Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad tråkigt att ni fick sådant dåligt bemötande.
Hoppas den andra är bättre.

Freyja: Beklagar sorgen och jag tror säkert att du är en toppenmamma till dina barn :)

Jag red igår för första gången på evigheter!
Praktiserar i stall nu och fick en trevlig uteritt på över en timme.
Soligt och fint, pigga glada hästar och trevligt sällskap. Jättekul var det!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh jag var också och red igår, på ett helt underbart ställe! Vi använder det med jobb åt våra turister och naturligtvis var vi tvungna att provrida det :D Helt fantastiskt, massor av mark och massor av lagom terränghinder och jättesnälla hästar!

Jag har varit ute ikväll. Ni vet ute som i på puben. Jag har nyss kommit hem och klockan är halv elva!!! Båda barnen sover och trött storasyster med pojkvän har precis gått. Hon har dessutom erbjudit sig att passa dem den natten när vi är bortbjudna på hotell med jobb, om 13 dagar. Jag planerar att sluta amma snart. Isaac är 16 månader och äter ungefär 3 gånger per natt just nu, och ofta en gång på morgonen för att jag ska få ett par minuters extra sömn innan vi går upp :angel:

Peppa mig lite, jag böhöver en kick i röva :bump: Imorgon kväll ska jag amma i soffan och sen ge välling i sängen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Massa pepp!

Förlåt att jag inte svarat på PM:et, har haft lite dåligt med tid! Men jag ska =)

Klart du ska sluta amma nu om du vill. Han är ändå såpass stor så det fixar både du och han! Dricker han välling? I så fall går det säkert bra även på natten, iaf efter lite övertalning =)

För att peppa lite; Maja har ju snuttat som en galning hela nätterna och sovit som en kratta fram tills nu. Micke har börjat ta henne mellan måltiderna sen några dagar tillbaka och vet du, i natt sov hon NON STOP från 22:30 till 05:30 ( vi la henne vid halv åtta och hon åt alltså bara vid halv elva!)! Jag har fått sova 7 timmar i streck, så himla underbart!!!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Wow vad härligt :banana: så du ammar ändå men hon sover hos Micke? Isaac ammade bara en gång inatt, vis halved tolv. Sen väckte kattjäveln mig halv fem och sen sov vi till 7. Jag tyckte det var för tidigt att gå upp och ammade så han somnade. Isaac sov till 8 men sam vaknade 7.20.

Idag har vi fullt upp, vi ska åka till byn och handla fisk, mata ankorna (inte med fisk) och bygga ett staket runt uteplatsen. Är det valborg idag? Vad ska ni hitta på?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Freyja: Skönt att få sova :)

Vindvissla: Klart du kan sluta amma om du vill. Det går säkert bra :)

Här blir det en lugn valborg. Isak och jag har bakat chokladbollar och rulltårta
och sambon och min pappa lägger plattor på framsidan här. Fast..verkar mest som att pappa gör det mesta jobbet och sambon tittar på. Plattorna väger AS så jag tycker nog att sambon kan bära desto mer. Pappa är ju inte direkt helt ung längre. Alla fall har det verkat så största delen av dan, men nu ser jag att han bär också.

Isak och jag har varit ute men gick in när det blev slut på torra byxor:D
Sedan är väl inte ljudet från en vinkelslip det bästa för hans öron heller.
Snart ska det bjudas på fika.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Vi bor ganska nära en stor mässhall, varje år är det en stor vårmässa och en stor höstmässa. Det har varit ungefär samma sak varje gång vi varit där så vi tänkte strunta i vårmässan i år. Men så såg jag att nytt för år skulle vara en stor bebis och barnavdelning så vi åkte dit idag. Det enda som var stor var besvikelsen, det var kanske 5 utställare och ett föredrag som jag hade velat lyssna på missade vi precis (spårvagnen var full så vi fick vänta på nästa).
Tittade lite på andra saker men Maja var trött och gnällig (hon kan inte sova när det händer för mkt runt) så vi åkte hem ganska fort.

En annan sak
Vi håller ju på att planera husbygge. Funderar lite på fördelningen av rummen. Som vi har planerat nu så är det två sovrum + tv-rum på övervåningen och ett gäst/arbetsrum och ett lekrum nere. Tanken är att vi nu när barnen är små delar dom ett av sovrummen uppe och vi har det andra. När dom sen är lite större och vill vara mer i fred flyttar vi ner och har vårat sovrum på nedervåningen.

Men jag börjar fundera på om det är bättre att dom har varsitt sovrum uppe (vi kan göra ett tredje sovrum i tv-rummet). Emilia och Maja har väldigt olika sovrutiner, Maja är kvällstrött men morgonpigg och Emilia tvärtom. Funderar på om dom stör varandra för mkt om dom delar rum? Vad tror ni?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hm, det är svårt det där. Ni kanske kan ha tv-rummet som sovrum om det behövs, annars ha det som tv-rum? (tills de är stora nog att sova där uppe själva). Sovrutiner kan ju ändras, och när de ska till skolan eller dagis samma tid kanske de somnar och vaknar ungefär samtidigt.

kl

Nu sover Isaac. Jag berättade för honom vad vi skulle göra ikväll och sen ammade vi i soffan och så fick han bara flaskan när vi gick och la oss. Det tog 45 minuter extra men han var inte ledsen och inte ett dugg jobbig. Han bara bökade runt och drack lite välling och bökade lite till. Jag ska nog ta ner spjälsängen till honom, nu sover han ju i vår säng. Det är väl ingen dum idé att han får somna själv i den, trots att han nästan är ett och ett halvt?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Klättrar han inte ur den? :p Vår spjälsäng har stått oanvänd sen augusti. Sonen vägrar vara där, hur trött han än är...:cool:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mina barn var ganska stora innan de tyckte att det var okej att jag inte sov på samma våning som dem. Dottern var tio och sonen var tolv år. Innan dess så ville de kunna komma in enkelt när de hade haft mardrömmar.
Mina barn delade rum tills de var tre och fem år men då hade dottern en leklåda i köket så sonen lekte i deras rum och dottern hos mej i köket. De var (är fortfarande) så olika, dottern ville ta fram alla leksaker, helst sprida dem över hela golvet medans sonen ville leka med tågbana och då ha rent i övrigt på golvet.
De sov hos mej tills de var runt tre-fyra år båda två, sedan tyckte de att det var okej att sova mer och mer i sina egna sängar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Vet inte riktig vad jag ska hitta på min son som är 2 1/2 år är såå mammig! Han har alltid varit lite mammig, men jag har tänkt att det har varit så eftersom jag var hemma i typ 2 år med honom. Men nu har jag jobbat i 6 månader och dom sista två veckorna har han varit ledsen när jag lämnar på dagis tillochmed. Han har gått på dagis i ett år ungefär och alltid älskat att gå dit (jag vet att man ska räkna med bakslag, har jobbat på förskola förut...)
Hemma så är det jag som gäller vid typ alla tillfällen, det låter ofta: pappa bort, nää mamma komma osv. Jättetrist för både mig och framför allt min sambo.

Är det någon på Buke som har en bra lösning?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi kommer sova alla på övervåningen så länge vi och barnen vill. Funderar mest på om vi ska bygga två eller tre sovrum uppe.
Emilia (som är 2 år) sover i eget rum nu, hon sover väldigt mycket bättre där än när hon sov inne hos oss.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men det är ett alternativ att prova och se, det borde vara enkelt att sätta upp en vägg till vid tv-rummet som sovrum till oss om barnen inte vill/kan dela sovrum.

Lekrum kommer vi ha ett stort på nedervåningen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi kommer sova alla på övervåningen så länge vi och barnen vill. Funderar mest på om vi ska bygga två eller tre sovrum uppe.
Emilia (som är 2 år) sover i eget rum nu, hon sover väldigt mycket bättre där än när hon sov inne hos oss.

I vårt hus har vi 2 sovrum på övervåningen, ett badrum och en smal hall. Tanken är att barnen sen ska ha båda sovrummen och vi ska flytta ner till ett rum på undervåningen som vi hars om lekrum nu.

Det är nog det enda jag vill ändra med det här huset, att vi skulle haft 3 sovrum istället på övervåningen. Så mycket smidigare när barnen är små. Även om vi kommer vänta ett bra tag till innan vi flyttar ner.

Samtidigt som det är kanon när barnen blir större och vill vara ifred mer. Då får dom ha övervåningen för sig själva.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt att det gick bra att söva honom sen.
Jag kommer ihåg när du uppdaterade oss på buke när du slutade amma Sam :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det är ett tag sen nu jag slutade amma Sam :D Men jag fick jättebra tips och stöd!

Det gick som sagt bra att få honom att somna utan tutte, efter att vi ammat i soffan. Han drack nästan en hel flaska välling. Sen sov han till 23 ungefär och vaknade med ett tjut. Först försökte jag ge flaskan men när han låtit som en blandning av en skrämd griskulting och ett inbrottslarm i 20 minuter utan en ansats till att lugna sig backade jag ett steg och gav honom tutten. Han somnade på två röda. Inte ens en suck, bara slörp slörp zzzz.

Jag var ändå nöjd med steg 1, han somnade utan tutte. Jag uppfattar det som att när de vaknar på natten så är de mycket yngre än vad de är på dagarna. Isaac när han vaknar är som en pluttbebis som det inte alls går att prata med. Så vi tar det ett steg i taget. Den där hotellnatten om 10 dagar är inte jätteviktig, jag kan ändå gå på halva, och om jag vill kan jag ta med Isaac och storasyster och lämna dem på hotellet under tiden som vi är iväg på galopptävlingar. Det är viktigare att vi tar det här i en takt som passar oss båda.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Alltså Sam är ju nästan 3½ och man hade kunnat säga till honom att inte väcka Isaac om de sov i samma rum, utan att komma in till oss istället.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, eftersom jag var arbetslös så var det inte möjligt. Han var ledig en extra dag i veckan iaf. Sambon kommer ha längre semester i sommar än mig, så då kanske det blir bättre!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast här är det ju Maja som jag är rädd ska väcka Emilia och jag tror det dröjer ett tag innan Maja är tillräkligt stor för att förstå att man inte får väcka storasyster.

Men det är egentligen mest vid läggningarna jag tänker på. Om båda ska sova samtidigt så är ju delat rum smidigast men om dom somnar vid olika tider så är delade rum smidigast. Hur har ni andra med flera barn, somnar dom vid samma tid?

Som det är nu vaknar Maja vid 6 och Emilia väcker vi vid 6.30. Somnar på kvällen gör Maja vid 20 och Emilia vid 21. Men Maja är bara 6 månader så mkt kan ju ändras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 749
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
12
· Visningar
1 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp