efter där, det har väl varit ok i Sverige länge? (vi har alltid gått efter svenska rekomendationer).