Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har två rum på övreplan (förutom ett stort vardagsrum, kök, hall, förråd och toalett). Tanken är att de rummen i framtiden ska vara ett sovrum till oss och ett arbetsrum. På nedre plan har vi ett stort vardagsrum, två sovrum, ett stort badrum, tvättstuga, matkällare och en trapphall med två förråd. I framtiden ska de två sovrummen på nedre plan vara barnens rum.

I dag sover vi allihop i vårt sovrum på övre plan. My har en egen växasäng som står i vår sängs fotände och Maja har en spjälsäng som står kloss an mot vår säng. De somnar ungefär samtidigt på kvällarna, men vi brukar se till så att Maja sover först och så lägger vi henne i sängen (började vi iofs med väldigt nyss, då hon tidigare sovit på soffan på kvällarna eftersom hon då vaknade hela tiden), och sen söver vi My i hennes säng. Det har fungerat väldigt bra faktiskt. My vaknar inte av Maja, och eftersom My vanligtvis sover bra på nätterna nuförtiden så väcker inte hon Maja speciellt ofta heller nuförtiden, men det har varit ett problem tidigare.

Det bästa med vårt hus är att det är stort och öppen planlösning. Det är också grymt bra att det rummet som i framtiden blir ett arbetsrum nu fungerar som ett lekrum. Det ligger nämligen väldigt bra placerat då man kan se det både från köket, vardagsrummet och hallen, och det är guld värt!

Om jag hade fått ändra något i dag så hade jag nog inte gjort något annorlunda ändå, även om det är lite trångt i vårt sovrum för tillfället. Det är ändå en relativt kort period barnen är små, och under den tiden kan man ju lösa situationen på annat sätt än att ha ytterligare ett rum. Men å andra sidan, ska jag få igenom att vi ska skaffa tre barn, så hade det varit smidigt med ett till rum såklart =)

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Skönt att det går frammåt!

Ja, vi gör så att Micke tar Maja på kvällarna och nätterna nu ett tag, och så lyfter han över henne till mig när hon ska ha mat, och lyfter tillbaka henne när hon är färdig. Det har faktiskt fungerat jättebra, och hon somnar om direkt med nappen! Jag hade aldrig trott att detta var möjligt för bara någon vecka sedan, det känns som rena rama semestern jämfört med att behöva vakna flera gånger i timmen! Det måste kännas skönt för Maja också =)

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Härligt att ni sover bättre!

Igår ville Isaac inte ha någon välling alls men somnade ändå utan tutte i sängen. Ammade i soffan innan. Sen sov han nästan hela natten, förutom ett uppvak. Det är ju absolut inte så att han måste dricka välling så om vi slipper det är det toppen. Han äter jättebra på dagarna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag uppfattar det som att när de vaknar på natten så är de mycket yngre än vad de är på dagarna. Isaac när han vaknar är som en pluttbebis som det inte alls går att prata med.

Det håller jag helt med om! Jag kommer följa dina sluta-amma-rapporter med spänning, för egna framtida behov... Min lilla är ju född nästan samtidigt som Isaac (15/1), men är ju bara 12,5 månader korrigerat så vi är lite efter er!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hihi då rapporterar jag om kvällens läggning då.

Ammade i soffan, han somnade nästan. La mig med honom i sängen och erbjöd välling. Han drack 40 ml ungefär, sen bökade han lite och så gosade lite och efter en kvart somnade han med sin näsa mot min (efter att ha försökt amma den :D)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag måste bara säga att jag tycker det känns skönt att du (alla andra med) ammar till barnen är så stora, de flesta jag möter och pratar med säger glatt att de slutade amma helt när barnen var sisådär 7 månader... Jag vet att alla är olika och respekterar alla som inte ammar så länge för att de inte vill eller de inte kan men jag får ångest av det. För jag har tänkt att shit, då "måste" jag med snart sluta amma, men det är ju bara en dum tanke för det måste jag ju inte... :) Lille plutten är snart 6 månader och får lite smakisar (som vi inte har bråttom med) och gröt. Jag gillar ju amma (än så länge), och tycker det är mys på hög nivå :)

Måste förresten fråga vad det är för turister ni tar hand om eller vad det är ni gör med dem?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Usch det snöar här idag:crazy: Inte lite heller:eek:
Kallt som satan är det!

Praktiserar nu och inser mer och mer att det ger mig absolut ingenting.
Jag mår bara dåligt när jag är där och är förbannad när jag går hem.

Ska utbilda mig till undersköterska men verkar som att det inte går att börja förrän i höst. Söker jobb som en dåre och har väl ev nåt på g men det vet jag ju inte än. Usch vill bara få nåt annat att göra än praktiken, helst skulle jag sluta idag redan.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe. Jag som tycker att jag inte läst om nästan någon här på buke som ammat en längre tid. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror det blir sa att man haller det lite for sig sjalv efter ett tag. Nar barnen blir storre ar det ju inte lika uppenbart for de ater vanlig mat ocksa, man behover inte amma en 18-manaders pa en bank i kopcentrat for att den ar vralhungrig, man kan ge den en banan.

Det ar bra att jag (och vi andra langtidsammare) kan hjalpa till och fa andra att kanna sig bekvama med att amma langre. Jag kande lite samma panik som du nar mitt barn var over 6 manader och inte at 5 portioner potatis, kott och mos om dagen (ungefar). Men nar jag insag att manga barn inte ater sa mycket innan de fyller ett sa relaxade jag. Och se, det blev folk av mina barn anda :)

Jag jobbar pa ett Destination Management Company eller turoperator pa Irland, vi for forfragningar fran skandinaviska resebyraer som har grupper eller individuella bokningar som ar intresserade att komma till Irland. Sa satter jag ihop ett program utifran vad kunden vill ha och fixar och bokar allting. Jatteintressant jobb och ibland blir vi bjudna att titta pa hotell och attraktioner som vi anvander.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Just nu är jag världens sämsta mamma :cry:

Jag har jätteproblem med foglossning och sammandragningar, humöret är inte riktigt på topp och jag har inte mycket ork till nånting.

På tisdagar är min sambo iväg och tränar och jag får söva L själv. Det brukar gå bra, men inte igår. Han ville ligga själv i sängen (som vanligt) men busade bara, hoppade runt och gömde nappar och skrattade. När jag tog han i famnen (brukar han vilja efter en stund) så fortsatte han hoppa runt, fast på mig och min mage istället. Inte alls uppskattat!

Jag växlade mellan famnen och sängen säkert 15 ggr utan att han ens började lugna ner sig. Jag testade att sitta i stolen bredvid och låtsas sova, lämna rummet, vagga honom, säga till på skarpen och lite till. Testade även att ta alla nappar utom en, gå ut, och stänga dörren (något vi aldrig gjort förut). Det enda resultatet då var att han ropade "Mamma gått. Tokigt!". Han brydde sig inte ett skit. Efter 1 h var jag nära ett nervsammanbrott och bröt ihop fullständigt. Fick ringa hem sambon som tog över och L somnade då på 10 min, trots att han var hur pigg som helst bara några minuter tidigare.

L berättade för pappa när han kom hem att "mamma arg"... När vi vaknade imorse så var hans första ord när han såg mig "mamma glad igen!" :cry: Jag vill orka med honom när han håller på såhär, men det går bara inte. Känner mig så fruktansvärt elak som blir arg på honom, att räkna till 10 gör det nästan värre. Han har inte vart såhär jäklig att söva sen i dec, även den gången var jag ensam.

Hjälp mig! Vad ska jag göra för att behärska mig och kunna stå ut? Det försvåras ju givetvis av att jag har så jäkla ont 24/7, men det är ju inte L's fel.

Hoppas bebisen kommer snart så man blir som folk igen :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror det blir sa att man haller det lite for sig sjalv efter ett tag. Nar barnen blir storre ar det ju inte lika uppenbart for de ater vanlig mat ocksa, man behover inte amma en 18-manaders pa en bank i kopcentrat for att den ar vralhungrig, man kan ge den en banan.

Det ar bra att jag (och vi andra langtidsammare) kan hjalpa till och fa andra att kanna sig bekvama med att amma langre. Jag kande lite samma panik som du nar mitt barn var over 6 manader och inte at 5 portioner potatis, kott och mos om dagen (ungefar). Men nar jag insag att manga barn inte ater sa mycket innan de fyller ett sa relaxade jag. Och se, det blev folk av mina barn anda :)

Jätteskönt att läsa det raderna... :) Jag trodde nog nästan bara det var jag som ammade på fullt i sex månader med bara lite gröt o smakis en gång/dag. Och sedan känner att det vore mysigt att fortsätta amma. Känns som lite panik när alla andra inte ammar och som du skriver ungarna äter hur mycket annat som helst. Och som du skriver, man behöver ju inte amma så offentligt när de blir mycket större, men jag kan fundera på var gränsen går. Det börjar kännas lite sådär nu men mest att folk tittar men han är nu ganska exakt 6 månader så ett tag till kan han nog få amma på i offentlighet. Sen får man kanske ta med någon matburk eller gröt om man ska vara hemifrån så länge...

Så om jag då skulle skriva att jag vill se platserna från alla romantiska tantböcker man läser om och rida på connemarahästar, skulle du få i hop ett bra paket då? Vi har bara varit i dublin och åkt på endagsutflykter därifrån.. Sambons systers man bara virrade på huvudet när jag sa connemarahästar och tyckte det var för långt bort :angel:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag måste få fråga dig bara! När du skriver att du ammade typ 3 ggr/natt, hur funkar det då på dagen? Måste du pumpa ur något eller är det mest att han snuttar lite på natten bara så att det inte bildas så mycket mjölk.
Jag har en 6-månaders här som äter lite gröt och lite smakportioner på dagen och ammar också såklart. Men jag upplever det som att det blir mer och mer bökigt att amma på dagen om hon inte är döhungrig. Hon ligger ju mest och vill titta på allt annat! Om hon är lite trött funkar det också bra att amma på dagen. Jag vill gärna amma länge men blir det bättre? Eller ska jag alltid få sätta mig i ett alldeles tyst rum, helst mörkt också för att hon ska kunna amma ordentligt?

Mirifax: Har du också samma problem eller är det bara min dam som är så grymt nyfiken på allt!?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har du provat att avbryta projektet? Ta upp honom igen och titta pa film en stund. Eller rita lite eller tand lampan och las en bok i sangen. Jag hade ocksa en buse och det hjalpte verkligen inte att bli arg, det var bara jag som fick otroligt daligt samvete efterat. Lydigare blev han inte heller.

Mirifax om du ar lite mer specifik med platserna sa kan jag det. Annars far du skicka hit bockerna sa jag kan lasa dem forst :D Sen jobbar vi inte direkt med kunderna, vi jobbar med resebyran i Sverige, det har med forsakringar att gora. Om du vill ha ett par tips pa vad och var sa kan vi ta det i ett PM, om du vill boka en hel resa kan jag ge dig tips pa vem du kan kontakta (som vi jobbar med i sverige).

keilir jag svarar dig senare, jobbar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Precis så är det här med :) Han kan bli mer som en orm än som en bebis, han är med grymt nyfiken på ALLT.. Brukar försöka hitta en hörna och ibland håller jag fria handen över hans huvud för att skärma av lite.. Har han väl kommit igång och äta och kommit på att han faktiskt är hungrig så brukar det fungera bra, då äter han fint. Det är bara vägen dit som kan vara lite bökig.. Hemma fungerar det alltid bra att amma. Ofta när vi är ute någonstanns äter han kanske bara ca 10 minuter, men jag har låtit det vara så eftersom jag tänker att han säkert säger till om han blir jätte hungrig och håller på att svälta ihjäl ;) Jag har läst någonstanns att man kan ta en sjal om man har det på sig och hänga lite över så det skärmar av, har tänkt prova det!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*
Jag blir galen !!!!!!

Jag försöker vara pedagogisk, förklara, tala lugnt, inte brusa upp, inte tappa humöret, ha tålamod. Men nu går hon mig fasen på nerverna, får man sakna förskolan? ( hon är ledig denna vecka ).

Det går inte en sekund utan att hon hittar på något sattyg, hon vet mycket väl att hon inte får göra vissa saker och jag förklarar gång på gång att hon gör fel. Men efter säkert fyrtionde gången så vet jag inte vad jag ska ta mig till!!!


Nu blev jag så trött att jag satte på Molly Mus åt henne, jag känner mig mentalt slut och behöver få plocka disk och dricka en kopp kaffe.

Vädret gör mig vansinnig också, man kan inte vara ute några längre stunder.

/ GNÄLLMAMMA
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

En film är räddning såna dagar, när hon tittat färdigt har du säkert fått lite ny energi (för en liten stund iaf).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

När vi har såna problem får Emilia komma upp igen, kanske titta på en film i sofffan eller läsa en bok för att varv ner lite.

Vi har märkt att ju mer man känner "men somna då" och irritationen börjar komma krypande så är det inte en chans att Emilia ska somna. På samma sätt går det inte att tänka att nu måste hon somna för det där tv programmet jag vill se börjar snart. Minsta lilla stress och hon sover inte
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har du provat att avbryta projektet? Ta upp honom igen och titta pa film en stund. Eller rita lite eller tand lampan och las en bok i sangen. Jag hade ocksa en buse och det hjalpte verkligen inte att bli arg, det var bara jag som fick otroligt daligt samvete efterat. Lydigare blev han inte heller.

Usch ja, har gråtit nästan hela dagen pga dåligt samvete :(

Vi har inte provat att avbryta, det känns som en "belöning" när han bråkar då. Men så kanske inte en 2-åring ser på det?

Problemet är han att han somnar så sent. Vi brukar lägga han runt 20.00, han somnar runt 20.30. Vaknar oftast själv på morgonen vid 5.30-07.00. Sover bara en timme på dagen och absolut inte efter kl 14 (väcks oftast vid 13). Vi tycker han sover på tok för lite, men det vägrar han inse :p

Imorse var han väldigt ledsen på dagis, förmodligen för att han är så jäkla trött.

Cala: TACK! :bow: Det var precis vad jag behövde läsa idag! Hoppas din dag blir bättre efter lite kaffe och vila :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag vet precis hur ni har det, bade Snyggve och Cala. Jag hade formodligen ocksa kramat forskolepersonalen om mina barn hade gatt pa forskola.

Snyggve for oss kom losningen nar vi tog bort dagssomnen. Fran 1.5 timmes helvete varenda kvall (han somnade aldrig innan halv tio oavsett vad man gjorde) till sot snarkande bebis pa 5 minuter kl 20. Jag skojar inte. An idag kan jag fa ruska liv i honom om han somnar mitt pa dagen, for om han sa sover en halvtimme sa har vi honom uppe till kl 22. Nu ber han att fa ga och lagga sig kl 20 och det ar sa jakla skont att slippa allt brak. Ett tag laste vi in honom pa rummet nar han slogs och bets och headbangade den som var i rummet. Han fick en varning om att sluta, annars gick vi ut. Han slutade aldrig sa vi gick ut och da vralade han av iska i rummet och forsokte ta sig ut, banka med flaskan pa dorren sa det blev hack i den... Jag satt utanfor och sa "jag oppnar dorren nar du slutar banka och lugnar ner dej"....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

När han är ledig från dagis så hoppar vi över middagssömnen ibland, han somnar tyvärr lika sent för det. Och vaknar lika tidigt :p Däremot blir han outhärdlig på kvällen för att han är så trött, men somna ska han minsann inte göra...

Dagarna på dagis skulle han aldrig orka med utan middagssömnen. Fröknarna frågar allt som oftast om han inte kan få sova lite längre, för att han är så trött när de väcker honom. Känns som man plågar honom hur vi än gör :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 750
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
13
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp