Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Till alla som svarat: Låter som storleken på fötterna varierar ganska kraftigt. Jag behöver nog inte oroa mig för Tuvas "båtar" :D

Freyja: Skönt att magsjukan är över. Dina nätter vill jag inte byta för allt i världen. Hade jag varit dig hade jag slutat amma, faktiskt. Jag blir ett vrak av att sova kasst 2 nätter. Kan inte föreställa mig hur det är att ha det sådär jämt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

oj, och min januaritreåring har 25 i skor.Hans pappa är ganska liten, 173 ungefär och har 40 i skor, så Sam ska väl inte växa så mycket till. Bra jockeymaterial ;)

Jag tror mina kottar tänker bli basketspelare om det fortsätter såhär. Fatta hur många ponnyår de kommer att missa på att växa sig långa så kvickt, det är allvarliga grejer det här :eek:

Fyraåringen här springer omkring i ett par 31-or, fast de är aningens aningens stora. Fast då är jag ju i storleksklass med din sambo, och min make är betydligt längre och mer storfotad än jag, så de har att brås på ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag skulle definitivt prova ge ersättning/flaska istället på nätterna, dels för att ni ( du och Micke ) då kan dela mer och dels för att det blir ett litet bryt från bröstet.

Jag slutade amma helt på natten när E var yngre än Maja, men det var samma tendenser där som du beskriver att Maja har.

SKÖÖÖNT att magsjukan änteligen är över för er del :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har övervägt det, men jag vet inte hur jag ska få i henne tillräckligt med annan mat i så fall.

Hon äter gröt morgon och kväll och till lunch får hon en halv HIPP burk (den enda som är tillräckligt slät för att hon inte ska klökas och kräkas av det). Utöver det ammas hon och hon vill inte ha välling eller ersättning...

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har ni testat olika dinappar? Kan du pumpa ur och ge henne?

Du är inte dålig som fortfarande orkar stå upp efter alla sjukdomar! :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hon tog flaska med välling dagtid för någon månad sedan, dock aldrig mer än en dl. På natten har vi aldrig lyckats få henne att ta flaskan, inte ens i går när hon sovit 4 timmar utan att äta. Ersättning tycker hon inte om, iaf inte den vi provat (hipp).

Alltså egentligen så ammar jag gärna, men helst inte hela nätterna och stup i kvarten på dagarna. Jag trodde att allt skulle bli bättre när hon tog nappen, men det har bara hjälpt lite ibland. Hon är inte dirket nappfrälst, men hon suger på den ibland iaf.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har provat lite olika, och hon dricker ur nappflaska vid måltiderna (vatten). Jag har provat att pumpa ur några gånger men det har inte varit så poppis... Jag vet ju egentligen inte hur ofta hon vill äta, för hon vill nog egentligen helst bara ha bröstet och ligga och suga/gosa lite för hon äter aldrig länge (men oftare istället), så när vi provat med flaska så kanske hon inte varit tillräckligt hungrig.

Nu har jag lagt henne på mage här efter att hon redan har hunnit vakna säkert tio gånger sen kl 19, så får vi se om hon sover bättre på mage.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men blir du inte trött? Jag ammade My i 11 månader och även om jag kunde sova/vila bra igenom amningarna (som i regel var med 2-3 timmars mellanrum) så blir ju sömnen störd, och nu efter 7,5 månad med evigt tuttande så känner jag mig som ett vrak! Visst tar jag igen mig under dagarna med allt som finns att göra och alla roliga aktiviteter man kan hitta på, men varje morgon känns det som att någon slagit mig riktigt, riktigt hårt i huvudet och vissa nätter vill jag bara gråta för att jag är så trött. Men det är framförallt de nätter när hon liksom aldrig släpper mig och mina bröst blir utsugna och ömma ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

I en perfekt värld så skulle allt fungera perfekt.

Om din nattsömn blir så pass störd ( och det har jag allra fullaste förståelse för att den blir ) så skulle jag försöka vänja henne av med amning och ge flaska istället. Bröstmjölk eller annan ersättning? Vad har ni givit för flaska?

Man kanske får räkna med en hel del gnöl och skrik ? Annars är det bara att hålla i, härda ut och vänta ett tag till med att sluta amma.

Lider dock med dig, sömnstörning under längre perioder är vidrigt :( *KRAM*
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

I måndags dog min farmor, vid såna tillfällen känns det extra jobbigt att ivara långt borta. Vi hade planerat att åka till Sverige nu över påsken men bestämde oss för att åka tidigare så vi var hos farmor och farfar för några veckor sen. Jag är väldigt glad över det, nu hann farmor träffa Maja. Hoppas nu att farmor är där mamma är och kan berätta för henne om Maja och hur stor Emilia blivit (mamma dog när Emilia var lika gammal som Maja är nu, alltså 6 månader).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag beklagar :(

Men vad skönt att ni ändå åkte tidigare så ni fick chansen att ses.

Kramar från mig..
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, det känns väldigt skönt att vi träffades för så pass nyligen. Farmor var sjuk så det var väntat, men vi trodde inte att det skulle gå så fort och så plötsligt som det blev.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag beklagar sorgen, men vad skönt att hon fick träffa Maja och att ni fick träffa henne en sista gång också. Du har inte haft det lätt de senaste åren, hoppas det bara händer roliga saker i ditt liv framöver.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag beklagar också sorgen och säger som de andra att vad skönt att ni åkte tidigare.

Freyja, usch för jobbiga nätter, vi har lite samma problem fast vi ger flaska. Hon har aldrig varit ett fan av att sova och värst var det runt 6 månader, då var jag faktiskt till läkaren för att jag var så förstörd och han började med att säga att det finns en anledning till att vissa länder använder sömnlöshet som tortyr. Nu får vi iaf för det mesta sova ett par-tre timmar i stöten och det klarar man sig liksom med, men innan när hon vaknade allt mellan flera gånger i timmen och som allra längst sov 2 i stöten var faktiskt fruktansvärd. Vändningen kom när vi en natt lämnade henne till mina föräldrar för att få sova - inte för att jag sov, men det var skönt att slippa den mentala spänningen.

Mathilda har förresten varit förkyld i 3 veckor nu och igår och idag var vi till läkare (först en oerfaren AT-läkare och idag en erfaren läkare med allmänläkaren som snurrade till det lite igår) och M har tydligen förkylningsastma. Vi fick hämta ut en mask och mediciner så nu ska hon inhalera flertalet gånger om dagen och natten, så jobbigt då hon avskyr masken.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men tror du inte hon tar vällingen om du slutar amma? Nu vet hon ju kanske att blir hon tillräckligt upprörd så får hon bröstet istället.
Likadant med nappen, många barn som ratat nappen under amningsperioden tar den sen när man slutat. Sugbehovet är fortfarande så stort.
Det låter ju som hon har ett stort sugbehov eftersom du beskriver att hon vill amma så ofta.

Vad råder BVC dig till? Har du pratat med dom?




Turbo: Beklagar så mycket. Skönt att ni åkte upp tidigare och fick träffa henne en sista gång.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Om inte du är hemma då? Duger flaskan då? Som nån annan sa, hon har säkert lärt sig att skriker hon tillräckligt så finns bröstet där.

Turbofling: Vad skönt att ni fick ses en sista gång, men det är alltid jobbigt när sånt här händer. Oavsett hur förberedd man är :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+ ajda

klart att det jan vara så att hon vant sig, men tyvärr så verkar det inte fungera med flaska även om jag inte är hemma... iaf inte än så länge. Men hnón sover bättre med Micke så vi ska försöka att hon sover med honom istället ett par nätter nu när han är ledig i påsk.

turbo: jag beklagar verkligen...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Attans med... Gick in i den här tråden för att fråga om något, men nu är det helt borta, ja ja det kan ju inte ha vart så viktigt då :cool:

Passar på att knuffa upp tråden i stället och hoppas att alla haft en trevlig påsk :banana:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag beklagar sorgen, men vad skönt att hon fick träffa Maja och att ni fick träffa henne en sista gång också. Du har inte haft det lätt de senaste åren, hoppas det bara händer roliga saker i ditt liv framöver.

Nä, senaste åren har varit tuffa. Tur att jag fått mina underbara barn som lyser upp tillvaron, även om jag inte alltid orkar vara den bra mamman som jag skulle vilja vara.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag beklagar, det är altid hemskt (och) tråkigt när någon dör i ens omgivning... Jag tror visst att du den bästa mamma dina barn någonsin kunnat önska sig och få! Även om det känns motigt ibland tror jag alltid att vi gör vårt bästa utifrån de förutsättningar vi har! Vi har dåliga dagar när vi är mindre pigga och "pedagogiska" och andra som är bättre, men vi är alltid våra barns bästa mammor, du med :)

*kl*
Nu har jag startat datorn igen efter många dagar i solen :-) så skönt!

Annars har det varit fram och tillbaka här. Algot har slutat äta sin mat, eller slutat och slutat.. Innan gick det bra med smakisar av morot, palsternacka och potatis. Sen har han fått mild havregröt på kvällen med katrinplommonpure på (eller någon annan fruktpuré). Nu kniper han ihop munnen och vägrar äta något som inte innehåller katrinplommonpure. Jag kämpar på med det andra som antagligen inte är så sött och gott :crazy: Det konstiga är att han dricker morotsdricka utan problem. Frågar mig om jag gjort fel som gett honom katrinplommonpuré och fruktpure så han fått smak för det söta, men han åt ju morot, potatis o palsternacka innan... Har gett honom vatten för att undvika att han ska få smak för det söta...

Åkte in till stan på en Öppen förskola, gick därifrån efter 15 minuter. De som jobbade där drack kaffe och presenterade inte sig när jag kom dit och där var ett barn till med föräldrar, barnet frågade om de ville leka med honom satt de med ytterkläderna på och svarade honom nej. Det var väldigt dåligt där. Sen har jag kollat efter andra öppna förskolor i stan och kommit i kontakt med en annan som verkar trevligare, de har schema över vilka aktiviteter de gör, man får pyssla där och de verkar ha någon utflykt per termin (kanske inte algot har så mycket behållning av men det kan ju vara trevligt ändå). Hoppas det är bra där, vi ska prova åka dit nästa vecka. Hoppas vi träffar några trevliga personer där att prata lite med :) Det är svårt att träffa nya människor som man känner att man kommer bra överrens med och kan umgås mer med, jag har gjort så mycket så jag har tappat mycket kontakt med de jag umgåts med innan och sedan har de jag umgåtts mest med flyttat för ett par år sedan så det har runnit ut i sanden lite, tråkigt när det blir så..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 490
Senast: sthu
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 588
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: julgrisen
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
902
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp