Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Sambon och jag är lite oense i en fråga: Som gravid med barn nr 2 går man då på föräldragruppsträffar lr är det bara för förstagångsföräldrar?

Hoppas ni kan hjälpa oss:)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Känner ni att ni behöver det inför tvåan? Ni behöver inte gå båda, kan inte den av er som känner behov av det gå? Det kan vara nya råd och rön som en av er lättare tar till sig på en informationsträff som den andra hellre letar reda på på nätet eller i en bok, eller att någon av er behöver det för att bearbeta att ni ska få en till. Men om enbart en behöver gå behöver den andra inte följa med på träffen om den inte har behov av det. :)

Om jag skulle skaffa en tvåa nu skulle jag hoppa föräldragrupper och utbildningar via BVC, men jag skulle gå en kurs om profylaxandning igen, tillsammans med barnets pappa. Men det beror ju helt på hur ni tycker och tänker. :)

Grattis förresten! :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vårt landsting har inga föräldrakurser för andra barnet och jag kan inte säga att jag saknade det heller. Fast jag är lite färgad av att föräldrakursen med första barnet var rätt meningslös, i mitt tycke :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har lärt mig mer om barn på buke än jag lärde mig på vår föräldrautbildning! :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj vad billigt! Själv drömmer jag om en sommarstuga i skärgården, hälften så stor boarea, en tredjedel så stor tomt och dubbla priset. :(

Men det blir mycket att göra på det om ni inte vill ha samma stil, har ni råd/ork/tid för det? :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+lingonben.

Oj, nu blev det lite tokigt. Såg nu när jag läste mitt inlägg att man säkert tolkar det som om vi väntar barn. Så är inte fallet. Vi har två kompispar (som inte känner varandra) som har bf på samma dag och bor i samma område, tänkte då att dom hamnar i samma föräldragrupp. Det ena paret väntar första barnet och det andra väntar på tvåan.

Själv tyckte jag inte heller att det gav så mycket förutom att man lärde känna nya människor. Vi var tre mammor som träffades en gång i veckan. Annars hade jag klarat mig utan.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jahaa, jag förstår. :D

Jag lärde känna en i mammagruppen via BVC efteråt. Men det är inte för att vi egentligen klickar, utan det var smidigt att ha någon att snacka skit med i lekparken när jag var föräldraledig. :angel: Har mest sporadisk kontakt nu.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, om jag hade fått välja hade mitt drömställe legat betydligt närmre Malmö, men det har vi inte råd med. Då har vi resonerat oss fram till att vi hellre bor en bit bort med mer mark och mer pengar att röra oss med än att få ett mindre hus nära stan. Skillnaden är enorm, bara såhär en bit bort.

Jag har en snickar/renoveringsgen som gör att jag inte vill ha något färdigt, jag (och min sambo också) tycker det är kul att planera och renovera. MEN, nu får vi ju ta hänsyn till två små pluttar också, det ska funka att bo en familj och ha ett normalt liv. Så när vi väl bestämmer oss för att köpa blir det nog något lite fräschare än det i länken men inte nyrenoverat. Beboligt och funktionellt men gärna fult och i behov av kärlek. Och det där helruttna stället kanske man kan spara som hobbyprojekt tills barnen är så pass stora att de har flyttat hemifrån. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag förstår precis. Det låter klokt. :) Hittar ni något ruttet nog nära hemmet kanske det är så billigt att ni har råd med båda. ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knapplån

[Vad har era barn fått i tvåårspresent? Vad har de lekt med som tvååringar?

Vi har slut på fantasi här hemma och sonen fyller om tre veckor. Det enda han vill göra just nu är att leka i sandlådan så han är inte hjälpsam precis. ;)

Det vi kommit på är trehjuling, docksäng, badkläder, böcker. Pussel, ritattiraljer, bilar och plastdjur har han så det räcker och blir över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min treåring är helt hopplös, det är maskiner för hela slanten. Jag har försökt neutralisera lite med allehanda djur och i alla fall miljöer runt omkring traktorer och grävmaskiner så att det kan bli lite lek och inte bara köra köra köra.

Som tvååring lekte han mest ute faktiskt. Böcker är jättebra tycker jag som present, om han inte är så intresserad nu kommer han kanske att bli om ett tag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella fick en portabel dvd ( dvs bil-dvd ), en monstertruck bil, en docka, en minikånken, modellera m.m m.m

Trehjuling fick hon i julklapp och det är en kär vän just nu. Hon älskar sin cykel och cyklar som en jäkla blådåre ( en annan får bra motion ).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det verkar vara en kul grej i den åldern, trehjulingen. :)

Det finns ju 12" cyklar som passar från 90 cm och Milton är just 90 cm. Men frågan är om det är enklare att trampa på en trehjuling än en cykel? Man sitter ju mer bekvämt på en trehjuling misstänker jag (den lilla cykeln rekommenderas från 3 år eller 90 cm).

Vindvissla: jag misstänker att det är maskiner till 100% om ett år här med. Så fort han ser ett motordrivet fordon ska det pekas och pratas tills man inte kan skymta det längre... :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ojojoj jag är kär :love:

Allra roligast var ju "dildon" som hängde i duschen :angel:

Eller hur. Insidan var väl inte alls min smak, men det går att fixa :D. Omgivningen är bara :love: och priset blir jag lätt chockad över ...

Bredvid dildon hängde ju stjärtplågarn :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 760
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
14
· Visningar
1 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp